05 Αυγ 2018

«Έξυπνα» ελαστικά

Οι νέες συνθήκες που προκύπτουν απαιτούν τη συγκέντρωση και το διαμοιρασμό τεράστιου όγκου δεδομένων, που αφορούν το πόσο καλά «αντιλαμβάνεται» το αυτοκίνητο το περιβάλλον στο οποίο κινείται.

Για τα αυτόνομα κινούμενα οχήματα του μέλλοντος δεν αρκούν μόνο δύο κάμερες και ένας γρήγορος επεξεργαστής. Οι νέες συνθήκες που προκύπτουν απαιτούν τη συγκέντρωση και το διαμοιρασμό τεράστιου όγκου δεδομένων, που αφορούν το πόσο καλά «αντιλαμβάνεται» το αυτοκίνητο το περιβάλλον στο οποίο κινείται. Τα ελαστικά αποτελούν έναν πολύ σημαντικό κρίκο συλλογής υπερπολύτιμων στοιχείων, καθώς εξακολουθούν να παραμένουν το μοναδικό σημείο επαφής του αυτοκινήτου με το οδόστρωμα.

Έχουν περάσει 179 χρόνια από την ανακάλυψη της διαδικασίας του βουλκανισμού (θέρμανση του καουτσούκ σε υψηλή θερμοκρασία και πρόσμειξή του με θείο) από τον Τσαρλς Γκουντγίαρ, το 1839. Σε σχεδόν δύο αιώνες, τα ελαστικά έχουν κάνει άλματα προόδου, ακολουθώντας την εξέλιξη και επέκταση του αυτοκινήτου σε παγκόσμιο επίπεδο. Από τα ελαστικά με αέρα (μεγάλη καινοτομία των αδελφών Μισελέν το 1895), περάσαμε στα ελαστικά χωρίς σαμπρέλα (Goodyear 1903) και την επανάσταση των ράντιαλ (από το 1948). Η αιθάλη, το συνθετικό καουτσούκ και το πυρίτιο όρισαν τις εξελίξεις σε επίπεδο υλικών, που έφεραν με τη σειρά τους άλλη μία αλματώδη βελτίωση στην απόδοση των ελαστικών μας. Σήμερα, το νέο ακρωνύμιο CASE (Connected, Autonomous, Shared and Electric) περιγράφει τις τεχνολογίες και τα επιχειρηματικά μοντέλα που θα πρέπει η αυτοκινητοβιομηχανία να ακολουθήσει για να παραμείνει στην πρώτη γραμμή των εξελίξεων. Η δικτυωμένη, αυτόνομη, μοιραζόμενη και ηλεκτρική μορφή των αυτοκινήτων του αύριο θα πυροδοτήσει μια σειρά αλυσιδωτών αντιδράσεων και αλλαγών σε κάθε τομέα της τεχνολογίας μεταφορών. Φυσικά, δεν πρόκειται να μείνουν ανεπηρέαστα τα ελαστικά, τα οποία και θα συνεχίσουν να αποτελούν τα τέσσερα μοναδικά σημεία επαφής αυτοκινήτου και οδοστρώματος. Η πρώτη μεγάλη διαφοροποίηση αφορά την «δικτύωση» των ελαστικών, τα οποία, εξοπλισμένα με την κατάλληλη τεχνολογία, θα μεταφέρουν στο αυτοκίνητο αλλά και στους υπόλοιπους χρήστες του οδικού δικτύου πληροφορίες τόσο για το ίδιο το ελαστικό όσο και για τις συνθήκες του οδοστρώματος.

