X
Δοκιμές

Δοκιμάζουμε τα Mitsubishi Lancer – Subaru Impreza

Δύο μοντέλα που δεν χρειάζονται ιδιαίτερες συστάσεις δίνουν και πάλι το έναυσμα για τη «μητέρα των μαχών».

Για πολλούς κατασκευαστές το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ αποτελεί ένας είδος «εργαστηρίου» μέσα από το οποίο εξελίσσουν και δοκιμάζουν λύσεις για τα αυτοκίνητα παραγωγής τους. Σε κάθε περίπτωση, παράλληλος στόχος είναι η προβολή και, ουσιαστικά, η δημιουργία ισχυρών «χαρτιών» στα χέρια του εκάστοτε τμήματος Mάρκετινγκ, χτίζοντας μια εικόνα γύρω από ένα μοντέλο ή ακόμα και από το ίδιο το προφίλ μιας ολόκληρης εταιρείας. Η Subaru αποτελεί τρανό παράδειγμα των παραπάνω, αφού το όνομα της ιαπωνικής φίρμας είναι συνυφασμένο με τους αγώνες και τις επιτυχίες στα ράλλυ. Πόσοι από εμάς είχαμε συνδυάσει τη Subaru με αυτοκίνητα επιδόσεων ή οδηγικής ευχαρίστησης πριν από τη δεκαετία του ’90 ή -ακόμα περισσότερο- πριν από την παρουσίαση του Impreza; Η Mitsubishi, από την αντίθετη πλευρά, είχε τη δική της ιστορία -ειδικότερα στην τοπική αγορά- όσον αφορά τις σπορ κατασκευές, αλλά σίγουρα η σειρά του Lancer με τον κωδικό «EVO» αλλά και οι επιτυχίες στο Π.Π.Ρ. με τον Τόμι Μάκινεν -και όχι μόνο- έδωσαν διαφορετική αίγλη στο όνομά της.

Εκτός ειδικών διαδρομών
Πριν από λίγο καιρό, αμφότερες οι ιαπωνικές εταιρείες παρουσίασαν τις νέες εκδόσεις των Lancer και Impreza, οι οποίες επί της ουσίας θα αποτελέσουν τη βάση για τις αγωνιστικές κατασκευές που θα δούμε στις ειδικές διαδρομές. Τουλάχιστον, προδιαγραφών κατηγορίας Ν, από τη στιγμή που η Mitsubishi δε συμμετέχει, ούτε προτίθεται να ακολουθήσει το Π.Π.Ρ. στην κορυφαία κατηγορία του, με WRC. Και οι δύο έχουν παρουσιάσει τις πολύ καλές εκδόσεις των μοντέλων τους με τους κωδικούς «STi» και «EVO», αλλά η παρουσία της δεύτερης στην ελληνική αγορά έχει τοποθετηθεί για το καλοκαίρι. Επειδή, όμως, η ανησυχία είναι μεγάλη σχετικά με τη «μητέρα των μαχών», αυτή ανάμεσα στα δύο, δεν αντισταθήκαμε στον πειρασμό… Bάλαμε στο χέρι τα Mitsubishi Lancer 1.8 και Subaru Impreza 2.0 και με τους χάρτες ανά χείρας αποφασίσαμε να ακολουθήσουμε τη διαδρομή του Ιστορικού Ράλλυ Ακρόπολις. Ξεκινώντας από την Αθήνα και περνώντας από ειδικές διαδρομές όπως είναι ο Άγιος Μερκούριος και η Ριτσώνα, συνεχίσαμε πάνω από το Αλεποχώρι, τα Πίσια, καταλήξαμε στο Λουτράκι, ενώ ολοκληρώσαμε τον κύκλο της διαδρομής μας στην Πελοπόννησο, σε ειδικές γύρω από το Γαλατά. Μέρη με αγωνιστική παράδοση, όπου κάθε στροφή έχει να σου διηγηθεί ιστορίες από το παρελθόν, αλλά και το παρόν! Ακριβώς όπως και τα Lancer και Impreza…

