12 Δεκ 2018

BMW σειρά 3: Την οδηγούμε στην Πορτογαλία

Ώρα για την έβδομη γενιά της BMW σειράς 3 και η είδηση θα ήταν το να μην είναι ικανή να κατακτήσει την κορυφή της κατηγορίας.

Οι πιστοί στη μάρκα μιλούν με κωδικούς για να επιβεβαιώσουν τη γνώση τους γύρω από τα μοντέλα της και ειδικότερα αν αντικείμενο συζήτησης είναι η 3άρα. Έτσι, είναι βέβαιο πως ήδη από τις αρχές Οκτωβρίου που διέρρευσαν οι πληροφορίες σχετικά με την έβδομη γενιά του εμπορικότερου μοντέλου των Βαυαρών όλοι τους κατέγραψαν... στο σκληρό τους δίσκο τον κωδικό G20.

Όσοι θεωρούν αυτήν την 3άρα ως «ακόμα μία», ίσως βιαστούν να σχολιάσουν πως δεν έχει αλλάξει, όμως η νέα, που αισθητικά δανείζεται πολλά στοιχεία από τις σειρές 5 και 7, είναι αισθητά μεγαλύτερη από την προκάτοχό της (+8,5 εκ. ως προς το μήκος) και αρκετά πιο μυώδης.

Η πιο «καθαρή» σιλουέτα διαθέτει κορυφαίο για την κατηγορία αεροδυναμικό συντελεστή (0,23). Βασίζεται στο δάπεδο CLAR της BMW, το οποίο είναι 20% πιο άκαμπτο από το παρελθόν υποστηρίζοντας τη χρήση αλουμινίου και carbon σε ουκ ολίγα σημεία του. Ανάλογα, έχει χαμηλότερο κατά 10 χλστ. κέντρο βάρους σε σχέση με το μοντέλο που αντικαθιστά. Ένα από τα σημαντικότερα νέα χαρακτηριστικά της είναι η τεχνολογία που υιοθετείται στην ανάρτηση (γόνατα Μακφέρσον εμπρός και πολλαπλών συνδέσμων πίσω) και συγκεκριμένα στα κινούμενη μέρη της. Πρόκειται για μία προηγμένη διάταξη με παθητικού τύπου αμορτισέρ που ρυθμίζουν διαρκώς την απόσβεσή τους σε σχέση με την αντίστοιχη διαδρομή των ελατηρίων (lift-related dampers, τα αποκαλούν οι Βαυαροί). 

Στην πράξη, τα αμορτισέρ αυξάνουν βαθμιαία το βαθμό απόσβεσης έως ένα συγκεκριμένο «σημείο» έκτασης και συμπίεσης της εμπρόσθιας και οπίσθιας ανάρτησης, αντίστοιχα. Στον εμπρός άξονα αυτό επιτυγχάνεται μέσω ενός δευτερεύοντα δακτυλίου που βρίσκεται στο έμβολο των αμορτισέρ, τα οποίο ελέγχεται από ανεξάρτητο υδραυλικό κύκλωμα. Πίσω, η λειτουργία του εμβόλου καθορίζεται από ένα «περιοριστή» κωνικού σχήματος, που βρίσκεται με τη σειρά του κάτω άκρο του κυρίως θαλάμου του αμορτισέρ. Η BMW διαθέτει επίσης μια παραλλαγή της όλης διάταξης, την οποία επιμελήθηκε το Μ Division. Εδώ, το ύψος της τελευταίας είναι μειωμένο κατά 10 χλστ., με το όλο «πακέτο» να συνεπικουρείται από τροχούς 18 ιντσών. Σύμφωνα με την εταιρεία, στη συγκεκριμένη έκδοση οι δυνάμεις απόσβεσης είναι αυξημένες κατά 20% σε σχέση με εκείνες της «απλής» έκδοσης. Άξιο αναφοράς είναι επίσης το γεγονός πως η ανάρτηση Μ συνδυάζεται με το σύστημα διεύθυνσης Variable Sport Steering, το οποίο διαθέτει μεταβλητό λόγο -πέρα από το γεγονός ότι το βάρος του τιμονιού μεταβάλλεται ανάλογα με την ταχύτητα κίνησης του οχήματος.

Η ευελιξία και η ακρίβεια βελτιστοποιούνται από το φαρδύτερο εμπρός και πίσω μετατρόχιο, ενώ το αυξημένο κάμπερ των τροχών ενισχύει περαιτέρω τα δυναμικά χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου κατά το διαμήκη άξονα. Συνολικά, σε σχέση με την απερχόμενη «3άρα», η νέα, παρ’ ότι φαρδύτερη και μακρύτερη σε μήκος, είναι κατά 55 κιλά πιο ελαφριά. Παράλληλα, η κατανομή της μάζας ανάμεσα στους δύο άξονες αγγίζει το ιδανικό 50/50.

