X
Formula 1

Μονάδες ισχύος: Φάκελος 2026

Συνεχίζονται οι διαβουλεύσεις για τη διαμόρφωση της μελλοντικής μονάδας ισχύος της Formula 1, με έντονο πολιτικό παρασκήνιο και πιθανή είσοδο νέου Κατασκευαστή.

Στα πλαίσια του GP Ιταλίας στη Monza, εκπρόσωποι Κατασκευαστών συναντήθηκαν ξανά, για να συζητήσουν τη μορφή των μονάδων ισχύος από το 2026 και έπειτα στη Formula 1.

Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, το πάγωμα εξέλιξης των μονάδων ισχύος που θα τεθεί σε ισχύ από την επόμενη σεζόν, πιθανότατα θα διαρκέσει ένα χρόνο παραπάνω από τον αρχικό προγραμματισμό. Συνεπώς, οι προδιαγραφές για τη νέα μονάδα ισχύος της Formula 1 αναμένεται να παρουσιαστούν το 2026 και όχι το 2025.

Αυτό συνέβη διότι η F1 καθυστέρησε υπερβολικά να καθορίσει τις προδιαγραφές της μονάδας ισχύος για να τις παρουσιάσει το 2025. H F1 ευελπιστεί να παρουσιάσει το σκελετό των νέων προδιαγραφών εντός των επόμενων δύο μηνών.

Σε συνεργασία με τους Κατασκευαστές, η FIA προσπαθεί να βρει ένα συμβιβασμό στις προδιαγραφές μονάδων ισχύος που θα χρησιμοποιούνται στη Formula 1 από το 2026, που θα ικανοποιεί τους ήδη συμμετέχοντες και θα προσελκύσει τουλάχιστον έναν ακόμη.

Δεδομένου ότι η Honda θα αποχωρήσει από τη Formula 1 στο τέλος της φετινής σεζόν, το σπορ θα μείνει με τρεις Κατασκευαστές και την Red Bull Powertrains, που θα χρησιμοποιεί την πνευματική ιδιοκτησία της ιαπωνικής εταιρείας για την επόμενη τετραετία, μέχρι να χτίσει τις υποδομές για το σχεδιασμό και την κατασκευή των δικών της μονάδων ισχύος. Πάραυτα, η Honda συμμετέχει στις διαβουλεύσεις για την μελλοντική μονάδα της F1.

Franchise

Άλλωστε, η Red Bull Powertrains αποτελεί μια ιδανική περίπτωση συνεργάτη για έναν Κατασκευαστή που θα ήθελε να εισέλθει στη Formula 1 με το όνομά του, χωρίς όμως να ξοδέψει υπερβολικά χρήματα στο εγχείρημα.

Με λίγα λόγια, η Red Bull έχει τη δυνατότητα να «πουλήσει» σε έναν Κατασκευαστή το «franchise» ενός κινητήρα F1. Το μοντέλο αυτό άλλωστε ισχύει για πολλές από τις ομάδες της F1 τα τελευταία χρόνια, όπως μαρτυρούν τα παραδείγματα των διαφορετικών «ενσαρκώσεων» του grid ανά της δεκαετίες.

To πιο κοντινό μοντέλο σε αυτό που έχει τη δυνατότητα να κάνει η Red Bull Powertrains, το ενσαρκώνει η ομάδα της Alfa Romeo τα τελευταία χρόνια. Η ιταλική εταιρεία έχει απλά αγοράσει το δικαίωμα ονομασίας της ομάδας από τους Σουηδούς ιδιοκτήτες της Sauber. Η Red Bull μπορεί να δώσει την ευκαιρία σε κάποιον Κατασκευαστή να βάλει το λογότυπό του στο εξακύλινδρο δημιούργημα του τμήματος κινητήρων που επανδρώνεται τους τελευταίους μήνες.

Ο στόχος της F1 είναι σαφής: ο όμιλος VW. Οι εκπρόσωποι των Porsche και Audi, Oliver Blume και Markus Duesmann, αντίστοιχα, ήταν παρόντες στη συνάντηση της Monza. Άλλωστε, ο CEO της F1, Stefano Domenicali ήταν διευθύνων σύμβουλος της Lamborghini (που επίσης ανήκει στον όμιλο VW), έχοντας περάσει και από την Audi, αφότου παραιτήθηκε από τη διεύθυνση της ομάδας της Ferrari το 2014. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, αν η VW κάνει το βήμα προς την F1, θα είναι με την Audi.

