20 Σεπ 2018

Με Ford Fiesta 1.0 140 PS ST-Line & Suzuki Swift Sport στο Κυριάκι

Υπάρχουν και σήμερα παραδείγματα εκρηκτικών κατασκευών που αποδεικνύουν ότι δεν απαιτούνται εξωφρενικές ιπποδυνάμεις για να προσφερθεί οδηγική απόλαυση. Αρκεί να είναι σωστή η αναλογία κιλών-ισχύος. Old school!

Όσοι της δεκαετίας του ‘80 θα έχουμε ακόμη νωπές στο μυαλό μας τις προσιτές γρήγορες εκδοχές των καυτών σουπερμίνι. Peugeot 106 Rallye, Suzuki Swift GTi, Fiat Punto GT και πολλές ακόμα, οι οποίες μπορεί να επέλεγαν διαφορετικό τρόπο προσέγγισης, αλλά η συνταγή ήταν ουσιαστικά η ίδια. Ισχύς από 100 έως και 140 άλογα, η οποία όμως θα συνδυαζόταν με χαμηλό βάρος, δημιουργώντας ένα εκρηκτικό στο σύνολο αποτέλεσμα. Αυτές οι εποχές έχουν περάσει ανεπιστρεπτί, με τα περισσότερα από τα μικρά GΤi να αγγίζουν πλέον ιπποδυνάμεις της τάξης των 200 ίππων. Παρ’ όλα αυτά, ακόμα και σήμερα υπάρχουν εταιρείες που πάνε «κόντρα στο ρεύμα» της εποχής, με τη Suzuki να πρωτοστατεί. Η κορυφαία εκδοχή του Swift αποτελούσε παραδοσιακά μια πρόταση που ακολουθούσε τη συγκεκριμένη φιλοσοφία. Εν έτει 2018 το... αίμα νερό δε γίνεται! Το νεότερο Suzuki με τον κωδικό «Sport» διαθέτει 140 ίππους, βάρος χαμηλότερο από το ψυχολογικό όριο των 1.000 κιλών και στήσιμο προσανατολισμένο στους λάτρεις της οδήγησης. Στη Ford είναι δεδομένη η οδηγοκεντρική συμπεριφορά σε όλα τα μοντέλα της. Πόσω μάλλον στις κορυφαίες εκδόσεις των Fiesta και Focus. Το σουπερμίνι μπορεί να προσφέρεται σήμερα στην ολοκαίνουργια εκδοχή ST των 200 ίππων, αλλά μόνο απαρατήρητη δεν περνά αυτή με τον κωδικό «ST-Line» και τον 1.000άρη EcoBoost των 140 ίππων. Μιας έκδοσης που είναι πολύ κοντά στη φιλοσοφία της παλιάς σχολής...

Σαμουράι!

Οι δύο προηγούμενες γενιές του Swift Sport είχαν καταφέρει να συγκινήσουν τους λάτρεις της γρήγορης οδήγησης, κάτι που σημαίνει ότι ο πήχης ήταν ήδη ψηλά τοποθετημένος από τους Ιάπωνες τεχνικούς. Ειδοποιό διαφορά σήμερα σε σχέση με το παρελθόν αποτελεί καταρχήν το γεγονός ότι το ιαπωνικό σουπερμίνι διατίθεται αποκλειστικά σε 5θυρο αμάξωμα. Επιλογή όλο και περισσότερων κατασκευαστών τα τελευταία χρόνια. Παρ’ όλα αυτά, η σχεδίαση του αμαξώματος σε συνδυασμό με τις στυλιστικές προσθήκες της έκδοσης Sport προσφέρουν ένα δυναμικό σε αισθητική αποτέλεσμα. Η μεγάλη εμπρός κυψελωτή μάσκα δένει αρμονικά με το διαφοροποιημένο προφυλακτήρα, ενώ τα πλαϊνά μαύρου χρώματος μαρσπιέ σε στυλ κάρμπον κάνουν όμορφη αντίθεση με το κίτρινο χρώμα του αμαξώματος. Η αεροτομή στην πίσω πέμπτη πόρτα, αλλά ακόμα περισσότερο οι δύο ξεχωριστές απολήξεις της εξάτμισης πείθουν για τη διαφορετικότητα της κατασκευής, με τις ζάντες των 17 ιντσών να προσθέτουν την τελευταία πινελιά.

