X
Παρουσιάσεις

Ford Fiesta ST: Το οδηγούμε στη Γαλλία

Αναμονή τέλος! Στη νότια Γαλλία είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε τη νεότερη εκδοχή του πολυαναμενόμενου Ford Fiesta ST.

To Ford Fiesta ST αποτελούσε την πλέον ενδιαφέρουσα πρόταση στην κατηγορία των “hot hatch”, όχι τόσο για τις κορυφαίες επιδόσεις, όσο για τον χαρακτήρα, την αίσθηση και την οδική του συμπεριφορά. Δεν είναι τυχαίο, ότι είχε χαρακτηριστεί από τους περισσότερους ως και το κορυφαίο της κατηγορίας. Κάτι που σημαίνει ότι στην Ford έχοντας ήδη ανεβάσει τον πήχη, μόνο εύκολο δεν ήταν να ξεπεράσουν τα στάνταρ που οι ίδιοι είχαν δημιουργήσει. Έτσι, βρεθήκαμε στη Γαλλία, και συγκεκριμένα σε εξαιρετικές διαδρομές πάνω από τη Νίκαια και τις Κάννες, όπου είχαμε την ευκαιρία να διαπιστώσουμε κατά πόσο το νέο Fiesta ST ανταποκρίνεται στις προσδοκίες που είχε δημιουργήσει η προηγούμενη γενιά.

Οι αλλαγές στο νέο ST είναι σαρωτικές και δεν περιορίζονται μόνο στο νέο πάτωμα του Fiesta. Καταρχήν, σημείο αναφοράς είναι η επιλογή του κινητήρα. Σε αντίθεση με αυτόν των 1.600 κ.εκ. που διέθετε η προηγούμενη έκδοση, το ST του 2018 εφοδιάζεται με τρικύλινδρο υπερτροφοδοτούμενο χωρητικότητας 1.500 κ.εκ. Μπορεί αρχικά να προβληματίζεται κανείς από τις προδιαγραφές, αλλά αρκεί μία ματιά στους αριθμούς για να διαπιστώσει ότι τουλάχιστον στα χαρτιά δεν υπολείπεται σε σχέση με το παρελθόν. 200 ίπποι στις 6.000 σ.α.λ. και 290 Nm ροπής από τις 1.600 έως τις 4.000 σ.α.λ. είναι νούμερα που προκαλούν το ενδιαφέρον. Μία καινοτομία του συγκεκριμένου συνόλου είναι το γεγονός ότι διαθέτει σύστημα απενεργοποίησης του ενός εκ των τριών κυλίνδρων, κάτι που συναντάμε για πρώτη φορά στον τρικύλινδρο κινητήρα, γεγονός που έχει σημαντικό αντίκτυπο τόσο στην κατανάλωση, όσο και τις εκπομπές ρύπων.

Στον νευραλγικό τομέα της ανάρτησης, τα αμορτισέρ ανήκουν στην Tenneco και διαθέτουν τεχνολογία βαλβίδων RC1, αποσβένοντας ανάλογα με τη συχνότητα της ταλάντωσης, βελτιώνοντας τον έλεγχο του αμαξώματος. Ιδιαίτερης σημασίας, όμως, είναι η πατέντα που εξέλιξαν οι τεχνικοί της Ford για την πίσω ανάρτηση, με τη χρήση ειδικής κατασκευής ελατηρίων που ανακατανέμουν τις πλευρικές δυνάμεις που επιδρούν σε αυτή κατά τη διάρκεια μίας στροφής, αυξάνοντας κατά πολύ την πλευρική ακαμψία. Παράλληλα, φαρδύτερο κατά 10 χλστ. είναι το μετατρόχιο σε σχέση με τις απλές εκδόσεις, ενώ ενισχυμένος είναι και ο πίσω ημιάκαμπτος άξονας με τη σκληρότητα της αντιστρεπτικής δοκού να είναι της τάξης των 1.400 Nm/deg, τη μεγαλύτερη σε σχέση με οποιοδήποτε άλλο μοντέλο της Ford Performance.

Από εκεί και πέρα, το σύστημα διεύθυνσης με την ηλεκτρική υποβοήθηση έχει νέα χαρτογράφηση, ενώ διαφοροποιημένες είναι και οι σχέσεις του κιβωτίου των έξι σχέσεων. Μία ακόμα σημαντική προσθήκη είναι αυτή του μηχανικού διαφορικού περιορισμένης ολίσθησης της Quaife, το οποίο όμως διατίθεται στην έκδοση Perfomance Pack. Αυτή, συνοδεύεται με launch control, αλλά και φωτεινή ένδειξη που προειδοποιεί για την επιλογή της επόμενης σχέσης. Στο εσωτερικό, τα καθίσματα της Recaro και το τιμόνι με τη χοντρή στεφάνη και το λογότυπο ST είναι τα στοιχείο που ξεχωρίζουν, με την ποιότητα κατασκευής να είναι υψηλού επιπέδου και τον διάκοσμο ευχάριστο.

Οι σχεδιαστικές του διαφοροποιήσεις δεν είναι κραυγαλέες, και αυτή η διακριτικότητα που το χαρακτηρίζει είναι ακόμα ένα στοιχείο που κάνει το ST να ξεχωρίζει. Ο εμπρός προφυλακτήρας με τη κυψελωτή μάσκα, οι εξαιρετικές σε σχεδίαση ζάντες αλουμινίου, τα πλαϊνά μαρσπιέ και ο πίσω προφυλακτήρας με τον διαχύτη είναι τα στοιχεία που το διαφοροποιούν, αποπνέοντας δυναμισμό. Έχοντας στη διάθεση μας την έκδοση με το Perfomance Pack, βολευόμαστε στο μπάκετ της Recaro, διαπιστώνοντας ότι κάθεσαι καλύτερα σε σχέση με την προηγούμενη γενιά. Αρκετά πιο χαμηλά και με τα πάντα τοποθετημένα σωστά γύρω σου. Ο ήχος του τρικύλινδρου κινητήρα δεν σε ξενίζει, ενώ επιλέγοντας ένα από τα σπορ προγράμματα οδήγησης, γίνεται ακόμα πιο μπάσος ελέω τεχνολογίας ενεργής πεταλούδας στην εξάτμιση. Μία ακόμα “πρώτη” στο Fiesta ST είναι η παρουσία τριών προγραμμάτων οδήγησης (Normal, Sport, Track). Ανάλογα με την επιλογή, διαφοροποιείται η απόκριση στο γκάζι, στο σύστημα διεύθυνσης, αλλά και η εμπλοκή του συστήματος ευστάθειας. Μάλιστα, για όσους επιθυμούν υπάρχει και η δυνατότητα απενεργοποίησης του τελευταίου. Από τα πρώτα χιλιόμετρα, το στοιχείο που κάνει τον 1.500άρη Ecoboost να ξεχωρίζει είναι η απόκριση στο γκάζι.

