24 Απρ 2019

Οι στόχοι του 2021 επισείουν πρόστιμα 33,6 δις € για τις αυτοκινητοβιομηχανίες στην Ευρώπη

Από το 2021, οι κατασκευαστές που πωλούν αυτοκίνητα στην Ευρώπη θα πρέπει να καταβάλλουν πρόστιμα για υπέρβαση των εκπομπών CO2 του στόλου τους ύψους 33,6 δισ. € σε περίπτωση που δεν βελτιώσουν τις περιβαλλοντικές επιδόσεις τους σε σχέση με τα σημερινά επίπεδα.

Car emissions

Αυτό είναι το ανησυχητικό - αν μη τα άλλο - συμπέρασμα μιας μελέτης που διεξήγαγε η JATO με βάση τους μέσους όρους εκπομπών CO2 των αυτοκινητοβιομηχανιών του περασμένου έτους, αλλά και το ύψος των προστίμων που έχει ορίσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή από το 2019. Εάν δεν αλλάξει κάτι μέσα στα επόμενα τρία χρόνια, είτε προς θετική είτε προς αρνητική κατεύθυνση, οι κορυφαίοι κατασκευαστές αυτοκινήτων θα αντιμετωπίσουν μεγάλο πρόβλημα καταβάλλοντας, σύμφωνα με τα σημερινά δεδομένα, πρόστιμα ύψους 33,6 δις €.

Οι επίσημες ρυθμιστικές και νομοθετικές αρχές της γηραιάς ηπείρου έχουν καταστήσει σαφές ότι μέχρι το 2021, και σταδιακά από το 2020 και μετά, ο μέσος όρος εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα του στόλου των καινούργιων αυτοκινήτων που θα ταξινομούνται εντός Ευρώπης θα πρέπει να είναι στα 95 gr/km. Τιμή χαμηλότερη κατά 24,7 gr//km σε σχέση με τον μέσο όρο για τους 11 κατασκευαστές αυτοκινήτων που ταξινόμησαν μέσα στο 2018 πάνω από 300.000 μονάδες.

Την περασμένη χρονιά οι μέσες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα των VW Group, Groupe PSA, Renault Group, Nissan Group, BMW Group, Hyundai-Kia, Ford, FCA, Daimler, Toyota και Volvo ήταν συνολικά 119,7 gr/km, επίδοση αυξημένη κατά 2,4 gr/km σε σύγκριση με την αντίστοιχη του 2017. Αξίζει να σημειωθεί εδώ πως από τα προαναφερθέντα γκρουπ και εταιρείες, η μόνη αυτοκινητοβιομηχανία που κατέγραψε βελτίωση στις μέσες εκπομπές CO2 μέσα το 2018 ήταν η Toyota. Σύμφωνα με τα στοιχεία της JATO που παίρνει ως «βάση» τα ετήσια αποτελέσματα ανά μάρκα, η τάση επιβεβαιώνει ότι η επίτευξη των προκαθορισμένων στόχων γίνεται ολοένα και πιο δύσκολη με δεδομένη τόσο τη μείωση της ζήτησης για πετρελαιοκίνητα μοντέλα, όσο και την αύξηση… ενδιαφέροντος για τα τεκμήριο πιο ενεργοβόρα οχήματα της SUV κατηγορίας.

Με βάση τους αριθμούς, η κατάσταση δείχνει να είναι αρκετά «άβολη» για τους κατασκευαστές. Εξετάζοντας όλες τις αυτοκινητοβιομηχανίες που δραστηριοποιούνται στην Ευρώπη (εκτός από τις μικρότερες), μόνο 4 από τις 18 κατέγραψαν βελτίωση στις μέσες εκπομπές του στόλου τους την περασμένη χρονιά. Όμως, οι πωλήσεις αυτών των τεσσάρων κατασκευαστών (Honda, Suzuki, Toyota και GM) υπολογίζονται πως καταλαμβάνουν μόλις το 7% των συνολικών στην Ευρώπη των 23 κρατών-μελών. Αντίθετα, οι τέσσερις χειρότερες επιδόσεις (Daimler, Jaguar Land Rover, BMW Group και Volvo), υπολογίζονται στο 16% των συνολικών εγγραφών νέων αυτοκινήτων του 2018.

Ως εκ τούτου, αν η οδηγία των 95 gr/km του 2021 εφαρμόζονταν σήμερα κιόλας, και εξαιρώντας τυχόν πιστώσεις ρύπων που θα αντιστάθμιζαν τις μέσες εκπομπές ενός ή και περισσότερων κατασκευαστών (περίπτωση FCA-Tesla), πολλές εταιρείες που δραστηριοποιούνται εμπορικά στην Ευρώπη θα αντιμετώπιζαν μια πολύ δύσκολη κατάσταση. Με βάση τους υπολογισμούς της Jato και τα τελευταία αποτελέσματα του οικονομικού έτους 2018, το συνολικό ποσό των προστίμων θα ανέρχεται στο ήμισυ περίπου των συνδυασμένων καθαρών κερδών των εταιρειών.

