X
WRC

Jari-Matti Latvala: Για αυτό δεν έγινα Παγκόσμιος Πρωταθλητής Ράλλυ

Ο επικεφαλής της Toyota Gazoo Racing, Jari-Matti Latvala, δήλωσε ότι παρακολουθώντας τους οδηγούς του κατά τη φετινή χρονιά, κατάλαβε γιατί δεν κατάφερε να αναδειχθεί ο ίδιος, Παγκόσμιος Πρωταθλητής Ράλλυ.

Δεν υπάρχει αμφιβολία πως ο Jari-Matti Latvala, ο οποίος αποχώρησε ως οδηγός από το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ στις αρχές του 2020 και από το 2021, είναι επικεφαλής της Toyota Gazoo Racing στο WRC, αποτελεί έναν από τους κορυφαίους οδηγούς στη ιστορία του θεσμού, που δεν έχουν κατακτήσει το Πρωτάθλημα Οδηγών.

Ο Latvala επί σειρά ετών θεωρούνταν από τους ταχύτερους οδηγούς του θεσμού, ήταν και ο νεότερος νικητής αγώνα μέχρι το φετινό Ράλλυ Εσθονίας, όταν του “έκλεψε” την πρωτιά ο Kalle Rovanpera.

Αρκετοί θα θυμούνται έναν αμούστακο Φινλανδό με γυαλιά, που σε ηλικία 18 ετών τερμάτισε στην 10η θέση του Ράλλυ Ακρόπολις 2003, με Ford Focus RS WRC.

Από τότε, ο Latvala βρισκόταν σχεδόν ανελλιπώς στο κορυφαίο επίπεδο των ράλλυ, ως εργοστασιακός οδηγός των Ford, Volkswagen και Toyota.

Όλα αυτά μέχρι και το Ράλλυ Σουηδίας 2020, που ήταν ο τελευταίος του αγώνας στο WRC.

Jari Matti Latvala: Αναγνωρίζοντας τα… λάθη

Η ταχύτητα του Latvala σε κάθε επιφάνεια ήταν δεδομένη, όπως δυστυχώς και η εύθραυστη ψυχολογία του, η οποία σε μεγάλο βαθμό οριοθέτησε τα αγωνιστικά του επιτεύγματα.

Διόλου τυχαία, ξεχώρισε ιδιαίτερα κατά το δεύτερο μισό σε αρκετές σεζόν, αφού όμως νωρίτερα είχε χάσει τις ελπίδες κατάκτησης του τίτλου και κατά συνέπεια, είχε απελευθερωθεί ψυχολογικά.

O Latvala, που παραμένει ιδιαίτερα δημοφιλής ανάμεσα στους Έλληνες φιλάθλους, όχι μόνο λόγω της νίκη στο Ράλλυ Ακρόπολις το 2013, δεν κατάφερε να στεφθεί Παγκόσμιος Πρωταθλητής και σε αυτό, πέραν της οποίας δικής του αδυναμίας, σημαντικό ρόλο έπαιξε η κυριαρχία των δύο Seb, Loeb και Ogier.

Η μεταπήδησή του σε ρόλο team manager το 2021, αποδείχθηκε ευεργετική για την Toyota Gazoo Racing, η οποία κατέκτησε 9 νίκες σε 12 αγώνες, κάνοντας το “νταμπλ” στα Πρωταθλήματα Οδηγών και Κατασκευαστών.

Ευγενικός, ιδιαίτερα επικοινωνιακός αλλά και γνώστης τόσο της ιστορίας, όσο και του παρόντος των ράλλυ, ο Latvala φαίνεται “κομμένος και ραμμένος” για τον νέο του ρόλο, όπου μεταξύ άλλων δείχνει πολύ πιο ήρεμος ψυχικά, από όσο ήταν ως οδηγός.

Ως άνθρωπος που έτσι και αλλιώς δεν αφήνει τίποτα στην τύχη, ο 36χρονος πια Φινλανδός παραδέχθηκε μιλώντας στο DirtFish, πως παρατηρώντας την καθημερινότητα των οδηγών του φέτος, κατάλαβε γιατί δεν αναδείχθηκε ο ίδιος, Παγκόσμιος Πρωταθλητής.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι εστιάζει σε μιαν… αντίφαση, αφού θεωρεί πως ένας λόγος που δεν τα κατάφερε ήταν πως το ήθελε υπερβολικά πολύ, σε βαθμό που δεν του επέτρεπε να πετύχει το 100%.

“Παρατηρώντας τους οδηγούς μας αυτή τη σεζόν, είδα πώς συμπεριφέρονταν και νομίζω πως το πρώτο μου λάθος ήταν πως βρισκόμουν σε λάθος δρόμο”, δήλωσε ο Latvala.

“Δε θα έλεγα πως το έκανα νωρίς, αλλά μάλλον προς το τέλος. Ήμουν στον λάθος δρόμο γιατί ήθελα το πρωτάθλημα τόσο πολύ.

“Ο τρόπος που χρησιμοποιούσα την ενέργειά μου, ήταν λάθος. Σκεφτόμουν τις επιλογές ελαστικών, μετά δεν έπαιρνα απόφαση, περίμενα ως την τελευταία στιγμή και τότε ίσως να τα άλλαζα”.

“Όλο αυτό συνέβαινε στο κεφάλι μου. Και μετά έκανα το ίδιο με το στήσιμο. Όλη την ώρα, προσπαθούσα να βρω το βέλτιστο για να είμαι ο καλύτερος.

“Δεν αποδεχόμουν να κάνω έναν συμβιβασμό και άρχισα να εστιάζω στη λάθος κατεύθυνση. Έπρεπε να παραμείνω ήρεμος, να σκεφτώ τα πράγματα και μετά να πάρω μια απόφαση για να πάω μπροστά.

“Αντί να σκέφτομαι διαρκώς τα ελαστικά και το στήσιμο, βλέπω τώρα πως έπρεπε να παίρνω το χρόνο μου στο service park για να φορτίζω τις μπαταρίες μου.

“Όμως, περπατούσα όλη την ώρα και σκεφτόμουν υπερβολικά πολύ, οπότε ήδη δε μπορούσα να ανακτήσω δυνάμεις.

“Θεωρώ πως με καλύτερη φυσική κατάσταση θα είχα μεγαλύτερη σταθερότητα – αυτό βλέπεις από τα παιδιά τώρα, είναι σε καλή φόρμα”.

Σε κάθε περίπτωση, ο Latvala είναι πεπεισμένος ότι βάση για όλο αυτό, ήταν η υπερβολική του θέληση για την κατάκτηση του τίτλου, κάτι που όπως δήλωσε αναγνώρισε φέτος στο μέσον της χρονιάς, και στον Elfyn Evans.

“Προσπαθούσα να το εξαναγκάσω”, πρόσθεσε. “Δε μπορείς να το κάνεις αυτό.

“Αν δεις πως δεν έρχεται (ο τίτλος), αρχίζεις να σκέφτεσαι παραπάνω από όσο χρειάζεται και προσπαθείς πιο σκληρά να κάνεις τα πάντα τέλεια, σωστά, να κερδίσεις κάθε μέτρο στο δρόμο.

“Αυτή η υπερκόπωση σε κάνει να χάνεις τα συναισθήματα χαλάρωσης. Το έβλεπα αυτό λίγο με τον Elfyn στα μέσα της χρονιάς. Του είπα να μην αισθάνεται πίεση για το Πρωτάθλημα, ιδιαίτερα μετά από την Ελλάδα”.

Τι θεωρεί ότι θα μπορούσε να έχει κάνει διαφορετικά ο Jari Matti Latvala;

“Κοιτώντας πίσω, νομίζω πως έπρεπε να κάνω περισσότερη προπόνηση. Η φυσική μου κατάσταση ήταν καλή, μην με παρεξηγήσετε.

“Νομίζω πως η ταχύτητα δεν ήταν το πρόβλημα, όμως έκανα διαρκώς αυτά τα λάθη. Ίσως η καλύτερη φυσική κατάσταση να μου έδινε περισσότερη σταθερότητα και συγκέντρωση. Το βλέπω από τα παιδιά τώρα.

“Αυτά έμαθα. Θα ήταν ωραίο να πως στον εαυτό μου τέτοια πράγματα νωρίτερα στην καριέρα μου. Ίσως η ιστορία να ήταν διαφορετική”.

Ο Jari Matti Latvala τερμάτισε 3 φορές στη δεύτερη θέση της Βαθμολογίας του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Οδηγών (2010, 2014, 2015), οδηγώντας Ford Focus RS και Volkswagen Polo R WRC, αντίστοιχα, πάντα με συνοδηγό τον Miika Anttila.

Ο Φινλανδός αποχώρησε ως οδηγός από το WRC σε ηλικία 34 ετών, έπειτα από 209 αγώνες, 18 νίκες, 67 τερματισμούς στο βάθρο και 539 (!) ταχύτερους χρόνους σε ειδικές διαδρομές.

Photos: Toyota Gazoo Racing, Red Bull Content Pool

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!