Από τις 1.500 σ.α.λ. επιταχύνει εντυπωσιακά και είναι χαρακτηριστικό ότι πολλές φορές δεν χρειαζόταν να επιλέξεις μικρότερη σχέση εκμεταλλευόμενος τη ροπή του. Δεν έχει στοιχεία εκρηκτικότητας, αλλά είναι εξαιρετικά γραμμικός σε όλο το εύρος στροφών, αποδίδοντας περισσότερο από ικανοποιητικά ακόμα και στις υψηλές στροφές! Εξάλλου, δεν είναι τυχαίο ότι οι επιδόσεις του είναι ανάμεσα στις κορυφαίες της κατηγορίας, με τα πρώτα 100 χιλιόμετρα από στάση να έρχονται σε 6,5 δευτερόλεπτα, την ώρα που η τελική του ταχύτητα αγγίζει τα 232 χλμ./ώρα. Όμως, τα νούμερα δεν ήταν το στοιχείο που έκανε το Fiesta ST να ξεχωρίζει. Η οδική του συμπεριφορά και η αίσθηση που πρόσφερε στον οδηγό ήταν το σημαντικότερο πλεονέκτημα του. Και αυτά τα στοιχεία διατηρούνται αναλλοίωτα και στη νεότερη γενιά. Η ανάρτηση λειτουργεί υποδειγματικά ακόμα και στους “κατσαρούς” δρόμους με τις αρκετές ανωμαλίες στα βουνά πάνω από τη Νίκαια και τις Κάννες. Σου προσφέρει υψηλά επίπεδα αυτοπεποίθησης ακόμα και με πολλά χιλιόμετρα, αφού μοιάζει ικανή να απορροφήσει οποιαδήποτε ανωμαλία που θα μπορούσε να διαταράξει την πορεία του αμαξώματος. Το σύστημα διεύθυνσης είναι εξαιρετικό σε αίσθηση και βάρος, ενώ η αμεσότητα του είναι αυτή που έχουμε συνηθίσει από τα γρήγορα μοντέλα της Ford. Επικοινωνιακό, συνδυάζεται ιδανικά με το εμπρός σύστημα του Fiesta ST το οποίο και χαρακτηρίζεται από αντίστοιχη αμεσότητα. Η ακρίβεια του και η άμεση αντίδραση στις εντολές του οδηγού είναι εντυπωσιακή, την ώρα που το μπλοκέ διαφορικό φροντίζει να εξαλείψεις τις όποιες τάσεις υποστροφής μοιάζουν ικανές να αλλάξουν την επιλεγμένη τροχιά.

Η λειτουργία του είναι υποδειγματική και επιτρέπει στον οδηγό να πιέζει το πεντάλ της βενζίνης αρκετά νωρίτερα, σχεδόν από το εσωτερικό της στροφής. Όσον αφορά το πίσω μέρος, παραμένει ένα από τα στοιχεία που ενθουσιάζουν με το Fiesta ST. Δεν είναι υπερβολή αν αναφέρουμε ότι αντιδρά απόλυτα σύμφωνα με τις επιθυμίες του οδηγού. Αν δεν το προκαλέσεις θα παραμείνει στη θέση του, χωρίς ανεπιθύμητες αντιδράσεις, ενώ οριακά η πρώτη τάση θα είναι να χάσει την επαφή με το έδαφος ο πίσω εσωτερικός τροχός. Αν τώρα το επιτρέπει η ποιότητα της ασφάλτου και με τους κατάλληλους χειρισμούς, είναι εφικτή η ελαφριά υπερστροφή του πίσω μέρος, έτσι ώστε να βρεθείς με καλύτερη τοποθέτηση στην είσοδο της στροφής. Και μάλιστα με την αυτοπεποίθηση σου σε υψηλά επίπεδα, αφού όλα συμβαίνουν χωρίς απότομες αντιδράσεις, όντας φιλικό ακόμα και κάτω από αυτές τις συνθήκες. Το μοναδικό ερωτηματικό παραμένει, όπως και στην προηγούμενη γενιά, η πολιτισμένη λειτουργία της ανάρτησης στην καθημερινότητα. Στο εξαιρετικό γαλλικό δίκτυο η σφικτή της ρύθμιση δεν μας προβλημάτισε σε κανένα σημείο, αλλά σίγουρα θα πρέπει να δούμε τις αντιδράσεις της και στις κακοτεχνίες των ελληνικών δρόμων.

Σε κάθε περίπτωση, στη Ford παρουσίασαν τον άξιο διάδοχο του ST, το οποίο παραμένει ανάμεσα στις κορυφαίες επιλογές της κατηγορίας. Και ίσως η κορυφαία μαζί με το Peugeot 208 by Peugeot Sport. Όντας πλέον σύγχρονο, διαθέτοντας ότι θεωρείται απαραίτητο τη σημερινή εποχή, διατηρεί το χαρακτήρα του παρελθόντος προσφέροντας άφθονη οδηγική ευχαρίστηση, και μάλιστα με μηχανική αίσθηση. Η τιμή του στη χώρα μας θα γνωστοποιηθεί μέσα στις επόμενες μέρες._Π.Τ.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!