Στο εσωτερικό, τα όργανα είναι αναλογικά -όπως αρμόζει σε ένα μοντέλο του είδους-, με το μάτι του υποψιασμένου να πέφτει στο μεγάλο στροφόμετρο σε κόκκινο φόντο. Αυτό, βέβαια, δεν αναιρεί το γεγονός ότι το Swift είναι σύμφωνο και με τις προσταγές της σημερινής εποχής. Η μεγάλη οθόνη αφής σε επαναφέρει στο 2018, ενώ είναι δεδομένο ότι εφοδιάζεται με όλα τα σύγχρονα συστήματα συνδεσιμότητας. Κάτι που ισχύει και σε επίπεδο ασφάλειας, αφού διαθέτει το εξελιγμένο σύστημα εμπρόσθιας ανίχνευσης, σύστημα αποφυγής πρόσκρουσης με διπλούς αισθητήρες, σύστημα προειδοποίησης αλλαγής λωρίδας, καθώς και άλλες σημαντικές τεχνολογίες ασφάλειας. Έχοντας περάσει στο εσωτερικό του αισθάνεσαι άνετα, κάτι για το οποίο φροντίζουν τα μπάκετ καθίσματα με την εξαιρετική πλευρική στήριξη. Βέβαια, τα τελευταία είναι σχετικά ψηλά τοποθετημένα, και δε σας κρύβουμε ότι θα προτιμούσαμε η θέση οδήγησης να είναι χαμηλότερα. Πατώντας το σχετικό μπουτόν που δίνει ζωή στον κινητήρα, διαπιστώνεις τη δεύτερη ειδοποιό διαφορά σε σχέση με το παρελθόν, μετά το 5θυρο αμάξωμα. Ο μέχρι πρότινος ατμοσφαιρικός κινητήρας των 1.600 κ.εκ. έχει δώσει τη θέση του στον Boosterjet των 1,4 λίτρων, με απόδοση 140 ίππων. Στο σύνολο που κάνει χρήση άμεσου ψεκασμού, και το έχουμε γνωρίσει στα Vitara και S-Cross, μπορεί η ισχύς να αγγίζει τους 140 ίππους (μόλις 4 παραπάνω σε σχέση με το ατμοσφαιρικό προγενέστερο Swift Sport), αλλά τη σημαντικότερη αναβάθμιση τη συναντάμε στην τιμή της ροπής, που πλέον αγγίζει τα 230 Nm σε ένα φάσμα από τις 2.500 έως και τις 3.500 σ.α.λ.