Επιστροφή στην πραγματικότητα
Χωρίς την αγωνιστική περιβολή, λοιπόν, είναι φανερό ότι και οι δύο ιαπωνικές προτάσεις έχουν κάνει στροφή στην… Ευρώπη. Τα στοιχεία από την Άπω Ανατολή είναι σαφώς λιγότερα, σε σχέση με το παρελθόν, χωρίς κανένας από τους δύο ανταγωνιστές να έχει κόψει ριζικά τους δεσμούς του με την «παράδοσή» του. Η Subaru, έχοντας πιθανότατα στην άκρη του μυαλού της το αυτοκίνητο προδιαγραφών WRC, επέλεξε για πρώτη φορά από την παρουσίαση του Impreza το χάτσμπακ αμάξωμα, γεγονός που επέτρεψε στους Ιάπωνες να έχουν αυξημένο μεταξόνιο. Αντίθετα, η Mitsubishi έμεινε πιστή στις παραδόσεις, διατηρώντας το μέγεθος και τις διαστάσεις του σεντάν, αν και στο άμεσο μέλλον αναμένεται η παρουσίαση και χάτσμπακ εκδοχής! Και στις δύο περιπτώσεις, σε αυτήν των 2.000 κ.εκ. για το Impreza αλλά και σε εκείνη των 1.800 κ.εκ. για το Lancer, που αποτελούν, συν τοις άλλοις, τις… κορυφαίες «γήινες» προτάσεις, τα αεροδυναμικά βοηθήματα προσπαθούν και, εντέλει, καταφέρνουν να διαφοροποιούν την εικόνα από των μικρότερων εκδόσεων. Το Impreza δείχνει πιο σπορτίφ, με το Lancer να αδυνατεί να κρύψει την πιο συντηρητική φιλοσοφία μιας σεντάν κατασκευής, παρά την επιθετική σχεδίαση, ιδιαίτερα του εμπρός ρύγχους. 

Στο εσωτερικό η εικόνα είναι αντίστοιχη, αν και το Impreza δείχνει πιο μοντέρνο σχεδιαστικά. Αναμφίβολα, και τα δύο διακρίνονται για την ποιότητα των πλαστικών αλλά και για τη συναρμογή, ιαπωνικά γαρ… Διαφορά, ωστόσο, υπάρχει στη θέση οδήγησης, με το Impreza να προδιαθέτει για «αγωνιστική» οδήγηση. Ο οδηγός κάθεται πιο χαμηλά, την ώρα που οι πολλαπλές ρυθμίσεις του μπάκετ καθίσματος με την εξαιρετική πλευρική στήριξη επιτρέπουν ακόμα και σε όσους είναι άνω του μέσου όρου να βολευτούν πίσω από το τιμόνι. Αντίθετα, στο Lancer ο οδηγός βρίσκεται πιο ψηλά, με τα καθίσματα να μην παρέχουν ικανοποιητική πλευρική στήριξη. Πάντως, στην περίπτωση των αυτοκινήτων της κατηγορίας Ν σε αμφότερες τις περιπτώσεις αναμένεται το μπάκετ κάθισμα να τοποθετηθεί στο πάτωμα… 

[[PAGEBREAK]]

Tech view
Αρχικά, η αντιπαράθεση δε μοιάζει άμεση, αλλά, κοιτώντας πιο προσεκτικά, παρατηρεί κανείς ότι η… απόσταση μεταξύ των δύο δεν είναι τόσο μεγάλη. Το Impreza διαθέτει μπόξερ κινητήρα με 16βάλβιδη κυλινδροκεφαλή, δύο εκκεντροφόρους επικεφαλής και απόδοση 150 ίππων, την ώρα που η τοποθέτησή του χαμηλότερα έχει βελτιώσει το κέντρο βάρους του. Στον αντίποδα, το Mitsubishi εφοδιάζεται με ένα 4κύλινδρο σύνολο τεχνολογίας MIVEC που αγγίζει τους 143 ίππους. Στον τομέα της μετάδοσης και οι δύο αντίπαλοι διαθέτουν κιβώτια 5 σχέσεων, αν και το Subaru έχει και βοηθητική αργή σχέση, η οποία ενεργοποιείται από ένα μοχλό δίπλα από το χειρόφρενο. Από εκεί και πέρα, η πρώτη διαφορά, όσον αφορά τη φιλοσοφία τους, εμφανίζεται στους κινητήριους τροχούς, με τη Subaru να παραμένει πιστή στις παραδόσεις και να εφοδιάζει το 2λιτρο Impreza με τετρακίνηση, ουσιαστικά το All Wheel Drive, με τρία διαφορικά, εκ των οποίων το κεντρικό είναι συνεκτικό περιορισμένης ολίσθησης. Αντίθετα, η Mitsubishi, δίνοντας περισσότερο έμφαση στην οικονομία καυσίμου αλλά και διαφοροποιώντας ουσιαστικά τις απλές από τις κορυφαίες εκδόσεις της, επέλεξε την μπροστινή κίνηση. 

