03 Μαρ 2018

Με Audi RS3 και Mercedes-ΑΜG A45 στον Ελικώνα

Τα δυνατά μικρομεσαία μοντέλα συνεχίζουν στον 21ο αιώνα το θρύλο του GTI, έχοντας όμως αποκτήσει εξωγήινες ιπποδυνάμεις και διαστημικές επιταχύνσεις.

Αυτό, βέβαια, σε καμία περίπτωση δε σημαίνει ότι είναι... ουρανοκατέβατα, αφού η συγκεκριμένη υποκατηγορία χαρίζει πόντους στο πρεστίζ κάθε εταιρείας, ιδίως μάλιστα όταν μιλάμε για κατασκευαστές κύρους. Audi RS3 και Mercedes-AMG A45 διαγωνίζονται για τα σκήπτρα της κατηγορίας, υποσχόμενα να μας διακτινίσουν σε ένα παράλληλο σύμπαν, όπου η οδηγική ευχαρίστηση είναι ο αποκλειστικός λόγος ύπαρξης των αυτοκινήτων.

Ας πηδήξουμε στη μαύρη τρύπα του χωροχρόνου και ας μεταφερθούμε μερικές δεκαετίες πίσω. Τέσσερις, για την ακρίβεια. Τότε που το VW Golf GTI μετρούσε ήδη πάνω από ένα γεμάτο χρόνο στη γερμανική αγορά, έχοντας ξεκινήσει τη μόδα του «hot hatch», του μικρού, «καυτού» χάτσμπακ, το οποίο με αναβαθμισμένο κινητήρα και αναρτήσεις προσέφερε δυνατές οδηγικές συγκινήσεις σε προσιτή τιμή. Εκεί, άλλωστε, οφείλεται και η τεράστια δημοτικότητά τους, που τα καθιέρωσε τις επόμενες δεκαετίες στη συνείδηση του αγοραστικού κοινού και τα κατοχύρωσε ως μια σχεδόν αυθυπόστατη κατηγορία. Ωστόσο, το Golf πρώτης γενιάς ήταν μικρότερο από ένα σημερινό Polo, ζύγιζε 810 κιλά, στην έκδοση GTI απέδιδε 110 ίππους από 1,6 λίτρα χωρητικότητας και έπιανε σχεδόν τα 180 χλμ./ώρα.

Ας διακτινιστούμε πίσω στο 2017: το Audi RS3, ένα μοντέλο που βασίζεται στο δάπεδο του σύγχρονου Golf, εξοπλίζεται με 5κύλινδρο κινητήρα 2,5 λίτρων 400 ίππων και τετρακίνηση, πιάνει το «0-100» σε μόλις 4,1 δλ. και στο κοντέρ του εύκολα θα δεις 280 χλμ./ώρα. Φυσικά, το Audi δεν είναι το μοναδικό αυτοκίνητο του είδους. Δεν τρελάθηκαν ξαφνικά στο Ίνγκολσταντ και έριξαν ό,τι είχαν και δεν είχαν στο συρτάρι της τεχνολογίας στο κορυφαίο μικρομεσαίο μοντέλο τους. Απλώς ακολουθούν και αυτοί την τάση της αγοράς, ανταγωνιζόμενοι μοντέλα όπως τη Mercedes-AMG A45, που, αν και 2λιτρη 4κύλινδρη, είναι επίσης τετρακίνητη, αποδίδει 381 ίππους και έχει επιτάχυνση 4,2 δλ. και τελική 270 χλμ./ώρα. Διόλου περίεργο πως έχουν επιδοθεί, μάλιστα, και σε έναν άτυπο αγώνα για το ρεκόρ ισχύος της κατηγορίας: όταν ο 5κύλινδρος της Audi τοποθετήθηκε κάτω από το καπό του RS3, απέδιδε 340 ίππους. Έπειτα εμφανίστηκε η Α45 με 360 ίππους και η Audi απάντησε το 2015 με μεγαλύτερο τούρμπο και 367 άλογα. Φυσικά η Στουτγάρδη σήκωσε το γάντι και, λίγους μόλις μήνες αργότερα, εφοδίασε το δικό της χάτσμπακ με 381 ίππους. Σήμερα οι Βαυαροί επανακτούν -με τους 400 ίππους- τα σκήπτρα της κατηγορίας, τουλάχιστον όσον αφορά την ισχύ.

Πύραυλοι!

Οι πρώτες συστάσεις με τους κινητήρες έγιναν: έχουμε να κάνουμε με το δυνατότερο 5κύλινδρο και το δυνατότερο 4κύλινδρο κινητήρα παραγωγής. Δε θέλει και πολύ για να καταλάβεις πως πρόκειται για δύο από τα καλύτερα σύνολα που κυκλοφορούν αυτήν τη στιγμή στην αγορά, ανεξαρτήτως κατηγορίας. Πράγμα που επιβεβαιώνει και η κυριαρχία τους στα βραβεία του Κινητήρα της Χρονιάς τα τελευταία χρόνια: ο κινητήρας της Audi μετρά επτά συνεχόμενους τίτλους στην κατηγορία κυβισμού και αυτός της Mercedes τρεις (χάνοντας πέρσι για πρώτη φορά τα πρωτεία από τον εξίσου καταπληκτικό 2λιτρο κινητήρα της Porsche), άλλα και έναν τίτλο ως ο Καλύτερος Νέος Κινητήρας της Χρονιάς (το 2014). Στην τελευταία του έκδοση, ο 5κύλινδρος 2.5 TFSI της Audi είναι κατά 26 κιλά ελαφρύτερος σε σχέση με τον προκάτοχό του, χάρη στο νέο, αλουμινένιο μπλοκ και το κάρτερ από μαγνήσιο. Χρησιμοποιεί σύστημα διπλού ψεκασμού (άμεσου στο θάλαμο καύσης και έμμεσου στον αυλό εισαγωγής), καθώς και διπλό μεταβλητό χρονισμό και βύθιση βαλβίδων. Οι κύλινδροι επιστρώνονται με τη μέθοδο πλάσματος και τα ρουλεμάν του στροφαλοφόρου είναι κατά 6 χλστ. μικρότερα σε διάμετρο. Ο ίδιος ο στροφαλοφόρος είναι κοίλος, εξοικονομώντας 1 κιλό βάρους, ενώ τα αλουμινένια έμβολα διαθέτουν κανάλια ψύξης λιπαντικού. Στη σύντομη φάση προθέρμανσης του κινητήρα, η αντλία νερού δεν κυκλοφορεί το ψυκτικό υγρό στην κυλινδροκεφαλή, ώστε να επιτευχθεί ταχύτερα η ιδανική θερμοκρασία λειτουργίας. Το γεγονός αυτό μειώνει το συντελεστή τριβής και την κατανάλωση.

Η ισχύς έχει φτάσει τους 400 ίππους/5.850-7.000 σ.α.λ., η ροπή των 480 Nm αποδίδεται σταθερά από τις 1.700 σ.α.λ. έως τις 5.850 σ.α.λ., ενώ συνδυάζεται μόνο με το γνωστό, 7τάχυτο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη S tronic (δεν υπάρχει χειροκίνητη έκδοση). Σε σχέση με τις «απλές» εκδόσεις του Α3, η ανάρτηση έχει χαμηλώσει κατά 25 χλστ. και το εμπρός μετατρόχιο είναι αυξημένο κατά 20 χλστ. Οι στάνταρντ τροχοί 19 ιντσών συνδυάζονται με ελαστικά 235/35 και δισκόφρενα 370 χλστ. εμπρός/310 χλστ. πίσω (προαιρετικά διατίθενται, μάλιστα, και κεραμικοί δίσκοι εμπρός). Εξωτερικά, τα φουσκωμένα φτερά, οι μεγάλοι αεραγωγοί, τα αεροδυναμικά βοηθήματα και η κυψελωτή μάσκα αποτελούν τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του RS3, που ξεχωρίζει διακριτικά από το «σωρό» των νορμάλ εκδόσεων, χωρίς να γίνεται υπερβολικό ή κακόγουστο.

Το ίδιο ισχύει, άλλωστε, και για την A45, που αποπνέει μια ιδιαίτερη αίσθηση φινέτσας -σε αντίθεση με την προηγούμενη γενιά με τις τεράστιες αεροτομές-, αφού οι καμπύλες και οι αναλογίες της συνδυάζονται άψογα με τα σπορ αισθητικά στοιχεία. Επίκεντρο του ενδιαφέροντος και σε αυτήν την περίπτωση ο κινητήρας, ο οποίος διαθέτει μια σειρά τεχνολογικών χαρακτηριστικών που εξασφαλίζουν την απόδοση των υψηλών τιμών ισχύος και ροπής. Σε αυτά συγκαταλέγονται ο άμεσος ψεκασμός πίεσης 200 bar, με πολλαπλούς ψεκασμούς και διαδοχικές αναφλέξεις, το αλουμινένιο μπλοκ, τα σφυρήλατα έμβολα και στροφαλοφόρος και οι κύλινδροι με επίστρωση νανοϋλικών. Η αύξηση της ισχύος στους 381 ίππους/6.000 σ.α.λ. και της ροπής στα 475 Nm (2.250-5.000 σ.α.λ.) οφείλεται κυρίως σε βελτιώσεις στο σύστημα κίνησης των βαλβίδων, στο νέο χρονισμό ανάφλεξης και στην αύξηση της πίεσης υπερπλήρωσης στα 1,8 bar. Παράλληλα, έχουν επιλεγεί κοντύτερες σχέσεις μετάδοσης για την 3η και την 7η στο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη DCT, ενώ στο προαιρετικό πακέτο AMG Dynamic Plus Package περιλαμβάνεται μηχανικό μπλοκέ διαφορικό μπροστά, την ώρα που νέες είναι η ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενη ανάρτηση δύο σταδίων και η επιλογή Race στα προγράμματα λειτουργίας του κινητήρα.

Εκτόξευση

Κάθεσαι πολύ χαμηλά, το τιμόνι βγαίνει αρκετά έξω και ατενίζεις τον κόσμο από τα παράθυρα-πολεμίστρες. Ναι, στο κόκπιτ της AMG νιώθεις πως βρίσκεσαι στη γραμμή εκκίνησης του... DTM, και ας είναι τα μπάκετ καθίσματα και το κοντέρ που 300αρίζει τα κύρια στοιχεία τα οποία ουσιαστικά σε παραπέμπουν στη διαφορετικότητα της εν λόγω έκδοσης. Όπως και στο Audi, η ποιότητα δεν αφήνει παράπονα, αν και η αναδυόμενη από το ταμπλό οθόνη των Βαυαρών δείχνει σίγουρα περισσότερο premium σε σχέση με αυτήν της A45. Ωστόσο, όλα αυτά ανήκουν σε έναν άλλο κόσμο μόλις ακούσεις τους κινητήρες να παίρνουν μπροστά, δηλώνοντας με τον πλέον εμφατικό τρόπο έτοιμοι να σε μεταφέρουν σε άλλες διαστάσεις. Η σειρά έναυσης των πέντε κυλίνδρων του RS3 δε μοιάζει ακουστικά με οτιδήποτε άλλο κυκλοφορεί στους δρόμους: δε σε ξεκουφαίνει, αλλά τον θυμάσαι για καιρό αυτόν τον ήχο. Ίσως επειδή συνδυάζεται και με εξαιρετικές επιδόσεις, χάρη και στην αστείρευτη ροπή, που ξεκινά από πολύ χαμηλά και απλώνεται σχεδόν σε ολόκληρο το φάσμα των στροφών. Αβίαστα και εύκολα αυτός ο κινητήρας κάνει τα πάντα, είτε εμπλέξεις το launch control για να γράψεις ένα ξερό τεσσάρι στα 0-100 χλμ./ώρα, είτε κινηθείς ράθυμα σε ρυθμούς αυτοκινητοδρόμου και απλώς προσπερνάς ό,τι άλλο κινείται γύρω σου. Είναι τέτοια τα αποθέματά του, που δε θα σε αφήσει ποτέ ξεκρέμαστο και θα ανταποκριθεί αγόγγυστα σε ό,τι του ζητήσεις. Με λίγα λόγια, αυτός ο κινητήρας απλώς δεν παίζεται! Μπορεί να μην ανταποκρίνεται με ταχύτητα φωτός στο πάτημα του πεντάλ γκαζιού, αλλά έχει ένα πολύ μεγάλο ρεπερτόριο λειτουργίας: μπορεί να τον οδηγήσει με ευκολία η σύζυγος για τα καθημερινά ψώνια, αλλά μπορεί και να τον ευχαριστηθεί ο σύζυγος στο track-day του σαββατοκύριακου. Στο ίδιο μήκος κύματος βρίσκεται, όμως, όλη η φιλοσοφία του αυτοκινήτου: η ανάρτηση είναι όσο χρειάζεται σφιχτή, χωρίς ποτέ να γίνεται κούτσουρο, φέρνοντας την εξαιρετική ποιότητα κύλισης σε πρώτο πλάνο, το τιμόνι είναι βελτιωμένο σε αίσθηση, χωρίς όμως να είναι ούτε ξυράφι ούτε δυσάρεστα απότομο. Βελτίωσης χρήζει, ωστόσο, το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, το οποίο παρουσιάζεται συχνά «αναποφάσιστο», κυρίως στα κατεβάσματα. Από εκεί και πέρα, ευχάριστη έκπληξη αποτελεί η αναβάθμιση του λογισμικού του συστήματος τετρακίνησης, με σκοπό να στείλει νωρίτερα περισσότερη ροπή στον πίσω άξονα. Έτσι, σε συνδυασμό με τη μείωση του βάρους εμπρός και την αύξηση του μετατροχίου, μειώνεται η όποια τάση υποστροφής, ενώ υπό προϋποθέσεις (αν μείνεις δηλαδή στο γκάζι και εκμεταλλευτείς τη μεταφορά βάρους) μπορείς ακόμα και να ξεκολλήσεις το πίσω μέρος της τελευταίας γενιάς του RS3, κάτι σχεδόν αδιανόητο στις προηγούμενες εκδόσεις.

