X
Formula 1

To ορόσημο των 100 νικών

Ένας ασύλληπτος αριθμός, μια συρροή επιτυχιών. Πολλές δύσκολες, κάποιες πιο εύκολες, όλες με έναν κοινό παρονομαστή: τον Lewis Hamilton.

Ο Jackie Stewart είχε σταματήσει την καριέρα του στην Formula 1 στα 99 Grand Prix. Σε συμμετοχές. Ο Hamilton πανηγύρισε στη Ρωσία την 100ή του νίκη. Πόσα χρόνια άραγε θα χρειαστούν για να δούμε κάποιο άλλο οδηγό να σημειώνει τριψήφιο αριθμό νικών;

Δεν είναι τυχαίο ότι ο Hamilton κατέχει το μοναδικό ρεκόρ ότι έχει κατακτήσει έστω μία νίκη σε κάθε μία από τις 15 σεζόν του στη Formula 1. Βέβαια, βρέθηκε από το ντεμπούτο του σε ανταγωνιστικά μονοθέσια.

Αλλά κατάφερε να νικήσει ακόμα και με την υπέρβαρη και ελλιπώς εξελιγμένη McLaren του 2009 με το KERS, ή τη Mercedes του 2013, που ήταν πύραυλος στις κατατακτήριες δοκιμές, αλλά καταπονούσε υπερβολικά τα ελαστικά της στον αγώνα.

Ο καθένας θα έχει τις απόψεις του όσον αφορά ποιες ήταν οι καλύτερες από τις 100 νίκες του Hamilton. Αλλά ήταν πολλές οι φορές που η μαεστρία του Hamilton έλαμψε ανά τα χρόνια που βρίσκεται στη Formula 1.

Πιθανότατα η καλύτερη νίκη του Hamilton, ήρθε αρκετά νωρίς στην καριέρα του. Το 2008, όταν κυριάρχησε (με διαφορά ενός λεπτού από οποιονδήποτε άλλο) για πρώτη φορά εμπρός στους συμπατριώτες του στο Silverstone, υπό καταρρακτώδη βροχή, σε μια ημέρα που ο βασικός του αντίπαλος για τον τίτλο, Felipe Massa έκανε αναρίθμητες… πιρουέτες.

Silverstone 2008, η πρώτη νίκη στην πατρίδα του.

Στις αντίξοες συνθήκες, ο Βρετανός βρισκόταν απλά σε διαφορετικό επίπεδο, και έμοιαζε να έχει τον απόλυτο έλεγχο ανά πάσα στιγμή. Άλλωστε είχε δείξει τα πρώτα σημάδια ήδη από την προηγούμενη χρονιά, το 2007, την πρώτη του σεζόν στη Formula 1 όπου είχε επικρατήσει στο πλημμυρισμένο Fuji, παρότι τον είχε εμβολίσει ο Kubica. Σε εκείνο τον αγώνα, ο έτερος οδηγός της McLaren, Fernando Alonso, είχε καταλήξει στον τοίχο.

Τη σεζόν του 2007 ο Hamilton σημείωσε εξαιρετικές νίκες, όπως η πρώτη, που ήρθε στον Καναδά, αφότου η McLaren του επέτρεψε να χρησιμοποιήσει ελαφρύτερο φορτίο καυσίμου το Σάββατο και να πάρει την pole position. Στη συνέχεια, επικράτησε σε ένα χαοτικό αγώνα, με πολλαπλά ατυχήματα και πιο σημαντικό αυτό του Kubica. Εκείνη την Κυριακή, ο Sato με την Super Aguri προσπέρασε τον Alonso. Ναι μεν με πιο φρέσκα ελαστικά, αλλά…

Ο Hamilton δεν περίμενε πολύ για τη δεύτερη νίκη. Την επόμενη Κυριακή, στην Ινδιανάπολη, επικράτησε στη μονομαχία του με τον Alonso, πραγματοποιώντας ένα μεγαλοπρεπές κλείσιμο στον δύο φορές Πρωταθλητή, ο οποίος χειρονομούσε εκνευρισμένος στην ομάδα μετά από αυτό…

Και η σεζόν του πρώτου τίτλου (2008) είχε εξαιρετικές νίκες, όπως οι ανακάμψεις σε Μονακό και Nurburgring. Στο πριγκιπάτο είχε καταλήξει στις μπαριέρες και με το πίσω δεξιό ελαστικό του να έχει αστοχήσει, αναγκάστηκε να επισκεφθεί τα pits νωρίτερα από τους υπόλοιπους. Ωστόσο, το αυτοκίνητο ασφαλείας τον έφερε στην κορυφή όταν οι υπόλοιποι επισκέφθηκαν τα pits.