Για παράδειγμα, το VW Group θα έπρεπε να καταβάλει το μεγαλύτερο ύψος προστίμου, ύψους σχεδόν 2.525 € ανά πωληθέν αυτοκίνητο. Κάτι που μεταφράζεται συνολικά σε 9,2 δις €. Θυμίζουμε πως πέρυσι ο γερμανικός όμιλος παρουσίασε κέρδη μετά από φόρους ύψους 12,15 δις €. Με άλλα λόγια, οι κυρώσεις για υπέρβαση των ορίων εκπομπών θα ισοδυναμούσαν με τα τρία τέταρτα των παγκόσμιων ετήσιων κερδών του.

Η περίπτωση του Groupe PSA είναι λίγο πιο περίπλοκη. Η εταιρεία που διευθύνεται από τον Carlos Tavares «απέχει» του στόχου του 2021 κατά 23,1 gr/km. Κατά συνέπεια, θα ήταν υποχρεωμένη να καταβάλει πρόστιμο ύψους 2.194 € ανά μονάδα πώλησης. Με βάση τον όγκο πωλήσεών του 2018, ο γαλλικός όμιλος θα χρειαστεί να καταβάλει πρόστιμο ύψους 5,4 δις € - περισσότερο από το ήμισυ του προστίμου της VW. Ωστόσο, το Groupe PSA σημείωσε καθαρά κέρδη το 2018 μόλις 2,83 δις €.

Στον αντίποδα, υπάρχει και η περίπτωση της Toyota, η οποία διαθέτει αυτή τη στιγμή δύο πολύ σημαντικά συγκριτικά πλεονεκτήματα. Το πρώτο έχει να κάνει με τις χαμηλότερες, σε σχέση με τους άλλους κατασκευαστές, μέσες εκπομπές CO2 (πίσω φυσικά από την Tesla, που τα προϊόντα τους παράγουν μηδενικούς ρύπους), κυρίως λόγω της υβριδικής τεχνολογίας – θυμίζουμε πως αυτή τη στιγμή τα αυτοκίνητα του είδους καταλαμβάνουν μερίδιο άνω του 50% στις πωλήσεις της εταιρείας. Το δεύτερο πλεονέκτημα της Toyota βασίζεται στο γεγονός ότι η ιαπωνική εταιρεία έχει μικρή «έκθεση» στην Ευρώπη, και σίγουρα λιγότερη από τους περισσότερους ανταγωνιστές της. Ως εκ τούτου, το 2018 οι ταξινομήσεις νέων οχημάτων της Toyota στην Ευρώπη αντιπροσώπευσαν μόλις το 8,5% των παγκόσμιων πωλήσεών της, εξαιρουμένης της Ρωσίας και της Τουρκίας. Έτσι, το συνολικό πρόστιμό που θα αναλογούσε στην ιαπωνική εταιρεία για την υπέρβαση εκπομπών θα ανερχόταν στα 550 εκατ. €. Με άλλα λόγια, μόλις στο 3% του συνολικού καθαρού εισοδήματός της για την περίοδο Απρίλιος 2017/Μάρτιος 2018.

Ποιο είναι επομένως το συμπέρασμα από την έρευνα της Jato και συνάμα το χειρότερο σενάριο για τους κατασκευαστές; Αν μη τι άλλο, πολλά μοντέλα θα πάρουν οριστικά την άγουσα για τα… αποδυτήρια, και ιδιαίτερα στις περιπτώσεις εκείνες στις οποίες οι επενδύσεις που θα επιφέρουν μείωση στις μέσες εκπομπές τους είναι μεγαλύτερες από τα κέρδη που θα δημιουργούν. Στο πλαίσιο αυτό, ο κινητήρας εσωτερικής καύσης θα δεχθεί έντονες πιέσεις, με την ηλεκτροκίνηση να κερδίζει διαρκώς έδαφος. Οι κατασκευαστές έχουν την τεχνολογία να «εκτοξεύσουν» τις πωλήσεις των ΕV’s ώστε να «ρίξουν» τις μέσες εκπομπές του στόλου και έτσι να μειώσουν τα διαφαινόμενα πρόστιμα από την υπέρβαση τους – όμως ο χρόνος δεν είναι στο πλευρό τους καθώς το 2021 είναι ήδη πολύ κοντά._Χ.Α.

Περισσότερες φωτογραφίες:
  • Jato
  • Jato
  • Jato
  • Jato
  • Jato
  • Jato
  • Jato
  • Jato
  • Car emissions
  • Car emissions