X
Ειδήσεις - Παρουσιάσεις

Παιδικά καθίσματα BeSafe & Ινστιτούτο VTI: Αποστολή στη Σουηδία

Καλεσμένοι της κορυφαίας εταιρείας στο χώρο των παιδικών καθισμάτων, BeSafe, βρεθήκαμε στο Λινσέπινγκ της Σουηδίας, στις εγκαταστάσεις της VTI (Swedish National Road and Transport Research Institute), για μια διαφορετική και εξαιρετικά ενδιαφέρουσα παρουσίαση.

Κείμενο: Μανώλης Σαλούρος / Φωτογραφίες: BeSafe, VTI, Μ. Σαλ.

Έχουμε συνηθίσει να ταξιδεύουμε στις χώρες της Σκανδιναβίας για παρουσιάσεις νέων μοντέλων, χειμερινών (κυρίως) ελαστικών, για οδήγηση στον πάγο αλλά και για αγώνες του WRC. Αυτήν τη φορά το μενού ήταν πολύ διαφορετικό, αλλά επίσης με εξαιρετικά μεγάλο ενδιαφέρον, όπως άλλωστε και οτιδήποτε έχει να κάνει με την ασφάλεια των απόλυτων θησαυρών της κάθε οικογένειας, των παιδιών.

Τι πρέπει να προσέξουμε όταν αγοράζουμε παιδικό κάθισμα αυτοκινήτου; Στην επιλογή παιδικού καθίσματος θα πρέπει οπωσδήποτε να λαμβάνονται υπόψη το ύψος και το βάρος του μικρού επιβάτη. Συνιστάται στους γονείς να απευθύνονται σε φυσικό κατάστημα, να δοκιμάζουν το κάθισμα στο όχημά τους και να γνωρίζουν για πόσο θα το χρησιμοποιήσουν κατά την ανάπτυξη του παιδιού τους.

Η πρόσκληση λοιπόν που έφτασε στο περιοδικό από τον κ. Γιώργο Ρεφενέ, ιδιοκτήτη της ΕΠΚΟ International AE, η οποία εκπροσωπεί από το 2009 την κορυφαία νορβηγική εταιρεία παιδικών καθισμάτων, BeSafe, για Ελλάδα και Κύπρο, μας γέμισε με δημιουργικό άγχος. Φορέσαμε από νωρίς τα ζεστά μας και φύγαμε για τo Λινσέπινγκ, γνωστό για το πανεπιστήμιό του και τη βιομηχανία υψηλής τεχνολογίας που διαθέτει, όπου μάθαμε πολλά για τα παιδικά καθίσματα, ενώ ζήσαμε μεταξύ άλλων την εμπειρία ενός crash test, και συγκεκριμένα του ολοκαίνουργιου BeSafe Stretch, που είναι αντεστραμμένο έως και την ηλικία των επτά ετών.

Στο Linköping (Λινσέπινγκ) της Σουηδίας

Παιδικά καθίσματα: Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή τους

Έχουμε συνειδητοποιήσει πόσο σημαντικό είναι το θέμα «παιδικό κάθισμα» στο αυτοκίνητο; Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία, κάθε μέρα στην Ευρωπαϊκή Ένωση ένα παιδί σκοτώνεται στους δρόμους, πάνω από δεκαοκτώ παιδιά τραυματίζονται σοβαρά, ενώ την τελευταία δεκαετία 6.000 παιδιά έχουν σκοτωθεί σε τροχαία δυστυχήματα στην ΕΕ. Στην Ελλάδα 140. Οι επιπτώσεις στις οικογένειες και τις κοινωνίες τους είναι ανυπολόγιστες. Οι διαφορές ανάμεσα στις χώρες είναι πολύ μεγάλες, με την Ελλάδα να βρίσκεται στον μέσο όρο, με επτά νεκρά παιδιά ανά εκατομμύριο πληθυσμού παιδιών. Ωστόσο, έχει να επιδείξει μια αξιοσημείωτη πτώση μέσα στη δεκαετία 2011-2019 στα σοβαρά τραυματισμένα παιδιά, με μέσο όρο μείωσης 14% κάθε χρόνο.

Πρωταγωνιστικό ρόλο σε όλο αυτό παίζει το παιδικό κάθισμα, όπου το παιδί θα πρέπει να κάθεται από την πρώτη μέρα που θα βγει από το μαιευτήριο και θα μεταφερθεί με κάποιο όχημα, και μέχρι την ηλικία των δώδεκα ετών ή το ύψος των 150 εκατοστών. Υπάρχουν διάφοροι τρόποι κατηγοριοποίησης των καθισμάτων. Σημειώστε εδώ ότι με βάση το τελευταίο πρότυπο ασφαλείας ECE UN R129 (σ.σ.: R44 το προηγούμενο), σε πρώτο πλάνο μπαίνει το ύψος του παιδιού. Συνήθη όρια ύψους πλέον για τα παιδικά καθίσματα είναι τα 75, τα 105 και τα 150 εκατοστά, ενώ συγκεκριμένα η BeSafe, για τη διευκόλυνση και των γονιών, χωρίζει τα καθίσματα σε τρεις κατηγορίες: τα βρεφικά, τα νηπιακά και τα παιδικά.

Οι λιανικές τιμές του Stretch είναι από 699 έως 739 ευρώ και του Stretch B (έκδοση με ένθετο για βρέφος και κατάλληλο για χρήση από νεογέννητο) από 779 έως 819 ευρώ, ανάλογα με την επιλογή υφάσματος. Τα προϊόντα της εταιρείας BeSafe είναι διαθέσιμα στα ηλεκτρονικά καταστήματα besafe.com.gr και trikiklo.com, στα φυσικά καταστήματα «Τρίκυκλο» και σε όλα τα συνεργαζόμενα φυσικά και ηλεκτρονικά καταστήματα βρεφικών.

Αυτό που ξεχωρίζει την BeSafe μέσα στα χρόνια είναι η πολιτική-στρατηγική της υπέρ των αντεστραμμένων καθισμάτων, πέραν των δώδεκα μηνών, που είναι ούτως ή άλλως υποχρεωτικό. Αυτό, με το σκεπτικό ότι σε μια μετωπική πρόσκρουση, σε παιδί που το κάθισμά του κοιτάζει μπροστά, η ζώνη συγκρατεί τον κορμό, αλλά κεφάλι, χέρια και πόδια ωθούνται βίαια μπροστά. Ο αυχένας καλείται να συγκρατήσει το αναλογικά βαρύ κεφάλι και ο κίνδυνος σοβαρού τραυματισμού στη σπονδυλική στήλη ή ακόμα και θανάτου είναι μεγάλος. Αντίθετα, σε αντεστραμμένο κάθισμα, η πλάτη του καθίσματος λειτουργεί σαν ασπίδα προστασίας και η πίεση δεν εστιάζει στον αυχένα, αλλά κατανέμεται εξίσου σε κεφάλι, αυχένα και πλάτη. Έρευνα σε πραγματικά ατυχήματα έχει δείξει ότι οι πιθανότητες θανάτου ή σοβαρού τραυματισμού σε καθίσματα που κοιτούν μπροστά είναι 40%, ενώ σε ανάποδα είναι 8%, ποσοστά που μας έχουν οδηγήσει να λέμε ότι είναι πέντε φορές ασφαλέστερο να κάθεται ένα παιδί σε ανάποδο κάθισμα.

Πρέπει να αλλάξει το κάθισμα έπειτα από κάποιο διάστημα χρήσης του; Στην Ευρώπη τα καθίσματα υποχρεωτικά αναφέρουν την εβδομάδα και το έτος κατασκευής τους, αλλά δεν αναγράφεται ημερομηνία λήξης. Κάθε εταιρία όμως συστήνει ένα χρονικό διάστημα χρήσης. Στην BeSafe, σύμφωνα με την εταιρεία, είναι τέτοιος ο σχεδιασμός των καθισμάτων όπως και η ποιότητα των υλικών, ώστε να υπάρχουν καθίσματα πλέον που συστήνονται για χρήση από οκτώ έως και δεκαπέντε χρόνια.

Διαβάστε επίσης: Τα πάντα για τα παιδικά καθίσματα

Μέχρι πότε όμως πρέπει να κάθεται το παιδί σε αντεστραμμένο κάθισμα; Η απάντηση είναι απλή, σύμφωνα με τους ανθρώπους της BeSafe: Μέχρι όσο το δυνατόν περισσότερο. Πλέον, η νορβηγική εταιρεία διαθέτει κάθισμα που μπορεί να κρατήσει παιδί ανάποδα μέχρι επτά ετών. «Καλό είναι να μη θεωρούν οι γονείς ως κατάκτηση το να γυρίσει το παιδί μπροστά. Ας εξαντλούν τα όρια του καθίσματός τους σε αντεστραμμένη θέση, προτού το γυρίσουν να κοιτάζει μπροστά. Επίσης, ας αναζητήσουν από την περίοδο της γέννησης να αγοράσουν παιδικό κάθισμα με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη χρήση σε αντεστραμμένη θέση».

Στις εγκαταστάσεις της VTI (Swedish National Road and Transport Research Institute)

Παιδικά καθίσματα: Στα άδυτα του VTI

Το VTI, όπου βρεθήκαμε εκείνο το πρωινό, είναι ένα διεθνώς αναγνωρισμένο Ινστιτούτο στο οποίο ξεκίνησαν οι μεγαλύτερες καινοτομίες στην ασφάλεια του παιδιού στο αυτοκίνητο (Isofix, Extended Rear Facing κ.ά.). Ιδρύθηκε την 1η Ιουλίου του 1971 και το 1975 μετακόμισε από τη Στοκχόλμη στο Λινσέπινγκ.

Όπως λοιπόν καταλαβαίνετε, μία επίσκεψη εκεί, και μάλιστα για πρώτη φορά, συγκεντρώνει μεγάλο δημοσιογραφικό ενδιαφέρον, αφού αφορά την ασφάλεια ό,τι πολυτιμότερου υπάρχει σε αυτήν τη ζωή, των παιδιών μας, στο αυτοκίνητο. Πραγματική εμπειρία ζωής να βρίσκεσαι μέσα στο χώρο της VTI, να ακούς τους γεμάτους από τεχνογνωσία και πάθος ανθρώπους του Ινστιτούτου να σου μιλούν για τις δοκιμές που γίνονται εκεί, τα παλιά και τα σύγχρονα αυτοκίνητα, τα τελευταίας γενιάς παιδικά καθίσματα, ακόμα και τα προηγούμενης γενιάς dummies, σε σχέση με τα γεμάτα από σένσορες της εποχής μας.

Στην εκδήλωση μας παρουσιάστηκε μεταξύ άλλων η ιστορία του Plus Test, του αυστηρότερου τεστ παιδικών καθισμάτων στον κόσμο, ενώ είχαμε την ευκαιρία-εμπειρία ενός crash test παιδικού καθίσματος, συγκεκριμένα του BeSafe Stretch, που είναι αντεστραμμένο έως και την ηλικία των επτά ετών, με το αποτέλεσμά του να είναι επιτυχημένο, αφού το κάθισμα και φυσικά το dummy βγήκαν ανεπηρέαστα έπειτα από σύγκρουση με ταχύτητα λίγο πιο πάνω από τα 56 χλμ./ώρα.

Στα χαρακτηριστικά του καθίσματος, ο μεγάλος χώρος για τα πόδια έως και 26 εκατοστών, και χωρίς κίνδυνο να ξεπεράσει το μέγιστο όριο βάρους των 36 κιλών, μπορεί να κρατήσει το παιδί στραμμένο προς τα πίσω για το μέγιστο δυνατό χρονικό διάστημα, αφού είναι κατάλληλο από έξι μηνών (61 εκ.) έως επτά ετών (125 εκ.).

 

Το Stretch έχει νέο και καινοτόμο αλουμινένιο πλαίσιο exo και η κατασκευή συνδέεται με τις ζώνες του αυτοκινήτου και το δάπεδο, για να αντέχει τις δυνάμεις σε περίπτωση μετωπικής πρόσκρουσης. Η άκαμπτη ράχη του κελύφους του καθίσματος μεταφέρει την ενέργεια του παιδιού στο πλαίσιο exo, διατηρώντας το παιδί σε σταθερή θέση σε πρόσκρουση.

Το κάθισμα είναι τοποθετημένο με ζώνη (χωρίς Isofix), καθιστώντας δυνατή την εγκατάσταση σε οποιοδήποτε αυτοκίνητο και οποιοδήποτε κάθισμα, δίνοντάς σας τη μέγιστη ευελιξία. Οι κάτω επεκτεινόμενοι ιμάντες και ο εύκολος μηχανισμός ασφάλισης και σφιξίματος καθιστούν την εγκατάστασή του εύκολη αλλά ταυτόχρονα και πολύ σταθερή.

 

Με πέντε θέσεις ανάκλισης, ρυθμιζόμενο προσκέφαλο δέκα θέσεων και πολύ χώρο για τα πόδια σε κάθε ηλικία, αυτό το κάθισμα προσφέρει εξαιρετική άνεση. Οι μαγνητικοί βοηθοί της ζώνης κάνουν το «μπες-βγες» του παιδιού από το κάθισμα παιχνίδι, ενώ τα μαξιλάρια Two-Fit για προσαρμογή στο σώμα κάθε παιδιού καθιστούν το Stretch ένα κάθισμα που «μεγαλώνει» -θα λέγαμε- μαζί με το παιδί σας.

Άξιο αναφοράς επίσης είναι το γεγονός ότι χρησιμοποιώντας υλικά μεγάλης διάρκειας και κάνοντας την αλλαγή εξαρτημάτων πολύ πιο εύκολη, η BeSafe επέκτεινε τη διάρκεια ζωής του καθίσματος σε περίπου δεκαπέντε χρόνια.

Παιδικά καθίσματα: Επίλογος με Beyond και γεμάτες «αποσκευές»

Αποχωρώντας από τον φιλόξενο χώρο της VTI, μας δόθηκε η ευκαιρία να δούμε από κοντά το σύστημα Beyond, που θα κυκλοφορήσει το 2024 και αποτελεί ουσιαστικά μία σειρά καθισμάτων σε περιστρεφόμενη βάση Isofix, η οποία μπορεί να φιλοξενήσει το νηπιακό κάθισμα με παιδί σε αντεστραμμένη θέση έως 125 εκατοστά ύψος.

Πολλές οι πληροφορίες, λοιπόν, που αποκομίσαμε από αυτή την αποστολή, τόσο ως προς την τεχνογνωσία που κρύβεται πίσω από εταιρείες που ειδικεύονται στην κατασκευή παιδικών καθισμάτων, όπως η BeSafe, όσο και για τον σημαντικότατο ρόλο που παίζουν στα θέματα ασφάλειας ινστιτούτα και οργανισμοί όπως το σουηδικό VTI._ Μ. Σαλ.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

BeSafe Stretch

Ύψος: 61-125 εκ. >Μέγ. Βάρος: 36 κιλά >Ηλικία: Από 6 μηνών έως 7 ετών περίπου >Τοποθέτηση: Ζώνη οχήματος 3 σημείων >Φορά: Αντεστραμμένη Θέση >Πρότυπο: UN R129 (συγκεκριμένο όχημα) >Βάρος Καθίσματος: 11 κιλά >Χαρακτηριστικά: Dynamic Force Absorber >Πρόσθετη προστασία πλευρικής πρόσκρουσης SIP+ >Magnetic Belt Assistants >Two-Fit cushions

 

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!