Κάποιοι μάλιστα είδαν και την πρόσληψη του Ταϊλανδέζου προστατευόμενου της Red Bull, Alex Albon, στη Williams, μια ομάδα που χρησιμοποιεί μονάδες Mercedes, ως πολιτική νίκη της αυστριακής εταιρείας. Ο νυν CΕΟ της Williams, Jost Capito, ήταν διευθυντής του αγωνιστικού τμήματος της Volkswagen στο WRC, όταν η Red Bull ήταν ο βασικός της σπόνσορας. Είναι μήνυμα των μελλοντικών προθέσεων της Williams; Πάντως η βρετανική ομάδα έχει συμβόλαιο προμήθειας μονάδων Mercedes για τα επόμενα χρόνια.

Αντίο MGU-H

Το μείζον ζήτημα είναι η αφαίρεση του MGU-H από το κινητήριο σύνολο. Ο ηλεκτροκινητήρας που συνδέεται με το τούρμπο δηλαδή και ανακτά ενέργεια όταν δεν υπάρχει ανάγκη περαιτέρω λειτουργίας του συμπιεστή.

Πρόκειται για ένα εξάρτημα μηδενικού ενδιαφέροντος για την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς είναι πολύ περίπλοκο -και κατά συνέπεια ακριβό- για να χρησιμοποιηθεί αποδοτικά. Εντούτοις, οι Κατασκευαστές μονάδων ισχύος που βρίσκονται στη Formula 1 έχουν επενδύσει υπέρογκα ποσά για την εξέλιξή του.

Το ζήτημα της αφαίρεσης του MGU-H από το σύνολο είχε επανέλθει και πριν από μερικά χρόνια, ωστόσο οι Κατασκευαστές αποφάσισαν να το διατηρήσουν, καθώς δεν υπήρχε εμφανής πρόθεση από κάποια άλλη εταιρεία να εισέλθει στη Formula 1.

Τώρα όμως, ο Toto Wolff δήλωσε πρόθυμος να παραχωρήσει το προβάδισμα τεχνογνωσίας στον τομέα του MGU-H για να διευκολύνει την είσοδο της VW στην F1: «Τo MGU-H θα φύγει, εφόσον βρούμε συμβιβασμό σε πολλά άλλα σημεία».

«Νομίζω ότι είναι ένας συμβιβασμός που τουλάχιστον εμείς -δε μπορώ να μιλήσω για κανέναν άλλο- στη Mercedes, είμαστε έτοιμοι να κάνουμε για να διευκολύνουμε την είσοδο του ομίλου Volkswagen».

«Υπάρχουν όμως κι άλλα πολλά θέματα στα οποία πρέπει να βρεθεί συμβιβασμός. Και αν δεν μπορεί να βρεθεί συμβιβασμός, τότε πιθανότατα θα απευθυνθούμε στους κυβερνώντες οργανισμούς και θα έχουμε τους κανονισμούς του 2026 στους οποίους θα καταλήξουν FIA και FOM».

Την έγκρισή της φαίνεται να δίνει και η Renault. Αξίζει να σημειωθεί ότι στις διαβουλεύσεις συμμετέχει και η Honda, παρά την επικείμενη αποχώρησή της από την F1.

Οικονομικά ζητήματα

Σε ποια «άλλα θέματα» αναφέρεται ο Wolff; Οι συμμετέχοντες Κατασκευαστές δεν είναι διατεθειμένοι να εγκαταλείψουν την MGU-H, χωρίς να είναι εγγυημένο ότι μια άλλη εταιρεία θέλει να εισέλθει στο σπορ. Για αυτό και ζητάνε να τεθεί τέλος δέσμευσης για τους νέους Κατασκευαστές που προτίθενται να εισέλθουν στην F1, ακριβώς όπως συμβαίνει και με τις ομάδες.

