Ενόψει της επανόδου της Mazda στη χώρα μας, ο Αντιπρόεδρος Πωλήσεων & Εξυπηρέτησης Πελατών της Mazda Motor Europe, Matijn ten Brink, μας σκιαγραφεί το σύγχρονο πρόσωπο της ιαπωνικής εταιρείας.

Έπειτα από περίπου οκτώ χρόνια απουσίας της Mazda από την ελληνική αγορά, ωρίμασε ο χρόνος για την επιστροφή της, σε μια συγκυρία δηλαδή που θα επιτρέψει στον ξεχωριστό αυτόν Ιάπωνα κατασκευαστή από τη Χιροσίμα να χτίσει ξανά ένα πιστό κοινό. Ιδού λοιπόν το σύγχρονο πρόσωπο της Mazda, όπως αποτυπώνεται μέσα από την γκάμα της, αλλά και όπως ο Αντιπρόεδρος Πωλήσεων & Εξυπηρέτησης Πελατών της Mazda Motor Europe, Martijn ten Brink, προσδιορίζει με ακρίβεια όσον αφορά τη φιλοσοφία του προϊόντος:Η Mazda είναι μια εταιρεία που είχε τις καλές και τις κακές στιγμές της. H πρόκληση, όταν η εταιρεία διανύει μια καλή περίοδο, είναι να ισχυροποιηθεί, έτσι ώστε να αντέξει σε μια κακή συγκυρία που ενδεχομένως θα ακολουθήσει. Αν κανείς αποτύπωνε στην πορεία των ετών το ιστορικό των πωλήσεων και των οικονομικών μας αποτελεσμάτων, το γράφημα θα έμοιαζε με ένα... φίδι. Αυτό, λοιπόν, για το οποίο ως εταιρεία δουλεύουμε είναι να γίνουμε μια συμπαγής παγκόσμια εταιρεία, δίνοντας έμφαση στις δυνατότητες της φίρμας και του δικτύου διανομής, και στην κάλυψη της παγκόσμιας αγοράς.

Η παραγωγή μας κάποτε βρισκόταν αποκλειστικά στην Ιαπωνία, επεκταθήκαμε όμως στο Μεξικό, στην Αμερική, στη Ρωσία και στην Ταϊλάνδη. Παράλληλα διαμορφώσαμε μια υποδομή έτσι που να προσαρμοζόμαστε στις ανάγκες της αγοράς, στις συναλλαγματικές αλλαγές, διαμορφώνοντας την παραγωγή των εργοστασίων μας με τέτοιο τρόπο ώστε να αντισταθμίζονται οι οποιεσδήποτε οικονομικές συμφωνίες και ισορροπίες ανά τον κόσμο.


Φιλοσοφία μας είναι πως η οδηγική εμπειρία έρχεται πρώτη. 

Επίσης, προχωρήσαμε σε συνέργειες, με πιο σημαντική εκείνη με την Toyota, με την οποία συνεργαζόμαστε σε νέες τεχνολογίες, όπως είναι η συνδεσιμότητα, η αυτόνομη οδήγηση και η ηλεκτροκίνηση. Και αυτό γιατί, επειδή είμαστε ένας μικρός παίκτης, δεν μπορούμε να τα κάνουμε όλα μόνοι μας. Έχουμε, λοιπόν, καταλήξει ότι εξειδικευόμαστε σε κάποιους συγκεκριμένους τομείς, και πρέπει να διασφαλίσουμε ότι τα αυτοκίνητά μας αποπνέουν το πάθος που χαρακτηρίζει την εταιρεία, όπως επίσης πως αυτό επικοινωνείται με το σωστό τρόπο. Την ίδια στιγμή, στο κομμάτι της έρευνας έχουμε ανοίξει τα φτερά μας περισσότερο απ’ ό,τι στο παρελθόν.

Όποτε προσπαθούσαμε να λειτουργούμε σωστά ως εταιρεία -και το πιθανότερο είναι ότι αυτό ταυτίζεται με την περίοδο που ήμασταν μαζί με τη Ford-, το αποτέλεσμα ήταν πολύ ομοιογενές, ώστε να απευθύνεται σε όλα τα γούστα, όχι όμως αρκετά ξεχωριστό. Φυσικά, η ποιότητα και η αξιοπιστία δεν αμφισβητήθηκαν ποτέ, όμως ο ενθουσιασμός του κοινού προέκυψε σε συγκεκριμένες στιγμές, με συγκεκριμένα μοντέλα. Αυτό, λοιπόν, που προσπαθήσαμε είναι να διαμορφώσουμε μια σχεδιαστική και μια μηχανολογική φιλοσοφία.



Η σύγχρονη σχεδιαστική μας προσέγγιση είναι ότι κάθε μοντέλο μας θα πρέπει να αποτελεί σχεδόν ένα κομμάτι τέχνης που να ενσωματώνει τις παραδοσιακές αξίες του ιαπωνικού ντιζάιν. Δεν αναφέρομαι φυσικά στο... πόκεμον, αλλά στο μινιμαλισμό, για τον οποίο φημίζεται το ιαπωνικό ντιζάιν και είναι κάτι εύκολο για εμάς να ενσωματώσουμε, με τον επικεφαλής μας, Ικούο Μαΐντα, ο πατέρας του οποίου ήταν και αυτός επικεφαλής στη δεκαετία του ‘70, όταν δημιουργήθηκε το RX-7. Υπάρχει λοιπόν μια ιστορία πίσω από τον άνθρωπο που καθοδηγεί το σχεδιασμό της φίρμας, αλλά και πολύ χαρακτηριστική φιλοσοφία, με όλα τα αυτοκίνητά μας να διακρίνονται για την ενιαία αίσθηση και τις απλές γραμμές τους, που αναδεικνύονται με τη βοήθεια από το φως. Αυτό το παιχνίδι με το φως είναι εφικτό όταν έχεις τις ελάχιστες δυνατές επιφάνειες. Και όλο αυτό υποστηρίζεται από το γεγονός ότι δίνουμε εξαιρετική βαρύτητα στη φάση του σχεδιασμού στη δημιουργία προπλασμάτων, καθώς δεν είναι εύκολο να αξιολογήσεις ένα σχήμα σε ένα τρισδιάστατο μοντέλο στον υπολογιστή. Άλλοι υπερηφανεύονται ότι τα κάνουν όλα στον υπολογιστή, όμως μόνο με τα 1:1 προπλάσματα μπορείς να έχεις μια πραγματική εικόνα.


Φυσικά, η απλότητα του σχεδιασμού συνεχίζεται και στο εσωτερικό, κάτι στο οποίο μας έχει βοηθήσει και η σύγχρονη τεχνολογία, καθώς μια οθόνη αφής μπορεί να υποκαταστήσει έναν αριθμό διακοπτών. Ένας τομέας όπου έχουμε δώσει ιδιαίτερη σημασία είναι αυτός της ομοιογένειας, κάτι όχι ιδιαίτερα εύκολο αν εμπλέκονται πολλοί προμηθευτές. Πάρτε για παράδειγμα τη γραμματοσειρά του πίνακα οργάνων, που φροντίσαμε να είναι ίδια με εκείνη που χρησιμοποιείται στο σύστημα infotainment. Την ίδια στιγμή φροντίσαμε να υπάρχει χρωματική αρμονία, όπως επίσης συνέχεια μεταξύ των υλικών. Για παράδειγμα, ένα ασημένιο χρώμα είναι ίδιο, είτε αφορά ένα πλαστικό είτε ένα μεταλλικό εξάρτημα, ενώ τα μαλακά υλικά στον πίνακα οργάνων είναι τα ίδια που χρησιμοποιούνται στη φυσική τους συνέχεια στις πόρτες. Πρόκειται για μια κάθε άλλο παρά εύκολη διαδικασία, που μας έχει οδηγήσει σε μια αρμονία ενός ανώτερου επιπέδου.

Φιλοσοφία μας είναι πως η οδηγική εμπειρία έρχεται πρώτη. Δε θα προβαίναμε λοιπόν σε κάποια επιλογή τεχνολογίας, όπως για παράδειγμα στο downsizing μέσω υπερτροφοδοτούμενων κινητήρων βενζίνης, προκειμένου να επιτύχουμε κάποια νούμερα στον τυποποιημένο κύκλο οδήγησης. Και αυτό γιατί κάτι τέτοιο θα στερούσε τη φυσική αίσθηση, εξαιτίας της υστέρησης του τούρμπο. Θέλουμε η εμπειρία της οδήγησης να είναι όσο πιο ευχάριστη γίνεται, συμπεριλαμβανομένων του ήχου του κινητήρα, των περιορισμένων θορύβων και κραδασμών. Είναι λοιπόν ηθελημένη επιλογή να υπάρχει ομοιογένεια ανάμεσα στο αυτοκίνητο και την αίσθηση της οδήγησης. Αντίστοιχα, ο άνθρωπος έχει περισσότερη σημασία από την ίδια την τεχνολογία, η οποία εν προκειμένω είναι βελτιστοποιημένη πάνω στις ανάγκες του οδηγού. Οι ανάγκες αυτές δεν είναι απαραίτητο πως αποτυπώνονται σωστά μέσα από την επίδοση ενός «0-100».

