10 Οκτ 2018

Συμφωνία ΕΕ για μείωση των μέσων εκπομπών CO2 κατά 35% μέχρι το 2030

Οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης συμφώνησαν χθες στο Λουξεμβούργο να επιτύχουν μέση μείωση των εκπομπών CO2 του στόλου των νέων αυτοκινήτων και φορτηγών κατά 35% μέχρι το 2030.

Εκπομπές ρύπων

Έντονες ήταν οι χθεσινές παρασκηνιακές και μη διαβουλεύσεις της πολιτικής ηγεσίας των κρατών-μελών της ΕΕ στο Λουξεμβούργο αναφορικά με την ανάγκη επίτευξης συμφωνίας για τη διαμόρφωση του στόχου μείωσης των εκπομπών ρύπων των αυτοκινήτων (επιβατικών και φορτηγών) με ορίζοντα το 2030. Κατά τη διάρκεια της μαραθώνιας συνόδου που διήρκησε πάνω από 13 ώρες, ορισμένες χώρες ζήτησαν υψηλότερη μέση μείωση της τάξης του 40%, την ώρα που κράτη-μέλη της ΕΕ, όπως η Ιρλανδία και η Ολλανδία, εξέφρασαν ανοιχτά την απογοήτευσή του με τη συμβιβαστική συμφωνία της Τρίτης που - τελικά - προβλέπει μείωση των νέσων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα μέχρι το 2030 κατά 35%.

Οι ακραίες θερμοκρασίες στο βόρειο ημισφαίριο αυτό το καλοκαίρι τροφοδότησαν τις ανησυχίες ότι η αλλαγή του κλίματος επιταχύνει, οδηγώντας ορισμένες χώρες να ζητήσουν μείωση των εκπομπών με ταχύτερο ρυθμό από ό, τι είχε προγραμματιστεί.

Εντούτοις, η Γερμανία, η χώρα με τον μεγάλο κλάδο αυτοκινητοβιομηχανίας ανάμεσα στους 28 της ΕΕ, προειδοποίησε ότι οι υπερβολικά υψηλοί στόχοι θέτουν σε κίνδυνο τη βιομηχανία και τις θέσεις εργασίας, με το Βερολίνο να υποστηρίζει μία πρόταση για μείωση κατά 30% μέχρι το 2030 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2021.

Ωστόσο, μία πρόταση της τελευταίας στιγμής, το οποίο προβλέπει ένα «σύστημα πίστωσης» που ενθαρρύνει τις αυτοκινητοβιομηχανίες να αυξήσουν τις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων, συνέβαλε ώστε να αμβλυνθούν οι ανησυχίες των φτωχότερων κρατών-μελών για τους νέους κανόνες. Επί της ουσίας, το εν λόγω σύστημα θα επιτρέψει έναν «διαφορετικό τρόπο υπολογισμού σε χώρες όπου η σημερινή διείσδυση στην αγορά οχημάτων μηδενικών/χαμηλών εκπομπών είναι μικρότερη του 60% σε σχέση με το μέσο όρο της ΕΕ».

«Είδαμε μια πολύ περίπλοκη συζήτηση», δήλωσε ο Ευρωπαίος Επίτροπος για το κλίμα, Miguel Arias Canete, αναφορικά με τον συμβιβασμό που κέρδισε την υποστήριξη 20 εθνών, με 4 ψήφους κατά και 4 αποχές. «Ποτέ δεν πίστευα στην αρχή ότι θα αποκτούσε μια τέτοια ισχυρή υποστήριξη».

Η συμφωνία περιλαμβάνει ένα στόχο μείωσης κατά 15% για τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά μέχρι το 2025, σύμφωνα με αναφορές του «πράσινου» lobby, Transport & Environment, ο οποίος χαρακτήρισε τον συμβιβασμό ως «απογοητευτικό», καθώς έθεσε τα συμφέροντα των αυτοκινητοβιομηχανιών πάνω από τις σαφείς πλέον προειδοποιήσεις για τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής.

Οι τελικοί κανόνες της χθεσινής – επί της αρχής - συμφωνίας θα προσδιοριστούν τώρα στις συνομιλίες που ξεκινούν σήμερα Τετάρτη με τους άλλους δύο νομοθετικούς φορείς της ΕΕ: ​​το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το οποίο επιδιώκει πιο φιλόδοξο στόχο για το κλίμα, και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία πρότεινε ένα χαμηλότερο.

Οι υποστηρικτές των πιο αυστηρών στόχο εκφράζουν με θέρμη στις σχετικές δηλώσεις τους την άποψη ότι «η Γερμανία δεν έχει ακόμη μάθει να είναι πιο σκληρή στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας παρά το σκάνδαλο που έπληξε τη VW το 2015 όταν αναγνώρισε τη χρήση παράνομου λογισμικού σε 11 εκατομμύρια πετρελαιοκίνητα οχήματα παγκοσμίως»._Χ.Α.

Περισσότερες φωτογραφίες:
  • Εκπομπές ρύπων
  • Εκπομπές ρύπων