Στο δρόμο, αυτό που διαπιστώνεις από την πρώτη επαφή είναι η ελαστική λειτουργία του και η απόκριση από χαμηλά. Δεν έχει την ακαριαία αίσθηση ενός ατμοσφαιρικού, αλλά ανεβάζει απροβλημάτιστα στροφές, επιταχύνοντας χωρίς κομπιάσματα και με πολύ μικρή υστέρηση του τούρμπο. Ειδικά στις μεσαίες στροφές έχει δύναμη, ενώ δεν είναι απαραίτητο να σκαρφαλώσεις μέχρι τον κόφτη, ο οποίος είναι και σχετικά... χαμηλά τοποθετημένος, κοντά στις 6.100 σ.α.λ. Αναμφίβολα, το σύνολο διαθέτει ζωντάνια και συνδυάζεται πολύ καλά με το κιβώτιο των 6 σχέσεων. Μάλιστα, ο επιλογέας έχει πολύ ευχάριστη αίσθηση, όντας σαφής με μικρές διαδρομές, αντίστοιχος με αυτόν που θέλει κανείς από μια κατασκευή του είδους. Όμως, οι Ιάπωνες τεχνικοί έδωσαν μεγαλύτερη βάση στο αμάξωμα και στο στήσιμο της ανάρτησης. Οι διαστάσεις του είναι σημαντικά διαφοροποιημένες σε σχέση με της προηγούμενης γενιάς του Swift Sport, αφού το μεταξόνιο είναι κατά 20 χλστ. μεγαλύτερο, ενώ τόσο το εμπρός όσο και το πίσω μετατρόχιο είναι φαρδύτερα κατά 40 χλστ. Κατά συνέπεια, και το πλάτος του είναι μεγαλύτερο κατά 40 χλστ., την ώρα που το αμάξωμα βρίσκεται 15 χλστ. πιο κοντά στο έδαφος. Για το τελευταίο ευθύνη έχει και η ρύθμιση της ανάρτησης, η οποία φέρει την υπογραφή της Monroe, ακολουθώντας την αρχιτεκτονική γονάτων ΜακΦέρσον εμπρός και ημιάκαμπτου άξονα πίσω. Η εμπρός αντιστρεπτική είναι κατά πολύ παχύτερη, ενώ τα μουαγιέ και τα ρουλεμάν των τροχών είναι ένα σώμα, με αποτέλεσμα να είναι αυξημένη κατά 15% η σταθερότητα της γωνίας του κάμπερ κατά τη διάρκεια του στριψίματος. Επί της ουσίας, αυτό που διαπιστώνεις είναι ότι... ισορροπεί ιδανικά ανάμεσα σε άνεση και σπορτίφ χαρακτηριστικά. Αμέσως αισθάνεσαι ότι είναι ένα σφιχτό σύνολο, αλλά χωρίς να καταπονεί τους επιβάτες στο εσωτερικό, συνδυάζοντας άνεση και σπορτίφ χαρακτηριστικά. Στις στροφές οι κλίσεις του αμαξώματος είναι μικρές, ενώ διαπιστώνεις την τάση να χάσει την επαφή με το έδαφος ο πίσω εσωτερικός τροχός.

Σε καλό οδόστρωμα, δε θα σε προβληματίσει σε κανένα σημείο, όντας ουδέτερο, με τους εμπρός τροχούς να περνούν με άνεση την ισχύ των 140 ίππων στο δρόμο. Το πίσω μέρος θα υπακούσει στις εντολές του χειριστή, αφού, αν και έχει την τάση να ελαφρώσει, δε θα υπερστρέψει εύκολα, αλλά θα βοηθήσει περισσότερο στην τοποθέτηση πριν από τη στροφή, γλιστρώντας ελαφρώς. Σε οδόστρωμα με χαμηλό δείκτη πρόσφυσης, αυτές οι τάσεις είναι μεγαλύτερες, χωρίς όμως για αυτό να ευθύνεται το στήσιμο του Swift Sport, αλλά η επιφάνεια του δρόμου. Εκεί που απολαμβάνεις περισσότερο την οδήγηση με το ιαπωνικό σουπερμίνι είναι στις απότομες αλλαγές πορείας, όπου το χαμηλό του βάρος (70 κιλά λιγότερο σε σχέση με το παρελθόν, αγγίζοντας τα 970) επιτρέπει να κινηθείς γρήγορα και ευχάριστα, διαπιστώνοντας παράλληλα την πολύ καλή ακαμψία του αμαξώματος. Τα φρένα δε θα σε προδώσουν σε κανένα σημείο, ενώ το μοναδικό στοιχείο που υπολείπεται σε σχέση με το παρελθόν είναι το σύστημα διεύθυνσης, το οποίο, αν και ακριβές, δεν προσφέρει την αίσθηση που θα περίμενες, όντας τεχνηέντως βαρύ.

Σκαλοπάτι...

Με το ST να δεσπόζει στην κορυφή της σειράς του Fiesta, το ST-Line αποτελεί το σκαλοπάτι ή, πιο απλά, την έκδοση που κλείνει την ψαλίδα ανάμεσα στο 200άρι Ford με τα μικρότερα της γκάμας. Οι διαφοροποιήσεις με τα πιο ταπεινά Fiesta είναι εμφανείς με την πρώτη ματιά, με τις όποιες στυλιστικές αλλαγές να του προσφέρουν σαφώς πιο δυναμικό χαρακτήρα και αισθητική. Αυτές εντοπίζονται στους διαφορετικούς προφυλακτήρες, στα τονισμένα μαρσπιέ, στη σκουρόχρωμη μάσκα, στη μεγάλη αεροτομή και στις ζάντες αλουμινίου, ενώ φυσιολογικά σημαντικό ρόλο στο τελικό αισθητικό αποτέλεσμα παίζει και το 3θυρο αμάξωμα. Σε επίπεδο μηχανικών μερών, οι μόνες επεμβάσεις αφορούν τον κινητήρα, με τον 1.000άρη EcoBoost να αποδίδει 140 ίππους, την κοντύτερη τελική σχέση μετάδοσης -σε σχέση με την έκδοση των 125 ίππων- και τέλος την πιο σφιχτή ρύθμιση της ανάρτησης. Στο εσωτερικό η εικόνα είναι γνώριμη, με το τριάκτινο τιμόνι με τη χοντρή στεφάνη να ξεχωρίζει. Τα καθίσματα είναι τύπου μπάκετ και προσφέρουν καλή πλευρική στήριξη, όχι όμως αντίστοιχη εκείνης των καθισμάτων του Swift. Σε σχέση ωστόσο με το Suzuki, κάθεσαι χαμηλότερα, με τη θέση οδήγησης να ταιριάζει περισσότερο στα «θέλω» μας.

Από τα πρώτα μέτρα διαπιστώνεις ότι ο 3κύλινδρος κινητήρας διατηρεί τα χαρακτηριστικά λειτουργίας και των λιγότερο ισχυρών εκδοχών του. Ελαστικός χαμηλά, με καλή απόκριση από τις 1.500 σ.α.λ. και περισσότερο ηλεκτρική λειτουργία έως το όριο περιστροφής του. Και αυτός δε θυμίζει υπερτροφοδοτούμενο σύνολο, αλλά περισσότερο γραμμικό ατμοσφαιρικό. Εκεί, όμως, που ξεχωρίζει το Fiesta είναι στον τομέα της οδικής συμπεριφοράς. Ακόμα και χωρίς τις... ακραίες λύσεις ενός πραγματικού GΤi, το ST-Line αποδεικνύεται εξαιρετικά ευχάριστο σε κάθε είδους διαδρομές εκτός πόλης. Το σύστημα διεύθυνσης είναι εξαιρετικό σε αίσθηση, προσφέροντας ακρίβεια, ειδικά στο turn-in. Την ίδια ώρα, το εμπρός σύστημα δεν έχει κανένα πρόβλημα να διαχειριστεί τους 140 ίππους, όντας ουδέτερο. Όπως και στο Swift, και εδώ αισθάνεσαι τον πίσω εσωτερικό τροχό στον αέρα, και μάλιστα σε μεγαλύτερο βαθμό, λόγω της λιγότερο σκληρής ρύθμισης της ανάρτησης. Το γεγονός αυτό σου προσφέρει και μεγαλύτερη αίσθηση ασφάλειας, αφού, σε αντίθεση με το Swift, το πίσω μέρος δεν έχει την τάση να ελαφρώσει. Πάντως, όπως και στο Suzuki, έτσι και εδώ το πίσω μέρος συμβάλλει με τον τρόπο του στην τοποθέτηση πριν από τη στροφή, όσο τουλάχιστον σου επιτρέπει το ESP, που δεν απενεργοποιείται. Βέβαια, όπως είναι απολύτως φυσιολογικό, το Fiesta είναι πιο άνετο και κατά τη μετακίνηση στην πόλη, αφού η ανάρτησή του αποσβένει με άνεση τις όποιες ανωμαλίες του οδοστρώματος.

