top icon
Blog

Jeep CJ7 Laredo – Jeep Renegade Trailhawk

There is only one…

Και μόνο το γεγονός ότι μια μάρκα κατάφερε να μπερδέψει τον κόσμο όλο «οδηγώντας» τον να αποκαλεί με το όνομά της μια ευρύτερη κατηγορία αυτοκινήτων επιβεβαιώνει το μέγεθος της επιτυχίας της. Γιατί ανέκαθεν τζιπ ήταν μάρκα, και όχι είδος αυτοκινήτου. Ανάμεσα στα μοντέλα της που έγραψαν -ή συνεχίζουν να γράφουν- ιστορία το CJ7, με πλήθος εκδόσεων, αλλά σίγουρα γνωστότερη ανάμεσά τους το Renegade, που πρόσφατα μπήκε στη δεύτερη νιότη του.

Η ΕΛΕΥΣΗ της δεύτερης γενιάς του Jeep Cherokee, το 1984, εκείνου του αλά στέισον SUV με τα τετράγωνα φανάρια που έμελλε να ορίσει κατά ένα μεγάλο μέρος και τη σχεδιαστική ταυτότητα αρκετών μεταγενέστερων Jeep, στάθηκε και η αφορμή για έναν μίνι αμερικανικό εμφύλιο, σύμφωνα με τον οποίο «ένα… γνήσιο Jeep όφειλε να έχει στρογγυλά, και όχι τετράγωνα φανάρια». Σαν εκείνα του πολεμικού Willys, που ήδη από το 1944 εμφανίστηκε ως πρωτότυπο πολιτικό, πλέον, και σύντομα πήρε το δρόμο της μαζικής παραγωγής. Κάπως έτσι ξεκίνησε μια αλληλουχία δέκα τετρακίνητων γενεών υπό τη σκέπη της Willys-Overland, με την ιστορία να περνάει στην Kaiser-Jeep από το 1953 έως το 1970, πριν αναλάβει η American Motors Corporation μέχρι το 1987, χρονιά που σταμάτησε οριστικά η παραγωγή των απογόνων του Willys και η φίρμα εξαγοράστηκε από την Chrysler. Το γεγονός είναι ότι στα χρόνια που μεσολάβησαν χτίστηκε μια πραγματικά θρυλική σειρά τετρακίνητων, η Civilian Vehicle (CJ), που καθιέρωσε τους Αμερικανούς ως έναν από τους ειδήμονες του χώρου.

CJ

Οι απόγονοι του Willys προφανώς και είχαν σπαρτιάτικες ανέσεις, ποιος όμως αποζητούσε περισσότερα στα μέσα του περασμένου αιώνα; Αυτό που παρείχε ο κατασκευαστής ήταν εκτός δρόμου ικανότητες, σε μια περίοδο που ακόμη η ασφάλεια δεν αποτελούσε πρωταρχικό ζητούμενο στους δρόμους. Κάπως έτσι, στα τέλη της δεκαετίας του '50, λανσαρίστηκε η πέμπτη γενιά CJ με έντεκα εκδόσεις, ανάμεσα στις οποίες για πρώτη φορά και το Renegade (1970). Θεωρητικά, σε αυτήν τη γενιά φαίνεται πως δόθηκε περισσότερη προσοχή και στο δίπτυχο άνεση-ασφάλεια, και αυτός ήταν και ο λόγος που τα μοντέλα της έμειναν στο προσκήνιο για τριάντα ολόκληρα χρόνια, παράλληλα και με τις επόμενες γενιές, καταγράφοντας συνολικά 603.303 ταξινομήσεις.

Η CJ5 ήταν μια πολιτική μεν έκδοση, με… στρατιωτικές καταβολές ωστόσο, κάτι που ενισχυόταν από το κοντό αμάξωμα χωρίς πόρτες, με το πτυσσόμενο παρμπρίζ. Αυτό το κοντό αμάξωμα των 3,5 μ., όμως, ήταν που με την πάροδο των ετών κατακρίθηκε, αφού το ανάλογα κοντό μεταξόνιό του (2.054 χλστ.) δεν είχε την παραμικρή σχέση με την άνεση και την ασφάλεια, και κάπως έτσι φτάσαμε στο CJ7, όπως αυτό των φωτογραφιών, με την αισθητά βελτιωμένη οδική συμπεριφορά. Με μήκος πλέον 3.759 χλστ. και μεταξόνιο 2.369 χλστ., από το 1976, οπότε και το λανσάρισμά του, το εργοστάσιο επιδίωξε την αναβάθμιση της εικόνας του, διατηρώντας το σκληροτράχηλο χαρακτήρα του, με άκαμπτους άξονες εμπρός/πίσω, αλλά και ενισχύοντας την αστική του προσέγγιση με την -για πρώτη φορά- προαιρετική έστω επιλογή της αυτόματης τετρακίνησης Quadra-Trac, όπως και με την προσθήκη αυτόματου κιβωτίου 4 σχέσεων στην γκάμα.

Στο πλαίσιο του εκμοντερνισμού, ως έξτρα μπορούσε κάποιος να προμηθευτεί πλέον αφαιρούμενη σκληρή οροφή καθώς και αλουμινένιες πόρτες. Έντεκα χρόνια έμεινε στην παραγωγή το CJ7, o πιο άμεσος συγγενής του σημερινού Renegade, με εκείνο τον πρόγονό του να αποτελεί μία από τις επτά εκδόσεις της σειράς, και όχι ένα αυτόνομο μοντέλο, όπως οι περισσότεροι έχουμε στο μυαλό μας. Ακόμα μία έκδοση του CJ7 είναι το Laredo αυτών των σελίδων, το οποίο ουσιαστικά αποτέλεσε μια πιο πολυτελή εκδοχή της γκάμας και έμεινε στην παραγωγή από το 1980 έως το 1986. Οι διαφορές του σε σχέση με το Renegade, αλλά και με τις άλλες εκδόσεις, εντοπίζονταν στο νίκελ σε γρίλια, προφυλακτήρες, καθρέφτες και ζάντες, στο τιμόνι με την ελαφριά κλίση, στα αναπαυτικά δερμάτινα καθίσματα, στο ταχύμετρο και στην ενσωμάτωση ρολογιού – όλα τους στο στάνταρντ εξοπλισμό, αλλά και σε προαιρετικές ανέσεις, όπως τον κλιματισμό. Για το Laredo η μαμά εταιρεία προέβλεψε έναν ντίζελ 2.4 και έναν 6κύλινδρο σε σειρά βενζινοκινητήρα 4,2 λίτρων, που οι περισσότεροι θα θυμούνται στο Wrangler της δεκαετίας του '90. Στα χρόνια που φορέθηκε στο Laredo, απέδιδε μόλις 115 ίππους/3.500 σ.α.λ., με τη ροπή να είναι επίσης εντυπωσιακά χαμηλή αναλογικά με τον κυβισμό του (29 χλγμ./1.800 σ.α.λ.) και, τελικά, στα δύσκολα να «ξελασπώνει» χάρη στις κοντές του σχέσεις.

Σημεία των καιρών

Προφανώς αυτά δεν παίζουν μεγάλο ρόλο σήμερα, που κάθε CJ7 αποτελεί κυρίως κομμάτι συλλεκτικής αξίας, και όχι το καθαρόαιμο, που δε θα λυπηθείς να ρίξεις στα χαντάκια. Για εκεί, υπό τη σκέπη τη Fiat πλέον, υπάρχει το ολοκαίνουργιο Renegade, που ως φόρο τιμής -θα μπορούσε να πει κανείς- έχει στην γκάμα του την έκδοση Trailhawk με τον 2λιτρο MultiJet II με 170 ίππους, το 9άρι αυτόματο κιβώτιο ZF και το αυτόματο σύστημα τετρακίνησης Active Drive Low με υποπολλαπλασιασμό της τελικής σχέσης μετάδοσης. Και με… στρογγυλά φανάρια εμπρός! Τα συγγενικά στοιχεία επεκτείνονται στο τετραγωνισμένο αμάξωμα, παρ' ότι σχεδιαστικά παραπέμπει πρακτικά στο Wrangler, στους επίσης τετραγωνισμένους θόλους και στους κοντούς προβόλους, στο ευθύ «κόψιμο» των θυρών στο ύψος των παραθύρων, αλλά μέχρις εκεί. Εδώ δε μιλάμε για hard top, αλλά για μια αποσπώμενη είτε χειροκίνητα είτε ηλεκτρικά οροφή από πολυουρεθάνη και υαλονήματα, και φυσικά ούτε για τους «αθάνατους» άξονες Dana με τα φύλλα σούστας, αλλά για τυπικά ΜακΦέρσον εμπρός και ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων πίσω. Και, φυσικά, στο νέο Renegade θα επιβιβαστούν με άνεση τέσσερις επιβάτες αντί των δύο του αυστηρά διθέσιου CJ7, οι οποίοι επιπλέον θα ταξιδέψουν πάνω σε ένα πλαίσιο στιβαρό, που πουθενά δεν παρουσιάζει τις αναπηδήσεις του προκατόχου του, αλλά και χωρίς κλίσεις, τζόγο στο τιμόνι και άγχος ως προς την ικανότητα ευθυβολίας του υπερυψωμένου ρύγχους. Αυτά όμως δεν αποτελούν έκπληξη. Εν έτει 2015, κάθε αντίθετη διαπίστωση θα μας εξέπληττε.

Στη μέση η αλήθεια

Στα χρόνια του CJ7, το αμερικανικό εργοστάσιο και κάθε ανάλογό του κατέβαλλε προσπάθειες ώστε με κάθε νέο τετρακίνητό του να έρθει πιο κοντά στην αστική χρήση. Να που με τον καιρό τα εκτός δρόμου χαρακτηριστικά, που από μόνα τους στάθηκαν αρκετά για να γίνουν κάποια αυτοκίνητα θρύλοι, έσβησαν, και έδωσαν τη θέση τους σε μια σειρά αυτοκινήτων που απλώς είναι ψηλότερα του μέσου όρου. Κι όμως, εκείνα τα αληθινά τετρακίνητα «λείπουν» από την αγορά, έστω κι αν είναι λίγοι πια αυτοί που θα τα εκτιμήσουν. Όπως οι κάτοχοι μερικών χιλιάδων άψογα διατηρημένων Jeep, αλλά και οι λίγοι ρομαντικοί που στο… πρόσωπο του κάθε Renegade Trailhawk βλέπουν μια άλλη εποχή, τότε που η λέξη «παγκοσμιοποίηση» δεν υπήρχε καν._ 4Τ

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

JEEP CJ7 LAREDO

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 4.2

ΚΥΒΙΣΜΟΣ 4.235 κ.εκ.

ΚΥΛΙΝΔΡΟΙ 6 σε σειρά

MEΓ. ΙΣΧΥΣ 114 ίπποι/3.200 σ.α.λ.

ΜΕΓ. ΡΟΠΗ 29 χλγμ./1.800 σ.α.λ.

ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ

ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ. 3.891×1.659×1.755 χλστ.

ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ 2.372 χλστ.

ΒΑΡΟΣ* 1.340 κιλά

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ*

0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ 13,5 δλ.

ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ 134 χλμ./ώρα

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΘΑΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