Η αρχική σκέψη ήταν βέβαια η χρησιμοποίηση πολλαπλών αισθητήρων, που θα κατέγραφαν πληροφορίες θερμοκρασίας ελαστικού και οδοστρώματος, βάθους πέλματος και πρόσφυσης, και ο συνδυασμός τους με ηλεκτρικά αγώγιμα μείγματα γόμας, τα οποία επιτρέπουν τη μεταφορά ηλεκτρικών σημάτων. Ένας συνδυασμός που ακούγεται (και είναι) αρκετά πολύπλοκος, αλλά προϋποθέτει και μια μακρά περίοδο έρευνας και εξέλιξης. Κάπου εδώ εμφανίζεται η Sumitomo Rubber Industries (ιδιοκτήτρια των Dunlop και Falken) με το Sensing Core, μια τεχνολογία με ικανότητα αναγνώρισης των οδικών συνθηκών, φορτίου και άλλων πληροφοριών, αναλύοντας τα δεδομένα ταχύτητας των τροχών. Καινοτομία αποτελεί το γεγονός πως βασίζεται στα ήδη υπάρχοντα συστήματα, χωρίς να απαιτείται εγκατάσταση επιπλέον αισθητήρων. Αντ’ αυτών, κάθε ελαστικό μετατρέπεται σε... αισθητήρα του συστήματος. Ένας νέος αλγόριθμος στον ηλεκτρονικό εγκέφαλο του αυτοκινήτου μπορεί να αξιολογήσει τις αλλαγές στα σήματα ταχύτητας τροχού για να υπολογίσει την ολισθηρότητα ενός δρόμου, που καθορίζεται από τη σχέση μεταξύ του λόγου ολίσθησης και των δυνάμεων στο ελαστικό. Όταν αυξάνεται το φορτίο που εφαρμόζεται σε ένα ελαστικό, αυξάνεται και η παραμόρφωσή του, η οποία με τη σειρά της αυξάνει την περιστροφική ταλάντωση καθώς το ελαστικό κινείται. Συγκρίνοντας τις αλλαγές στα χαρακτηριστικά περιστροφής των τεσσάρων ελαστικών, η τεχνολογία Sensing Core είναι σε θέση να εκτιμήσει την κατανομή φορτίου μεταξύ τους, και έτσι να ανιχνεύσει το φορτίο που εφαρμόζεται σε κάθε ένα ξεχωριστά. Και όλα αυτά σε πραγματικό χρόνο. Το εν λόγω σύστημα ενσωματώνεται, μάλιστα, στα τακάκια των φρένων, καθιστώντας το συμβατό με κάθε είδους αυτοκίνητο και ελαστικό.

Η ανίχνευση της ολισθηρότητας τόσο του δρόμου όσο και του φορτίου των ελαστικών αποτελεί πολύτιμο στοιχείο. Στην πρώτη περίπτωση ο οδηγός μπορεί να προειδοποιηθεί έγκαιρα για εν δυνάμει επικίνδυνες καταστάσεις μειώνοντας τις πιθανότητες ατυχήματος, ενώ στη δεύτερη μπορεί αυτόματα να διαφοροποιηθεί η κατανομή της δύναμης πέδησης, αλλά και να σταθεροποιηθεί αποτελεσματικά το αυτοκίνητο σε στροφές ή απότομες αλλαγές πορείας. Η διασύνδεση με το υπολογιστικό νέφος θεωρείται το επόμενο βήμα, που θα επιτρέψει τη συλλογή και ανάλυση δεδομένων και τη μεταφορά τους από αυτοκίνητο σε αυτοκίνητο - μια απολύτως απαραίτητη παράμετρος για την εμπορική διάθεση των αυτόνομα κινούμενων οχημάτων. Σχεδόν βέβαιη θεωρείται μελλοντικά και η δυνατότητα ανίχνευσης βλαβών και φθοράς του ελαστικού, που θα αυξήσει ακόμα περισσότερο την ασφάλεια των μεταφορών. Μάλιστα, από το 2023 η ιαπωνική εταιρεία ισχυρίζεται πως θα μπορέσει να συνδυάσει την εν λόγω τεχνολογία με την ενεργή προσαρμογή του πέλματος στις οδικές συνθήκες (σε βροχή και πάγο). Περισσότερα δεν έχουν γίνει ακόμη γνωστά, ωστόσο ένα είναι σίγουρο: το μέλλον των ελαστικών προμηνύεται εξαιρετικά ενδιαφέρον._ Ν. Κ.


Tο νέο ακρωνύμιο «CASE» (Connected, Autonomous, Shared and Electric) περιγράφει τις τεχνολογίες που θα ακολουθήσει η αυτοκινητοβιομηχανία.


 

Περισσότερες φωτογραφίες:
Ετικέτες:

Σχόλια

Πρέπει να διευκρινιστεί

Πρέπει να διευκρινιστεί βέβαια ότι η Dunlop που ανήκει στην Sumitomo δεν έχει σχέση με την γνωστή μας Dunlop, η οποία είναι παρακλάδι της Goodyear. Απλά το όνομα Dunlop έχει αγοραστεί από διάφορες εταιρείες παγκοσμίως και τα λάστιχα αυτά δεν έχουν σχέση μεταξύ τους.