Σε ότι αφορά στους κινητήρες, η γκάμα περιλαμβάνει από τα λανσάρισμα 5+1 εκδόσεις - 4κύλινδρες ντίζελ και βενζίνης και 6κύλινδρες ντίζελ. Ξεκινώντας από τη βάση, η έκδοση 320i, η οποία είναι 2λιτρη και 4κύλινδρη, αποδίδει 184 ίππους και ροπή 300 Nm εξασφαλίζοντας επιτάχυνση από στάση έως τα πρώτα 100 χλμ. σε χρόνο 7,2 δλ. Η 330i είναι εφοδιασμένη με το ίδιο μηχανικό σύνολο, με τη διαφορά ότι η ισχύς και η ροπή έχουν «σκαρφαλώσει» για την περίσταση στους 258 ίππους και στα 400 Nm (0-100 χλμ./ώρα: 5,8 δλ.). Η 318d είναι επίσης 2λιτρη και 4κύλινδρη, με ισχύ 150 ίππους και ροπή 320 Nm (0-100 χλμ./ώρα: 8,5 με χειροκίνητο κιβώτιο ή 8,4 με το Steptronic), ενώ στην 320d το ίδιο σύνολο αποδίδει 190 ίππους και 400 Nm ροπής (0-100 χλμ./ώρα: 7,1 δλ. με χειροκίνητο κιβώτιο ή 6,8 με το Steptronic). Η συγκεκριμένη εκδοχή του κινητήρα διατίθεται και με τετρακίνηση στην έκδοση 320d xDrive. Στην κορυφή συναντάμε την 330d, η οποία είναι 6κύλιδνρη και 3λιτρη. Εδώ, η ισχύς ανέρχεται στους 265 ίππους και η ροπή στα 580 Nm (0-100 χλμ./ώρα: 5,5 δλ.). 

Επιστρέφοντας... στα χειροπιαστά, στο εσωτερικό το ταμπλό είναι εμφανώς στραμμένο προς τον οδηγό, ο οποίος μπροστά του μπορεί να έχει από αναλογικά όργανα, μέχρι το BMW Live Cockpit με οθόνη 12,3 ιντσών, με τις διαθέσιμες προβολές και τα γραφικά του πάντως να υπολείπονται κάποιων αντίστοιχων άλλων εργοστασίων. Στο κέντρο του ταμπλό φιλοξενείται η οθόνη του συστήματος πολυμέσων των 10,25 ιντσών που ανάλογα με την έκδοση υποστηρίζει διεργασίες μέσω αφής, αλλά και χειρονομιών, ενώ η νέα 3άρα προαιρετικά θα υποστηρίζεται και από «Προσωπική Βοηθό», κάτι που στην πράξη σημαίνει ότι με μια απλή φωνητική εντολή ο οδηγός και ο συνοδηγός μπορούν να χειριστούν πλήθος λειτουργιών του αυτοκινήτου (π.χ. ρύθμιση θερμοκρασίας, ήχου, καθισμάτων), αλλά και υπηρεσιών. Εδώ, τα γραφικά του συστήματος πολυμέσων έβδομης γενιάς όπως και η λειτουργία του συνολικά είναι απλά τέλεια, κάτι που ισχύει για τα υλικά της καμπίνας που θα φιλοξενήσει με άνεση τέσσερις επιβάτες στα διαιρούμενα σε ποσοστό 40:20:40 πίσω καθίσματα. Αν κάτι έμεινε ίδιο σε σχέση με το μοντέλο που αντικαθιστά, αυτό είναι η χωρητικότητα του πορτ μπαγκάζ (480 λίτρα), με τη διαφορά ότι πλέον ο χώρος είναι ενιαίος, ενώ στην F30 ήταν 450 λίτρα, συν έξτρα 30 κάτω από το δάπεδο του χώρου αποσκευών. 

Στην Πορτογαλία οδηγήσαμε στο δρόμο δύο από τα χαρακτηριστικότερα μοντέλα της γκάμας, ήτοι την 330i και την 320d αλλά και ένα πρωτότυπο της Μ340i εντός πίστας. Το συμπέρασμα είναι ίδιο ασχέτως έκδοσης. Η 3άρα μπορεί να έχει μεγαλώσει και σε επίπεδο πολυτέλειας να προσεγγίζει ακόμα και την 5άρα, όμως παραμένει το αυτοκίνητο που ορίζει τα οδηγικά στάνταρντ της κατηγορίας, τουλάχιστον έτσι όπως τα θέλει ο πραγματικός οδηγός. Για ακόμα μια φορά οι Βαυαροί έχουν καταφέρει να προσδώσουν με τον ιδανικότερο τρόπο το απόλυτο ζύγισμα μεταξύ ποιότητας κύλισης, άνεσης και σπορτίφ αίσθησης, έχοντας επίσης καταφέρει να κρατήσουν χαμηλά τα επίπεδα θορύβου ακόμα και στην περίπτωση με τον ντίζελ.

Το να κάνουμε λόγο για την ακρίβεια του συστήματος διεύθυνσης θα γίνει... γραφικό και κυριότερο εδώ είναι το γεγονός της ακρίβειας του αμαξώματος, που μπορεί με άνεση να τοποθετηθεί και σε σφιχτές διαδρομές. Όσο για τα περιθώριά της, αυτά φάνηκαν αστείρευτα, τουλάχιστον εντός πίστας, πάνω σε εξαιρετικής ποιότητας άσφαλτο, και με την τετρακίνηση της M340i να πλαισιώνει το κορυφαίο ζύγισμα του αμαξώματος.

Καλύτερη εικόνα πάντως θα έχουμε στις αρχές της Άνοιξης, οπότε και το πανευρωπαϊκό λανσάρισμα της νέας BMW σειράς 3._ Ε.Ξ.

Περισσότερες φωτογραφίες: