top icon
Ειδήσεις - Παρουσιάσεις

Αεροδυναμική XXL

Η αεροδυναμική είναι ένας τομέας ο οποίος απασχολεί ιδιαιτέρως την αυτοκινητοβιομηχανία, κυρίως από τα μέσα της δεκαετίας του ’70 που ξέσπασε η ενεργειακή κρίση, με αποτέλεσμα η βιομηχανία και πολύ περισσότερο οι καταναλωτές να συνειδητοποιήσουν την αξία του μαύρου χρυσού. Στις μέρες μας οι δρόμοι είναι γεμάτοι από αυτοκίνητα που έχουν περάσει χιλιάδες ώρες εξέλιξης στην αεροδυναμική σήραγγα, έτσι ώστε να έχουν την ελάχιστη δυνατή οπισθέλκουσα και τη βέλτιστη αεροδυναμική ισορροπία. Παράλληλα με τα επιβατικά αυτοκίνητα και τα σύγχρονα φορτηγά σχεδιάζονται λαμβάνοντας υπόψη τις αρχές της αεροδυναμικής. Σε αυτή την περίπτωση οι απαιτήσεις είναι εξίσου σημαντικές και έχουν να κάνουν περισσότερο με την οικονομία των καυσίμων και λιγότερο με την οδική συμπεριφορά. Η μείωση του αεροδυναμικού συντελεστή ελαττώνει την κατανάλωση και επιφέρει τεράστιο οικονομικό και περιβαντολογικό όφελος, λαμβάνοντας υπόψη τις τεράστιες αποστάσεις που καλύπτει ετησίως κάθε επαγγελματικό όχημα. Με δεδομένο ότι η μετωπική επιφάνεια των φορτηγών δεν μπορεί να μειωθεί ιδιαίτερα, λόγο πρακτικών αναγκών, οι σχεδιαστές-μηχανικοί εστιάζουν τις προσπάθειες τους στην μείωση του αεροδυναμικού συντελεστή (Cx).

Εκτός από το γενικό σχήμα της καμπίνας του φορτηγού που αν και υπάρχουν διαφοροποιήσεις οι βασικές γραμμές παραμένουν σταθερές, υπάρχει μία πλειάδα εξαρτημάτων που επηρεάζουν την αεροδυναμική συμπεριφορά. Η μάσκα με τους αεραγωγούς για το σύστημα ψύξης και οι καθαριστήρες είναι από τα σημαντικότερα, ενώ ο προφυλακτήρας που συνήθως περιλαμβάνει τα φωτιστικά σώματα εκτός από την ροή προς τα πλάγια του οχήματος καθορίζει και την ποσότητα του αέρα που θα περάσει από κάτω. Η συγκεκριμένη ποσότητα είναι πολύ σημαντική αφού εκτός από την άνωση που προκαλεί επιφέρει και μεγάλη αντίσταση λόγω των ακάλυπτων μηχανικών μερών. Κάθε λεπτομέρεια επηρεάζει τον συντελεστή, ακόμα και οι αρμοί που όσο μεγαλύτεροι είναι τόσο μεγαλύτερη αντίσταση προκαλούν. Στην περίπτωση των φορτηγών με ρυμουλκούμενο, σημαντικό πρόβλημα παρουσιάζεται τόσο στο σημείο σύνδεσής του με τον τράκτορα (πρόβλημα που διογκώνεται στις στροφές) όσο και το πίσω μέρος που δημιουργεί αρκετούς στροβιλισμούς. Το σπόιλερ που βρίσκεται αρκετές φορές στην οροφή του τράκτορα μπορεί να μειώσει, όταν είναι σωστά ρυθμισμένο, τον αεροδυναμικό συντελεστή.

Οι επιλογές των σχεδιαστών κάποιες φορές μπορούν να προκαλέσουν προβλήματα στην αεροδυναμική συμπεριφορά των οχημάτων, ενώ οι ανάγκες του συστήματος ψύξης αναγκάζουν τους μηχανικούς να χρησιμοποιήσουν μεγαλύτερους αεραγωγούς με αρνητικά αποτελέσματα στον αεροδυναμικό συντελεστή. Τέλος, η ροή του αέρα γύρω από το φορτηγό θα πρέπει να είναι τέτοια, που να βελτιώνει την ασφάλεια τόσο για τον οδηγό του φορτηγού όσο και για τους άλλους οδηγούς. Ο αέρας ιδανικά θα πρέπει να αποτρέπει το σπρέι από τους τροχούς να εμποδίζει την ορατότητα, για αυτό το λόγο από τη μάσκα κατευθύνεται χαμηλά και στα πλάγια ώστε να μειώνεται αυτό το φαινόμενο. Παρά το γεγονός ό,τι ο αεροδυναμικός συντελεστής δεν εντυπωσιάζει πάντα το μελλοντικό αγοραστή ενός φορτηγού τα αποτελέσματα τόσο στην οικονομία όσο και την ασφάλεια είναι καταλυτικής σημασίας.

Iάκωβος Κρομμύδας
 

 
Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