Στον τομέα της ανάρτησης, τώρα, το Impreza διαθέτει γόνατα ΜακΦέρσον μπροστά, ενώ πίσω ακολουθείται μια διάταξη με διπλά ψαλίδια. Ανάλογη επιλογή εμπρός έχουν κάνει και οι άνθρωποι της Mitsubishi, αν και πίσω έχει επιλεχθεί η λύση των πολλαπλών συνδέσμων. Πάντως, ιδιαίτερα θετικό για τους περισσότερο… ενθουσιώδεις είναι ότι και στις δύο περιπτώσεις η υποβοήθηση του συστήματος διεύθυνσης είναι υδραυλική, και όχι ηλεκτρική.

Σε… ιστορικές ειδικές
Ως περιπέτεια μπορεί να χαρακτηριστεί το Ιστορικό Ακρόπολις, το οποίο φέτος θα πραγματοποιηθεί από τις από τις 9 έως τις 15 Μαΐου, κι αυτό το διαπιστώσαμε από πρώτο χέρι με τις δύο ιαπωνικές κατασκευές. Ξεκινώντας από Μερκούρη και Ριτσώνα και επιστρέφοντας προς Λουτράκι από τον παλιό, καλό δρόμο, από Αλεποχώρι και Πίσια, αλλά και στη συνέχεια, μέχρι το Γαλατά, είχαμε τη δυνατότητα να εξακριβώσουμε χαρακτήρα, φιλοσοφία αλλά και διαφορές μεταξύ των δύο. Αρχίζοντας από το Lancer, ο θορυβώδης κινητήρας κουράζει στο εθνικό δίκτυο, αλλά η μαλακή ρύθμιση της ανάρτησης το κάνει άνετο, και δεν ταλαιπωρεί για κανένα λόγο τους επιβάτες του. Όταν, όμως, αποφασίσει κανείς να το πιέσει και να ψάξει αυτό που λέμε «όριο», δείχνει τη δυσαρέσκειά του. Στα γρήγορα κομμάτια είναι σαφώς ουδέτερο, ενώ, αν το προκαλέσεις, ελέω και της μαλακής ανάρτησης, υπερστρέφει φιλικά και προβλέψιμα. Σε πιο κλειστά κομμάτια, βέβαια, ο οικογενειακός χαρακτήρας του δεν κρύβεται. Η υποστροφή αποτελεί τον κανόνα, αλλά πάντα προβλέψιμα, χωρίς να τρομάζει τον οδηγό, την ώρα που ο κινητήρας δείχνει σαφώς την προτίμησή του στις υψηλές στροφές, κερδίζοντας μάλιστα -έστω και λίγο- στη μάχη των επιδόσεων! Χαμηλά είναι σχετικά ράθυμος, αλλά όσο ανεβαίνουν οι στροφές, τόσο περισσότερο ξεδιπλώνει τις αρετές του. Ουσιαστικά, η ασφάλεια και η άνεση βρίσκονται σε πρώτο πλάνο στο Lancer, ενώ το σύστημα διεύθυνσης παρέχει καλή πληροφόρηση, αν και μοιάζει ελαφρύ, πιθανότατα και λόγω ρύθμισης της ανάρτησης. 

Στον αντίποδα, το Impreza δείχνει να έχει πιο σπορτίφ προσανατολισμούς. Ο κινητήρας των 150 ίππων, αν και ελαστικός, δεν είναι ό,τι θα περίμενε κανείς από ένα 2λιτρο σύνολο – κάτι που φαίνεται και με τη γλώσσα των αριθμών… Στον τομέα της οδικής συμπεριφοράς, η τετρακίνηση έχει τον πρώτο λόγο, προσφέροντας υψηλά επίπεδα πρόσφυσης, σε κάθε είδους ασφαλτοτάπητα. Ειδικότερα στα σφιχτά κομμάτια λειτουργεί ιδανικά, επιτρέποντας στον οδηγό να κινείται γρήγορα και αποτελεσματικά. Aν η… άσφαλτος, δε, το επιτρέπει, δεν είναι δύσκολο να προκαλέσει την υπερστροφή, και μάλιστα με ασφάλεια, χωρίς να ρισκάρει. Σίγουρα, και σε αυτήν την περίπτωση η μαλακή ρύθμιση της ανάρτησης παίζει το ρόλο της, την ώρα που οι κλίσεις στις στροφές είναι σχετικά αυξημένες, χωρίς εντέλει να ενοχλούν. Όσον αφορά τις επιδόσεις στην επίπονη διαδικασία της ακινητοποίησης από τα 120 χλμ., το Impreza αποδεικνύεται καλύτερο από το Lancer, αφού χρειάζεται 58,8 μ., τη στιγμή που για το Lancer απαιτούνται 2 μ. περισσότερο. Οι αριθμοί επαληθεύονται και στο δρόμο, με το πεντάλ του φρένου του Subaru να έχει καλύτερη αίσθηση και να μη δείχνει εύκολα σημάδια κόπωσης.

Βάση… στα χαρτιά!
Θεωρητικά, αλλά και πρακτικά, η σχέση που έχουν τα μοντέλα παραγωγής με τα αγωνιστικά δεν περιορίζεται στο μάτι – κάτι που, φυσικά, ισχύει και στις περιπτώσεις των κορυφαίων εκδόσεων, σε ό,τι έχει να κάνει με τις πιο ταπεινές και πιο… φιλικές προς τον καταναλωτή. Στα χαρτιά, λοιπόν, μπορεί να αποτελούν τη βάση για τις αγωνιστικές κατασκευές, αλλά, πέρα από το μεταξόνιο και μερικά ακόμα βασικά χαρακτηριστικά της εκάστοτε κατασκευής, οι ομοιότητες είναι ελάχιστες. Στην περίπτωσή μας, η Subaru διατηρεί ακόμα και στις μικρές εκδοχές κάποια σπορτίφ στοιχεία, τα οποία στα παλαιότερα Imreza ήταν ακόμα πιο έντονα. Το Lancer, από τη δική του πλευρά, έχεις σαφώς πιο «προσγειωμένους» και οικογενειακούς προσανατολισμούς. Βέβαια, και στους δύο αντιπάλους ο εξευρωπαϊσμός είναι κάτι παραπάνω από φανερός, σηματοδοτώντας, μάλιστα, και μια νέα εποχή για τις δύο παραδοσιακά «αγωνιστικές» ιαπωνικές εταιρείες. Και η ουσία είναι ότι -σε κάθε περίπτωση- κερδισμένος είναι ο καταναλωτής, αφού η παρουσία στις ειδικές του παγκόσμιου πρωταθλήματος δεν αποτελεί μόνο σημείο αναφοράς για το εκάστοτε τμήμα Mάρκετινγκ…_ 4Τ

Με αγωνιστική περιβολή
Τα δύο ιαπωνικά μοντέλα αποτελούν ουσιαστικά και πρακτικά τους δύο διεκδικητές του τίτλου στο πρωτάθλημα Παραγωγής ή, αλλιώς, στο PWRC. Αμφότερα ανήκουν στην κατηγορία Ν, δηλαδή σε αυτήν που είναι πιο κοντά στα μοντέλα παραγωγής, με τις μικρότερες δυνατές τεχνικές αλλαγές. Η Subaru εκπροσωπείται ήδη από τη νέα έκδοση του Impreza στο PWRC, με το μοντέλο να έχει τον κωδικό «N14». Η ιδιαιτερότητα του τελευταίου έγκειται στο ότι, επειδή οι κανονισμοί επιβάλλουν ο κινητήρας να έχει μέγιστη χωρητικότητα 2.000 κ.εκ., τα Impreza της κατηγορίας Ν έχουν ως βάση μια ιαπωνική έκδοση του νέου STi, το οποίο εφοδιάζεται με 2λιτρο υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα, και όχι με αυτόν που έχουμε γνωρίσει στην Ευρώπη των 2.500 κ.εκ. Στην περίπτωση της Mitsubishi, η βάση του αγωνιστικού προδιαγραφών κατηγορίας Ν είναι το EVO X, το οποίο και αναμένεται να δούμε από τον Ιούνιο στις ειδικές διαδρομές. Βέβαια, οι φήμες αναφέρουν ότι πιθανότατα η χάτσμπακ έκδοση που θα παρουσιαστεί θα διαθέτει έκδοση EVO, η οποία θα αποτελέσει και τη βάση του αγωνιστικού μοντέλου αντίπαλου δέους για το Impreza…

Το χρώμα του χρήματος
Η διαφορά στο κόστος κτήσης ανάμεσα στα δύο μοντέλα είναι σημαντική. Η βασική έκδοση του Lancer τιμάται στα 20.490 ευρώ με στάνταρντ ό,τι χρειάζεται ο μέσος οικογενειάρχης, την ώρα που με 22.000 ευρώ ο εξοπλισμός είναι κάτι παραπάνω από πλούσιος. Στον αντίποδα, το Impreza ξεκινά από τα 26.400 ευρώ, με τα ESP και Antispin να είναι στα έξτρα, ενώ στο Lancer και τα δύο συστήματα ασφαλείας είναι στάνταρντ.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!