Επικαιρότητα Κόσμος

Σπουδή στο δόγμα «Light is Right» για την Τ.50 του Gordon Murray

Ο Gordon Murray φιλοδοξεί με το νέο hypercar που ετοιμάζει να επιστρέψει στις βασικές αρχές των αυτοκινήτων του είδους επενδύοντας στην προηγμένη του τεχνολογία – και φυσικά στο περιορισμένο βάρος της νέας Τ.50, το οποίο δεν θ υπερβαίνει τα 980 κιλά.

O Gordon Murray, ο σχεδιαστής της εμβληματικής McLaren F1, ξαναχτυπά προετοιμάζοντας με πυρετώδεις ρυθμούς τη νέα, τετράτροχη δημιουργία του. Ο λόγος για την T.50, ένα hypercar που υπόσχεται να ανατρέψει τα δεδομένα στην κατηγορία ποντάροντας στην καινοτομία, στην υψηλή αεροδυναμική απόδοση, αλλά και στις «πατροπαράδοτες», και ίσως ξεχασμένες πλέον, αρετές των αυτοκινήτων του είδους. Όπως είναι το χαμηλό βάρος και τα προηγμένα υλικά.

Όπως έχει ήδη ανακοινώσει ο δημιουργός του αυτοκινήτου, η νέα T.50 βρίσκεται αυτή τη στιγμή «σε προχωρημένο στάδιο εξέλιξης» θέτοντας ως στόχο να είναι έτοιμη προς διάθεση στις αρχές του 2022. Δυστυχώς, δεν θα πρόκειται για ένα μοντέλο «ευρείας κλίμακας», μιας και η Gordon Murray Automotive δεν σκοπεύει να κατασκευάσει την Τ.50 σε περισσότερα από 100 μόλις πολιτικά αντίτυπα, συν επιπλέον 25 που θα χρησιμοποιηθούν σε επιλεγμένες αγωνιστικές διοργανώσεις.

Όπως είναι προφανές, ο αριθμός «50» στην ονομασία του αυτοκινήτου έρχεται να τιμήσει τις πέντε δεκαετίες προσφοράς του δημιουργού και σχεδιαστή του μοντέλου στον κόσμο της αυτοκίνησης, αποτελώντας εν πολλοίς το μοντέλο-διάδοχο της εμβληματικής McLaren F1.

Η μηχανολογική εξέλιξη της T.50, καθώς και o σχεδιασμός του εντός και εκτός, έχουν πραγματοποιηθεί από την Gordon Murray Design. Θα κατασκευαστεί δε στο Ην. Βασίλειο από την Gordon Murray Automotive (GMA), μία νέα εταιρεία που εγκαινίασε τις λειτουργίες της για πρώτη φορά στα τέλη του 2017.

Gordon Murray Automotive - T.50

Η GMA Τ.50 θα είναι το ελαφρύτερο υπερ-αυτοκίνητο στο είδος του (το συνολικό του βάρος δεν θα υπερβαίνει τα 980 κιλά) διαθέτοντας παράλληλα και «την πιο προηγμένη αεροδυναμική από οποιοδήποτε άλλο αυτοκίνητο δρόμου».

Ο κινητήρας που θα την κινεί θα είναι ένας «ελαφρύς V12 κινητήρας με φυσική αναπνοή», ο οποίος ζυγίζει κάτω από 180 κιλά (60 λιγότερα σε σχέση με τον V12 της McLaren F1) και έχει χωρητικότητα 3.980 κ.εκ. αλλά και τη δυνατότητα περιστροφής έως τις 12.400 σ.α.λ., αποδίδοντας μέγιστη ισχύ 650 ίππων στις 12.100 σ.α.λ. και ροπή 450 Nm. Ο κατασκευαστής του δεν είναι άλλος από την Cosworth Powertrain. Όντας εγκατεστημένος στο κέντρο του αμαξώματος, ο τελευταίος θα συνεργάζεται με μηχανικό κιβώτιο 6 σχέσεων της Xtrac, το οποίο θα μεταφέρει την κίνηση στους πίσω τροχούς.

«Δεν έχω απολύτως καμία διάθεση να κυνηγήσω ρεκόρ τελικής ταχύτητας ή επιταχύνσεων. Το επίκεντρό μας είναι, αντ 'αυτού, να προσφέρουμε την πιο αγνή και εμπειρία οδήγησης σε σχέση με οποιοδήποτε άλλο supercar που κατασκευάστηκε ποτέ - να είστε σίγουροι όμως ότι το Τ.50 θα είναι γρήγορο», δηλώνει χαρακτηριστικά ο Gordon Murray.

Gordon Murray Automotive - T.50

«Weight-to-Power» και όχι «Power-to-Weight»

Μία από τις βασικές φιλοσοφίες του Gordon Murray είναι η τεράστια διαφορά μεταξύ της σχέσης «ισχύος-βάρους» και της δικής του σχεδιαστικής «προοπτικής» που θεωρεί πολύ πιο σημαντική την αναλογία «βάρους-ισχύος» ενός οχήματος. Η T.50, ανά 100 ίππους ισχύος θα πρέπει να κινεί μια μάζα μόλις 150 κιλών, ενώ ένα τυπικό supercar (με μ.ο. βάρους τα 1.436 κιλά και μ.ο. ισχύος τους 684 ίππους) το βάρος που πρέπει να προωθηθεί ανά 100 ίππους είναι υψηλότερο κατά 40%, φτάνοντας στα 210 κιλά. Αυτός ο υπολογισμός βάρους προς ισχύ αποτελεί τον βασικό πυλώνα εξέλιξης της T.50, καθώς κάθε στοιχείο του αυτοκινήτου είναι σχεδιασμένο και κατασκευασμένο με γνώμονα την ένδειξη της ζυγαριάς.

Για να καταφέρει να ανταγωνιστεί τους 663 ίππους/τόνο της νέας T.50, ένα τυπικό supercar με βάρος 1.436 κιλά  θα χρειαζόταν επιπλέον ισχύ 300 ίππων σε σχέση με τους 650 της τετράτροχης δημιουργίας της GMA. Φυσικά, αυτοί οι 950 ίπποι θα προσέθεταν στην εν λόγω κατασκευή, σύμφωνα με τον Gordon Murray, επιπλέον κόστος και πολυπλοκότητα απαιτώντας συγχρόνως μεγαλύτερα και βαρύτερα εξαρτήματα (ελαστικά, κινητήρες, κιβώτιο ταχυτήτων, φρένα κ.λπ.).

Gordon Murray Automotive - T.50

Προσοχή σε κάθε λεπτομέρεια

Με μήκος και πλάτος που θα φτάνουν τα 4.380 χλστ. και 1.850 χλστ., η T.50 είναι μικρότερη από μία Porsche 911, αλλά προσφέρει άνετο χώρο για τρεις επιβάτες και αποσκευές. Το μονοκόκ του αυτοκινήτου είναι εξολοκλήρου κατασκευασμένα από carbon, με τα πάνελ του αμαξώματος να ζυγίζουν συνολικά λιγότερο από 150 κιλά. Στο εσωτερικό, τα τρία καθίσματα, τα οποία αντλούν την έμπνευσή τους από τους αγώνες, είναι επίσης κατασκευασμένα από ανθρακονήματα. Το κεντρικά τοποθετημένο κάθισμα του οδηγού ζυγίζει λιγότερο από 7 κιλά, ενώ τα καθίσματα των επιβατών, που βρίσκονται λίγο πιο πίσω, ζυγίζουν το καθένα κάτω από 3 κιλά.

Για την ομάδα της Gordon Murray Automotive, κάθε εξοικονόμηση βάρους θεωρείται σημαντική. Για παράδειγμα, τα πεντάλ είναι κατά 300 gr ελαφρύτερα από εκείνα της F1 και το εμπρός παρπρίζ είναι κατά 28% πιο λεπτό από εκείνο άλλων hypercar, παραμένοντας πάντα ένα ισχυρό δομικό στοιχείο της κατασκευής.

Gordon Murray Automotive - T.50

Με κορυφαία αεροδυναμική

Μία ακόμα σημαντική καινοτομία της Τ.50 έγκειται στην αεροδυναμική της απόδοση. Και συγκεκριμένα στον τομέα της εκμετάλλευσης του φαινομένου ground effect. Όπως έχει αποκαλυφθεί, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει ο πρωτοποριακός τρόπος διαχείρισης της ροής αέρα στο κάτω τμήμα της κατασκευής, καθώς και η παρουσία στο πίσω μέρος ενός ανεμιστήρα(!) με διάμετρο 400 χλστ. – κάτι που εφάρμοσε ο Βρετανός σχεδιαστής στο μονοθέσιο ΒΤ46Β της Brabham.

Σύμφωνα με τον Gordon Murray το αεροδυναμικό set-up της Τ.50 θα έχει έξι διαφορετικές ρυθμίσεις, εκ των οποίων οι δύο θα είναι αυτόματες (Braking Mode, που θα φρενάρει την Τ.50 «νωρίτερα» έως και 10 μέτρα από τα 240 χλμ./ώρα και Auto Mode) και οι υπόλοιπες τέσσερις επιλέξιμες από τον ίδιο τον οδηγό. Η μία από αυτές τις ρυθμίσεις είναι η Sreamline, η οποία θα ενδείκνυται για οδήγηση με μικρότερες αεροδυναμικές αντιστάσεις (-10%) και χαμηλότερη κατανάλωση, η δεύτερη η High Downforce, η οποία θα είναι η ιδανική επιλογή για χρήση στην πίστα (+30% μεγαλύτερη κάθετη δύναμη), ενώ η πιο σκληροπυρηνική θα είναι η Vmax, στην οποία θα «συμβάλει» μια μίζα/γενήτρια των 48V που θα αυξάνει τη μέγιστη ισχύ κατά 30 περίπου ίππους για 3 λεπτά. Το τελευταίο πρόγραμμα θα είναι το Test Mode, όπως επίσημα ανακοινώθηκε.

Σύμφωνα με επίσημες δηλώσεις της GMA, αρωγός στην προσπάθεια εξέλιξης της T.50 στον τομέα της αεροδυναμικής θα είναι η Racing Point Formula One Team, η οποία θα «δανείσει» μέσα στις προσεχείς ημέρες στην εταιρεία του Gordon Murray την αεροδυναμική σήραγγα που διατηρεί στο Silverstone της Μ. Βρετανίας.

Τιμές - Τεχνικά

 

Κατηγορία άρθρου