Και στην περίπτωση της A45 η μέγιστη ροπή που μεταφέρεται στον πίσω άξονα δεν ξεπερνά το 50%, εδώ όμως ο οδηγός μπορεί να «παίξει» περισσότερο με τον πίσω άξονα, χάρη στην αρκετά πιο σφιχτή ανάρτηση, στο μπλοκέ διαφορικό, αλλά και στο μεγαλύτερο βάρος στον εμπρός άξονα. Απόλυτα ρυθμίσιμη στη στροφή, ουδέτερη σε συμπεριφορά, με το τιμόνι να αποδεικνύεται απόλυτα ακριβές και ικανό να μεταφέρει μεγάλο όγκο πληροφορίας από το οδόστρωμα και με τον κινητήρα να επιδεικνύει άμεση απόκριση. Ίδια φιλοσοφία και στην περίπτωση του κιβωτίου διπλού συμπλέκτη, το οποίο είναι γρήγορο και «ακούει» καλά στα κατεβάσματα σχέσεων. Η όλη αίσθηση είναι περισσότερο πολεμική και απαιτεί μεγαλύτερη συμμετοχή από την πλευρά του οδηγού. Είναι και αυτή η αλά DTM θέση οδήγησης που προαναφέραμε... Σίγουρα γίνεται αντιληπτή μια μικρή υστέρηση στις πολύ χαμηλές στροφές λειτουργίας σε σχέση με το μεγαλύτερης χωρητικότητας σύνολο του Audi, αλλά, μόλις ο 4κύλινδρος κινητήρας βρεθεί στις μεσαίες στροφές, αποκαλύπτει τον καλό του εαυτό και το μεγάλο του βάθος. Άλλωστε, παρά τη διαφορά των 19 ίππων, τις μέγιστες τιμές ροπής χωρίζουν μόλις 5 Nm. Διόλου περίεργες, λοιπόν, οι παραπλήσιες τιμές ρεπρίζ των δύο αυτοκινήτων, τη στιγμή βέβαια που το δυνατότερο και ελαφρύτερο RS3 προηγείται κατά 0,5 δλ. στην επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα (4,0 αντί 4,5 δλ.), κατά 2,2 στα 0-200 χλμ./ώρα (14,9 αντί 17,1 δλ.) και κατά 1 δλ. στο χιλιόμετρο (22,5 έναντι 23,5 δλ.). Αποκάλυψη είναι τα φρένα της ΑΜG, τόσο σε αίσθηση όσο και σε αποτελεσματικότητα, αφού καταφέρνουν να ακινητοποιήσουν το αυτοκίνητο σε μόλις 49,6 μ., 3,4 μ. νωρίτερα σε σχέση με το Audi. Στην κίνηση σε νορμάλ ρυθμούς τα δύο αυτοκίνητα μπορούν να καταγράψουν εύκολα τιμές κατανάλωσης κάτω από 10 λίτρα/100 χλμ., στην πίεση όμως αποδεικνύονται περισσότερο βενζινοβόρα, με την Α45 να αγγίζει τα 14 λίτρα/100 χλμ. και το RS3 τα 13 λίτρα/100 χλμ.