Βόμβες μικρού διαμετρήματος

Με φιλοσοφία άλλων εποχών, το Suzuki Swift Sport και το Ford Fiesta ST-Line αποτελούν δύο διαφορετικές παραλλαγές του ίδιου θέματος. Το Fiesta δεν αποτελεί τη σκληροπυρηνική πρόταση της Ford στην κατηγορία, αλλά μια ενδιάμεση λύση για όσους δεν επιθυμούν κάτι ακραίο. Αυτό βεβαίως δεν αναιρεί το γεγονός ότι διαθέτει σπορτίφ χαρακτηριστικά και ευχάριστη οδηγική συμπεριφορά, συνδυάζοντας όμως και στοιχεία απαραίτητα για την καθημερινότητα. Αντίθετα, το Suzuki Swift Sport έχει σαφώς πιο «άγριο» και ξεκάθαρο χαρακτήρα. Με φιλοσοφία αντίστοιχη κατασκευών των παλιότερων εποχών, είναι ευχάριστο οδηγικά, όντας αυτό που ονομάζουμε «GΤi». Με κόστος κοντά στα 20.000 ευρώ (αλλά και υπερπλήρη-πλούσιο εξοπλισμό), δεν απέχει σημαντικά από τις ισχυρότερες επιλογές που προσφέρει ο ανταγωνισμός. Όμως, το Swift Sport αφορά τους συνειδητοποιημένους, αφού απευθύνεται σε αυτούς που στοχευμένα γοητεύονται από τη φιλοσοφία «χαμηλό βάρος/αυξημένη ισχύς» και γνωρίζουν πώς να αντλήσουν ευχαρίστηση από κατασκευές αυτού του είδους._ Π. Τ.


ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ: 21 ΙΟΥΝΙΟΥ 2018 ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ: FORD FIESTA ST-LINE 140 ps, SUZUKI SWIFT SPORT ΟΔΗΓΟΙ: ΜΑΝΩΛΗΣ ΣΑΛΟΥΡΟΣ, ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΔΗΣ ΔΙΑΔΡΟΜΗ: ΑΘΗΝΑ - ΑΓΙΑ ΑΝΝΑ -ΚΥΡΙΑΚΙ -ΕΛΙΚΩΝΑΣ -ΛΙΒΑΔΕΙΑ ΧΙΛΙΟΜΕΤΡΑ: 310


SUZUKI SWIFT SPORT KINHTHΡΑΣ: 4κύλινδρος σε σειρά ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.373 κ.εκ. ΙΣΧΥΣ: 140 ίπποι/5.500 σ.α.λ. ΡΟΠΗ: 230 Nm/2.500-3.500 σ.α.λ. ΚΙΒΩΤΙΟ: Χειροκίνητο 6 σχέσεων ΜΕΤΑΔΟΣΗ: Κίνηση στους εμπρός τροχούς ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 3.890x1.735x1.495 χλστ. ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.450 χλστ. ΒΑΡΟΣ: 970 κιλά ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 8,1 δλ. ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 210 χλμ./ώρα TIMH: 19.670 ευρώ


FORD FIESTA ST-LINE 140 PS KINHTHΡΑΣ: 3κύλινδρος σε σειρά ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 998 κ.εκ. ΙΣΧΥΣ: 140 ίπποι/6.000 σ.α.λ. ΡΟΠΗ: 180 Nm/1.500 σ.α.λ. ΚΙΒΩΤΙΟ: Χειροκίνητο 6 σχέσεων ΜΕΤΑΔΟΣΗ: Κίνηση στους εμπρός τροχούς ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.065x1.735x1.466 χλστ. ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.493 χλστ. ΒΑΡΟΣ: 1.071 κιλά ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 9,2 δλ. ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 202 χλμ./ώρα TIMH: 17.350 ευρώ


ΚΕΙΜΕΝΟ: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΔΗΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΘΑΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ


Περισσότερες φωτογραφίες: