20 Απρ 2019

Δοκιμάζουμε το Fiat Panda 0.9 TwinAir CNG

Το φυσικό αέριο είναι σήμερα ο οικονομικότερος τρόπος κίνησης σε σχέση με οποιοδήποτε άλλο συμβατικό καύσιμο. Το Fiat Panda 0.9 TwinAir έρχεται στην έκδοση CNG να το αποδείξει.

Fiat Panda 0.9 TwinAir CNG

Το φυσικό αέριο (CNG - Compressed Natural Gas) αποτελεί ως καύσιμο για το μαγικό κόσμο των τεσσάρων τροχών το μοναδικό ίσως απτό αλλά και βιώσιμο αντίδοτο απέναντι στη λογική του «λιτού βίου» αλλά και των έντονων περιβαλλοντικών ανησυχιών που σχετίζονται με τις εκπομπές ρύπων - όλα αυτά βέβαια έως ότου τα EV’s αναλάβουν τα ηνία. Ας μην ξεχνάμε πως το CNG είναι το φιλικότερο προς το περιβάλλον καύσιμο για τους ΚΕΚ, αφού λόγω της χημικής του σύστασης η καύση του εκπέμπει σημαντικά χαμηλότερους ρύπους σε σχέση με τη βενζίνη, το παρεξηγημένο, δικαίως ή αδίκως, ντίζελ, αλλά και το υγραέριο (LPG). Ενδεικτικά, ένα όχημα που χρησιμοποιεί για την κίνηση του φυσικό αέριο εκπέμπει σε σχέση με ένα βενζινοκίνητο λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα (CO2) κατά περίπου 25%, ενώ εξίσου σημαντικό είναι και το γεγονός ότι έχει εξαιρετικά χαμηλότερες εκπομπές οξειδίων του αζώτου (ΝΟx) και μονοξειδίου του άνθρακα (CO). Επίσης, μηδενικές είναι οι εκπομπές σωματιδίων, αφού το φυσικό αέριο δεν περιέχει στη σύνθεση του θείο (ούτε ίχνη μετάλλων και τοξικά πρόσθετα μολύβδου ή βενζολίου που θεωρούνται καρκινογόνες ουσίες), ενώ οι εκπομπές υδρογονανθράκων (HC) σε σχέση με τους βενζινοκινητήρες είναι μικρότερες κατά 95%.

Σύμφωνα με σχετικές μελέτες που έχουν πραγματοποιηθεί, το κέρδος σε εκπομπές CO2 ανά έτος για ένα αυτοκίνητο που καταναλώνει φυσικό αέριο σε σχέση με ένα αντίστοιχο που «καίει» βενζίνη ανέρχεται στα 600 κιλά - αντίστοιχα, το περιβαλλοντικό όφελος «κόντρα» σ’ ένα πετρελαιοκίνητο είναι έως και 270 κιλά/έτος. Από ενεργειακή σκοπιά, ένα κιλό φυσικού αερίου κίνησης ισοδυναμεί με 1,6 λίτρα αμόλυβδης βενζίνης, 1,3 λίτρα πετρελαίου και 2 λίτρα υγραερίου. Εξίσου ξεκάθαρα όμως είναι τα πράγματα και στον τομέα της τιμής, με το CNG να «κερδίζει» ανά μονάδα τόσο τη βενζίνη όσο και το ντίζελ, καθώς κάθε κιλό φυσικού αερίου κίνησης κοστίζει σήμερα περί τα 0,9 € όταν οι άλλοι δύο τύποι καυσίμου φλερτάρουν πέριξ των 1,6 € και 1,4 € για κάθε λίτρο.

Η Fiat, μια εταιρεία με μακρά παράδοση και «πίστη» στο συγκεκριμένο είδος καυσίμου (σ.σ.: διόλου τυχαία, πάνω από 750.000 οχήματά της που καταναλώνουν φυσικό αέριο βρίσκονται ήδη στους ανά τον κόσμο δρόμους από το 1997 έως και σήμερα), συνεχίζει να προσφέρει και στη χώρα μας τη «διττή» έκδοση CNG του «αειθαλούς» Panda, η οποία τροφοδοτείται για την περίσταση από τον 2κύλινδρο και υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα TwinAir των 875 κ.εκ. της FCA. Ο γνώριμος από τα παλιά αυτός κινητήρας είναι σε θέση να καταναλώσει και βενζίνη και φυσικό αέριο, με τις δύο δεξαμενές αποθήκευσης του τελευταίου να βρίσκονται εγκατεστημένες στο πίσω μέρος, κάτω από το αμάξωμα. Σε αυτές, και με την «παραδοσιακή» δεξαμενή να έχει χωρητικότητα 35 λίτρα, «χωρούν» υπό πίεση 200 bar 12 κιλά φυσικού αερίου. Αξίζει εδώ να σημειωθεί πως η όλη διάταξη είναι κατά 100% εργοστασιακή, όπως και οι αλλαγές στον κινητήρα. Εξ ου και η 5ετούς διάρκειας εγγύηση καλής λειτουργίας η οποία συνοδεύει και αυτή την έκδοση.

Με το γύρισμα του διακόπτη, ο κινητήρας του αυτοκινήτου τίθεται σε ζωή καταναλώνοντας βενζίνη, ενώ μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα (σ.σ.: μόλις η θερμοκρασία φτάσει στα επιθυμητά επίπεδα ασφαλείας) «γυρνά» αυτόματα στο φυσικό αέριο, συνοδεία ενός ήχου που αρχικά ξενίζει. Βέβαια, αν το CNG βρίσκεται στα… τελευταία του ή αν ο οδηγός το επιθυμεί, μπορεί ανά πάσα στιγμή, ακόμα και εν κινήσει, να «επιστρέψει» ξανά τη βενζίνη πιέζοντας απλά το σχετικό διακόπτη που βρίσκεται στο δεξί άκρο της κεντρικής κονσόλας, ενώ την ίδια στιγμή ανάβει και η σχετική πράσινη ένδειξη στο ταμπλό. Σε κάθε περίπτωση, στη μικρή ψηφιακή οθόνη που βρίσκεται στο μέσον του πίνακα οργάνων ο ευκαιριακός ή μη οδηγός μπορεί να βλέπει το ποσοστό πλήρωσης των δεξαμενών βενζίνης και φυσικού αερίου.

Σύμφωνα με την ιταλική εταιρεία, η απόδοση του TwinAir κινητήρα των 0,9 λίτρων ανέρχεται με την καύση βενζίνης στους 85 ίππους στις 5.500 σ.α.λ., ενώ στην περίπτωση χρήσης φυσικού αερίου στους 80 ίππους στις ίδιες ακριβώς στροφές - κατ’ αντιστοιχία, η μέγιστη ροπή διαμορφώνεται στα 145 Nm στις 1.900 σ.α.λ. και στα 140 Nm στις 2.500 σ.α.λ. Σε αντίθεση, η διαφορά που χωρίζει τα δύο καύσιμα στην εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα είναι κατά πολύ μεγαλύτερη, καθώς με τη βενζίνη εκλύονται 125 gr για κάθε χιλιόμετρο κίνησης και με το CNG μόλις 97 gr/km. Σε επίπεδο αίσθησης, ο οδηγός θα αντιληφθεί διαφορές στην απόδοση μόνο σε πολύ χαμηλούς ρυθμούς περιστροφής του 2κύλινδρου κινητήρα, όπου η βενζίνη έχει ένα μικρό… επάνω χέρι. Στις μεσαίες, και πολύ περισσότερο στις υψηλές στροφές, χρειάζεται πολύ «προσπάθεια» για να εντοπίσει κανείς διαφορές, με τον TwinAir, πέραν της παραδοσιακά τραχιάς λειτουργίας τους, να αφήνει καλές εντυπώσεις.

Στο επίμαχο θέμα της κατανάλωσης και της «face2face» σύγκρισης των δύο καυσίμων σε επίπεδο κόστους. το φυσικό αέριο βρίσκεται «σε δική του κατηγορία». Κινούμενοι μόνο με φυσικό αέριο αποκλειστικά στον αστικό ιστό της πρωτεύουσας, με τα 12 κιλά CNG καταφέραμε κατά τη διάρκεια της δοκιμής μας να καλύψουμε, χωρίς υπερβολές ή «τσιγγουνιές» στο γκάζι, ακριβώς 235 χλμ. Τιμή που σε απόλυτα νούμερα μεταφράζεται σε κατανάλωση 5,1 κιλών CNG για κάθε 100 χλμ. Στο ταμείο, η επίδοση αυτή αντιπροσωπεύει ένα κόστος της τάξης των μόλις 4,6 €/100 χλμ. (μέση τιμή CNG ανά κιλό: 0,9 €). Τι «αγοράζει» κανείς με 4,6 € στο… βενζινάδικο; Με δεδομένο ότι κάθε λίτρο κοστίζει κατά μέσο όρο σήμερα περί τα 1,6 €, μόλις 2,875 λίτρα αμόλυβδης. Ποσότητα που αρκεί για την κάλυψη 42,3 χλμ., με δεδομένο ότι η μέση τιμή κατανάλωσης για τη βενζίνη που μετρήσαμε στις ίδιες συνθήκες ήταν 6,8 λιτ./100 χλμ. Κάνοντας λοιπόν τις απαραίτητες πράξεις, εύκολα γίνεται αντιληπτό πως μέσα στην πόλη το «διττό» Panda μπορεί να καλύψει με γεμάτες όλες τις δεξαμενές του 235 χλμ. (CΝG) συν επιπλέον 515 χλμ. (βενζίνη). Στην πρώτη περίπτωση, το κόστος ανά διανυθέν χιλιόμετρο ανέρχεται στα 0,046 € και στη δεύτερη στα 0,11 €.

Από εκεί και πέρα, η συγκεκριμένη έκδοση του ιταλικού «μωρού» παραμένει σχεδόν όπως την ξέραμε. Και λέμε σχεδόν, μιας και η προσθήκη των έξτρα δεξαμενών έχει επιφέρει μια αύξηση του ύψους του αμαξώματος από το έδαφος κατά 54 χλστ. και μια εξίσου αναγκαστική περικοπή της χωρητικότητας του χώρου φόρτωσης κατά 25 λίτρα, που έτσι περιορίζεται πλέον στα 200. Από εκεί και πέρα και αυτό το Panda παραμένει άνετο και ευχάριστο οδηγικά, έχοντας ως μοναδικό… ψυχολογικό μείον την υψηλή θέση οδήγησης. Οι χώροι για τους επιβάτες παραμένουν μέχρι και σήμερα ανταγωνιστικοί για τα δεδομένα του μεγέθους - κάτι που σίγουρα δεν μπορούμε να επικαλεστούμε για τη γενικότερη εικόνα του εσωτερικού που εν έτει 2019 δεν μπορεί πλέον να κρύψει τα χρόνια της.

Το Fiat Panda 0.9 TwinAir CNG κοστίζει 11.990 ευρώ διαθέτοντας στον εξοπλισμό του βασικά στοιχεία, όπως air condition, ηλεκτρικά παράθυρα εμπρός, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ρυθμιζόμενο καθ’ ύψος τιμόνι, αναδιπλούμενο πίσω κάθισμα (60/40), σύστημα πολυμέσων U-Connect με radio, mp3 player, Bluetooth, USB και AUX,  ABS, ESP και αερόσακους οδηγού, συνοδηγού και τύπου κουρτίνας. Με δεδομένα λοιπόν όλα τα παραπάνω, η έκδοση φυσικού αερίου του Βενιαμίν της γκάμας Fiat εξακολουθεί να αποτελεί μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα - και σίγουρα οικονομική στη χρήση - πρόταση που δυστυχώς «πλήττεται» μόνο από το πολύ περιορισμένο πλήθος σταθμών ανεφοδιασμού φυσικού αερίου. Κάτι που ευχόμαστε όλοι σύντομα να αποτελεί παρελθόν._Χ.Α


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΠΟΥΛΟΣ

Περισσότερες φωτογραφίες:
  • Fiat Panda 0.9 TwinAir CNG
  • Fiat Panda 0.9 TwinAir CNG
  • Fiat Panda 0.9 TwinAir CNG
  • Fiat Panda 0.9 TwinAir CNG
  • Fiat Panda 0.9 TwinAir CNG
  • Fiat Panda 0.9 TwinAir CNG
  • Fiat Panda 0.9 TwinAir CNG
  • Fiat Panda 0.9 TwinAir CNG
  • Fiat Panda 0.9 TwinAir CNG
  • Fiat Panda 0.9 TwinAir CNG
  • Fiat Panda 0.9 TwinAir CNG
  • Fiat Panda 0.9 TwinAir CNG
  • Fiat Panda 0.9 TwinAir CNG
  • Fiat Panda 0.9 TwinAir CNG