Επιστροφή στην πραγματικότητα

Oι καιροί αλλάζουν. Τα σημερινά μικρομεσαία hot hatch είναι μεγαλύτερα, σχεδόν διπλάσια σε βάρος και σίγουρα λιγότερο προσιτά σε σχέση με το αρχέτυπο GTI της δεκαετίας του '70. Από την άλλη, προσφέρουν επιδόσεις στη σφαίρα των supercar και υπόσχονται οδηγικές συγκινήσεις που ξεφεύγουν κατά πολύ από το τυπικό πλαίσιο της κατηγορίας. Παρά τις μεταξύ τους ομοιότητες, όμως, Audi RS3 και Mercedes-AMG A45 έχουν και σημαντικές διαφορές, καλύπτοντας ένα ευρύ φάσμα απαιτήσεων: οι μηχανικοί της Audi επέλεξαν το δρόμο του συμβιβασμού επιδόσεων, οδηγικής συμπεριφοράς και καθημερινής μετακίνησης, δημιουργώντας έναν πύραυλο εδάφους-εδάφους με καθαρά all-round φιλοσοφία. Η Α45, χωρίς να υστερεί ιδιαίτερα σε άνεση, είναι αυτή που, με την αμεσότητα των χειριστηρίων της, πιο εύκολα θα σε προκαλέσει να αναζητήσεις τα όριά σου, έχοντας ένα σαφώς πιο «σκληρό», σχεδόν πολεμικό χαρακτήρα. Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για αυτοκίνητα που, αν και βασίζονται σε «καθημερινά», premium μοντέλα, καταφέρνουν με τη βοήθεια της διαθέσιμης τεχνολογίας να το τερματίσουν. Ποιος θα μπορούσε πριν από σαράντα και κάτι χρόνια, την εποχή του ταπεινού Golf GTI, να διανοηθεί πως τα μικρομεσαία μοντέλα θα εξελίσσονταν τόσο πολύ ώστε να μιλάμε σήμερα για hot hatch που καλύπτουν κάθε γούστο και αφήνουν τους πάντες άφωνους σε επίπεδο επιδόσεων και οδηγικής ευχαρίστησης;_ 4Τ


ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ: 14 NΟΕΜΒΡΙΟΥ 2017 ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ: AUDI RS3 QUATTRO SPORTBACK, MERCEDES-AMG A45 4MATIC OΔΗΓΟI: ΝΙΚΟΣ ΚΟΥΝΙΤΗΣ, ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΔΗΣ ΔΙΑΔΡΟΜΗ: ΑΘΗΝΑ - ΛΙΒΑΔΕΙΑ - ΑΝΑΛΗΨΗ - ΚΥΡΙΑΚΙ - ΑΓ. ΑΝΝΑ - ΑΓ. ΤΡΙΑΔΑ - ΟΡΧΟΜΕΝΟΣ - ΑΘΗΝΑ ΧΙΛΙΟΜΕΤΡΑ: 334


ΑUDI RS3 QUATTRO SPORTBACK ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 2.480 κ.εκ. ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ: 400 ίπποι/5.850-7.000 σ.α.λ. ΜΕΓ. ΡΟΠΗ: 480 Νm/1.700-5.850 σ.α.λ. ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον με ψαλίδια βάσης, αντιστρεπτική ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Τεσσάρων συνδέσμων, αντιστρεπτική ΦΡΕΝΑ ΕΜΠΡΟΣ: Αεριζόμενα δισκόφρενα 370 χλστ. ΦΡENA ΠΙΣΩ: Αεριζόμενα δισκόφρενα 310 χλστ. ΕΛΑΣΤΙΚΑ: 235/35 R19 ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.335x1.800x1.411 χλστ. ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.631 χλστ. ΒΑΡΟΣ: 1.510 κιλά 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 4,0 δλ. 0-1.000 Μ.: 22,5 δλ. ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 250 (280*) χλμ./ώρα ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 12,8 λίτρα/100 χλμ. ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 189 γρ./χλμ. ΤΙΜΗ: 81.000 ευρώ *Χωρίς ηλεκτρονικό περιοριστή


MERCEDES-ΑΜG A45 4MATIC ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.991 κ.εκ. ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ: 381 ίπποι/6.000 σ.α.λ. ΜΕΓ. ΡΟΠΗ: 475 Νm/2.250-5.000 σ.α.λ. ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον με ψαλίδια βάσης, αντιστρεπτική ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Τεσσάρων συνδέσμων, αντιστρεπτική ΦΡΕΝΑ ΕΜΠΡΟΣ: Αεριζόμενα δισκόφρενα 350 χλστ. ΦΡENA ΠΙΣΩ: Αεριζόμενα δισκόφρενα 330 χλστ. ΕΛΑΣΤΙΚΑ: 235/35 R19 ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.367x1.780x1.417 χλστ. ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.699 χλστ. ΒΑΡΟΣ: 1.555 κιλά 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 4,5 δλ. 0-1.000 Μ.: 23,5 δλ. ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 250 (270*) χλμ./ώρα ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 13,9 λίτρα/100 χλμ. ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 171 γρ./χλμ. ΤΙΜΗ: 60.420 ευρώ *Χωρίς ηλεκτρονικό περιοριστή


KEIMENO: NIKΟΣ ΚΟΥΝΙΤΗΣ. ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΘΑΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ


Περισσότερες φωτογραφίες: