Ο επικεφαλής του τμήματος εξέλιξης μπαταριών της γερμανικής εταιρείας, Frank Blome, εξηγεί πώς οι μπαταρίες αλλάζουν την αυτοκίνηση, τι πρέπει να γνωρίζουν οι οδηγοί για τη φόρτιση και τη διάρκεια ζωής τους, αλλά και τι πρέπει να περιμένουμε στο μέλλον από τους solid-state συσσωρευτές ενέργειας επόμενης γενιάς.

Η ηλεκτροκίνηση αρχίζει να μπαίνει δυναμικά στο λεξιλόγιο της σύγχρονης αλλά και παγκόσμιας - πλέον - αυτοκινητικής σκηνής. Κι αυτό, παρά τους προφανείς περιορισμούς που θέτουν σήμερα παράγοντες, όπως οι ελλιπείς υποδομές φόρτισης και το αυξημένο κόστος των αυτοκινήτων του είδους. Εξίσου σημαντικές παράμετροι, που για πολλούς δρουν ως τροχοπέδη για την αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, είναι και αυτοί που σχετίζονται τόσο με την αυτονομία που μπορούν να εξασφαλίσουν οι σύγχρονες μπαταρίες στα σημερινά και επερχόμενα την προσεχή περίοδο EV’s, όσο και η διάρκεια ζωής τους σε βάθος χρόνου. Στα καυτά αυτά ζητήματα - και όχι μόνο - επιχειρεί να δώσει απαντήσεις ο επικεφαλής του τμήματος εξέλιξης μπαταριών της VW, Frank Blome, σε συνέντευξή του η οποία δημοσιεύεται στο διαδικτυακό ιστότοπο του Γερμανού κατασκευαστή.

Πολλοί είναι αυτοί που μπαίνουν σε αχαρτογράφητα νερά με την αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Μπορούν να είναι βέβαιοι για την απόδοση των μπαταριών; > Ναι, απολύτως. Για τα νέα ηλεκτρικά μοντέλα μας έχουμε “χτίσει” ουσιαστικά το αυτοκίνητο γύρω από την μπαταρία, ώστε να μπορούμε σε αυτή να αποθηκεύσουμε αρκετή ενέργεια. Αυτό μας επιτρέπει να επιτύχουμε με χαμηλό κόστος μία αυτονομία έως και 550 χλμ. Οι μονάδες της μπαταρίας είναι κατανεμημένες σε διάφορα σημεία του αυτοκινήτου - αλλά προς το παρόν βρίσκεται μεταξύ των αξόνων, στο κάτω μέρος του αυτοκινήτου. Αυτό σημαίνει ότι έχουμε ένα κεντρικό σημείο διανομής για την ενέργεια, κάτι που αποτελεί ένα σημαντικό πλεονεκτήματα της νέας πλατφόρμας MEB.

Ποια είναι η διάρκεια ζωής της μπαταρίας; > Στόχος μας είναι πάντα οι μπαταρίες μας να έχουν διάρκεια ζωής όσο και τα ίδια τα αυτοκίνητα. Εγγυόμαστε πτώση της δυναμικής τους στο 70%  σε 8χρόνια ή σε 160.000 χιλιόμετρα. Όμως, οι οδηγοί μπορούν οι ίδιοι να επηρεάσουν τη διάρκεια ζωής μιας μπαταρίας. Η κανονική φόρτιση είναι σίγουρα καλύτερη από την ταχεία φόρτιση. Επίσης, η φόρτιση έως το 80% της μέγιστης πληρότητάς τους, αντί για το 100%, αυξάνει τη διάρκεια ζωής τους.

Δεν είναι και τόσο πρακτικό όμως να μην φορτίζει κανείς πλήρως τις μπαταρίες > Στις περισσότερες περιπτώσεις, η φόρτιση στο 80% είναι παραπάνω από αρκετή. Οι περισσότεροι οδηγοί καλύπτουν καθημερινά μικρές αποστάσεις, όπως να πηγαίνουν στη δουλειά ή για ψώνια. Η μπαταρία δεν χρειάζεται να φορτιστεί σε αυτές τις περιπτώσεις στο 100%. Πρέπει να φορτίζει κανείς το αυτοκίνητο του όταν χρειάζεται - συνήθως στο σπίτι σε wallbox. Φυσικά, αν θέλουν, οι πελάτες μας θα είναι πάντα σε θέση να φορτίσουν πλήρως την μπαταρία. Για να ανταποκριθούμε σε αυτή την ανάγκη συνεργαζόμαστε με άλλους κατασκευαστές για να δημιουργήσουμε ένα δίκτυο σταθμών ταχείας φόρτισης στους ευρωπαϊκούς αυτοκινητόδρομους. Αυτό θα βοηθήσει ιδιαίτερα όσους θέλουν να ταξιδέψουν.

Περιγράψετε μας πώς είναι δομημένη η μπαταρία > Οι συσσωρευτές στα νέα ηλεκτρικά μας μοντέλα είναι επίπεδοι και βρίσκονται ανάμεσα στους άξονες, στο κάτω μέρους του οχήματος. Έχουν σχήμα λίγο πολύ σαν μία μπάρα σοκολάτας. Κάθε σύστημα συσσωρευτών αποτελείται από ένα μεταβλητό αριθμό μονάδων μπαταρίας, οι οποίες με τη σειρά τους αποτελούνται από επιμέρους “κελιά”. Το πλεονέκτημα αυτής της δομής είναι η ευελιξία της. Όσο μεγαλύτερη είναι η αυτονομία του αυτοκινήτου, τόσο περισσότερες είναι οι μονάδες που ενσωματώνουμε στο σύστημα της μπαταρίας. Όμως, η βασική δομή της είναι πάντα η ίδια. Αυτό κάνει την παραγωγή μας ευμετάβλητη αλλά και οικονομικά αποδοτική.

Οι έρευνες όμως που αφορούν στην επόμενη γενιά μπαταριών, έχουν ξεκινήσει. Ποιες βελτιώσεις μπορούμε να περιμένουμε; > Έχουμε σημειώσει τεράστια πρόοδο τα τελευταία χρόνια. Η ενεργειακή πυκνότητα των μπαταριών ιόντων λιθίου διπλασιάστηκε από το 2014. Αναμένω περαιτέρω πρόοδο στην τεχνολογία ιόντων λιθίου - αν και δεν θα είναι με τον ίδιο ρυθμό. Το επόμενο μεγάλο άλμα πιθανότατα θα είναι οι μπαταρίες στερεού ηλεκτρολύτη. Εργαζόμαστε εντατικά σε αυτήν την τεχνολογία με τον συνεργάτη μας, την QuantumScape.

Τι μπορούμε να περιμένουμε από τις solid state μπαταρίες και πότε θα είναι έτοιμες για να χρησιμοποιηθούν; > Οι μπαταρίες στερεού ηλεκτρολύτη έχουν ακόμα μεγαλύτερη ενεργειακή πυκνότητα από τις σημερινές μπαταρίες ιόντων λιθίου και κατά συνέπεια θα προσφέρουν μεγαλύτερη αυτονομία. Είναι επίσης ελαφρύτερες, πιο οικονομικές και μπορούν να φορτίζουν πιο γρήγορα. Όμως, αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε αρκετά χρόνια μακριά από την παραγωγή του σε ευρεία κλίμακα. Αυτό είναι κάτι που θα μπορούσε να γίνει κάποια στιγμή από το 2025 έως και το 2030._Χ.Α.