X
Επικαιρότητα

Λουκέτο σε ασφαλιστική: στον αέρα 180.000 κάτοχοι αυτοκινήτων

Οι προειδοποιήσεις του ασφαλιστικού κλάδου προς τους καταναλωτές και τις αρμόδιες αρχές σχετικά με τη δραστηριότητα των εταιρειών Ελεύθερης Παροχής Υπηρεσιών στη χώρα μας, δεν εισακούστηκαν. Έτσι, το αποτέλεσμα συχνά είναι δυσάρεστο.

Για να πιάσουμε το κουβάρι από την αρχή, θα πρέπει να αναφέρουμε ότι η εταιρεία «City Insurance AE» δεν λειτουργούσε στη χώρα μας ως ασφαλιστικό ίδρυμα με αδειοδότηση από την Τράπεζα της Ελλάδος, αλλά με καθεστώς Ελεύθερης Παροχής Υπηρεσιών (ΕΠΥ) και εκπροσωπείτο από την εταιρεία «N. Μπουργαζάς και Σία EE». Η μητρική εταιρεία είχε έδρα τη Ρουμανία και ακριβώς από εκεί ξεκίνησε το «κακό», όπως θα διαπιστώσετε παρακάτω.

Σε έλεγχο που διενήργησε η Ανεξάρτητη Αρχή Χρηματοοικονομικού Ελέγχου της Ρουμανίας (ASF), η City Insurance βρέθηκε να εμπλέκεται σε σωρεία φορολογικών και λογιστικών αδικημάτων, αλλά και σε απάτη με εικονικούς λογαριασμούς, καταθέσεις που δεν υπάρχουν και δάνεια που δεν επεστράφησαν ποτέ. Η ASF διαπίστωσε επίσης πως σε όλα τα προαναφερόμενα ενεργή συμμετοχή είχαν μέτοχοι και μέλη της διοίκησής της. Και σαν αυτά να μην ήταν αρκετά, αποκαλύφθηκε ότι η εταιρεία που είχε την πλειοψηφία των μετοχών της προαναφερόμενης ήταν η «Vivendi International», στην οποία κουμάντο κάνει ο αδελφός του πρώην πρωθυπουργού της Ρουμανίας Άντριαν Ναστάζε.

Ο στενός συγγενής του πρώην πρωθυπουργού το 2020 πήρε δάνειο συνολικού ύψους 75 εκατομμυρίων ευρώ από την City Insurance. Μόνο που το ποσό αυτό δεν βρέθηκε σε κανένα λογαριασμό, αφού αυτός ήταν ανύπαρκτος. Τελικά το έλλειμμα στο κεφάλαιο της City Insurance είναι περίπου 170 εκατομμύρια ευρώ, ενώ παρουσιάζεται να διαθέτει σε μετρητά περίπου 125 εκατομμύρια ευρώ, τα οποία απλά δεν υπάρχουν.

Έτσι, η Ανεξάρτητη Αρχή Χρηματοοικονομικού Ελέγχου της Ρουμανίας επέβαλλε καθεστώς ειδικής διαχείρισης, ανακάλεσε τις εξουσιοδοτήσεις των μελών του ΔΣ και ανακοίνωσε συνολικά πρόστιμα ύψους 11 εκατομμυρίων λέι (το εθνικό νόμισμα της Ρουμανίας) για την αθέτηση των υποχρεώσεων της City Insurance. Πλέον, η εταιρεία ελέγχεται από τις ρουμανικές εισαγγελικές αρχές, ευρισκόμενη υπό προσωρινή διοίκηση.

