Σπεύδε βραδέως – πλέον και στα πεζοδρόμια.
Σε μια απόφαση που έχει ήδη πυροδοτήσει έντονες συζητήσεις, το κοινοβούλιο της Σλοβακίας ενέκρινε πρόσφατα μια τροπολογία στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας της χώρας, θέτοντας ανώτατο όριο ταχύτητας 6 χλμ./ώρα στα πεζοδρόμια των αστικών περιοχών.
Το μέτρο, που θα τεθεί σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου 2026, δεν αφορά τους πεζούς, αλλά τους ποδηλάτες, τους σκέιτερ, καθώς και τους χρήστες σκούτερ και ηλεκτρικών πατινιών – ουσιαστικά, όποιον κινείται σε χώρους που προορίζονται για πεζούς.
Όλα ξεκίνησαν την 28η Οκτωβρίου, όταν το σλοβακικό κοινοβούλιο ψήφισε την τροπολογία με σχετικά γρήγορες διαδικασίες. Ο βασικός εισηγητής, Lubomír Vazny, υπερασπίστηκε το μέτρο τονίζοντας την ανάγκη «αντικειμενικής διαπίστωσης παραβάσεων» σε περιπτώσεις που τα εν λόγω οχήματα κινούνται στα πεζοδρόμια με υπερβολική ταχύτητα. «Ο κύριος στόχος είναι να αυξηθεί η ασφάλεια στα πεζοδρόμια, δεδομένου του αυξανόμενου αριθμού συγκρούσεων με χρήστες σκούτερ», δήλωσε ο Lubomír Vazny, παραπέμποντας σε στατιστικά στοιχεία που καταδεικνύουν εκρηκτική αύξηση των ατυχημάτων τα τελευταία χρόνια, κυρίως από ηλεκτρικά πατίνια που κινούνται ανάμεσα σε πεζούς.
Το όριο των 6 χλμ./ώρα ισοδυναμεί περίπου με ένα γρήγορο περπάτημα – ένας μέσος ενήλικας περπατάει με ταχύτητα 4-5 χλμ./ώρα.
Οι παραβάτες στη Σλοβακία θα κινδυνεύουν με πρόστιμα που θα κυμαίνονται από 20 έως και 100 ευρώ, ανάλογα με τη σοβαρότητα του αδικήματος. Στην πράξη, η επιβολή του μέτρου θα βασίζεται σε μαρτυρίες, κάμερες ασφαλείας ή – στο εγγύς μέλλον – σε ειδικές συσκευές μέτρησης ταχύτητας.
Όπως πολλοί ανέμεναν, η αντιπολίτευση κατήγγειλε το μέτρο μιλώντας για «ποινικοποίηση της βιώσιμης μετακίνησης», με τον βουλευτή Martin Pekar να δηλώνει χαρακτηριστικά: «Οι πεζοί κινδυνεύουν από τα αυτοκίνητα, όχι από τα ποδήλατα ή τα πατίνια». Από την άλλη, υπέρμαχοι της τροπολογίας, επιμένουν ότι τα πεζοδρόμια δεν είναι πίστες αγώνων. «Σε μια εποχή που τα e-scooter πλημμυρίζουν τις πόλεις, χρειαζόμαστε κανόνες», αναφέρουν χαρακτηριστικά, παραπέμποντας σε παρόμοια μέτρα που έχουν εφαρμοστεί σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.