Αν το ζητούμενο για έναν οδηγό είναι ένα ξέσπασμα του κινητήρα, με ένα «κρέμασμα» στην απόδοση αμέσως μετά, τότε αυτό δε θα το βρει σε ένα Mazda. Εν προκειμένω, μπορεί να μην έχεις το μέγιστο στον τομέα της ροπής, σου προσφέρεται όμως μια μοναδική ομοιογένεια, που δεν έχει να κάνει μόνο με τη λειτουργία του κινητήρα, αλλά επίσης με αυτήν της ανάρτηση, των φρένων κτλ. Επίσης, για εμάς είχε περισσότερη σημασία να βελτιστοποιήσουμε την κατανάλωση του κινητήρα σε πραγματικές συνθήκες, και όχι για τον... κατάλογο. Δε συμβιβαζόμαστε, λοιπόν, ακόμα και αν ζούμε σε ένα περιβάλλον που φορολογικά τιμωρείται με μια επίδοση π.χ. 5 γρ. επιπλέον CO2.



Ο κινητήρας Wankel αρχικά θα επιστρέψει στο ηλεκτρικό μας αυτοκίνητο που θα παρουσιαστεί την επόμενη χρονιά, όπου θα έχει το ρόλο του range extender (σ.σ.: θα αξιοποιείται για τη φόρτιση της μπαταρίας μέσω μιας γεννήτριας).

Η αλήθεια είναι πως στο παρελθόν δεν είχα αντιμετωπίσει ξανά μια ανάλογη περίπτωση, όπου η φίρμα μας να απουσιάζει για ένα μεγάλο διάστημα από μια αγορά, και αυτό αποτελεί μια μεγάλη πρόκληση. Από εκεί και πέρα, μου έχει τύχει σε μια αγορά στην οποία είχα τη γενική διεύθυνση να ξαναλανσάρουμε τη μάρκα, διαδεχόμενοι μια εισαγωγική εταιρεία. Όμως τότε δεν είχε μεσολαβήσει κάποιο χρονικό διάστημα απουσίας της μάρκας. Τώρα στην Ελλάδα τα πράγματα είναι διαφορετικά, καθώς έχεις να καταπιαστείς με το δίκτυο, να δεις τι σκέφτονται οι αγοραστές για τη μάρκα, τι ηλικία έχουν οι αγοραστές που σε θυμούνται και κατά πόσο αυτές οι αναμνήσεις είναι θετικές. Δεν είναι εύκολο, και σαφώς είναι σημαντικός ο ρόλος που θα παίξει ο Τύπος. Σε κάθε περίπτωση, είναι δύσκολο να κάνεις προβλέψεις.

Αυτήν τη στιγμή η ομάδα μας εξετάζει τη δυναμική της ελληνικής αγοράς, το σύστημα φορολογίας, τις προκλήσεις, αλλά και τις ευκαιρίες, οπότε είναι νωρίς να προσδιορίσουμε ποια μοντέλα μας αναμένεται να είναι πιο δημοφιλή. Και αυτό γιατί οι διαφορές από αγορά σε αγορά παραδόξως διευρύνονται, κάτι που ίσως προκαλούν οι προτιμήσεις του κοινού σε συνδυασμό με τη φορολογία. Το αποτέλεσμα είναι σε κάθε χώρα να είναι δημοφιλή διαφορετικά μοντέλα ή κατηγορίες, αντί να υπάρχει μια σχετική ομοιογένεια. Φυσικά, στην Ευρώπη είναι ορατή η κυριαρχία των SUV, εντούτοις σε κάποιες χώρες 4θυρα μοντέλα, όπως το Mazda 3 και το Mazda 6, διαθέτουν ένα μερίδιο 15%-20% της κατηγορίας, ακριβώς γιατί δεν υπάρχουν πολλοί παίκτες στο συγκεκριμένο segment. Μάλιστα, σε μία συγκεκριμένη αγορά, το Mazda 6 όχι μόνο κατέχει το 20% της κατηγορίας του, αλλά τα μισά από τα αυτοκίνητα πουλήθηκαν στο χαρακτηριστικό κόκκινο χρώμα της Mazda, κάτι αναπάντεχο για την κλάση των σεντάν, που θεωρείται συντηρητική. Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορείς να βάλεις τους αγοραστές σε ένα καλούπι, πόσω μάλλον στην ελληνική αγορά, η οποία έχει περάσει από δύσκολες φάσεις, και τώρα ξαναβρίσκει το δρόμο της, με τους αγοραστές να διαμορφώνουν τις προτιμήσεις τους μεταξύ των διάφορων κατηγοριών ή μεταξύ καινούργιων και μεταχειρισμένων οχημάτων κτλ._4T

ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΤΗΝ ΕΠΙΣΗΜΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΗΣ MAZDA ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