Στη Γερμανία, αναγκάστηκε να… εξαγοράσει τη διαφορά ενός pit stop από τους διώκτες του με το ρυθμό του στην πίστα, διότι η McLaren τον είχε αφήσει έξω κατά τη διάρκεια ενός αυτοκινήτου ασφαλείας στο οποίο έπρεπε να τον έχει καλέσει στα pits.

To 2009 κατάφερε να νικήσει σε δύο περιπτώσεις (Ουγγαρία και Σιγκαπούρη), σε αργές αλλά απαιτητικές οδηγικά πίστες, με ένα μονοθέσιο το οποίο στην αρχή της σεζόν δεν είχε τη δυνατότητα να προαχθεί πέραν του Q1 στις κατατακτήριες δοκιμές.

Το 2011 πραγματοποίησε μια εκπληκτική ανάκαμψη με πολλαπλά προσπεράσματα, ενώ είχε καταπληκτικές μάχες με τους Webber και Alonso για να αναδειχθεί νικητής στο Nurburgring.

GP ΗΠΑ 2012, η τελευταία νίκη με τη McLaren.

H τελευταία του νίκη με την McLaren ήταν επίσης εντυπωσιακή, στις ΗΠΑ, το 2012, όταν επωφελήθηκε από τον ντουμπλαρισμένο Karthikeyan που καθυστέρησε τον επικεφαλής Vettel και «έκλεψε» τη νίκη από το Γερμανό με ένα εξαιρετικό προσπέρασμα.

Πριν o Βρετανός μεταβεί στη Mercedes, δύσκολα θα πίστευε κανείς ότι θα κατάφερνε να καταρρίψει τα ρεκόρ του Michael Schumacher, τον άνθρωπο που πήγαινε να αντικαταστήσει. Η κίνησή του προς την Mercedes έδειχνε ριψοκίνδυνη τότε και πολλοί διερωτήθηκαν γιατί την έκανε.

Όπως αποδείχθηκε στη συνέχεια όμως, ήταν η πιο εμπνευσμένη κίνηση που θα μπορούσε να έχει κάνει και είχε τη διορατικότητα να παραβλέψει το εγγύς μέλλον, για ένα μεγαλύτερο απώτερο στόχο. Η McLaren μόλις πριν από δύο εβδομάδες είδε ξανά νίκη από τη σεζόν που αγωνίστηκε για τελευταία φορά με τα χρώματά της ο Hamilton. Σίγουρα, ούτε ο ίδιος μπορούσε να φανταστεί τι θα ακολουθούσε.

GP Μπαχρέιν 2014.

Ανάμεσα στις πιο λαμπρές νίκες του Hamilton με την Mercedes σίγουρα συγκαταλέγεται η πρώτη του, στην Ουγγαρία, μία από τις καλύτερες πίστες του, το 2013. Καθώς επίσης και η έντονη μονομαχία του με τον Rosberg το 2014 στο GP Μπαχρέιν. Η επικράτηση για πρώτη φορά στη Βραζιλία, την πατρίδα του Senna, έπειτα από πολλές προσπάθειες, στην καταρρακτώδη βροχή του 2016, όπου ο Verstappen έκανε… μαγικά.

Η αναρρίχηση από την 14η θέση εκκίνησης στο πρώτο σκαλί του βάθρου στη Γερμανία το 2018, όταν ο Vettel έστειλε τη Ferrari του στις μπαριέρες στο βρεγμένο Hockenheim. Από εκείνο το σημείο και έπειτα, η σεζόν πήρε διαφορετική τροπή, υπέρ του Hamilton, ο οποίος έκανε μια εκπληκτική εμφάνιση και στη Monza, την έδρα των tifosi, καταδιώκοντας και προσπερνώντας τον Raikkonen στα τελικά στάδια του αγώνα.

Ή στην Τουρκία πέρυσι, όπου ο Hamilton αρνήθηκε να αλλάξει ελαστικά όταν η πίστα στέγνωνε και κατέληξε με ενδιάμεσα στα οποία το κέντρο του πέλματος ήταν σλικ, αλλά λειτουργούσαν καλύτερα στις χαμηλότερες θερμοκρασίες. Κατέκτησε έτσι μια νίκη, την οποία δεν έδειχνε ότι θα πλησιάσει καν, στο πρώτο μισό του αγώνα, επισφραγίζοντας τον 7ο τίτλο του.

GP Τουρκίας 2020.

Ο Hamilton γαλουχήθηκε στη Mercedes και έμαθε να είναι πολύ πιο ομαδικός παίκτης, καλύτερος στην επικοινωνία του με την ομάδα. Όταν είχε έρθει από την McLaren ήταν πολύ περισσότερο ένα ατομιστικό αγρίμι. Αλλά συνάντησε μια διαφορετική κουλτούρα στην Mercedes.

Έπειτα, είναι πιο εύκολο να «ηρεμήσει» κανείς όταν γνωρίζει τόση επιτυχία. Δεν έχει τίποτα άλλο να αποδείξει. Οι αριθμοί δεν μετράνε πλέον. Ωστόσο, η δίψα του για νίκη παραμένει άσβεστη.

Έχει καταφέρει να διατηρήσει αμείωτο το κίνητρό του, ενώ έχουμε δει από πολλούς άλλους Πρωταθλητές να μην έχουν την ίδια δίψα έπειτα από μερικές επιτυχίες. Μόνο οι Schumacher και Alonso μπορούν να συγκριθούν μαζί του σε αυτό τον τομέα.

Και όχι μόνο αυτό. Χρόνο με το χρόνο, ο Hamilton έχει αποδείξει ότι εξακολουθεί να μαθαίνει και να βελτιώνεται. Μπορεί να είχε τα τελευταία χρόνια το καλύτερο μονοθέσιο, αλλά δεν ήταν πάντοτε μια εύκολη πορεία προς τον τίτλο.

Οι Mercedes των τελευταίων ετών έχουν χαρακτηριστεί «ντίβες», όντας αρκετά δύστροπες μερικές φορές. Αλλά δεν υπήρχε ουσιαστικός αντίπαλος, ικανός να αντέξει μέχρι το τέλος. Φέτος υπάρχει. Ο Hamilton αντιμετωπίζει τη μεγαλύτερη πρόκληση της καριέρας του φέτος, όντας στο μεταίχμιο όπου η βιολογία του ανθρώπινου σώματος θα αρχίσει να του αφαιρεί μερικά από τα χαρίσματα των νιάτων.

Και περιτριγυρίζεται από νεαρούς καρχαρίες που είναι έτοιμοι για όλα. Παρότι ο Lewis Hamilton δεν έχει τίποτα να αποδείξει, θα κάτσει για δύο ακόμα χρόνια σε αυτά τα… επικίνδυνα νερά, για να δώσει μερικές μάχες ακόμα. Ίσως είναι πιο εύκολη επιλογή εφόσον γνωρίζει ότι θα διαθέτει ένα ανταγωνιστικό μονοθέσιο στα χέρια του.

Αλλά είναι διατεθειμένος να αντιμετωπίσει ακόμα μια πρόκληση, αυτή των εντελώς διαφορετικών μονοθεσίων της επόμενης σεζόν, με περιορισμένους προϋπολογισμούς για τις ομάδες. Η Mercedes δε θα έχει το οικονομικό πλεονέκτημα που απολάμβανε επί του 70% του grid από το 2022. Κι όμως, ο Hamilton θέλει να συνεχίσει.

Monza 2018.

Ο επόμενος στόχος είναι φυσικά το 8ο Πρωτάθλημα. Να ξεπεράσει και τον Michael. Αλλά δε φαίνεται να το σκέφτεται έτσι. Κάθε τίτλος είναι μια ξεχωριστή πρόκληση, ένας διαφορετικός στόχος. Κάθε αγώνας είναι μια διαφορετική, απομονωμένη κατάσταση, ένας γρίφος, στον οποίο πρέπει να ευθυγραμμίσεις όσα περισσότερα στοιχεία μπορείς, για να πετύχεις το στόχο. Το παραμικρό παραστράτημα μπορεί να κάνει τη διαφορά.

Τα ρεκόρ είναι η συνέπεια μιας συνεχούς προσπάθειας, της φιλοσοφίας ότι δεν εγκαταλείπεις ποτέ την προσπάθεια, όπου και αν βρίσκεσαι. Και δεν το έκανε ποτέ. Αυτό δε σημαίνει ότι δεν ξέρει πότε να αποφεύγει μια πιθανώς ζημιογόνα κατάσταση, και η μάχη έχει χαθεί. Το έχει αποδείξει αρκετές φορές φέτος, υποχωρώντας σε μονομαχίες με τον Verstappen.

Τη μια φορά που δεν υποχώρησε, η κατάληξη ήταν η σφοδρή πρόσκρουση του Verstappen στις μπαριέρες της Copse στο Silverstone. Όταν θα διακυβεύεται ο τίτλος, ούτε αυτός, ούτε ο Verstappen πρόκειται να υποχωρήσουν.

Φέτος, διαθέτει λιγότερες νίκες από τον Ολλανδό μέχρι στιγμής (5 έναντι 7), με 7 αγώνες να απομένουν για το τέλος της σεζόν. Η Red Bull φαίνεται να έχει το πλεονέκτημα στην πλειονότητα των φετινών αγώνων. Για πρώτη φορά από τα χρόνια της McLaren βρίσκεται σε αυτή τη θέση ο Hamilton.

Φέτος έχουμε δει περισσότερα μικρά λάθη από τον Βρετανό. Ένας από τους λόγους για τους οποίους ενδέχεται να συμβαίνει αυτό, είναι ακριβώς επειδή διαθέτει ένα μονοθέσιο που προσαρμόζεται πιο δύσκολα στους φετινούς προορισμούς από αυτό του αντιπάλου του.

Κάποια εξ αυτών των λαθών είχαν εξαιρετικό κόστος, όπως στο Αζερμπαϊτζάν, άλλα, όχι με όσο υψηλό θα μπορούσαν να έχουν (Imola). Επίσης, τα δύο σπριντ που έχουν διεξαχθεί του έχουν κοστίσει. Την pole position στο Silverstone και… πολλά περισσότερα στη Monza.

Όπως τείνει να συμβαίνει μερικές χρονιές με την Mercedes, οι εκκινήσεις δεν είναι το δυνατό σημείο του φέτος, καθώς έχει χάσει θέσεις σε πολυάριθμες περιπτώσεις: Imola, Πορτογαλία, Ισπανία, Ιταλία.

Ακόμα και αν έχει διαπράξει λάθη φέτος, έχει επίσης φέρει τη Mercedes πιο ψηλά απ’ όσο θα άξιζε ίσως να βρίσκεται, κερδίζοντας ο ίδιος τον αγώνα στην Πορτογαλία, την καλύτερη φετινή του νίκη, ή σώζοντας την κατάσταση από λάθος χειρισμό της ομάδας, όπως στην Ουγγαρία.

Καμία από τις πέντε φετινές νίκες του Hamilton δεν κατακτήθηκε με ευκολία. Έδωσε για όλες σκληρή μάχη. Με αυτήν της πατρίδας του να είναι η πιο αμφιλεγόμενη, φυσικά. H φετινή σεζόν είναι η πιο απαιτητική, στην πορεία του με την Mercedes.

Κάποιοι ισχυρίζονται ότι αν η μάχη για τον τίτλο πάει έως τον τελευταίο αγώνα με μικρή βαθμολογική διαφορά, τότε θα επικρατήσει ο Hamilton, λόγω της εμπειρίας του, με 10 διεκδικήσεις τίτλων στην πλάτη του.

O ίδιος έχει κάνει δηλώσεις περί αυτού, συγκρίνοντας το νεαρό εαυτό του το 2007 με τον Verstappen φέτος και προσπαθώντας να παρουσιάσει ότι ο Ολλανδός αισθάνεται την πίεση. Από την πλευρά του, ο Verstappen φαίνεται να μην επηρεάζεται από τέτοιους παράγοντες. Αλλά μόνο στην πράξη θα αποδειχθεί αυτό.

Αλλά πέραν του αγωνιστικού τομέα, υπάρχει και η εξωαγωνιστική πλευρά του. Πέραν του τι πιστεύει ο καθένας για τις επιλογές του όσον αφορά την ενδυμασία, έχοντας αναγνωρίσει ο ίδιος το κύρος του ονόματός του, έχει αποφασίσει να προσφέρει στο μηχανοκίνητο αθλητισμό, με πρωτοβουλίες διεύρυνσης της ποικιλομορφίας των εργαζόμενων στο χώρο. Αυτή θα μπορούσε να είναι μια ακόμα πιο δυνατή κληρονομιά._Φ.Λ.

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!