X
Οδηγούμε

Οδηγούμε την BMW S1000XR

Η πρόταση των Βαυαρών στην κατηγορία των μοτοσυκλετών Sport Adventure χαρακτηρίζεται από κορυφαίες επιδόσεις και ένα πλήρες πακέτο ηλεκτρονικών.

Όταν την πρωτοείδα υπέθεσα εύλογα ότι πρόκειται για μια μοτοσυκλέτα με σπορ χαρακτηριστικά και «περιπετειώδη» χαρακτήρα, στα πρότυπα του πρώτου διδάξαντα του είδους: την Ducati Multistrada. Και έπεσα μέσα στις υποθέσεις μου, μόνο που στην περίπτωσή μας αυτά τα σπορ χαρακτηριστικά είναι τόσο έντονα που κάλλιστα μπορούμε να βαφτίσουμε τη νέα BMW XR σαν «superbike με ψηλό τιμόνι» ή -αν θέλετε- «streetfighter με φέρινγκ». Στις λίγες μέρες που έζησα  μαζί της, συνειδητοποίησα ότι η νέα Adventure Sport του βαυαρικού εργοστασίου είναι μια απολαυστική στην οδήγηση μοτοσυκλέτα, αφιερωμένη σε όσους το λέει η καρδιά τους και αρέσκονται στο απόλυτο.

Είναι ξεκάθαρο πως γνωρίζει εμπορική επιτυχία ακόμα και ανάμεσα σε αναβάτες που ποτέ δεν είχαν σκεφτεί να αγοράσουν ένα μοντέλο της ΒΜW. Όπως έχει κάνει και η superbike S1000RR, με την οποία άλλωστε μοιράζονται κινητήρα και πολλά άλλα χαρακτηριστικά. Με τα περισσότερα εξ αυτών να έχουν ηλεκτρονικό χαρακτήρα, μετατρέποντας την XR σε πύραυλο εδάφους – εδάφους με έμφαση στην οδική συμπεριφορά και στην ασφάλεια. Με ενεργοποιημένο το ASC (σύστημα ευστάθειας), μόνο ένα σοβαρό οδηγικό λάθος θα μπορούσε να χαλάσει το μενού της οδήγησης. Οι 165 ίπποι βγαίνουν μεν με έναν «ξερό», πρωτόγνωρο για τέτοιου είδους μοτοσυκλέτα τρόπο, πλην όμως χωρίς να τρομάζουν τον μυημένο αναβάτη. Και λέω μυημένο γιατί δεν μπορώ να φανταστώ κάποιον πρωτόλειο να τολμά να χουφτώσει το γκάζι μέσα στη στροφή. Σαν ηλεκτρονικό παιχνίδι, σημαδεύεις, ανοίγεις, εκτοξεύεσαι. Έτσι απλά!

Καρέ της δύναμης

Μετά τις supersport S1000RR, HP4 και τη streetfighter S1000R, η BMW αποφάσισε -και καλά έκανε- να μπει σε νέα λημέρια και με το τέταρτο μέλος της γκάμας των ισχυρών μοντέλων της να κουνήσει το δάκτυλο προς πάσα κατεύθυνση. Ο εν σειρά τετρακύλινδρος κινητήρας της προέρχεται από την S1000R, αποδίδει 165 ίππους στις 11.000 σ.α.λ. και ροπή 11,5 kgm στις 9.250 σ.α.λ.. Υπάρχουν, σαν στάνταρ εξοπλισμός, δύο προγράμματα οδήγησης (Rain & Road), καθώς και σύστημα ASC (Automatic Stability Control), ενώ πληρώνοντας κάτι παραπάνω παίρνουμε επιπλέον δύο «Pro» riding modes (Dynamic & Dynamic Pro), με Dynamic Traction Control (DTC) και ABS Pro! Μπερδευτήκατε; Εμείς να δείτε!

Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment)

Προαιρετικά, η νέα BMW εφοδιάζεται και με ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα ανάρτησης, που όπως διαπίστωσα τη μετατρέπει από Adventure Sport σε Sport Adventure. Σε απλά ελληνικά, αυτό σημαίνει πως η S1000XR προσφέρει οδηγικές συγκινήσεις εφάμιλλες με μια ακραία supersport κατασκευή, εμπνέοντας εμπιστοσύνη και σιγουριά στον αναβάτη να τολμήσει το κάτι -πολύ- παραπάνω. Η μοτοσυκλέτα που οδήγησα είχε όλον τον εξοπλισμό που μπορεί να αποκτηθεί, ομολογώ πως εντυπωσιάστηκα από τη λειτουργία του ABS Pro, που αυξάνει την ασφάλεια όταν φρενάρουμε υπό κλίση. Σε τέτοιες καταστάσεις, το σύστημα εμποδίζει το μπλοκάρισμα των τροχών σε κάθε περίπτωση, με αποτέλεσμα να μειώνονται οι απότομες αλλαγές κατεύθυνσης (κυρίως στα φρεναρίσματα πανικού) και να περιορίζονται οι όποιες ανεπιθύμητες αντιδράσεις της μοτοσυκλέτας.

Τα πάντα όλα

Η διαδρομή που επέλεξα να κάνω περιείχε από στενούς ορεινούς δρόμους (κυρίως) μέχρι εθνική οδό. Η κατακόκκινη XR «μου» ήταν εφοδιασμένη με όλον τον εξτρά εξοπλισμό του πακέτου Dynamic, συν ένα σύστημα πλοήγησης της Garmin. Επιλέγω Dynamic Pro, βάζω πρώτη και ξεκινάω. Πρώτη αίσθηση μια απόλυτα συμπαγής κατασκευή, σαν να έχει φτιαχτεί στα μέτρα μου, σέλα, τιμόνι εκεί που τα θέλω και έτσι όπως τα θέλω. Λίγα χιλιόμετρα αργότερα συλλαμβάνω τον εαυτό μου να οδηγεί σβέλτα, απολαμβάνοντας το ξερό γκάζι της XR και το ξυραφένιο της κράτημα. Με όλα τα ηλεκτρονικά που φορούσε, απλά με προκαλούσε. Εγώ μπορώ, εσύ; Αν μπορώ λέει, εδώ και τώρα!

Σαν μια γροθιά, μοτοσυκλέτα και αναβάτης, σε κάθε συνθήκη, παντού και πάντα. Ήχος απολαυστικός, έκλεινα το γκάζι μόνο και μόνο για να ακούω τα σκασίματα από την εξάτμιση, το άνοιγα και με αποζημίωνε με ακαριαία αμεσότητα. Στην υπερβολή της υπερβολής, κοινώς χούφτωμα του γκαζιού από τη μία και ταχύτητες με το κοντέρ να αγγίζει τα 250 km/h, η σταθερότητα του συνόλου είναι εγγυημένη, καθώς η ύπαρξη αμορτισέρ τιμονιού (σταμπιλιζατέρ) εξαφανίζει κάθε μορφή ταλάντωσης. Το εξαιρετικό κιβώτιο ήταν εφοδιασμένο με σύστημα quick-shifter, δίνοντας μου τη δυνατότητα να αλλάζω ταχύτητες χωρίς τη χρήση του συμπλέκτη, τόσο προς τα πάνω όσο και προς τα κάτω. Και αν σας φαίνεται υπερβολή κάτι τέτοιο, επιτρέψτε μου να διαφωνήσω. Το 90% της διαδρομής μου ήταν δρόμοι με τη μεγαλύτερη ευθεία να μην ξεπερνά τα 50 μέτρα, οπότε το αριστερό πόδι δούλευε υπερωρίες.

Στα ανεβάσματα η αίσθηση κάτι παραπάνω από ιδανική, χωρίς κλείσιμο του γκαζιού απλά σπρώχνεις το λεβιέ και η σχέση κουμπώνει πριν καν το καταλάβεις. Στα κατεβάσματα, μερικές φορές απαιτούσε τσίμπημα του γκαζιού για να γίνει η αλλαγή έτσι όπως έπρεπε. Σε κάθε περίπτωση, τα «κουμπώματα» ήταν ακριβέστατα, δίνοντάς μου τη δυνατότητα να αφεθώ ψυχή τε και σώματι στην οδήγηση. Η XR είναι φτιαγμένη για να την οδηγείς και σε αποζημιώνει με τον χαρακτήρα της παντού και πάντα. Μια αρχική μικρή ένσταση για την αίσθηση των φρένων της γρήγορα εξανεμίστηκε, αφού μπορεί να μην έχουν το «δάγκωμα» που έχουμε συνηθίσει από αντίστοιχων προδιαγραφών δαγκάνες, πλην όμως επιβραδύνουν και ακινητοποιούν τη μοτοσυκλέτα με μοναδική άνεση και ακρίβεια. Κάθε φορά που πατούσα φρένο, μπροστινό ή πίσω, εκτιμούσα τη δουλειά που έχουν ρίξει οι μηχανικοί της εταιρίας.

Ναι, σκεφτόμουν πίσω από το φέρινγκ, αυτή εδώ η XR είναι μια μοτοσυκλέτα που θα ήθελα να αποκτήσω, προκειμένου να μετατρέψω την κάθε μετακίνησή μου σε εμπειρία οδήγησης! Είτε κινείσαι με 100-120 σε φιδίσιους δρόμους, είτε με… 250+ στις εθνικές, η XR σε αποζημιώνει με τη συμπεριφορά της. Βράχος σε κάθε περίπτωση, παραμένει ακλόνητη στην πορεία της και σου κλείνει το μάτι συγκαταβατικά κάθε φορά που θα διστάσεις. Εργονομικά, το γεγονός ότι μετά από 250 χιλιόμετρα λύσσας αισθανόμουν ακμαίος σε κάθε σημείο του σώματός μου, είναι μια τρανή απόδειξη πως έχουμε να κάνουμε με μια μελετημένη σε κάθε λεπτομέρεια κατασκευή. Και επειδή δεν μπορούν όλα να είναι τέλεια, να πω εδώ πως υπάρχουν δύο σημεία που χαλάνε κάπως την εικόνα. Το ένα έχει να κάνει με την κατανάλωση, που δύσκολα πέφτει κάτω από τα 7 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα, ενώ με επιθετική οδήγηση μπορεί να ανέβει αρκετά παραπάνω. Και το άλλο αφορά στην κίνηση στην πόλη, όπου σε συνθήκες έντονου κυκλοφοριακού αισθάνεσαι το βεντιλατέρ να δουλεύει υπερωρίες. Η S1000XR μάλλον δεν έχει φτιαχτεί για κάτι αντίστοιχο, θέλει ανοιχτούς δρόμους και στροφιλίκια για να αναδείξει τα πλεονεκτήματά της.

Άλλο πράγμα

Η ΧR δεν είναι η μοτοσυκλέτα που θα προσελκύσει το κοινό της R 1200 GS αλλά μοτοσικλετιστές που θέλουν στήσιμο, γκάζι και φρένα μιας supersport κατασκευής σε ένα εργαλείο που θα τους μεταφέρει από το σημείο Α στο σημείο Β εύκολα, πολύ γρήγορα και, ακόμα περισσότερο, λίαν διασκεδαστικά. Η μοτοσυκλέτα έχει τιμή βάσης τα 16.800€ και εδώ https://www.bmw-motorrad.gr/el/models/adventure/s1000xr.html μπορείτε να τη διαμορφώσετε έτσι όπως εσείς θέλετε.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ: BMW S1000XR

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: Τετράχρονος, τετρακύλινδρος σε σειρά, υγρόψυκτος, 999 cc, 2 ΕΕΚ, 4 βαλβίδες στον κύλινδρο, ηλεκτρ. ψεκασμός

ΙΠΠΟΔΥΝΑΜΗ: 165 Hp στις 11.000 rpm

ΡΟΠΗ: 11,5 Κgm, στις 9.250 rpm

ΚΙΒΩΤΙΟ ΤΑΧΥΤΗΤΩΝ: 6 σχέσεων (quick shifter)

ΣΥΜΠΛΕΚΤΗΣ: Υγρός πολύδισκος

ΤΕΛΙΚΗ ΜΕΤΑΔΟΣΗ: Αλυσίδα

ΠΛΑΙΣΙΟ: Αλουμινένιο, τύπου «γέφυρας»

ΑΝΑΡΤΗΣΗ: Ανεστραμμένο πιρούνι 46 mm, μονό αμορτισέρ με μοχλικό, αλουμινένιο ψαλίδι

ΦΡΕΝΑ: Δύο δίσκοι 320mm, ένας 220mm, τετραπίστονες δαγκάνες μπροστά, Race ABS

ΤΡΟΧΟI: 17” χυτές αλουμινένιες ζάντες, ελαστικά 120/70 και 190/55

ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 1.500 mm

ΥΨΟΣ ΣΕΛΑΣ: 840 mm

ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ: 20 lt

ΒΑΡΟΣ: 228 kg πλήρης υγρών

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!