X
Κατασκευαστές

Car Of The Year – όλες οι διακρίσεις της Citroen

Tο 2021 το νέο C4 θα προσπαθήσει να επαναλάβει αυτό που έχει ήδη επιτευχθεί από τις GS (1971), CX (1975) και XM (1990), τα τρία μοντέλα της γαλλικής φίρμας που έχουν ήδη κερδίσει το βραβείο κύρους: ιδού η ιστορία τους.

Η Citroen προσπαθεί να κάνει το… καρέ. Ο Γάλλος κατασκευαστής παρουσιάζει το νέο C4 ανάμεσα στους επτά φιναλίστ του βραβείου Car Of The Year 2021. Ένα αυτοκίνητο που έχει ήδη κάνει αίσθηση για τον τρόπο που επαναπροσδιορίζει τη φιλοσοφία της εταιρείας, εγκαταλείποντας το τυπικό στυλ του τμήματος C υπέρ των σπορ γραμμών, σχεδόν σαν ένα CUV ικανό να προσελκύσει περισσότερους πελάτες. Ένα crossover εξοπλισμένο με κάθε άνεση και αξεσουάρ. Εάν μάλιστα διατρέξουμε τη «χρυσή βίβλο» για να ανακαλύψουμε τα μοντέλα Citroen που έχουν ήδη κερδίσει τον τίτλο, γίνεται σαφές πως η καινοτομία και η άνεση αποτέλεσαν και στο παρελθόν τα όπλα της επιτυχίας.

Citroen GS: Car Of The Year 1971

Η επιθυμία της Citroen να «σπάσει» τα συνηθισμένα μοτίβα φαίνεται ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του ’70. Εισέρχεται τότε σε μια νέα δημιουργική φάση, και η μάρκα της Rueil-Malmaison πειραματίζεται με τη GS, η οποία διαθέτει ένα καινοτόμο αμάξωμα με μυτερό προφίλ, ειδικά στο μπροστινό μέρος, και ανυψωμένη ουρά, για να προτείνει μια εμφάνιση πιο δυναμική από το συνηθισμένο. Καλά σχεδιασμένη και στο εσωτερικό, η GS προσφέρει μια καμπίνα όπου η λέξη-κλειδί φαίνεται να είναι η «πρακτικότητα». Όλα έχουν σχεδιαστεί με ορθολογικό και διαισθητικό τρόπο για τον οδηγό και τους άλλους τέσσερις επιβάτες, οι οποίοι φιλοξενούνται άνετα στο εσωτερικό του.

Σημειώνουμε δύο καλούδια: το ταχύμετρο (με περιστρεφόμενη ένδειξη), που δείχνει επίσης την απόσταση φρεναρίσματος, και το μονόμπρατσο τιμόνι, που κερδίζει το μάτι. Ίσως το μόνο «ελάττωμα» είναι το γεγονός ότι η βασική έκδοση δεν είναι πολύ ισχυρή: Πρακτικά, ήταν εξοπλισμένη με έναν αερόψυκτο τετρακύλινδρο κινητήρα 1.015 κ.εκ. (άλλη μία καινοτομία στο μηχανικό πανόραμα της εποχής) με 55-56 ίππους. Ωστόσο, άλλες λύσεις, όπως οι υδροπνευματικές αναρτήσεις σε τρία διαφορετικά επίπεδα ρύθμισης, επισκιάζουν τον ανταγωνισμό. Έτσι, η Citroen GS κερδίζει το βραβείο Car of the Year 1971. Παρέμεινε στην παραγωγή μέχρι το 1986, με σχεδόν 2,5 εκατομμύρια μονάδες, αν και πολλές από αυτές περιορίστηκαν στις εκδόσεις Break και van.

Citroen CX: Car Of The Year 1975

Τέσσερα χρόνια αργότερα επανέρχεται, με ένα αυτοκίνητο που με την πρώτη ματιά μοιάζει με αντίγραφο της GS, τουλάχιστον εξωτερικά. Αλλά αυτή είναι μια πολύ βιαστική «ανάγνωση». Γιατί η Citroen CX είναι κάτι πολύ περισσότερο. Το CX δεν είναι τίποτα περισσότερο από μια αναφορά στον αεροδυναμικό συντελεστή, στοιχείο που την εποχή εκείνη αφορούσε περισσότερο τις σπορ κατασκευές. Ο συντελεστής οπισθέλκουσας του CX ήταν μόλις 0,34, εντυπωσιακά χαμηλός για την εποχή (1974) και για την κατηγορία του αυτοκινήτου. Αυτό συμβαίνει επειδή το CX έχει σχεδιαστεί με έμφαση στην αεροδυναμική. Παραδόξως, παρά τη χυτή διαμόρφωση του αμαξώματος, δεν υπήρχε 5η πόρτα για την πρόσβαση στο χώρο των αποσκευών. Την κίνηση έδινε ένας 2λιτρος 4κύλινδρος κινητήρας με 102 PS, εγκάρσια τοποθετημένος, ενώ η μετάδοση στους εμπρός τροχούς γινόταν μέσα από ένα τετρατάχυτο μηχανικό κιβώτιο. Από τη Citroen DS, την ιστορική ναυαρχίδα της μάρκας με κληρονόμο τη CX, έρχεται η υδροπνευματική ανάρτηση.