Όλες αυτές οι εξελίξεις έφεραν πλήρη αναστάτωση στο παράρτημα της εταιρείας που λειτουργεί στην Ελλάδα, αφού 180.000 κάτοχοι αυτοκινήτων μένουν ασφαλιστικά μετέωροι, ενώ και η Τράπεζα της Ελλάδος (που όπως προαναφέραμε δεν έχει αδειοδοτήσει την City Insurance) είναι αναρμόδια να παρέμβει. Παρά τα δεδομένα αυτά, η Τράπεζα της Ελλάδος εξέδωσε για το συγκεκριμένο θέμα την παρακάτω ανακοίνωση: «Η εποπτική αρχή της Ρουμανίας Financial Supervisory Authority ενημέρωσε ότι στην ασφαλιστική επιχείρηση Societatea de Asigurare-Reasigurare City Insurance SA με έδρα στη Ρουμανία, τοποθετήθηκε ως προσωρινός διαχειριστής το εγγυητικό σχήμα της χώρας Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA), με εντολή διάρκειας 4 μηνών για την αποκατάσταση της χρηματοοικονομικής κατάστασης και τη διασφάλιση της συνετής και χρηστής διαχείρισης της επιχείρησης. Στην Ελλάδα, η εν λόγω ασφαλιστική επιχείρηση δραστηριοποιείται με καθεστώς Eλεύθερης Παροχής Υπηρεσιών (ΕΠΥ) και εκπροσωπείται από την εταιρεία N. Bourgazas & Associates EE».

Mε βάση τη νομοθεσία που ισχύει στη χώρα μας για τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται με καθεστώς Eλεύθερης Παροχής Υπηρεσιών (ΕΠΥ), χωρίς αρμοδιότητα είναι επίσης και το Υπουργείο Ανάπτυξης, ενώ ούτε και η Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος (ΕΑΕΕ) δεν είναι σε θέση να προβεί σε κάποια ενέργεια. Μόνο οι αρχές της Ρουμανίας και οι εισαγγελίες στην Ελλάδα μπορούν να κάνουν κάτι, με την προϋπόθεση βέβαια να κατατεθεί επώνυμη καταγγελία από κάποιον από τους παθόντες. Αυτό βέβαια είναι ιδιαίτερα δύσκολο, αφού σχεδόν κανείς δεν θα κάτσει να τραβηχτεί στις αστυνομίες και στα δικαστήρια επειδή έχασε ένα απλό εξάμηνο συμβόλαιο των 100 περίπου ευρώ, είναι πολύ μικρό το ποσό για την πολύμηνη διαδικασία που απαιτείται από εδώ και πέρα. Το τοπίο είναι περισσότερο οδυνηρό για όσους έπαθαν ζημιές από αυτοκίνητο που ασφαλιστικά ήταν ενταγμένο στην City Insurance, που θα πρέπει να περιμένουν ένα μεγάλο χρονικό διάστημα για να αποζημιωθούν από το Επικουρικό Ταμείο (η City Insurance έχει υπογράψει τον Φιλικό Διακανονισμό).

Κατόπιν όλων αυτών η επικοινωνία με τους διαχειριστές της City Insurance στην Ελλάδα δεν είναι εφικτή. Όσοι από τους τηλεφωνικούς αριθμούς της λειτουργούν (κάποιοι έχουν φραγή εισερχομένων κλήσεων) παραπέμπουν σε αυτόματο τηλεφωνητή που ανακοινώνει το ωράριο λειτουργίας ή στη γραμμή εξυπηρέτησης πελατών, που ασχολείται μόνο με αναγγελίες ζημιών καθώς επί της ουσίας πρόκειται για άλλη εταιρεία που δεν έχει σχέση με αυτές τις παραβατικές συμπεριφορές (Total Care).

Οι Ρουμάνοι έχουν επικεντρώσει τις έρευνές τους και σε τρεις Έλληνες, από τους οποίους οι δύο είναι μέλη του εποπτικού συμβουλίου (τα αδικήματα είναι κατάχρηση, πλαστογραφία και απάτη). Ελέγχεται επίσης και η εταιρεία που ενέκρινε τους ισολογισμούς της τελευταίας διετίας, όπως και οι ορκωτοί λογιστές της, που έβαλαν την υπογραφή τους στις οικονομικές καταστάσεις. Ασφαλώς ευθύνες (ηθικές και όχι ποινικές) έχουν και όσοι στερούμενοι ασφαλιστικής συνείδησης έγιναν πελάτες της με μοναδικό κριτήριο το φθηνό ασφαλιστικό συμβόλαιο, χωρίς καθόλου να νοιαστούν αν αυτό τους καλύπτει επαρκώς. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο ασφαλιστικός κλάδος, από τριετίας κιόλας «οι ΕΠΥ δεν ανήκουν στο κλάδο των ασφαλειών, ωστόσο πουλάνε ασφάλειες και ο πελάτης τις περισσότερες φορές δεν μπορεί να το διαχωρίσει αυτό. Το μόνο που μπορεί να διακρίνει είναι η διαφορά στο αντίτιμο του συμβολαίου που καταβάλλει».

Ως επίλογος, αξίζει να παρατεθεί ένα πολύ ενημερωτικό δημοσίευμα της bankingnews, για το συγκεκριμένο θέμα: «Αυξάνουν τα μερίδια τους στο αυτοκίνητο οι ασφαλιστικές επιχειρήσεις Ελεύθερης Παροχής Υπηρεσιών (ΕΠΥ), παρά την αποχώρηση αρκετών ΕΠΥ από την αγορά λόγω ανάκλησης αδειών λειτουργίας από τις Εποπτικές Αρχές των χωρών που εδρεύουν. Τα λουκέτα από τις εποπτικές αρχές έπεφταν το ένα μετά το άλλο τα τελευταία χρόνια, ωστόσο το φτηνό ασφάλιστρο αυτοκινήτου πάντα αποτελούσε δέλεαρ. Η Βρετανική Enterprise Insurance, οι Δανέζικες Qudos και Gefion Insurance A/S είναι ορισμένες από αυτές που έκλεισαν, οδηγώντας τους ασφαλισμένους σε περιπέτειες και εξαναγκάζοντας τους να στραφούν στο Επικουρικό Κεφάλαιο Ασφάλισης Αυτοκινήτου. Σε αρκετές πάντως ασφαλιστικές επιχειρήσεις μεταφέρθηκαν τα χαρτοφυλάκια αυτοκινήτου των ασφαλισμένων σε ΕΠΥ. Οι ΕΠΥ ξεκίνησαν να παρελαύνουν στην Ελλάδα τα τελευταία 12 χρόνια στο πλαίσιο των διασυνοριακών συναλλαγών, φτάνοντας να καταλαμβάνουν μερίδιο 17,32% στην αγορά αστικής ευθύνης χερσαίων οχημάτων στο πρώτο εννεάμηνο του 2020 από 16,99% το 2019. Αν και διεκδικούν μερίδια λόγω φτηνού τιμολογίου με μειωμένες ωστόσο παροχές κάλυψης, οι ασφαλιστικές στην αγορά δεν παίρνουν ούτε θέση άμυνας, ούτε επίθεσης συμμορφούμενες με τις κεφαλαιακές απαιτήσεις, άρα διαμορφώνοντας τα τιμολόγια τους ανάλογα με τον δείκτη ζημιών, το ρίσκο και την αντασφάλιση. Διακόσιες σαράντα τρεις είναι οι ασφαλιστικές επιχειρήσεις που έχουν την έδρα τους σε άλλο κράτος-μέλος της ΕΕ και λειτουργούν στην Ελλάδα με καθεστώς είτε ελεύθερης εγκατάστασης (υποκατάστημα), είτε Ελεύθερης Παροχής Υπηρεσιών. Οι επιχειρήσεις αυτές εποπτεύονται, ως προς την χρηματοοικονομική τους κατάσταση, από τις εποπτικές αρχές των χωρών καταγωγής τους».

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!