X
Παρουσιάσεις

Οδηγούμε Ford Focus RS

Έπειτα από αναμονή αρκετών μηνών, η στιγμή που βρεθήκαμε στο τιμόνι του νέου Ford Focus RS έφτασε, και δεν μπορούμε να κρύψουμε ότι μας γοήτευσε!

Από τη μέρα που η Ford παρουσίασε την τρίτη εκδοχή του Focus RS, οι προδιαγραφές του, και πιο συγκεκριμένα το γεγονός ότι ύστερα από περισσότερο από είκοσι χρόνια ο θρυλικός κωδικός θα συνοδευόταν από κίνηση και στους τέσσερις τροχούς, είχαν προκαλέσει ενθουσιασμό στους φίλους της μάρκας, όσο και της αυτοκίνησης γενικότερα. Η τελευταία φορά που ένα από τα μοντέλα διέθετε τετρακίνηση χρονολογείται πίσω στο μακρινό 1992, κάτω από το αμάξωμα του Escort και συνοδευόμενο από τον κωδικό «Cosworth». Με την αντικατάσταση του εν λόγω μοντέλου από το Focus, οι τελευταίες εκδόσεις του με τον κωδικό «RS» διέθεταν κίνηση στους εμπρός τροχούς, αλλά με ιδιαίτερα ψαγμένες τεχνικές λύσεις. Αμφότερες οι γενιές του Focus RS αποτελούσαν εξαιρετικά ευχάριστες οδηγικά κατασκευές, παρ’ όλη την αυξημένη ισχύ στους εμπρός τροχούς. Πολλοί, όμως, ήθελαν αυτό το κάτι παραπάνω, και η Ford έκανε το βήμα, με αποτέλεσμα η τελευταία γενιά του να εφοδιάζεται με σύστημα τετρακίνησης και, φυσικά, με πανίσχυρο κινητήρα. Το νέο Focus RS διαθέτει πολύ περισσότερα, με στόχο να αποτελέσει την πλέον ευχάριστη οδηγική πρόταση στην κατηγορία, και αυτός ήταν εξαρχής ο στόχος για τη Ford Performance. Με τις τελευταίες προτάσεις της Ford, όπως το Fiesta και το Focus ST, να πληρούν απόλυτα αυτές τις προϋποθέσεις, είναι αναμενόμενο ότι ο πήχης ήταν τοποθετημένος ψηλά. Για αυτό, λοιπόν, εκτός από ισχυρό κινητήρα και κίνηση στους τέσσερις τροχούς, το νέο Focus RS διαθέτει μία σειρά από προηγμένες τεχνολογίες για να πετύχει τον παραπάνω στόχο.

Ξεκινώντας από το αμάξωμα, το πλαίσιο έχει δεχθεί μία σειρά από αλλαγές, με αποτέλεσμα η στρεπτική ακαμψία να είναι κατά 23% μεγαλύτερη σε σχέση με του απλού Focus, ενισχύοντας την ακαμψία του πίσω υποπλαισίου αλλά και τη δομή του αμαξώματος. Η σχεδίαση του αμαξώματος είναι επιθετική, όπως θα περίμενε κανείς από μια κατασκευή του είδους, αλλά όχι τόσο extreme όσο η δεύτερη γενιά. Όλα τα αεροδυναμικά στοιχεία έχουν λειτουργικό χαρακτήρα και συνεισφέρουν ουσιαστικά, προσφέροντας παράλληλα μυώδη εικόνα. Κάπου εδώ αξίζει να σημειώσουμε ότι το νέο RS θα διατίθεται αποκλειστικά σε 5θυρο αμάξωμα. Με συντελεστή οπισθέλκουσας 0,355, το νέο RS είναι κατά 6% πιο αεροδυναμικό από το προηγούμενο μοντέλο, την ώρα που η σχεδίαση του εμπρός σπόιλερ, της πίσω αεροτομής αλλά και των στοιχείων στο πάτωμα του αμαξώματος προσφέρουν μηδενική άντωση εμπρός και πίσω, προσφέροντας βέλτιστη συμπεριφορά στις υψηλές ταχύτητες. Ο κινητήρας είναι ο γνωστός μας EcoBoost των 2.300 κ.εκ. που γνωρίσαμε στη Ford Mustang. Μόνο που στην περίπτωση του RS η ισχύς έχει σκαρφαλώσει στους 350 ίππους μετά την παρέμβαση των τεχνικών της Cosworth, ενώ η ροπή αγγίζει τα 440 Nm από τις 2.000 έως τις 4.500 σ.α.λ., φτάνοντας μάλιστα τα 470 Nm για 15 δλ. μέσω overboost κατά τη διάρκεια της μέγιστης επιτάχυνσης. Για να επιτευχθούν τα παραπάνω νούμερα, η κυλινδροκεφαλή κατασκευάζεται από βελτιωμένο κράμα αλουμινίου, ενώ το μπλοκ χρησιμοποιεί ανθεκτικότερα χιτώνια από χυτοσίδηρο. Παράλληλα, νέος είναι ο χαμηλής αδράνειας υπερσυμπιεστής twin-scroll, νέο το intercooler, ενώ υπάρχουν και από μία νέα, πιο ελεύθερη εισαγωγή, αλλά και διαφορετική εξαγωγή. Προτεραιότητα έχει δοθεί και στην ψύξη του κινητήρα, με το Focus να εφοδιάζεται με κατά πολύ μεγαλύτερο ψυγείο. Φυσικά, στο τέλος, διαφορετική είναι και η χαρτογράφηση του κινητήρα, για να ρυθμιστούν ιδανικά οι νέες παράμετροι.

