X
Συγκριτικές δοκιμές

Οδηγούμε: Cupra Born – Renault Megane E-Tech Electric

Με όλο και περισσότερα εργοστάσια να πιστοποιούν πως το κάστρο της ηλεκτροκίνησης δεν είναι απόρθητο, το επόμενο στοίχημα είναι, εκτός από οικολογικό, να κάνουν και συναισθηματικό το προϊόν τους. Κυρίως αν στο κάδρο είναι καθημερινά αυτοκίνητα, όπως το Cupra Born και το νέο Renault Megane Ε-Tech Electric, τα οποία, ειρήσθω εν παρόδω, προκρίθηκαν στους «7» για το Car Of The Year 2022.  

Μας συστήθηκαν για πρώτη φορά στο φετινό Tannistest, στο πλαίσιο της γνωριμίας με όσο το δυνατόν περισσότερους από τους αρχικά υποψηφίους για το Car Of The Year 2022, και έκτοτε μας δόθηκε και πάλι η δυνατότητα να τα οδηγήσουμε, για περισσότερο χρόνο, που ήρθε να επιβεβαιώσει την αρχική αίσθηση. Και αυτή δεν είναι άλλη από το γεγονός πως απέναντι στα όλο και περισσότερα μικρομεσαία ηλεκτρικά που ξεφυτρώνουν καθημερινά, τα Cupra Born και Renault Megane, με το συνθετικό «E-tech Electric» στην ονομασία του, έρχονται να διαφοροποιηθούν, καθώς, πέραν της αντισυμβατικής τεχνολογίας τους, έχουν ακόμα ένα κοινό χαρακτηριστικό: δεν έχουν απομονώσει τον οδηγό από τις προτεραιότητές τους.

Για την Cupra το Born είναι το πρώτο αμιγώς ηλεκτροκίνητο μοντέλο, το οποίο θα αποτελέσει και το άρμα για την είσοδο της μάρκας σε νέες αγορές, την ώρα που η Renault δεν είναι ξένη στο χώρο. Με το Zoe σε ρόλο «αναγνωριστικού» εδώ και χρόνια, αλλά και με την τεχνογνωσία που απέκτησε έχοντας προχωρήσει σε ανανεώσεις του μικρού μοντέλου της στο παρελθόν, έρχεται με το ηλεκτρικό Megane να μπει σε μεγαλύτερα σαλόνια, αλλά και να ενισχύσει την εικόνα της ως κατασκευαστή ηλεκτρικών.

Το Megane Ε-Tech Electric, που θα εμφανιστεί στις αγορές στο πρώτο τέταρτο της επόμενης χρονιάς, είναι ακόμα ένα αποτέλεσμα της συνεργασίας των Γάλλων με τη Nissan, από την οποία αντίστοιχα θα προκύψει και το Ariya, ενώ το Born, που αναμένεται μέσα στο μήνα στην Ελλάδα, προφανώς βασίστηκε στη συνταγή του VW ID.3, που πέρυσι προκρίθηκε με αξιώσεις στην τελική επτάδα των υποψηφίων του Car Of The Year.

Σημειώνουμε πως το συμβατικό Renault Megane θα παραμείνει στις αγορές έως και το 2024, σε παράλληλη πορεία με το ηλεκτρικό, με το οποίο ουδεμία σχέση έχει.

Cupra Born vs Renault Megane E-Tech Electric

Ως προς το γαλλικό μοντέλο, βασίζεται στην πλατφόρμα CMF-EV, που προορίζεται αποκλειστικά για ηλεκτροκίνητα μοντέλα, και θα κατασκευάζεται στο Ντουέ της Β. Γαλλίας. Διαθέσιμο με δύο μπαταρίες και σε δύο εκδόσεις ισχύος (ασχέτως μπαταρίας), στη βασική του μορφή θα αποδίδει 130 ίππους, ενώ στην ισχυρότερη, όπως αυτών των σελίδων, 218 ίππους, με ροπή 250 και 300 Nm, αντίστοιχα. Σε κάθε περίπτωση, η κίνηση μεταδίδεται στους εμπρός τροχούς, ενώ από πλευράς επιδόσεων το γαλλικό εργοστάσιο μέχρι στιγμής ανακοινώνει στοιχεία μόνο για την ισχυρότερη έκδοση, και συγκεκριμένα 7,4 δλ. για το «0-100» και ηλεκτρονικά περιορισμένη τελική ταχύτητα στα 160 χλμ./ώρα.