Πρόκειται για ένα αυτοκίνητο μήκους σχεδόν 5 μέτρων που προορίζεται για πέντε επιβάτες, με πολύ καλή ορατότητα χάρη στα μεγάλα παράθυρα, τόσο στο μπροστινό όσο και στο πίσω κοίλο παράθυρο. Ενδιαφέρουσα ιδιαιτερότητα αποτελεί το γεγονός ότι οι πίσω τροχοί, όπως άλλωστε στις DS και GS, καλύπτονται εν μέρει. Εν ολίγοις, όμορφο, με υψηλή απόδοση και ασφαλές για την οικογένεια, εξού και το 1975 ανακηρύχθηκε Αυτοκίνητο της Χρονιάς. Η ιστορία της επιτυχίας της ολοκληρώνεται έπειτα από σχεδόν 1 εκατομμύριο και 170 χιλιάδες μονάδες που παρήχθησαν (συμπεριλαμβανομένου της σπορ έκδοσης GTi και της πολυτελούς Prestige), το 1991: έτος κατά το οποίο ο κληρονόμος του είναι ήδη στα χείλη όλων των αυτοκινητόφιλων.

Citroen XM: Car Of The Year 1990

Ήδη το 1989 νέα παρισινή ναυαρχίδα γίνεται η Citroen XM. Ως απόγονος της CX, το όνομά της καλύπτεται από το μύθο. Διότι είναι έργο του Bertone, με τον Nuccio να εμπνέεται το σχεδιασμό του αυτοκινήτου από ένα σκίτσο σε χαρτοπετσέτα που έκανε ο ιστορικός σχεδιαστής της Γαλλίας Marc Deschamps, κατά τη διάρκεια απευθείας πτήσης στο Παρίσι. Μια χαρτοπετσέτα που έχει γίνει τόσο σημαντική με την πάροδο των ετών, ώστε τώρα φυλάσσεται στο μουσείο Conservatoire Citroen.

Εξωτερικά, η XM παρουσιάζει πολύ ευκρινείς γραμμές, σχεδόν σαν κουπέ, που ελαφρώς ξεφεύγουν από την παράδοση. Αλλά οι πραγματικές καινοτομίες που φέρνει στον κόσμο της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι δύο. Η πρώτη είναι ότι είναι η πρώτη “berlina” της Citroen στην ιστορία που έχει πίσω πόρτα, επομένως με το χώρο αποσκευών ενσωματωμένο απευθείας στο χώρο επιβατών (ο οποίος είναι προσβάσιμος μέσω της πίσω πόρτας), επίσης σε συνδυασμό με το λεγόμενο «13ο γυαλί»: στην πράξη πρόκειται για ένα ακόμη πίσω παράθυρο, εκτός από το πρώτο, το οποίο προστατεύει τους επιβάτες από τις εξωτερικές θερμοκρασίες, είτε είναι υψηλές το καλοκαίρι είτε κρύες το χειμώνα.

Η δεύτερη καινοτομία αφορά την υδροπνευματική ανάρτηση της XM, με τη σκληρότητα της ανάρτησης πλέον να ρυθμίζεται σύμφωνα με παραμέτρους όπως η ταχύτητα, η επιτάχυνση, το φρενάρισμα, το τιμόνι κτλ. Στην XM η ηλεκτρονική τεχνολογία είναι ουσιαστικά το επιπλέον τεχνολογικό όπλο, καθώς γίνεται κυρίαρχο για πρώτη φορά σε μοντέλο ευρείας παραγωγής (και βρισκόμαστε ακόμη στις αρχές της δεκαετίας του ’90). Το εν λόγω σύστημα διαχειρίζεται τον κινητήρα, τον κλιματισμό και την ανάρτηση. Πρόκειται για ένα είδος υπολογιστή που επιπλέον είναι υπεύθυνος για τον έλεγχο των τριών διαφορετικών κινητήρων με τους οποίους διατίθεται το μοντέλο, δύο βενζίνης και έναν ντίζελ. Η Citroen XM εκλέγεται Αυτοκίνητο της Χρονιάς 1990. Δέκα χρόνια αργότερα, στην αρχή μιας νέας εποχής και με τη «συνηθισμένη» έκδοση Break στη φαρέτρα του, αφήνει χώρο για τη C6.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!