Στο επίκεντρο, βέβαια, βρίσκεται το νέο σύστημα τετρακίνησης AWD με δυναμικό σύστημα ανακατανομής της ροπής (Dynamic Torque Vectoring). Aυτό βασίζεται σε δύο ηλεκτρονικά ελεγχόμενους συμπλέκτες εκατέρωθεν του πίσω διαφορικού. Οι τελευταίοι διαχειρίζονται τη ροπή εμπρός, πίσω και παράλληλα ελέγχουν την κατανομή της ροπής μεταξύ των δύο πίσω τροχών. Η μονάδα ελέγχου του πίσω διαφορικού μεταβάλλει συνεχώς την κατανομή ροπής εμπρός-πίσω και μεταξύ των πίσω τροχών σύμφωνα με τις εκάστοτε συνθήκες, λαμβάνοντας δεδομένα από πολλαπλούς αισθητήρες 100 φορές το δευτερόλεπτο. Η κατανομή ροπής μπορεί να φτάσει μέχρι και το 70% στους πίσω τροχούς, ενώ μέχρι και το 100% αυτής μπορεί να κατανεμηθεί σε κάθε τροχό, ανάλογα με την περίσταση. Είναι χαρακτηριστικό ότι το κορυφαίο Focus προσφέρει υψηλά περιθώρια πρόσφυσης, με πλευρική επιτάχυνση που ξεπερνάει το 1 g! Στον τομέα της ανάρτησης, το RS διαθέτει κατά 33% εμπρός και κατά 38% πίσω σκληρότερα ελατήρια και διαφορετικές αντιστρεπτικές σε σχέση με το ST, ενώ τα αμορτισέρ είναι ρυθμιζόμενα δύο προγραμμάτων, με τη σκληρή ρύθμιση να είναι κατά 40% σκληρότερη και με προσανατολισμό για οδήγηση στην πίστα.

Από εκεί και πέρα, το νέο RS προσφέρει για πρώτη φορά τέσσερα διαφορετικά προφίλ οδήγησης (drive modes), ανάλογα με τις επιθυμίες του οδηγού. Μέσω αυτού επηρεάζονται παράγοντες όπως η λειτουργία της τετρακίνησης, η απόκριση στο γκάζι, το σύστημα διεύθυνσης, το σύστημα ευστάθειας και η σκληρότητα της ανάρτησης. Οι επιλογές είναι Normal, Sport και Track, με την τελευταία να προσανατολίζεται για οδήγηση σε πίστα, ενώ παγκόσμια πρωτοτυπία αποτελεί η επιλογή Drift. Μέσω αυτής, το 70% της ροπής περνάει στους πίσω τροχούς, η ανάρτηση περνάει στη μαλακή ρύθμιση, με αποτέλεσμα να προκαλέσει ο οδηγός εύκολα την πλαγιολίσθηση, αλλά και να την ελέγξει, με την τετρακίνηση να αναλαμβάνει να κατανείμει τη ροπή στους πίσω τροχούς. Τέλος, στο Focus RS συναντάμε και λειτουργία launch control, μέσω της οποίας τα πρώτα 100 χιλιόμετρα από στάση να έρχονται μόλις σε 4,7 δευτερόλεπτα! Νούμερο εξαιρετικά εντυπωσιακό.

Το ερώτημα φυσικά είναι πώς μεταφράζονται όλα τα παραπάνω στην πράξη και πίσω από το τιμόνι του νέου Focus RS. Αρχικά, είχαμε τη δυνατότητα να το οδηγήσουμε σε δημόσιους δρόμους, έξω από την πόλη της Βαλένθια. Η πρώτη εντύπωση από το εσωτερικό δεν είναι αντίστοιχη με αυτήν της σχεδίασης του αμαξώματος. Με εξαίρεση τα καθίσματα της Recaro, τις μπλε ραφές σε διάφορα σημεία του εσωτερικού, το λογότυπο «RS» στο τιμόνι και τις ενδείξεις με λειτουργίες του τούρμπο και του κινητήρα στο πάνω μέρος του ταμπλό, η εικόνα δε διαφοροποιείται σε σχέση με των υπόλοιπων Focus. Το μπάκετ της Recaro της βασικής έκδοσης είναι αρκετά σκληρό, ενώ η θέση του βρίσκεται σχετικά ψηλά, και σίγουρα αξίζει το επιπλέον κόστος των μπάκετ της ίδιας εταιρείας. Με το πάτημα του κουμπιού που θέτει σε ζωή τον κινητήρα, σε συνεπαίρνουν ο μπάσος ήχος του κινητήρα αλλά και αυτός των δύο ξεχωριστών απολήξεων της εξάτμισης, την ώρα που στο πρόγραμμα Sport και Track, μέσα από ένα ειδικό πρόγραμμα χαρτογράφησης, ακούγονται χαρακτηριστικά «σκασίματα» από το σύστημα εξαγωγής. Όλο αυτό σε προδιαθέτει θετικά, και ο κινητήρας των 350 ίππων συνεισφέρει στη δημιουργία αντίστοιχου κλίματος. Γεμάτος από χαμηλά, με δύναμη σε όλο το εύρος στροφών, επιταχύνει εντυπωσιακά το σχετικά βαρύ αμάξωμα των 1.550 κιλών, χαρίζοντάς του αξιοζήλευτες επιδόσεις. Το συναίσθημα δεν είναι αντίστοιχα βίαιο με αυτό της A45 AMG, αλλά σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να πει κανείς ότι υστερεί. Το ιδανικό εύρος στροφών είναι περίπου από τις 2.500 σ.α.λ. έως και τις 5.500, αν και αποδίδει το ίδιο γραμμικά μέχρι και το όριο περιστροφής του. Το κιβώτιο είναι 6 σχέσεων και διαθέτει νέο μηχανισμό, με στόχο τις ταχύτερες και πιο ακριβείς αλλαγές. Σαφής, χωρίς να δείχνει σημάδια κόπωσης ακόμα και κατά την οδήγηση στην πίστα, δε θα ενθουσιάσει τον μυημένο, αλλά ούτε θα τον προβληματίσει σε καμία περίπτωση.

Στον αυτοκινητόδρομο και σε λειτουργία Normal, το Focus ταξιδεύει άνετα, αν και η ανάρτηση παραμένει σφιχτή, με αποτέλεσμα να περνάει μεγάλο μέρος από τις ανωμαλίες του οδοστρώματος. Περνώντας σε επαρχιακά κομμάτια με χαμηλή κυκλοφορία, επιλέγουμε το hardcore mode με τον κωδικό «Track». Το Focus μεταμορφώνεται, και το συνειδητοποιείς άμεσα από την ανάρτηση, η οποία πλέον θυμίζει αγωνιστικό αυτοκίνητο! Όντας κατά 40% πλέον πιο σκληρή, μεταφέρει όλες τις πληροφορίες του δρόμου στο εσωτερικό, δίνοντας την εντύπωση ότι ουσιαστικά διαβάζει την άσφαλτο σπιθαμή προς σπιθαμή. Οι κλίσεις του αμαξώματος είναι μηδαμινές και με το σύστημα διεύθυνσης με την κοντή κρεμαγιέρα (δύο στροφές από άκρη σε άκρη) αρχίζεις να σημαδεύεις προς το apex της στροφής. Το τιμόνι είναι άμεσο και, εκτός από σωστό βάρος, προσφέρει και πολύ καλή πληροφόρηση αναφορικά με το πού σημαδεύουν οι εμπρός τροχοί.

Ψάχνοντας τα όρια του αυτοκινήτου, στρίβεις και περιμένεις τις αντιδράσεις του αμαξώματος. Η πρώτη εντύπωση είναι ότι θα υποστρέψει, αλλά ως διά μαγείας ακολουθεί την πορεία που έχεις ορίσει, τη στιγμή που ξαφνικά αισθάνεσαι ότι το πίσω μέρος ανοίγει την τροχιά του, αφού το μεγαλύτερο μέρος της ροπής περνάει στους πίσω τροχούς. Αυτό, εκτός από χαμόγελο στο πρόσωπο του οδηγού, παρέχει τη δυνατότητα να κινηθείς πολύ γρήγορα και ανάλογα με τις επιθυμίες σου. Είτε με αυστηρές γραμμές, είτε με ελαφριά τοποθέτηση πριν από τη στροφή. Σε κάθε περίπτωση, το Focus RS θα ακολουθήσει τις εντολές του χειριστή και -το σημαντικότερο- με φιλικό και προοδευτικό τρόπο. Ακόμα και η υπερστροφή ισχύος εμφανίζεται γλυκά και σε καμία περίπτωση απότομα, με τον έλεγχό της να είναι αρκετά εύκολη. Και αν τα πράγματα δυσκολέψουν, οι τεράστιοι δίσκοι των 350 χλστ. της Brembo φροντίζουν να ακινητοποιήσουν το αμάξωμα σε ελάχιστα μέτρα. Αυτά δε διακρίνονται μόνο για την απόδοση, αλλά και για την αντοχή τους, ακόμα και σε ακραίες συνθήκες κατά τη διάρκεια της οδήγησης στην πίστα.

Εκεί που το Focus RS είναι μια ξεχωριστή εμπειρία, αφού μπορείς να ξεδιπλώσεις με ασφάλεια τις αρετές του. Με το πρόγραμμα Track εκμεταλλεύεσαι τα υψηλά περιθώρια πρόσφυσης, τα πολύ δυνατά φρένα και το εξαιρετικό πλαίσιο για να γράψεις κορυφαίους χρόνους. Η τετρακίνηση λειτουργεί ιδανικά και, όταν χρειαστεί, περνάει περισσότερη ροπή στους πίσω τροχούς, βοηθώντας στην έξοδο, αλλά και στις γρήγορες καμπές με τριψήφιο αριθμό χιλιομέτρων στον πίνακα οργάνων. Αν τώρα έχεις τη… φαεινή ιδέα να επιλέξεις το mode Drift, κάπου εκεί αρχίζει η πραγματική γιορτή! Το Focus RS μεταμορφώνεται και, με ελεγχόμενη πλαγιολίσθηση, προσφέρει θέαμα σε όσους είναι στο χώρο, αλλά και τεράστια ευχαρίστηση στον οδηγό.

Αυτή είναι η ουσιαστική διαφορά του νέου Ford Focus RS με τα υπόλοιπα μοντέλα του ανταγωνισμού. Το σύστημα τετρακίνησης και ο τρόπος που λειτουργεί δεν αποκόπτουν τον οδηγό από τη διαδικασία της οδήγησης. Είναι απόλυτα συμμετοχικό και ουσιαστικά δεν καταργεί τον οδηγό, αλλά τον βοηθάει να οδηγήσει γρήγορα, απολαμβάνοντας τη διαδικασία. Όπως με τα μικρότερα Fiesta και Focus ST, που αποτελούν το καθένα ξεχωριστά το πλέον οδηγοκεντρικό στην κατηγορία του, έτσι και το Focus RS ακολουθεί αυτήν τη φιλοσοφία, όντας μία κατασκευή που μπορεί να προσφέρει μεγάλες δόσεις αδρεναλίνης, οδηγικής ευχαρίστησης, αλλά και κορυφαίους χρόνους αν αυτό είναι απαραίτητο. Η τρίτη εκδοχή του Focus RS θα διατίθεται σε 42 αγορές παγκοσμίως, ενώ στη χώρα μας το κόστος κτήσης αγγίζει τα 46.650 ευρώ, με τις πρώτες παραγγελίες να αγγίζουν τις 3.100! Όσοι λάτρεις…_ Π. Τ.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!