Το Born, από την πλευρά του, έχοντας ως βάση του το δάπεδο ΜΕΒ του γερμανικού ομίλου, όπως και το VW ID.3, είναι πισωκίνητο, αλλά και με κατά τι μεγαλύτερη γκάμα μπαταριών και εκδόσεων. Ως βάση έχει μια έκδοση με μπαταρία χωρητικότητας 45 kWh, με απόδοση 150 ίππους, ροπή 310 Nm και αυτονομία 340 χλμ. Πιο πάνω βρίσκεται το Born των 204 ίππων (μπαταρία 58 kWh), σε «απλή» αλλά και βελτιωμένη έκδοση με το πρόγραμμα e-Boost, το οποίο ανεβάζει στιγμιαία την ισχύ στους 231 ίππους, ενώ με την ίδια ισχύ (231 ίπποι) διαθέσιμο θα είναι και ένα μοντέλο με 77άρα μπαταρία. Σε κάθε περίπτωση, η ροπή είναι 310 Nm, ενώ ως προς τις διαφορές στις επιδόσεις των εκδόσεων με 231 ίππους, το μεν Cupra Born με την μπαταρία των 58 kWh επιτυγχάνει το «0-100» σε 6,6 δλ., όταν εκείνο με την μπαταρία των 77 kWh, και άρα το επιπλέον βάρος, χρειάζεται 7,3 δλ.

Το Megane συγκριτικά «αρκείται» σε δύο μπαταρίες, με τη μικρότερη, των 40 kWh (395 κιλά), να παρέχει αυτονομία για 300 χλμ., που θα φτάνει στα 470 χλμ. στην περίπτωση έκδοσης με τη μεγαλύτερη μπαταρία, των 60 kWh, η οποία με μέγιστη ισχύ φόρτισης τα 130 kW, θα μπορεί μέσα σε 30 λεπτά να ανακτά ενέργεια για την κάλυψη 300 χλμ.

Οι Ισπανοί, αντίστοιχα, ανακοινώνουν 424 χλμ. αυτονομίας στην έκδοση με την 58άρα μπαταρία και τους 204 ίππους, όπως αυτή της δοκιμής.

Εικαστικά

Αντίθετους δρόμους επέλεξαν οι σχεδιαστές για τα δύο χάτσμπακ αμαξώματα που απευθύνονται σε τέσσερις επιβάτες. Η Cupra για το Born, που αρχικά θα παράγεται στο εργοστάσιο Zwickau του VW Group, κατέφυγε στις χαρακτηριστικές της ακμές, με ένα έντονα αιχμηρό εμπρός μέρος, χαμηλά πλαϊνά μαρσπιέ και μεγάλους τροχούς (έως 20 ιντσών) που γεμίζουν τους θόλους, ενισχύοντας μια συμπαγή εικόνα, η οποία ανάλογα με τους χρωματικούς συνδυασμούς είναι έντονα σπορτίφ.

Οι Γάλλοι, από την πλευρά τους, «πάτησαν» στο πρωτότυπο eVision, με τις χαρακτηριστικές καμπύλες και, παρ’ ότι μικρότεροι σε διαστάσεις (μήκος 4,21 μ. έναντι 4.32 μ. του Cupra), διατηρώντας εντυπωσιακά κοντούς προβόλους και έχοντας να εκμεταλλευτούν ίδιο μεταξόνιο (2,7 μ.), πέτυχαν να υστερούν ελάχιστα στους διαθέσιμους χώρους εντός, και ειδικότερα στον αέρα για τα γόνατα των πίσω επιβατών. Οι ίδιοι προς το παρόν δεν ανακοινώνουν λίτρα για το χώρο αποσκευών (385 του Cupra), ωστόσο πρακτικά σίγουρα κερδίζει το ισπανικό μοντέλο, καθώς το Megane έχει πολύ ψηλό κατώφλι κάτω από την πέμπτη πόρτα του.

Αισθητικά, πάντως, εντός η νίκη είναι γαλλική. Τις εντυπώσεις κερδίζει η στάνταρντ μεγάλη (12 ιντσών) κάθετα τοποθετημένη οθόνη του συστήματος πολυμέσων του Megane (επίσης 12 ιντσών στο Cupra), η οποία, στην περίπτωση έκδοσης με το κορυφαίο σύστημα OpenR, πλαισιώνεται και από έναν ψηφιακό πίνακα οργάνων 12,3 ιντσών (9΄΄ στη βασική έκδοση).

Από εκεί και πέρα, ο σχεδιασμός του εσωτερικού δεν παραπέμπει σε κανένα μοντέλο της κατηγορίας, με το Megane E-Tech Electric να έχει το «δικό» του, διαιρεμένο σε δύο τμήματα ταμπλό, που ανάλογα με το επίπεδο εξοπλισμού μπορεί να είναι επενδεδυμένο και με οικολογικό δέρμα. Στις πιο οικονομικές εκδόσεις τα υλικά προέρχονται από 100% ανακυκλωμένα πλαστικά, ενώ η Renault τονίζει πως συνολικά, στην ολοκλήρωση του κύκλου ζωής του οχήματος, πάνω από το 95% των επιμέρους μερών του θα είναι ανακυκλώσιμα.

Ανάλογα, οι επενδύσεις στα εξαιρετικά σε στήριξη καθίσματα τύπου μπάκετ του Cupra είναι κατασκευασμένες από νήματα Seaqual, αποτελούμενα από ανακυκλωμένα πλαστικά που έχουν «αλιευθεί» στη Μεσόγειο.

Η διαφορετικότητα

Καθώς το Megane αποτελεί έτσι κι αλλιώς μια εντελώς νέα πρόταση, η αίσθηση που θέλει τα δύο μοντέλα αυτών των σελίδων περισσότερο οδηγοκεντρικά από τον υπάρχοντα ανταγωνισμό επιβεβαιώνεται από τη διαφορετικότητα του Cupra συγκριτικά με το αδερφό ID.3, από το οποίο -αρχικά- είναι χαμηλότερο κατά 15 χλστ. εμπρός και 10 πίσω. Η χαμηλότερη ανάρτηση μπορεί να είναι και ενεργή (DCC), με 15 στάδια ρύθμισης, ενώ η κρεμαγιέρα του συστήματος διεύθυνσης είναι μεταβλητού βήματος. Στις εκδόσεις με τροχούς 20 ιντσών προβλέπεται η δυνατότητα πλήρους απενεργοποίησης του ESC, καθώς και επιλογή ESC Sport.

Στην πράξη, ο οδηγός του ισπανικού μοντέλου που εποπτεύει από σχετικά ψηλά το δρόμο, απολαμβάνει μια πολύ ποιοτική κύλιση, την ίδια ώρα που μπορεί να εκμεταλλευτεί την αμεσότητα και την ακρίβεια του συμπαγούς αμαξώματος, το οποίο «ακούει» στις εντολές του συστήματος διεύθυνσης με χαρακτηριστική άνεση. Τα περιθώρια πρόσφυσης είναι πολύ υψηλά, παρά το συνδυασμό κινητήρα-κίνησης πίσω, ενώ τα ταμπούρα στον πίσω άξονα με την ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων, αποδεικνύονται απολύτως ικανοποιητικά. Δεν παραβλέπουμε μια σχετική ασάφεια του τιμονιού στον ανοιχτό δρόμο, όπως και μια ευπάθεια του αμαξώματος στους πλευρικούς ανέμους.

