Επικαιρότητα Κόσμος

Tα αγωνιστικά τιμόνια της Porsche άλλοτε και τώρα

Τις τελευταίες δεκαετίες το σχήμα, το υλικό, αλλά και οι δυνατότητες που παρέχουν τα αγωνιστικά τιμόνια σε επίπεδο λειτουργιών έχουν αλλάξει σημαντικά και από ένα λιτό κυκλικό βολάν από ξύλο έχουν εξελιχθεί πλέον σε πολύ-λειτουργικά χειριστήρια ελέγχου, το σχήμα των οποίων μοιάζει περισσότερο με οριζόντιο «8» παρά με «0».

«Οι ακραίες απαιτήσεις που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε στους αγώνες αναδεικνύουν πολύ γρήγορα τα αδύνατα σημεία ενθαρρύνοντας έτσι τους μηχανικούς να αναζητήσουν νέες και καλύτερες λύσεις», είχε δήλωσε ο Ferdinand "Ferry" Porsche, ο οποίος με την εξέλιξη της 356 Νο 1 Roadster έθεσε τα θεμέλια της Porsche το 1948. Ένα «αξεσουάρ» που αντικατοπτρίζει τη διαρκή εξέλιξη στον τομέα των αγώνων είναι –αν μη τι άλλο- και το τιμόνι.

Porsche

«Είναι δύσκολο να το πιστέψει κανείς, αλλά οι εξελίξεις σε αυτόν των τομέα ξεκίνησαν μόλις το 2000. Από τότε, η πρόοδος είναι ιδιαίτερα εμφανής», εξηγεί ο Pascal Zurlinden, Διευθυντής του αγωνιστικού τμήματος της Porsche. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του τιμονιού της φετινής 911 RSR, η οποία ενσωματώνει στο τιμόνι της σχεδόν 30 διαφορετικές λειτουργίες, πολλές από τις οποίες ενεργοποιούνται με συνδυασμό πατημάτων στα σχετικά μπουτόν.

Porsche

«Το 1999 έλαβα μέρος για πρώτη φορά στο Carrera Cup. Τότε, το τιμόνι δεν είχε κουμπιά, ούτε για την ασύρματη επικοινωνία, ούτε paddles για το κιβώτιο ή κουμπί ενεργοποίησης του περιοριστή ταχύτητας. Για να κινηθούμε στα pit έπρεπε να κοιτάμε με την άκρη του ματιού το ταχύμετρο», θυμάται ο οδηγός αγώνων και πρεσβευτής πλέον της Porsche, Timo Bernhard.

Porsche

Το 2001 στο τιμόνι των καθαρόαιμων 911 του Carrera Cup προστέθηκε το κουμπί για τον ασύρματη επικοινωνία, ενώ τρία χρόνια μετά στο αντίστοιχο της Porsche 911 GT3 RSR που έλαβε μέρος στο Le Mans ο αριθμός τους αυξήθηκε σε έξι. Με το πέρασμα των ετών και την αύξηση των απαιτήσεων (αλλά και των διακοπτών), η εργονομία του τιμονιού άρχισε να διαδραματίζει πρωταγωνιστικό ρόλο ώστε οι οδηγοί να μπορούν να τους χρησιμοποιήσουν γρήγορα και εύκολα.

Porsche

«Είναι σαν να παρακολουθείς τηλεόραση στο σπίτι», δηλώνει ο Pascal Zurlinden. «Τα τηλεχειριστήρια της τηλεόρασης αναβαθμίζονται συνεχώς με νέα κουμπιά και με διάφορες εφαρμογές. Μολαταύτα, ο χειρισμός τους είναι εύκολος. Εάν για κάποιο λόγο αποκτήσω ένα άλλο χειριστήριο από την ίδια εταιρεία θα ξέρω αμέσως πώς να το χρησιμοποιήσω. Αυτό πράττουμε και στην Porsche. Επειδή η διάταξη ακολουθεί πάντα το ίδιο μοτίβο, οι οδηγοί δεν αντιμετωπίζουν προβλήματα προσαρμογής».

Porsche

Όπως είναι αναμενόμενο, οι οδηγοί διαδραματίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο στη διαδικασία εξέλιξης των τιμονιών παρέχοντας πολύτιμες πληροφορίες – κυρίως σε επίπεδο διάταξης των χειριστηρίων που ενσωματώνονται σε αυτά. Το πρώτο βήμα είναι η τοποθέτηση των τεσσάρων πιο σημαντικών λειτουργιών που αφορούν τον περιοριστή ταχύτητας στα pit, το μπουτόν που περιορίζει την ταχύτητα σε καθεστώς κίτρινης σημαίας, εκείνο που ενεργοποιεί/απενεργοποιεί τον κινητήρα καθώς τέλος και εκείνο του ασύρματου επικοινωνίας. Οι υπόλοιπες λειτουργίες προστίθενται εκ των υστέρων μετά από συνεννόηση οδηγών/σχεδιαστών.

Porsche

Όπως χαρακτηριστικά επισημαίνει η Porsche, το manual που περιγράφει σήμερα τις λειτουργίες που ενσωματώνει το πηδάλιο της 911 RSR απαρτίζεται από 27 σελίδες.

«Έμαθα στην πράξη με τον πιο δύσκολο τρόπο πόσο σημαντικό είναι να έχουμε τη σωστή διάταξη στο τιμόνι και τη βέλτιστη φιλικότητα προς το χρήστη», θυμάται ο Romain Dumas. «Το 2012 οδηγούσα ένα Porsche 911 GT3 R στο Pikes Peak και ήμουν έτοιμος να κερδίσω όταν έπιασε βροχή και σε μεγαλύτερο υψόμετρο άρχισε να χιονίζει. Έπρεπε να πατήσω για ένα δευτερόλεπτο το κουμπί για την ενεργοποίηση της διακοπτόμενης λειτουργίας των καθαριστήρων και για τρία δευτερόλεπτα για να τη συνεχή. Ήταν πολύ περίπλοκο. Στο Pikes Peak η μια στροφή διαδέχεται την άλλη και μέχρι να βρω τον βρω τον τρόπο λειτουργίας των καθαριστήρων, είχα χάσει πάρα πολύ χρόνο»

Ποιος πιστεύετε ότι θα είναι ο νικητής του Ράλλυ Τουρκίας;

Επιλογές
Ψηφοφορία

Τιμές - Τεχνικά

 

Κατηγορία άρθρου