12 Φεβ 2019

Μια αυτόνομη S-Class που συνεργάζεται και αλληλεπιδρά

Η Mercedes αναπτύσσει έναν κώδικα επικοινωνίας με τους πεζούς μέσω οπτικών σημάτων για τα αυτόνομα οχήματα του μέλλοντος.

Mercedes S-Class cooperative experimental prototype

Καθώς ολοένα και περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα κυκλοφορούν στους δρόμους, οι κατασκευαστές προσπαθούν να αναπτύξουν ηχητικά σήματα (μιας και το βουητό του κινητήρα δεν υφίσταται σε αυτές τις περιπτώσεις) που θα εκπέμπονται από τα οχήματα αυτά, προκειμένου να γίνονται αντιληπτά από διερχόμενους πεζούς - και όχι μόνον.

Σκεφθείτε λοιπόν πόσο μεγαλύτερες θα είναι οι επικοινωνιακές αυτές ανάγκες σε ένα (κοντινό;) μέλλον με αυτόνομα οχήματα, στα οποία δε θα μπορείς να δεις πια κάποιον πίσω από το τιμόνι, προκειμένου, όπως λέμε, να τσεκάρεις τις προθέσεις του για το τι θέλει να κάνει, να στρίψει ή να σταματήσει.

Άλλωστε, όσο πιο πολύ η προηγμένη τεχνολογία γίνεται μέρος της καθημερινότητας, τόσο περισσότερο θα χρειαστεί να καταφεύγουμε σε πιο απλοϊκές μορφές επικοινωνίας. Δεν είναι τυχαίο ότι με την ανάπτυξη των γραπτών μηνυμάτων και των κοινωνικών δικτύων, χρησιμοποιούνται ολοένα και περισσότερα σύμβολα, μέσω συνδυασμών σημείων στίξης, emoticons ή ακόμα και φωτογραφιών.

Η αυτόνομη οδήγηση θα γίνει αναπόσπαστο κομμάτι των μελλοντικών μετακινήσεων. Η Mercedes θεωρεί ότι χαρακτηριστικά όπως η ενσυναίσθηση και η εμπιστοσύνη θα είναι καταλυτικά για την αποδοχή των αυτόνομων οχημάτων. Γιατί, προκειμένου ο άνθρωπος να έχει εμπιστοσύνη στη μηχανή, θα πρέπει άμεσα και συνειδητά να αναγνωρίζει τις προθέσεις ενός αυτόνομου οχήματος.

 

Το πρωτότυπο, στο οποίο έχει δοθεί η ονομασία «cooperative car», βασίζεται σε μια S-Class και ενσωματώνει περιμετρικά τοποθετημένα φώτα. Αυτά είναι τεχνολογίας LED τιρκουάζ αποχρώσεων (ένας συνδυασμός που αποδείχθηκε ως ο πλέον αποτελεσματικός ύστερα από έρευνες της Mercedes) και έχουν τοποθετηθεί στην οροφή, ενημερώνοντας για την αυτόνομη λειτουργία, αλλά και για το τι πρόκειται να κάνει το αυτοκίνητο (μόνιμα αναμμένο υποδηλώνει αυτόνομη λειτουργία, αργό αναβόσβημα για επιβράδυνση και γρήγορο αναβόσβημα για επικείμενο ξεκίνημα).

Εξετάζονται όμως και εναλλακτικές μέθοδοι, με φωτεινές συστοιχίες τοποθετημένες στο παρμπρίζ, στη μάσκα, στους προβολείς και στους εξωτερικούς καθρέφτες. Στην πορεία το αυτοκίνητο μπορεί να ενημερώνει με φωτεινά σήματα μόνο εκείνους τους πεζούς ή δικυκλιστές με τους οποίους πρόκειται να διασταυρωθεί.

Έτσι υποκαθίσταται η ανταλλαγή βλεμμάτων και γενικότερης οπτικής επικοινωνίας που θα συνέβαινε μεταξύ οδηγού και πεζών.

Αυτή η S-Class, όμως, μπορεί να ενημερώνει τους γύρω της ότι πρόκειται να ενεργοποιηθεί, όταν βρίσκεται παρκαρισμένη στην άκρη του δρόμου. Tα πλαϊνά φώτα κάνουν ένα σινιάλο, οι εξωτερικοί καθρέφτες ανοίγουν και το αυτοκίνητο (πρώτα το πίσω μέρος και κατόπιν το εμπρός) ανασηκώνεται. Αυτές οι κινήσεις παραπέμπουν σε ένα ανθρώπινο ον που ξυπνάει και τεντώνεται.

H πλειονότητα των συμμετεχόντων στην έρευνα έδειξε να προτιμάει τη λύση των περιμετρικών φωτεινών σημάτων, και ειδικότερα το τιρκουάζ χρώμα. Τα ευρήματα από αυτές τις έρευνες η εταιρεία θα τα προσφέρει στη SAE International, ένα διεθνή οργανισμό που ειδικεύεται στην ανάπτυξη κανόνων, μέτρων και σταθμών στον τομέα της κινητικότητας και των μεταφορών.

Η Mercedes όμως δεν αρκείται στις έρευνες του cooperative car, καθώς το όραμά της έχει μακροπρόθεσμους ορίζοντες σε ό,τι αφορά την ενημερωτική εμπιστοσύνη μεταξύ ανθρώπου και μηχανής. Εδώ ολόκληρο το εξωτερικό περίβλημα του οχήματος γίνεται ένα περιμετρικό μέσο επικοινωνίας, όπου το κλασικό αμάξωμα μεταμορφώνεται σε ένα ψηφιακό περίβλημα.

Η πρώτη απόπειρα της Mercedes προς αυτήν την κατεύθυνση έγινε το 2015 με το πρωτότυπο F015, το οποίο μεταξύ άλλων διέθετε μία ψηφιακή μάσκα ως μέσον επικοινωνίας. Την επόμενη χρονιά αυτή η μάσκα βρέθηκε στο ρύγχος του Vision Van, το οποίο ήταν μια μελέτη για ένα ηλεκτροκίνητο van με ενσωματωμένα drones παράδοσης μικρών δεμάτων.

Το 2018 το πρωτότυπο Vision Urbanetic, μία σπονδυλωτή πλατφόρμα διαφόρων αμαξωμάτων, μπορούσε να επικοινωνεί με το περιβάλλον, καθώς το αμάξωμα είχε δυνατότητα ψηφιακής σκιοποίησης. Για παράδειγμα, μπορούσε να αποτυπώνει τη σκιά ενός πεζού που πλησίαζε κοντά στο όχημα. Με βάση αυτήν την αλληλεπίδραση, ο πεζός θα μπορούσε να βεβαιωθεί ότι έχει γίνει αντιληπτός και να αντιδράσει ανάλογα.

Περισσότερες φωτογραφίες:
  • Mercedes S-Class cooperative experimental prototype
  • Mercedes S-Class cooperative experimental prototype
  • Mercedes S-Class cooperative experimental prototype
  • Mercedes S-Class cooperative experimental prototype
  • Mercedes S-Class cooperative experimental prototype
  • Mercedes S-Class cooperative experimental prototype
  • Mercedes S-Class cooperative experimental prototype
  • Mercedes S-Class cooperative experimental prototype
  • Mercedes S-Class cooperative experimental prototype
Ετικέτες: