X
Blog

No time to drink

Από το 2026 τα αυτοκίνητα στις ΗΠΑ θα ακινητοποιούνται όταν διαγνώσουν πως ο οδηγός βρίσκεται υπό την επήρεια αλκοόλ.

Πέντε από τα έξι μέλη μιας αμερικανικής οικογένειας έχασαν τη ζωή τους το 2019 στην άσφαλτο εξαιτίας μετωπικής σύγκρουσης με αντίθετα διερχόμενο αυτοκίνητο, ο οδηγός του οποίου βρισκόταν υπό την επήρεια αλκοόλ.

Η οικογένεια είχε ακόμα μία κόρη, η οποία δε βρισκόταν στο αυτοκίνητο τη στιγμή του δυστυχήματος. Η ίδια κινήθηκε δικαστικά εναντίον του μεθυσμένου οδηγού, που επίσης έχασε τη ζωή του εκείνη την ημέρα και, όπως με τόσες άλλες υποθέσεις στις ΗΠΑ, όχι απλώς δικαιώθηκε, αλλά «οδήγησε» και σε μια απόφαση-ορόσημο για την οδική ασφάλεια, που υπεγράφη με νομοθετική πράξη από τον Τζο Μπάιντεν. Από το 2026 τα αυτοκίνητα στην Αμερική θα πρέπει να είναι εξοπλισμένα με αισθητήρες αναπνοής και ανιχνευτές σάρωσης δαχτύλων, ώστε να εντοπίζεται η κατανάλωση αλκοόλ από τον οδηγό και ανάλογα να ακινητοποιούνται.

Don’t drink and drive

Κοντολογίς, τα αυτοκίνητα θα είναι προγραμματισμένα να κάνουν αλκοτέστ στον οδηγό χωρίς τη συγκατάθεσή του και να «αποφασίζουν» αν ο ίδιος είναι σε θέση να οδηγήσει. Όπως είναι λογικό, η απόφαση βρήκε άμεσα και τους αρνητές της, οι οποίοι μπορεί μεν να αναγνωρίζουν τις αρνητικές συνέπειες της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ, αλλά υποστηρίζουν πως εδώ έχουμε να κάνουμε με ακόμα μία περίπτωση καταπάτησης προσωπικών δεδομένων, και λοιπά, και λοιπά…

Η Ευρώπη, όπου σε πολλές περιπτώσεις ακολουθείται διαφορετική πρακτική συγκριτικά με τις ΗΠΑ σε θέματα οδικής ασφάλειας, αναγνωρίζει τα οφέλη μιας τέτοιας εξέλιξης, δεν παραγνωρίζει παρ’ όλα αυτά ότι αυτού του είδους η… πρωτοβουλία από πλευράς αυτοκινήτου εγείρει και ζητήματα παραβίασης προσωπικών δεδομένων.

Το κατά πόσον τα ηλεκτρονικά συστήματα θα θεωρούνται αξιόπιστα στη μέτρηση της ποσότητας αλκοόλ στο αίμα του οδηγού και στην αξιολόγηση της κατάστασής του είναι το ένα θέμα, και το πού θα στέλνονται και πώς θα γίνονται οι πληροφορίες αντικείμενο επεξεργασίας σε περίπτωση ανίχνευσης μέθης είναι το δεύτερο, που φαίνεται να απασχολεί περισσότερο τους ειδικούς.

Ανεξάρτητα από τα θετικά αποτελέσματα μιας τέτοιας κίνησης, που προφανώς είναι αδιαμφισβήτητα, εκφράζονται ανησυχίες ότι μια τέτοια εξέλιξη ενδεχομένως ξεπερνά τα όρια της ηθικής, καθώς πρόκειται για άλλο ένα μέτρο επιτήρησης των πολιτών, ασχέτως του σκοπού του.

Σε κάθε περίπτωση, το ότι αλκοόλ και οδήγηση ρητά και κατηγορηματικά δεν πάνε μαζί είναι γνωστό. Μένει να φανεί το αν ήρθε η στιγμή που η τεχνολογία εκτός από παρεμβατική -πάντα με γνώμονα την ασφάλεια- θα πάρει και τα ηνία της αστυνόμευσης κατά την οδήγηση._ Ε. Ξ.

 

Σημ.: Για την εικονογράφηση δανειζόμαστε μία μακέτα από καμπάνια οδικής ασφάλειας του ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις, που «τρέχει» υπό την αιγίδα του υφυπουργείου Αθλητισμού. Σε ρόλο πρωταγωνιστή ο Γιάννης Μπέζος, μεταφέρει το πάντα επίκαιρο μήνυμα που θέλει το αλκοόλ και την οδήγηση να αποτελούν δύο ασύνδετες έννοιες.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!