top icon
Blog

Περί αισθητικής

O Σ.Χ. σχολιάζει με την ολοκλήρωση του τεύχους Δεκεμβρίου, που κυκλοφορεί την Κυριακή 4 Δεκεμβρίου με την «Καθημερινή».

Με τις φωτογραφίες των Αριστείων του περιοδικού μας για το 2022, έργο Θανάρα και Άλμπα, με μαέστρο Μ.Σ., στο χέρι της κ. Φυτίλη για τα περαιτέρω, σκέπτεσαι πως τα υποκειμενικά σχόλια για τη σχεδίαση των αυτοκινήτων πλέον έχουν την υπεραξία τους.

Ο Κώστας Καββαθάς, καλή του ώρα όπου και όπως διαχρονικά πολεμάει, ζητούσε να αποφεύγουμε σχόλια για τη σχεδίαση των αυτοκινήτων, θυμίζοντας το γνωστό «περί ορέξεως».

Άσχημα αυτοκίνητα ήταν αρκετά, και σίγουρα το Toledo και κάποια Renault, όπως και προτάσεις πρώτης γενιάς από την Κορέα. Τα χρόνια πέρασαν και, βλέποντας τις εικόνες από τα Αριστεία μας, και κυρίως ό,τι όμορφο κυκλοφορεί στο δρόμο, όπου ξεχωρίζουν-αναστατώνουν τρία Peugeot σε δέκα επιλογές (208, 2008, 3008), όταν στα πέντε με περισσότερο υποκειμενικά κριτήρια προσθέτεις και την DS 4!

Τα 4/10, σχεδιαστικά και παραπέρα σε σχέση με την αισθητική τους, είναι της PSA/Stellantis, και θα συμφωνήσουμε με τον Κωνσταντίνο Γεροντή -ο «θείος» που μας έχουν παραχωρήσει με υποσχετική οι Italian Job- ότι το πέμπτο είναι η Tonale. Για τον Αλέξανδρο, και δεν ορκίζεσαι ότι δεν επηρεαζόμαστε από την παρουσία του Λιώκη και από τη συμμετοχή στην επικοινωνία του Ιάκωβου Κρομμύδα. Επηρεάζεσαι, φορτίζεις με συναίσθημα την επιλογή «θέμα γούστου» και δεν είναι τυχαίο ότι τον πρώτο λόγο έχουν οι γυναίκες στην αγορά, που ψηφίζουν χρώμα, σχεδίαση, κατανάλωση, και οι νεότερες την ευκολία στη χρήση των πολυμέσων. Θα πρέπει να δείτε πόσο χρόνο θέλει η 45χρονη σύντροφος ώστε να σταθμεύσει τον πύραυλο 208 GTi χωρίς κάμερες. Σε χώρο από όπου μόλις βγήκε το «πλοίο», το «508» του γείτονα. Όπως συνηθίσεις…

Alfa Romeo Tonale

Στα όρια της αμαρτίας

Μία ακόμα ιστορία να σας πω. Ήταν φθινόπωρο του 2019 και ψήφιζα για το τελευταίο μου COTY πριν αναλάβει η Ε.Ξ. Το Peugeot 208 θεωρητικά δεν είχε αντίπαλο, αλλά πάντα έχει ενδιαφέρον η συζήτηση με τον Jean-Philippe Imparato, τότε στην Peugeot, σήμερα στην Alfa. Ενθουσιώδης, παθιασμένος και παραστατικός.

Την «τρέλα» του σε εμπορικό επίπεδο, το πάθος τού «πυροβολώ 24 ώρες το 24ωρο για όλο το 7ήμερο» που μας χαρακτηρίζει και μας σέβονται, το συναντάς στην Ελλάδα στον Πέτρο Πιπερίδη. Ο Πέτρος δεν έχει σχέση με στοιχεία της θεωρίας, δεν αναλύει στατιστικά, και ζει τη στιγμή με διαρκή επίθεση χωρίς ανάσα. Τη φιλοσοφία του σε σχέση με στελέχη θα συναντήσεις στον πολυνίκη Χριστοφορίδη, όντας και το γνώρισμα του Νικόλα Πρέζα, ex-Μερκ. Σήμερα τίγρης στη μηχανή τής Ισμαήλος.

Ο JPI συνδέεται με πολυετή φιλία με τον κ. Πολυχρόνη Συγγελίδη και πάντα μας ρωτάει τι κάνει ο «Polis», πριν το «καλώς ήρθατε». Σταθερή αξία μαζί μας σε αποστολές COTY η γοητευτική, διαχρονικά tres chic κ. Κορίνα Βαλυράκη, η τελευταία του γνήσιου PR σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Είναι δυνατός ο Imparato, δεν το κρύβει, και αφού τεκμηριώνει το προβάδισμα, «απαιτεί» την ψήφο σου και, όπως και ο Πιπερίδης, εξαργύρωσαν το πάθος τους για το ακατόρθωτο. Όπως τότε, που με το «3008» κέρδισαν την Giulia, αξιοποιώντας και τη συντριπτική υπέροχή του σε ψήφους από τους Ισπανούς συναδέλφους. Δεν ψήφισαν με κατάταξη οι Ισπανοί κ.ά., ψήφισαν «3008», ό,τι δεν έκαναν π.χ. οι αθώοι Ιταλοί και, αφού έτσι πρέπει, η Alfa καταποντίστηκε στο Excel τους. Άποψη…

Λεπτομέρειες, όμως, που ιστορικά δεν καταγράφονται σε επίπεδο αποτελεσμάτων, σε θεσμούς όπου ουδείς θυμάται τον δεύτερο. Ακόμα και αν ισοψήφησαν οι δύο πρώτοι, όπως μεταξύ Ι-Pace και Alpine, με τον Νίκο Μπέλο στην ελληνική JLR τότε, να τους δίνει τη νίκη. Ο Ν.Μ. που επηρέασε θετικά την ελληνική συναισθηματικής σημασίας ψήφο -μόνος κόντρα στα θηρία-, οργανώνοντας την περιβόητη αποστολή μας με τον Μ.Σ. στο Ντίσελντορφ. Όπου αξιολογήσαμε ένα εξαιρετικό αυτοκίνητο, που παραμένει κορυφαίο.

Γιατί «208»;

Παραμένουμε στο μακρινό χθες και, όταν η Κορίνα βομβάρδιζε τον Jean-Philip (sic) με αιτήματα ώστε να δοκιμάσουμε πρωτότυπα κ.ά., ενώ ο βοηθός του σημείωνε, εμείς, έτσι ξαφνικά: «Γιατί να ψηφίσω “208”; Η Κλειώ πατάει καλύτερα»… Λεπτομέρεια που δεν περιγράφεται η αντίδρασή του, και κρατάμε το σχόλιο.

«Είναι το πιο όμορφο, και από εκεί και πέρα, Stratis, κάνε ό,τι νομίζεις». Συνεχίζει καρφώνοντας με το βλέμμα του την Κορίνα, θέλοντας να μεταφέρει την πίστη του με πάθος. «Έχουμε το πιο όμορφο του segment και το προσφέρουμε με τρεις λύσεις για τη λειτουργία του. Δεν έχετε άλλη επιλογή», συμπλήρωσε και μεταφορικά αποχώρησε για Τορίνο… Ο Ιμπαράτο, που χωρίς να το ξέρει έχει δώσει στοιχεία Alfa στην Peugeot, ό,τι σήμερα (όντας στην Alfa) κατά τη γνώμη μας τον δυσκολεύει ώστε να αξιοποιήσει το πάθος του προσφέροντας κάποιες παραλλαγές της Giulia. Σε διάφορα μεγέθη.

Peugeot 208

Επιστέφοντας στο «208»

Όντως μονόδρομος τότε για την ψήφο μας, και βαθμολόγησα για πρώτη φορά (σύμφωνοι, ήταν η τελευταία) με άριστα 10, ενώ κέρδισα και σειρά από στοιχήματα με Έλληνες και ξένους του εργοστασίου, που λόγω Covid τα πήρε ο αέρας, αλλά ακόμα και αυτό έχει τη γοητεία του.

Με ατού το design, το βασικό στοιχείο της αισθητικής που αφορά και την ψυχή μας, όπως άλλωστε και στην περίπτωση του «2008».

Peugeot 2008

Σε συνδυασμό βέβαια και με το πώς πατάει, και πρόκειται για το μόνο αυτοκίνητο της αγοράς που αμφισβητεί σε στυλ το μικρό, το «208», με πλεονέκτημα στο ατού το 1/3 σε σχέση με τη λειτουργία των κινητήρων τους. Τα δύο μικρότερα της σχολής «3008», που εντέλει έγραψε ιστορία, ακριβώς όπως το είχε προβλέψει ο Πέτρος Πιπερίδης.

Απογειώνοντας και τον μέσο όρο της τιμής του, με τον αγοραστή να αναγνωρίζει την premium θέση του μέσα από σκληρή δουλειά. Το κυριότερο, θέση που δεν «αγοράστηκε» αλλά κερδήθηκε, και άλλωστε για αυτό καθιερώθηκαν…

Peugeot 3008

Συνεχίζουμε

Στα άτυπα βραβεία αισθητικής μας και η DS, που κέρδισε βραβεία σχεδίασης, αλλά και την προτίμησή μας. Η DS 4, όπως και η DS 7, με στοιχεία για δυναμική παρουσία στο ράλλυ της αγοράς. Καμία αμφιβολία ότι τα ελαττώματά της, όπως τα χαρακτηρίζει ο ανταγωνισμός, οι φανατικοί στην Κηφισίας, ύψος Κολλεγίου, θα τα επικοινωνήσουν ως προτερήματα. Η «4άρα» πρόκειται για διαφορετική πρόταση που υποστηρίζει υποδειγματικά το «λίγο από όλα» σε έντιμο παιχνίδι με τις προτεραιότητες του χορτάτου petrolhead. Πανέμορφη, οπότε χαλάλι το στρίμωγμα στις πίσω θέσεις. Οι Γάλλοι σοφά εδώ ψηφίζουν στυλ περιορίζοντας την άνεση των πίσω και, αν θέλεις χώρους, έχουν τη Citroen, με την Opel να κοιτάζει προς κάθε κατεύθυνση.

DS 4

Για την Tonale τα είπαμε. Απλώς μια Alfa, που με τα κριτήριά μας δεν αρκεί να φαίνεται όμορφη, πρέπει να είναι και σπορτίφ. Να ανταποκρίνεται χωρίς να εκφράζει δυσαρέσκεια στην πίεση. Ό,τι λατρεύει π.χ. το Formentor, που δε θα το κατατάξεις σε δεκάδα περί αισθητικής, όταν το έχεις όμως σε πεντάδα γενικώς. Σε Αριστεία τουλάχιστον τριετίας.

Σε πρώτο πρόσωπο

Κλείδωσε η πεντάδα και, σε σχέση με το γερμανικό γκρουπ, παρακολουθείς με χαμόγελο το Cupra Born στη θέση στάθμευσης του , όπου ο φορτιστής της Fortisis. Κάποτε αναρωτηθήκαμε γιατί να μην παράγεται το BMW i8 και με τον V10-λατρεία των Μ5-6. Ώστε να προκύψει o αθεράπευτος πονοκέφαλος για την «911» και το R8. Κακά τα ψέματα, και μέσα από αυτή την τρέλα του αμετανόητου, θέλεις ένα γκρι Born με κινητήρα FR και την κίνηση πίσω, για ένα δυνατό κοκτέιλ εποχών.

Τυπικά το Born είναι ID.3, αλλά, με σεβασμό στη VW και χωρίς να τεκμηριώνεται η άποψή μας στην άτυπη μέτρηση του «να το πάρω και να φύγω», απλώς καμία σχέση. Το λαχταράς, είναι κουκλί το Born, όταν «προσπερνάς» το ID σε 3 και αναζητάς το «5άρι», που προδίδει και κύρος, όντας αρχηγός σε άλλη, σε δύσκολη κατηγορία απέναντι σε Κορεάτες και σε Tesla. Σε σχέση με το Born, όπως έχει δουλευτεί το αμάξωμά του σε προκαλεί. Είναι αυτό που περιορίζει τον προβληματισμό σου για προτάσεις μόνο ρεύμα.

Cupra Born

Στην περί αισθητικής λίστα, που δεν περιορίζεται στη σχεδίαση εξωτερικά και εσωτερικά, αλλά συνδέεται και με το στυλ, θα προστεθεί το Mazda ΜΧ-5 με τη σταθερή του αξία. Το πρώτο μάς αναστάτωσε, το τρίτο το ψάχνουμε, και το σύγχρονο σφραγίζει την εξέλιξη των ειδών με τον σωστό τρόπο.

Mazda MX-5

Ελιξίριο ζωής αυτό το Mazda, καμπανάκι-υπενθύμιση για το τι έφτιαξαν οι Ιάπωνες ως προσφορά στην αυτοκίνηση και, ιδανικά μάλιστα, συνδυάζεται με το Evoque. Το πιο όμορφο καθαρόαιμο SUV της αγοράς υπεράνω τιμής. Έχει τις σωστές διαστάσεις, προσφέρεται με σύγχρονους κινητήρες, αλλά επί του προκειμένου είναι η απόλυτη ισορροπία της μάζας που δημιουργεί ηρεμία και καταθέτει κύρος στο πέρασμά του. Όταν αναφερόμαστε σε αισθητική, οπότε περιλαμβάνονται από τη σχεδίαση μέχρι τα δικά μας τα σκληρά κριτήρια του «οδηγώντας» με κοινό παρονομαστή το στυλ, το Range Rover Evoque γεμίζει το κάδρο. Σημαντικό ότι δεν ξεπεράστηκε το πρώτης γενιάς, που λάμπει δίπλα στο σύγχρονο με το μονοκόμματο πίσω φανάρι.

Range Rover Evoque

Την BMW 220 θα την κατατάξεις ως το τελευταίο πραγματικό κουπέ που θυμίζει το μέγεθος των Βαυαρών. Πλουραλισμός σε κινητήρες τοποθετημένους σε ένα σωστά ισορροπημένο δίθυρο αμάξωμα που αντέχει στο χρόνο με αποδείξεις και, το κυριότερο, πρόκειται για τη βάση της νέας Μ2. Σπάνια περίπτωση σήμερα, υπογραμμίζει πως σε σχέση με τις διαστάσεις της σε όλα τα επίπεδα, αυτό, αυτή είναι η σωστή «Μ» του 2030. Τόσο απλά.

BMW 220

Επίλογος

Να το βλέπεις σταθμευμένο και να εντυπωσιάζεσαι, να σε απογοητεύει οδηγώντας, αφού σε απλά ελληνικά σέρνεται, αλλά τελικά είναι τόσο όμορφο και χρηστικό, οπότε, όντας και Toyota, επιλέγεις αυτό το «my AYGO is fantastic», με τον κωδικό «X». Της σχολής των υβριδικών Yaris και Corolla, και εδώ ο Τογιοτισμός κερδίζει το Όσκαρ του concept. Ό,τι διεκδικούν χρόνια οι Ευρωπαίοι, και ειδικά οι Γερμανοί. Από τη γενιά των «i» της ΒΜW μέχρι των ID του γκρουπ της VW. Οι Γερμανοί, που αμφισβητούσαν τη hybrid τεχνολογία-έργο Toyota, με το νέο Prius να απογειώνεται επιτέλους και αισθητικά…

Καλή συνέχεια._ Σ. Χ.

Αισθητική

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