top icon
Επικαιρότητα

Τα ηλεκτρικά θα φέρουν την επόμενη ενεργειακή κρίση;

Σύμφωνα με το Bloomberg η επόμενη ενεργειακή κρίση θα προκληθεί από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα! 

Το σχετικό άρθρο βλέπει την ταχεία εξάπλωση των ηλεκτρικών, καθώς έρχεται η ώρα που η τιμή τους πλέον θα είναι προσιτή στο μέσο αγοραστή. Αυτό είναι κάτι που συμβαίνει με όλες τις νέες τεχνολογίες, όπως έγινε με τις επίπεδες τηλεοράσεις, τα έξυπνα κινητά, αλλά και κάποτε με το παραδοσιακό αυτοκίνητο.

Το 2020, λοιπόν, αναμένεται να είναι η δεκαετία των ηλεκτρικών οχημάτων. Σ' αυτό συνηγορεί και η κάθετη πτώση των τιμών των μπαταριών (-35% μέσα στο 2015), οπότε σύμφωνα με σχετική έρευνα μέχρι το 2040 θα μπορεί κάποιος να αποκτήσει ένα ηλεκτρικό όχημα για μεγάλες αποστάσεις με κόστος περί τα 22.000 δολάρια, ενώ ένα 35% των πωλούμενων αυτοκινήτων θα διαθέτει μια πρίζα. Σήμερα το σχετικό ποσοστό είναι παγκοσμίως μικρότερο του 1%.

Το ερώτημα είναι πόσο θα επηρεάσει τη ζήτηση σε καύσιμα η εξάπλωση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Ένα ενδιαφέρον νούμερο είναι η κατά 60% αύξηση των ηλεκτρικών οχημάτων την τελευταία χρονιά. Ο ετήσιος αυτός ρυθμός αύξησης έχει προβλεφθεί και από την Tesla για ολόκληρη τη δεκαετία του 2020 και είναι αυτός που γνώρισε το Ford Model T, βάζοντας στο περιθώριο τις μετακινήσεις με κάρα και άλογα. Ανάλογη διάδοση γνωρίζουν σήμερα τα φωτοβολταϊκά πάνελ (50%) και οι λαμπτήρες LED (140%).

Με τέτοιους ρυθμούς διάδοσης των ηλεκτρικών οχημάτων, η απάντηση στο παραπάνω ερώτημα είναι ότι μέχρι το 2013 θα περιοριστεί η ημερήσια ζήτηση πετρελαίου κατά 2 εκατομμύρια βαρέλια, δημιουργώντας έτσι ένα περίσσευμα σαν αυτό που πυροδότησε την πετρελαϊκή κρίση του 2014.

Φυσικά όλα αυτά βασίζονται σε προβλέψεις, κυρίως όσο αφορά τη μείωση του κόστους των ηλεκτρικών οχημάτων, που μένει να επαληθευτούν. Ως τότε, για να συνεχιστεί ο μεγάλος ρυθμός διάδοσής τους θα πρέπει, στην παρούσα φάση, οι κυβερνήσεις να παρέχουν οικονομικά κίνητρα για την απόκτησή τους, οι κατασκευαστές να αποδεχθούν ότι στη συγκεκριμένη κατηγορία τα περιθώρια κέρδους θα είναι ισχνά, οι αγοραστές να είναι πρόθυμοι να πληρώσουν περισσότερο για να κινούνται ηλεκτρικά και βέβαια η μείωση των τιμών των μπαταριών να συνεχιστεί.

Φυσικά με μια τέτοια εξάπλωση των ηλεκτρικών οχημάτων, ένα ερώτημα είναι από που θα προκύψει η επιπλέον ηλεκτρική ενέργεια, τη στιγμή μάλιστα που με τη διάδοση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας δεν θα είναι εύκολο η παραγωγή να ακολουθεί τις ανάγκες της ζήτησης. Εντούτοις, οι μπαταρίες των σταθμευμένων ηλεκτρικών αυτοκινήτων αναμένεται ότι θα αξιοποιηθούν για την αποθήκευση του παραγόμενου ηλεκτρικού ρεύματος.

Μπορεί να μην είναι σίγουρο πότε το ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα ξεκινήσει την επόμενη ενεργειακή κρίση, γεγονός είναι ότι όταν αυτό θα συμβεί, κάθε χρονιά που θα περνάει, αυτό που για τον 20ο αιώνα αποτελούσε χρυσάφι, θα μπαίνει ολοένα και περισσότερο στο περιθώριο.

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