06 Δεκ 2017

Γιατί η Mazda δεν επενδύει στους μικρούς τούρμπο κινητήρες;

Η ιαπωνική εταιρεία γυρίζει επιδεικτικά την πλάτη της στο τούρμπο ξεκαθαρίζοντας πως ο νέος SkyActiv-X κινητήρας της είναι πιο αποδοτικός και πιο καθαρός σε πραγματικές συνθήκες σε σχέση με τα σύγχρονα υπερτροφοδοτούμενα μηχανικά σύνολα χαμηλού κυβισμού της αγοράς. 

Mazda SkyActiv-X

Οι downsized κινητήρες τούρμπο δεν αποτελούν πλέον μόδα στο παγκόσμιο αυτοκινητικό τερέν, αλλά μια απτή και αποτελεσματική, όπως όλα μαρτυρούν, λύση που εξασφαλίζει σήμερα σε όλους σχεδόν τους κατασκευαστές τον καλύτερο δυνατό συμβιβασμό ανάμεσα στην υψηλή απόδοση και τις χαμηλές εκπομπές ρύπων. Όχι όμως και για τη Mazda, μια εταιρεία που πιστεύει ακράδαντα πως οι σύγχρονοι υπερτροφοδοτούμενοι κινητήρες «περιορισμένης»  χωρητικότητας δεν αποτελούν την καλύτερη δυνατή επιλογή, καθώς τα πλεονεκτήματά τους «αναπτύσσονται» μόνο σε συγκεκριμένες συνθήκες αλλά και σε περιορισμένο εύρος λειτουργίας. Ποιος είναι λοιπόν ο τεχνολογικός αντίλογος των πάντοτε ανήσυχων Ιαπώνων απέναντι στη… λαίλαπα των τούρμπο κινητήρων; Η απάντηση ακούει στο όνομα Skyactiv-X.

Σε συνέντευξη μάλιστα που παραχώρησαν στο περιθώριο της Έκθεσης Αυτοκινήτου του Λ. Άντζελες πριν λίγες μέρες οι μηχανικοί εξέλιξης κινητήρων της Mazda Β. Αμερικής, Jam Chen και Yoshiaki Yamane, κατέστη σαφές πως το ιαπωνικό εργοστάσιο δεν πιστεύει καθόλου στους υπερτροφοδοτούμενους κινητήρες -ομοίως και στα πολυδιαφημισμένα πλεονεκτήματα των CVT κιβωτίων- καθώς τα ατού τους εμφανίζονται μόνο στο εργαστήριο και όχι στον πραγματικό κόσμο.

«Αυτή τη στιγμή έχουμε τους SkyΑctiv-G κινητήρες βενζίνης, οι οποίοι πλεονεκτούν σε εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα», δήλωσαν χαρακτηριστικά οι δύο μηχανικοί.

Και συμπληρώνουν:

«Δεν πιστεύουμε στο δρόμο που έχουν πάρει οι άλλοι. Πιστεύουμε μεν στους κινητήρες εσωτερικής καύσης, αλλά πιστεύουμε συγχρόνως πως η δική μας προσέγγιση είναι η καλύτερη», φωτογραφίζοντας ανοιχτά τη νέα γενιά των Skyactiv-X κινητήρων της εταιρείας.

Ως γνωστόν, οι διαφορές ανάμεσα σ’ έναν κινητήρα βενζίνης και έναν ντίζελ δεν περιορίζονται μόνο στον τύπο του καυσίμου που καταναλώνει, αλλά και στον τρόπο που αυτό αναφλέγεται. Στους μεν πρώτους, η όλη διαδικασία πραγματοποιείται με τη χρήση σπινθηριστών (μπουζί), στους δε ντίζελ με συμπίεση του μίγματος. Άραγε, πόσο εφικτή είναι η διαδικασία της ανάφλεξης σ’ έναν βενζινοκινητήρα απλά και μόνο μέσω της συμπίεσης του μίγματος; Η όλη διαδικασία είναι ευρύτερα γνωστή ως Homogenous Charge Compression Ignition, τεχνολογία που στο πρόσφατο παρελθόν έχουν δοκιμάσει να φέρουν στο προσκήνιο πολλοί κατασκευαστές. Όπως η Mercedes, για παράδειγμα, με το πρωτότυπο F700 που είδαμε για πρώτη φορά το 2007 στην Έκθεση της Φρανκφούρτης, αλλά και η Opel/GM, με διάφορα οχήματά της.