Το Megane, από την πλευρά του, καταφέρνει να συνδυάζει αξιομνημόνευτα μια μεταξένια κύλιση ακόμα και σε κακή άσφαλτο και ασχέτως διάστασης ελαστικών, με κύριο χαρακτηριστικό την ηρεμία που επικρατεί στο χώρο επιβατών, χάρη στην έξτρα μόνωση μεταξύ της μπαταρίας και του δαπέδου.

Η θέση οδήγησης είναι πολύ καλή, η διάμετρος του τιμονιού και το βάρος του ιδανικό, το εμπρός μέρος ανάλογα «υπάκουο» με εκείνο του Cupra, και η ακαριαία ηλεκτρική επιτάχυνση του κινητήρα, παρά τα 1.625 κιλά του αμαξώματος, δίνει στο αυτοκίνητο -που θεωρητικά είναι πιο ήπιων τόνων- μια οπτική που επίσης το διαφοροποιεί από αυτό που μέχρι σήμερα πρεσβεύουν τα μικρομεσαία ηλεκτρικά.

Στις σύντομες επαφές μας μέχρι στιγμής με τον εκπρόσωπο της γαλλικής σχολής, μας έλειψε η επιλογή One pedal drive για την καθημερινή χρήση, που κατ’ επιλογήν του εργοστασίου δεν είναι διαθέσιμη, όπως μας έλειψε ένας περισσότερο λεπτομερής πίνακας οργάνων στο Cupra.

Δείχνουν το δρόμο

Από τις περιπτώσεις που πραγματικά αναμένουμε να δούμε σε παράλληλη δοκιμή στην Ελλάδα, καθώς εδώ δε μας δόθηκε η δυνατότητα να συγκρίνουμε -αν μη τι άλλο- την κατανάλωση ή να σχηματίσουμε καλύτερη άποψη για τομείς όπως είναι τα φρένα, που και στις δύο περιπτώσεις ουδόλως προβληματίζουν.

Το συμπέρασμα ωστόσο είναι ένα, και μάλιστα ενθαρρυντικό, αφού δύο τόσο άσχετοι μεταξύ τους κατασκευαστές προσεγγίζουν ταυτόχρονα έναν νέο δρόμο για τα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα τους, βάζοντας -εκτός από το περιβάλλον- και τον οδηγό στην εξίσωση. Παράλληλα, οι παραδοσιακές σταθερές ενός μικρομεσαίου χάτσμπακ, ήτοι επαρκείς χώροι, πρακτικότητα, άνεση, διατηρούνται ως μέρος της φιλοσοφίας και των δύο._ 4Τ

 

RENAULT MEGANE E-TECH ELECTRIC
ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΑ: 218 ίπποι > ΡΟΠΗ: 300 Nm > 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 7,4 δλ.> ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 160 χλμ./ώρα > ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.210×1.800×1.505 χλστ. > ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.700 χλστ. > ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: – λίτρα > ΧΩΡΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΜΠΑΤΑΡΙΑΣ: 60 kWh > ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ ΦΟΡΤΙΣΗΣ AC: 11 kW > MΕΓ. ΙΣΧΥΣ ΦΟΡΤΙΣΗΣ DC: 130 kW > ΧΡΟΝΟΣ ΦΟΡΤΙΣΗΣ 10%-80% DC: 29 λεπτά (130 kWh) > ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ: 470 χλμ. – WLTP

CUPRA BORN 204 PS

ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΑ: 204 ίπποι (231) > ΡΟΠΗ: 310 Nm > 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 7,3 δλ. (6,6) > ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 160 χλμ./ώρα > ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.322×1.809×1.540 χλστ. > ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.766 χλστ. > ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 385 λίτρα > ΧΩΡΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΜΠΑΤΑΡΙΑΣ: 58,5 kWh > ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ ΦΟΡΤΙΣΗΣ AC: 11 kW > MΕΓ. ΙΣΧΥΣ ΦΟΡΤΙΣΗΣ DC: 120 kW > ΧΡΟΝΟΣ ΦΟΡΤΙΣΗΣ 10-80% DC: 35 λεπτά (120 kWh) > ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ: 424 χλμ. – WLTP (420)

Σε παρένθεση οι τιμές σε λειτουργία e Boost

 

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!