Υπό τους ισχύοντες κανονισμούς, μια καινούργια ομάδα που θέλει να εισέλθει στη Formula 1, είναι υποχρεωμένη να καταβάλει ένα τέλος 200 εκατομμυρίων, το οποίο διαμοιράζεται ισόποσα στις υπάρχουσες ομάδες. Ο κανονισμός αυτός θεσμοθετήθηκε για να προστατεύσει τα οικονομικά συμφέροντα των ομάδων που βρίσκονται ήδη στη Formula 1, ωστόσο κάνει σχεδόν απαγορευτική την είσοδο καινούργιας ομάδας.

Η μάχη της Mercedes με τη Red Bull καλά κρατεί σε όλα τα μέτωπα, και φυσικά, και στο πολιτικό. Ένα από τα ζητήματα που έχει θέσει στο τραπέζι η Mercedes στις διαβουλεύσεις για τις μελλοντικές μονάδες, είναι αν η Red Bull θα πρέπει να θεωρηθεί νεοεισερχόμενος ή ήδη υπάρχων Κατασκευαστής και κατά συνέπεια, αν θα πρέπει να πληρώσει το τέλος. Προφανώς, η Red Bull υποστηρίζει ότι δε θα πρέπει να αντιμετωπιστεί ως καινούργιος Κατασκευαστής.

Επιπλέον, στο προσκήνιο ήρθε και η ισχύουσα Συνθήκη Ομονοίας, η οποία καθορίζει τη διακυβέρνηση του σπορ, στο τέλος του 2025 και κατά συνέπεια, πριν την παρουσίαση των νέων μονάδων ισχύος. Συζητήθηκε το ενδεχόμενο επέκτασης της Συνθήκης για ένα επιπλέον έτος, ώστε η FIA να μην έχει τη δυνατότητα να επιβάλει μονόπλευρα δραστικές αλλαγές στους κανονισμούς που διέπουν τις μονάδες ισχύος.

Προδιαγραφές

Ένας από τους τομείς στους οποίους ποντάρει η F1 για να προσελκύσει Κατασκευαστές στο μέλλον, είναι τα 100% συνθετικά καύσιμα τα οποία θα συνοδεύσουν την έλευση των νέων μονάδων ισχύος. To σπορ μπορεί να αποτελέσει πλατφόρμα ταχείας εξέλιξης για τον τομέα αυτό, καθώς τα συνθετικά καύσιμα αυτή τη στιγμή υστερούν σε απόδοση.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες, η αρχιτεκτονική του κινητήρα εσωτερικής καύσης δε θα αλλάξει. Θα παραμείνουν οι V6. Έχει γίνει λόγος για ένα ενιαίο μπλοκ, αφήνοντας περιθώριο εξέλιξης στους Κατασκευαστές μονάχα στις κυλινδροκεφαλές και τη διαδικασία ανάφλεξης. Αυτό αφαιρεί ένα εμπόδιο για τους ενδιαφερόμενους υποψήφιους.

Ένα σημαντικό στοιχείο ακόμα είναι η μείωση του κόστους των μονάδων από τα 2 εκατομμύρια δολάρια που είναι τώρα, σε επίπεδα χαμηλότερα του 1 εκατομ. $. Αυτό θα γίνει εφικτό μέσω της αφαίρεσης του MGU-H.

Εφόσον τα συνθετικά καύσιμα δεν επιβαρύνουν το περιβάλλον και η κατανάλωση δε θα βρίσκεται στο επίκεντρο, θα υπάρχει η δυνατότητα άρσης του ορίου ροής καυσίμου. Λόγω των συνθετικών καυσίμων όμως, η απόδοση των κινητήρων εσωτερικής καύσης θα μειωθεί.

Τη χαμένη ιπποδύναμη θα αναπληρώσει το αυξημένης ισχύος σύστημα ανάκτησης ενέργειας, του οποίου η συμβολή αναμένεται να αυξηθεί από τα 120 στα 350 kW (δηλαδή από τους 160 στους 475 ίππους). Αυτό θα επιτευχθεί μέσω ανάκτησης ενέργειας και από τους τροχούς του εμπρός άξονα.

Η ανάκτηση ενέργειας από αμφότερους τους άξονες θα βοηθήσει τη συμπεριφορά των μονοθεσίων, καθώς η ανάκτηση όλης αυτής της ενέργειας μόνο από τον πίσω άξονα θα αποδεικνυόταν προβληματική. Η πλειονότητα απέρριψε το ενδεχόμενο τετρακίνησης, λόγω του επιπλέον βάρους._Φ.Λ.

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!