Σήμερα όμως, όπως επίσημα έχει ανακοινωθεί, είναι η Mazda αυτή που φέρνει στην παραγωγή τη δική της εκδοχή πάνω στο συγκεκριμένο «θέμα». Σύμφωνα με τους Ιάπωνες, ο SkyActiv-Χ κινητήρας, τον οποίο θα δούμε κατά πάσα πιθανότητα κάτω από το καπό του νέου «3»,θα καταναλώνει έως και 30% λιγότερο καύσιμο σε σχέση μ’ έναν αντίστοιχο συμβατικό, κάτι που θα ρίξει τις μέσες απαιτήσεις κάτω από τα 3,5 λίτρα ανά 100 χλμ. κίνησης. Χάρη στον κινητήρα αυτό θα εξασφαλίζονται «πολύ καλύτερη θερμοδυναμική απόδοση, βελτιωμένη κατανάλωση, πολύ χαμηλές εκπομπές ρύπων σε συνδυασμό με καλύτερη απόκριση και ομαλότερη κατανομή της ροπής στο εύρος λειτουργίας», όπως χαρακτηριστικά επισημαίνουν οι μηχανικοί εξέλιξης της εταιρείας.

Η αλήθεια πάντως είναι πως η Mazda δεν αντιτίθεται πλήρως στην υπετροφοδότηση. Και αυτό γιατί ο SkyActiv-X κινητήρας διαθέτει έναν μικρό υπερσυμπιεστή, ο οποίος δηλώνει το «παρών» όχι για να «ανωρθώσει» την ισχύ, αλλά για να αυξήσει την ποσότητα του αέρα στους θαλάμους καύσης. Για το λόγο αυτό οι μηχανικοί της Mazda επιθυμούν να τον αποκαλούν ως «φτωχό υπερσυμπιεστή».

«Προκειμένου να επιτύχουμε ανάφλεξη με συμπίεση, χρησιμοποιούμε αναλογίες αέρα-καυσίμου με αναλογία ως και 50: 1, οπότε πρέπει να διοχετεύσουμε περισσότερο αέρα, συν την ίδια ποσότητα καυσίμου», δηλώνουν οι  Jam Chen και Yoshiaki Yamane.

Και εξηγούν:

«Ο υπερσυμπιεστής δεν είναι μεγάλος, καθώς στόχος του είναι να δημιουργήσει την ιδανική κατάσταση για την καύση του μίγματος».

Σε σχετική ερώτηση που αφορά το ενδεχόμενο να δούμε τη νέα γενιά των κινητήρων SkyActiv-X κάτω από το καπό του εμβληματικού MX-5, οι δύο μηχανικοί ήταν σαφείς:

«Όχι, καθώς το περιβαλλοντικό στίγμα του μοντέλου είναι πραγματικά πολύ μικρό».

Το αν οι Ιάπωνες της Mazda έχουν δίκιο σχετικά με τους άσσους που κρύβει στο μανίκι του ο νέος SkyActiv-X ατμοσφαιρικός και δίχως τούρμπο κινητήρας τους, μένει να αποδειχτεί στην πράξη._Χ.Α.

Περισσότερες φωτογραφίες:
  • Mazda SkyActiv-X
  • Mazda SkyActiv-X
  • Mazda SkyActiv-X
  • Mazda SkyActiv-X
Ετικέτες: