X
Κατασκευαστές

Κυνηγώντας το απόλυτο ρεκόρ ταχύτητας

Από το «φράγμα» των 100 χλμ./ώρα, ρεκόρ που έσπασε στα τέλη του 19ου αιώνα,  στην κατάρριψη του φράγματος του ήχου.

Jamais contente (Ποτέ ικανοποιημένος). Δεν υπάρχει καλύτερη περιγραφή για τις προσπάθειες επίτευξης του απόλυτου ρεκόρ ταχύτητας στην ξηρά από αυτή τη γαλλική φράση, που αποτελούσε το όνομα του αυτοκινήτου που έσπασε πρώτο το «φράγμα» των 100 χλμ/ώρα.

Ένας αιώνας χρειάστηκε για να φτάσει το απόλυτο ρεκόρ ταχύτητας στην ξηρά από τα 63,15 χλμ/ώρα του ηλεκτροκίνητου Jeandaud (1898) ως τα 1227,986 του υπερηχητικού Thrust SuperSonic Car (1997) των 80.000 ίππων ισχύος. Η διαφορά στις επιδόσεις είναι χαώδης, αν αναλογιστεί κανείς ότι στο πρώτο ρεκόρ η ταχύτητα παρέμεινε κάτω από το ένα μίλι το λεπτό, ενώ στο ισχύον ως τις ημέρες μας έσπασε για πρώτη φορά το φράγμα του ήχου. Πώς είναι να οδηγείς ένα όχημα που ξεπερνά τα 1.000 χλμ/ώρα; Σίγουρα τρομακτικό, αν κρίνουμε από τα λόγια ενός ανθρώπου που κάποτε το επιχείρησε: «Αυτό ήταν, δεν θα το ξανακάνω πια»…

Οι προσωπικότητες

Αναμφίβολα, σημαντικότερος από τους ανθρώπους που πάλεψαν για το ρεκόρ ήταν ο Βρετανός Μάλκολμ Κάμπελ, καθώς πρωταγωνίστησε σε αυτό από το 1924 ως το 1935 επιτυγχάνοντας 9 φορές την απόλυτη επίδοση, αρχικά με το πανίσχυρο Sunbeam κι αργότερα με το αεροδυναμικό Bluebird. Ξεχωριστή επίσης θέση έχουν ο Καμίλ Σεναζί με το ηλεκτροκίνητο «Jamais Contente» στις αρχές του 20ου αιώνα, ο Χένρι Σεγκρέιβ κυρίως με το επιβλητικό «Golden Arrow» και ο Κρέγκ Μπρίντλαβ με το τρίτροχο αεριωθούμενο «Spirit of America».

Οι μηχανές

Oι εκάστοτε ταχύτεροι άνθρωποι στη Γη χρησιμοποίησαν οχήματα προωθημένης τεχνολογίας, έτσι όπως αυτή εκφραζόταν σε κάθε εποχή. Πολύ γρήγορα, από τα ηλεκτροκίνητα «κάρα» του 1898-1899 φτάσαμε στα μέσα της δεκαετίας του ’20 στη χρήση αεροπορικής τεχνολογίας σε κινητήρες με «τερατώδεις» χωρητικότητες, από 25.000 έως 70.000 κ.εκ., ενώ από τη δεκαετία του ’60 κι έπειτα το λόγο είχε η τεχνογνωσία των τζετ και των πυραυλοκίνητων, με ισχύ δεκάδων χιλιάδων ίππων. Από τότε κι ως την επίτευξη του πιο πρόσφατου ρεκόρ (1997) τα αυτοκίνητα προσομοιάζουν περισσότερο με μαχητικά αεροπλάνα, που όμως πετούν μόνο στην επιφάνεια του εδάφους.

Το πιο ακριβό τίμημα

…πλήρωσαν ορισμένοι από όσους τόλμησαν να υπερβούν τα εκάστοτε «φράγματα» της ταχύτητας, καθώς έχασαν τη ζωή τους στη διάρκεια της προσπάθειας. Πιο γνωστοί από αυτούς και κάτοχοι κάποια στιγμή του ρεκόρ ο Πάρι Τόμας (1927), ο Χένρι Σεγκρέιβ (1930) και ο Μάλκολμ Κάμπελ (1948). Οι δύο τελευταίοι, εκ των οποίων ο πρώτος υπήρξε κι ο τελευταίος Βρετανός που κέρδισε αγώνα Γκραν Πρι πριν την έκρηξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, σκοτώθηκαν προσπαθώντας να πάρουν και το απόλυτο ρεκόρ ταχύτητας στην επιφάνεια του νερού, κατέχοντας συνάμα το αντίστοιχο της ξηράς.

Αξίζει να ξέρουμε

 Το πρώτο ρεκόρ ταχύτητας στην ξηρά επετεύχθη στο Αρσέρ, σε ένα δρόμο κοντά στο Παρίσι

Ο Γάλλος Λεόν Σερπολέ το 1902 ήταν ο μόνος που έκανε ρεκόρ οδηγώντας ατμοκίνητο όχημα

Ανάμεσα σε όσους προσπάθησαν για το ρεκόρ συμπεριλαμβάνεται και ο Τσαρλς Ρολς, ένας εκ των συνιδρυτών της Rolls-Royce

Μεγάλες ήταν οι διαφωνίες μεταξύ Ευρωπαίων και Αμερικανών για την εγκυρότητα των επιδόσεων, ενώ συχνά δίνονταν ομηρικές μάχες για την επίσημη αναγνώρισή τους

Ο μοναδικός ιδρυτής αυτοκινητοβιομηχανίας που έγινε κάποια στιγμή κάτοχος του ρεκόρ ήταν ο Χένρι Φορντ

Μηχανικός στο 24λιτρο «Sunbeam Silver Bullet» του Κέι Ντον, που το 1930 προσπάθησε να καταρρίψει το ρεκόρ, ήταν ο μετέπειτα επιτυχημένος κατασκευαστής μονοθεσίων της F1 Τζον Κούπερ

Πρώτο ρόλο για πολλά χρόνια, από πλευράς κινητήρων, είχαν οι αεροπορικοί κινητήρες της Rolls-Royce

Το πρώτο όχημα που πέρασε τα 500 χλμ/ώρα ήταν το 73λιτρο «Thunderbolt» του Τζον Έιστον, το 1937

Το πρώτο όχημα που πέρασε τα 1000 χλμ/ώρα ήταν το «Blue Flame» του Γκάρι Γκάμπελιχ το 1970, το οποίο συνάμα ήταν το πρώτο πυραυλοκίνητο στην ιστορία του ρεκόρ

Από το 1965 μέχρι σήμερα το ρεκόρ έχει καταρριφθεί μόνο τρεις φορές, καθώς έγιναν και ελάχιστες προσπάθειες γι αυτό

 

LAND SPEED RECORD 1898-1997

1997: A. Green, Thrust SSC 1.227,99

1983: R. Noble, Thrust2 1.019,47

1970: G. Gabeilich, The Blue Flame 1.014,52

1965: C. Breedlove, Spirit of America 966,96

1965: A. Arfons, Green Monster 921,42

1965: C. Breedlove, Spirit of America 893,96

1964: A. Arfons, Green Monster 875,69

1964: C. Breedlove, Spirit of America 846,86

1964: C. Breedlove, Spirit of America 754,33

1964: A. Arfons, Green Monster 665,23

1964: T. Green, Wingfoot Express 664,97

1964: D. Campbell, Bluebird 644,96

1947: J. Cobb, Railton-Mobil 633,79

1939: J. Cobb, Railton-Mobil 595,04

1938: G. Eyston, Thunderbolt 575,07

1938: J. Cobb, Railton-Mobil 563,37

1938: G. Eyston, Thunderbolt 555,55

1937: G. Eyston, Thunderbolt 502,11

1935: M. Campbell, Bluebird 484,62

1935: M. Campbell, Bluebird 444,44

1933: M. Campbell, Bluebird 438,48

1932: M. Campbell, Bluebird 404,49

1931: M. Campbell, Bluebird 396,03

1929: H. Segrave, Golden Arrow 372,66

1928: R. Keech, White-Triplex 334,02

1928: M. Campbell, Napier-Campbell 333,05

1927: H. Sergave, Sunbeam 326,66

1927: M. Campbell, Napier-Campbell 281,44

1927: J. Parry Thomas, Thomas Special 273,6

1926: J. Parry Thomas, Thomas Special 272,45

1926: H. Segrave, Sunbeam 245,1

1925: M. Campbell, Sunbeam 242,79

1924: M. Campbell, Sunbeam 235,21

1924: E. Eldridge, Fiat 234,98

1924: R. Thomas, Delage 230,47

1922: K. Lee Guinnes, Sunbeam 215,17

1910: B. Oldfield, Benz 211,93

1909: V. Hemery, Benz 202,68

1905: V. Hemery, Darracq 175,44

1905: A. McDonald, Napier 168,42

1904: P. Baras, Darracq, 168,22

1904: L. Rigolly, Gobron-Brillie 166,66

1904: P. de Caters, Mercedes 156,5

1904: L. Rigolly, Gobron-Brillie 152,53

1904: W. Vanderbilt, Mercedes 148,51

1904: H. Ford, Ford 147,01

1903: A. Duray, Gobron-Brillie 136,36

1903: A. Duray, Gobron-Brillie 134,32

1903: G. Hourgieres, Mors 124,13

1902: H. Fournier, Mors 123,28

1902: W. Vanderbilt, Mors 122,44

1902: L. Serpollet, Serpollet 120,8

1899: C. Jenatzy, Jenatzy 105,88

1899: G. de Chasseloup-Laubat, Jeantaud 92,78

1899: C. Jenatzy, Jenatzy 80,35

1899: G. de Chasseloup-Laubat, Jeantaud 70,31

1899: C. Jenatzy, Jenatzy 66,64

1898: G. de Chasseloup-Laubat, Jeantaud 63,15

 

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!