top icon
Επικαιρότητα

Η επόμενη μέρα της αυτοκίνησης στην Ελλάδα

Οι ομιλητές του συνεδρίου “Connected cars” έδωσαν σχήμα και μορφή στο τοπίο της αυτοκίνησης που θα διαμορφωθεί στη χώρα μας τα επόμενα χρόνια.

Το συνέδριο “Connected Cars” άνοιξε η κ.Αλεξάνδρα Σδούκου, Γενική Γραμματέας του Υπουργείου Περιβάλλοντος & Ενέργειας, προκειμένου να αποσαφηνίσει τις προθέσεις της Πολιτείας στο θέμα της προώθησης καθαρών μορφών μεταφοράς. Επεσήμανε ότι η διείσδυση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη χώρα μας είναι πολύ μικρότερη σε σχέση με την Ευρώπη και τόνισε ότι αυτές οι στατιστικές πρέπει να αλλάξουν.

“Πολλές χώρες έχουν στα άμεσα εθνικά τους σχέδια την απαγόρευση των θερμικών οχημάτων και την υποστήριξη της ηλεκτροκίνησης, προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τον περιορισμό των εκπομπών CO2 κατά 170 εκ. τόννους από το 2020 στο 2030, τον περιορισμό των εισαγωγών πετρελαίου και τη δημιουργία 70.000 νέων θέσεων εργασίας.

Η Ελλάδα πρέπει να συμβάλει στην κατεύθυνση των στόχων που έχει θέσει η ΕΕ, εντούτοις οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων μέχρι σήμερα είναι περιορισμένες, για τους γνωστούς λόγους (υψηλές τιμές, έλλειψη υποδομών φόρτισης κλπ)”.

Καθώς δεν υπάρχει ένας καθαρός ενεργειακός σχεδιασμός στη χώρα μας, το εθνικό σχέδιο πολιτικής για την ανάπτυξη της αγοράς των εναλλακτικών καυσίμων (2015), του Υπουργείου Μεταφορών, που προέβλεπε 15.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε κυκλοφορία μέχρι το 2030. Από την άλλη ο αντίστοιχος στόχος στόχος του Υπουργείου Ενέργειας στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα έθετε ένα στόχο ώστε το 2030 το 10% των κυκλοφορούντων οχημάτων να είναι ηλεκτρικά, που σημαίνει πως η αντίστοιχη πρόβλεψη αναφέρεται σε περίπου… μισό εκατομμύριο αυτοκίνητα, έναντι 15.000 του Υπουργείου Μεταφορών.

CONNECTED CARS CONFERENCE

“Είναι προφανές ότι ο στόχος θα πρέπει να είναι ενιαίος και ρεαλιστικός που θα συνδέεται με τις δυνατότητες της αγοράς”, σχολίασε η κ.Σδούκου, τονίζοντας πως είναι επίσης ελλειπές το θεσμικό πλαίσιο για την ηλεκτροκίνηση, καθώς υπάρχουν εκκρεμότητες σε σχέση με Ευρωπαϊκές Οδηγίες.

“Δεν ανακαλύπτουμε τον τροχό, όλα αυτά έχουν ήδη γίνει σε άλλες χώρες και μένει να δούμε ποια από αυτά συνάδουν με την ελληνική πραγματικότητα”. Υποσχέθηκε επίσης πως θα επιταχυνθούν οι διαδικασίες ώστε να εκδοθεί η ΚΥΑ για τη λειτουργία εκμετάλλευσης των υποδομών φόρτισης. Θα επιταχυνθεί επίσης η ενσωμάτωση της οδηγίας που αφορά την υποχρεωτική εγκατάσταση φορτιστών στα κτίρια.

Τέλος η κ.Σδούκου αναφέρθηκε στα κίνητρα που θα δοθούν, προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι κι αυτό θα πραγματοποιηθεί σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών. Τα κίνητρα θα αφορούν τόσο ιδιώτες και επαγγελματίες για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων όσο και την ανάπτυξη υποδομών φόρτισης. Ιδιαίτερη στόχευση θα υπάρχει σε επαγγελματικές ομάδες και ταξί και μένει να βρεθούν οι απαραίτητοι πόροι και φυσικά να μην χάνονται κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης που προβλέπονται για τον συγκεκριμένο στόχο. Ειδικά για τα εταιρικά αυτοκίνητα, εκείνο που αναμένεται πως θα προταθεί για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, είναι πέρα από την απαλλαγή του ΕΤΤ, τη μείωση του ΦΠΑ στο 13% και την απαλλαγή του εταιρικού φόρου.

Τέλος, η κ.Σδούκου ρωτήθηκε αν το κράτος σκοπεύει να προμηθευτεί ηλεκτρικά αυτοκίνητα, κάτι που προς το παρόν δεν είναι εφικτό εξαιτίας μιας παλιάς υπουργικής απόφασης…

CONNECTED CAR CONFERENCE

Το λόγο πήρε στη συνέχεια ο Βαγγέλης Χατζησταύρου, Head of Operations, Europe, M.East & Africa της Jato Dynamics, ο οποίος περιέγραψε πως διαμορφώνεται σήμερα το περιβάλλον ύστερα από την καθιέρωση του κύκλου WLTP για τη μέτρηση των εκπομπών. Μια απρόβλεπτη εξέλιξη για την αυτοκινητοβιομηχανία έχει να κάνει με το γεγονός ότι η αναγωγή των μετρήσεων από τον WLTP στον προηγούμενο κύκλο (NEDC correlated), μια μεταβατική διαδικασία προκειμένου να υπάρχει συνέχεια στο καθεστώς φορολόγησης, δίνει τελικά υψηλότερες τιμές απ’ ότι είχε προβλεφθεί, έτσι που αναπάντεχα υπάρχει κατά μέσο όρο μια αύξηση στο μέσο όρο του CO2 κατά 6 γρ./χλμ. Η απόκλιση αυτή μπορεί να είναι υψηλότερη ανάλογα με την κατηγορία και τον κατασκευαστή και φυσικά έχει σαν αποτέλεσμα την αύξηση της φορολογίας, αλλά παράλληλα αποτελεί ακόμα ένα εμπόδιο στην επίτευξη των στόχων που έχει μπροστά της η αυτοκινητοβιομηχανία. Με την τρέχουσα διαμόρφωση στις γκάμες των αυτοκινήτων, η υπέρβαση σε σχέση με τον στόχο των 95 γρ./χλμ. είναι τέτοια που η αυτοκινητοβιομηχανία θα καλούνταν να πληρώσει σε πρόστιμα 34 δισ. ευρώ!

Ο κ.Χατζησταύρου έκλεισε την ομιλία του με τη διαπίστωση πως δεν είναι τελικά οι ανάγκες των αγοραστών που διαμορφώνουν τα αυτοκίνητα, αλλά τα πρόστιμα, τα κίνητρα και οι εθνικοί φόροι…

Την οπτική πλευρά των πετρελαιοβιομηχανιών παρουσίασε ο κ.Σπύρος Κιαρτζής, Διευθυντής Νέων Τεχνολογιών και Εναλλακτικών Πηγών Ενέργειας, Ελληνικά Πετρέλαια, ΕΛ.ΠΕ, ο οποίος ανέφερε πως φεύγουμε από τα ορυκτά καύσιμα αλλά όχι τόσο γρήγορα. Σε κάθε περίπτωση, ανέφερε πως η ηλεκτροκίνηση προσφέρει ευκαιρίες για όλους τους ενεργειακούς παίκτες, γι αυτό και οι πετραλαϊκές εταιρείες επενδύουν στις νέες τεχνολογίες. Απόδειξη πως η ΕΚΟ ήδη από το 2011 διέθετε φορτιστές σε 3 πρατήριά της, οι οποίοι για 5 χρόνια δεν μπορούσαν να λειτουργήσουν, λόγω της έλλειψης του σχετικού θεσμικού πλαισίου.

Παρών στην εκδήλωση ήταν και Γενικός Γραμματέας της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), κ.Erik Jonnaert, ο οποίος χαρακτήρισε κομβική τη δεδομένη χρονική στιγμή για την αυτοκινητοβιομηχανία που πρέπει να επανεφεύρει τον εαυτό της. Ξεκίνησε το λόγο του αναφερόμενος στη συμβολή της αυτοκινητοβιομηχανάις στην Ευρωπαϊκή οικονομία, καθώς στη δεδομένη δραστηριότητα απασχολούνται 13,8 εκ. εργαζόμενοι, που αποφέρει 428 δισ φόρους και αποτελεί το 7% του ακαθάριστου ευρωπαϊκού προϊόντος. Στη συνέχεια αναφέρθηκε πως η Ευρώπη επέβαλε τους πιο αυστηρούς περιορισμούς στις εκπομπές, τη στιγμή που ΗΠΑ και Κίνα παράγουν περισσότερους ρύπους, αλλά είναι πιο “χαλαροί” στην αντιμετώπιση του ζητήματος.

Στο δρόμο για τον εξηλεκτρισμό σημείωσε πως τα 3 βασικά προβλήματα είναι η προσαρμογή των εργοστασίων στις νέες ανάγκες παραγωγής, οι επιπτώσεις στις θέσεις εργασίας και το πως θα γίνεται η ανακύκλωση των μπαταριών. Σε κάθε περίπτωση ο εξηλεκτρισμός δεν θα έρθει μόνο με τη νομοθεσία, αλλά και με την αποδοχή της ίδιας της κοινωνίας.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΒΑΣΙΛΑΚΗΣ

Ο κ.Γιώργος Βασιλάκης, Πρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων και Δικύκλων ξεκίνησε την ομιλία του από την ηλικία του ελληνικού στόλου, που υπολείπεται κατά πολύ του ευρωπαϊκού. Πιο συγκεκριμένα, στα επιβατικά η μέση ηλικία είναι 15,4 χρόνια έναντι 11,1 στην ΕΕ, ενώ στα ταξί, που αντιπροσωπεύουν το 8% των κυκλοφορούντων οχημάτων και το 45% της κυκλοφορίας, στη χώρα μας η μέση ηλικία είναι 11,3 χρόνια (4 στην ΕΕ). Αντίστοιχη είναι η κατάσταση στα επαγγελματικά οχήματα, με τις ηλικίες των οχημάτων να διαμορφώνονται αντίστοιχα στα 19 και 11 χρόνια για τα ελαφρά φορτηγά, στα 21,1 και 11 για τα βαρέα οχήματα και 21,8 και 12 για τα λεωφορεία…

Ο κ.Βασιλάκης δεν θεωρεί ότι η ηλεκτροκίνηση αποτελεί τη μοναδική λύση, καθώς όπως ανέφερε ένα σύγχρονο θερμικό αυτοκίνητο είναι 10 φορές πιο καθαρό από ένα παλαιάς τεχνολογίας, το οποίο μάλιστα στη χώρα μας συντηρείται ελλειπώς, όπως ελλειπής είναι και ο έλεγχος της σωστή λειτουργίας των κυκλοφορούντων οχημάτων. Το αποτέλεσμα είναι ο βαθμός απόσυρσης στην Ελλάδα να διαμορφώνεται στο 1% ετησίως, αντί 6% που είναι ο μέσος όρος στην Ευρώπη. Σημαντική επιβάρυνση για το περιβάλλον αποτελούν και τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα, η μέση ηλικία των οποίων φτάνει τα 10 χρόνια για τα οποία δεν υπάρχει κανένας έλεγχος.

Ο κ.Βασιλάκης επεσήμανε πως τα παλαιάς τεχνολογίας αυτοκίνητα θα έπρεπε να επιβαρύνονται με υψηλότερα τέλη κυκλοφορίας και να υπάρχει περιορισμός στο που μπορούν να κυκλοφορούν, κάτι για το οποίο πιστεύει πως μπορεί να εφαρμοστεί γιατί υπάρχει πολιτικό και κοινωνικό κόστος. “Δεν μας κάνει “κλικ” το περιβάλλον – δεν μας κάνει “κλικ” η ασφάλεια και το μόνο που μετράει είναι η τσέπη”, σχολίασε.

Αναφέρθηκε επίσης στο ηλεκτρονικό μητρώο αυτοκινήτων όπου θα καταγράφεται η ιστορία κάθε αυτοκινήτου, το οποίο θα περιλαμβάνει το ιστορικό συντήρησης και ελέγχων, που θα διαμορφώνει ουσιαστικά και την αξία μεταπώλησής του. Την εφαρμογή πάντως του ηλεκτρονικού μητρώου δεν πρόκειται να τη δούμε σε λιγότερο από δύο χρόνια.

“Σκεφθείτε πως θα είναι το τουριστικό μας προϊόν χωρίς θόρυβο και ρύπους, αλλά και τα οφέλη στον τομέα της υγείας και της ασφάλειας όταν τα παλαιά αυτοκίνητα αντικατασταθούν με καινούργια” ανέφερε σχετικά για να συμπληρώσει πως στην υπόλοιπη Ευρώπη όποιος δεν μπορεί να αγοράσει καινούργιο αυτοκίνητο, δεν του επιτρέπεται να κυκλοφορεί με ένα ακατάλληλο όχημα και αναγκάζεται να χρησιμοποιήσει τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.

Το πρώτο μέρος του συνεδρίου έκλεισε ο κ.Γιώργος Λειβαδίτης, Business Development Head, Lion Rental (Sixt), ο οποίος μας παρουσίασε μια πρωτοποριακή εφαρμογή της εταιρείας (από το 2020 θα υπάρχει διαθέσιμη και στη χώρα μας) με την οποία θα μπορεί κάποιος από το κινητό του να έχει 3 διαφορετικές υπηρεσίες (ενοικίαση αυτοκινήτου, car sharing και υπηρεσία μεταφοράς με οδηγό). “Η μετακίνηση θα γίνει τόσο οικονομική, που μόνο οι πλούσιοι θα αγοράζουν αυτοκίνητα” ανέφερε σχετικά ο ιδιοκτήτης της Sixt, γεγονός που δείχνει πόσο ραγδαίες μεταβολές αναμένουμε στα επόμενα χρόνια.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