X
Δοκιμές

Δοκιμάζουμε το Seat Arona 1.0 TGI

Η έκδοση φυσικού αερίου του Arona αποτελεί ένα βιώσιμο αντίδοτο απέναντι στις καταξιωμένες εκδόσεις ντίζελ και βενζίνης του B-SUV της Seat, προτάσσοντας πριν από οτιδήποτε άλλο το ατού του χαμηλού λειτουργικού κόστους.

Με το ντίζελ να βρίσκεται – δικαίως ή αδίκως – υπό έντονη αμφισβήτηση στην Ευρώπη τα τελευταία χρόνια και τις τιμές της βενζίνης να τραβούν διαρκώς την ανιούσα, οι «διττές» εκδόσεις φυσικού αερίου/βενζίνης, στις οποίες επενδύει με ιδιαίτερη μάλιστα θέρμη η Seat αλλά και συνολικά το VW Group, ξεπροβάλλουν σήμερα ως το ιδανικό αντίδοτο – και αυτό χάρη και σε κρυφούς ή φανερούς άσους, στους οποίους δύσκολα μπορεί κανείς να γυρίσει την πλάτη. Καταρχήν σε ρύπους, καθώς το CNG (Compressed Natural Gas) είναι κατά σχεδόν 25% πιο «καθαρό» από τη βενζίνη σε σχέση με τις εκπομπές CO2, και εν συνεχεία σε λειτουργικό κόστος, εξασφαλίζοντας μεσοσταθμικά και σε βάθος χρόνου εξοικονόμηση σε χρήμα που θεωρητικά (αλλά και πρακτικά) μπορεί να φτάσει έως και το 50% σε σχέση με ένα ισοδύναμο μοντέλο βενζίνης και έως 30% «απέναντι» σε ένα αντίστοιχο ντίζελ.

TGI αντί TSI

Το Seat Arona TGI είναι το πρώτο SUV μοντέλο σε παγκόσμιο επίπεδο που εφοδιάζεται με κινητήρα που καταναλώνει φυσικό αέριο. Και συνάμα το τέταρτο μοντέλο του είδους από πλευράς Seat, μετά τα Mii, Ibiza και Leon. Την κίνηση στο Arona TGI παρέχει ο γνώριμος 3κύλινδρος και 12βάλβιδος 1.000άρης κινητήρας του VW Group, ο οποίος αποδίδει για την περίσταση 90 ίππους από τις 4.500 έως και τις 5.800 σ.α.λ., σε συνδυασμό με ροπή της τάξης των 160 Nm, τα οποία αποδίδονται με τη σειρά τους σταθερά από τις μόλις 1.900 σ.α.λ. έως και τις 3.500 σ.α.λ. Ο 3κύλινδρος κινητήρας-πασπαρτού εν προκειμένω συνδυάζεται κατ’ αποκλειστικότητα με χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων.

Το φυσικό αέριο αποθηκεύεται σε «καθεστώς» υψηλής πίεσης σε τρεις ειδικά σχεδιασμένες δεξαμενές που βρίσκονται κάτω από ένα συγκεκριμένο οπίσθιο πάτωμα δαπέδου – κάτι που μοιραία περιορίζει τον ωφέλιμο χώρο φόρτωσης στο πίσω μέρος στα 282 λίτρα. Παραπλεύρως εδράζεται ο «λαιμός» πλήρωσης των δεξαμενών, δίπλα ακριβώς από εκείνον του δοχείου αποθήκευσης της βενζίνης, το οποίο έχει χωρητικότητα μόλις 9 λίτρα, εκτελώντας έτσι συμπληρωματικά χρέη, τύπου range extender. Στην όλη διάταξη έχουν προστεθεί οι απαραίτητοι αισθητήρες πίεσης του φυσικού αερίου, καθώς φυσικά και ο ηλεκτρονικά ελεγχόμενος ρυθμιστής της. Από εκεί και πέρα, ο κινητήρας του 1,0 λίτρου έχει εξελιχθεί ειδικά για τις ανάγκες καύσης του φυσικού αερίου, διαθέτοντας πιστόνια με επίστρωση χρωμίου-νικελίου, ενισχυμένα έμβολα και ελατήρια εμβόλων, διαφορετικούς εκκεντροφόρους, ενώ επεμβάσεις έχουν γίνει στις βαλβίδες εισαγωγής και εξαγωγής, στον καταλυτικό μετατροπέα και -φυσικά- στον αισθητήρα λάμδα. Επίσης, ο στροβιλοσυμπιεστής είναι ελαφρύτερος, για μικρότερη αδράνεια, ώστε ο κινητήρας να αποδίδει τη μέγιστη απόδοσή του πιο ομαλά.

Όταν η εξωτερική θερμοκρασία πέσει κάτω από τους -10 βαθμούς Κελσίου, ο κινητήρας εκκινεί αποκλειστικά με την αρωγή της βενζίνης, ενώ αμέσως μετά ξεκινά μια διαδικασία θέρμανσης των εγχυτήρων του φυσικού αερίου, πριν από την αυτόματη ενεργοποίηση του κυκλώματος CNG. Στην καθημερινότητα και σε πιο… νορμάλ συνθήκες, το Arona TGI χρησιμοποιεί τη βενζίνη μόνο ως εναλλακτικό καύσιμο – δηλαδή όταν οι δεξαμενές του CNG είναι άδειες. Οι τελευταίες πληρώνονται συνολικά με 13,8 κιλά συμπιεσμένου φυσικού αερίου, τιμή που θεωρητικά και με δεδομένες τις επίσημες μετρήσεις σύμφωνα με το πρωτόκολλο WLTP επαρκούν για την κάλυψη 360 χλμ. Στην πράξη, ωστόσο, η μέση κατανάλωση που είδαμε καθ’ όλη τη διάρκεια της δοκιμής μας ήταν της τάξης των 5,8 κιλών/100 χλμ., τιμή που «δίνει» στην πραγματικότητα όχι περισσότερο από 240 πραγματικά χλμ. Έτσι, με δεδομένα τα επιπλέον 125 χλμ. που προσφέρουν τα 9 «εφεδρικά» λίτρα αμόλυβδης βενζίνης (μέση κατανάλωση: 7,2 λτ./100 χλμ.), η συνολική αυτονομία του Arona TGI είναι δύσκολο να υπερβεί τα 365 χλμ. – τιμή που δεν απογοητεύει, σίγουρα όμως υπολείπεται σε σχέση με εκείνη που εξασφαλίζουν οι αντίστοιχες εκδόσεις ντίζελ και βενζίνης.

Ως αντιστάθμισμα, το Arona TGI παίρνει το… αίμα του πίσω στον τομέα του κόστους, μιας και τα 240 χλμ. που θα διανύσει κανείς «καίγοντας» φυσικό αέριο δε θα στοιχίσουν περισσότερο από μόλις 12,4 ευρώ, δηλαδή 5,17 ευρώ/100 χλμ. Συγκριτικά, για ένα Arona TSI το οποίο καταναλώνει κατά μέσο όρο 7,2 λίτρα/100 χλμ., θα καταβάλει κανείς για τον ίδιο ακριβώς αριθμό χιλιομέτρων σχεδόν 28 ευρώ, δηλαδή 11,52 ευρώ/100 χλμ. (τιμή βενζίνης υπολογισμένη με 1,6 ευρώ/λίτρο, τιμή CNG με 0,9 ευρώ/κιλό). Σε σύνολο 10.000 διανυθέντων χλμ. σε ετήσια βάση, με το Arona TGI θα χρειαστεί να εκταμιεύσει κανείς 517 ευρώ και με ένα Arona TSI όχι λιγότερο από 1.152 ευρώ. Την ίδια περίοδο είχαμε στη διάθεσή μας και την αντίστοιχη έκδοση TGI του Ibiza, για το οποίο -με παραπλήσιας χωρητικότητας δεξαμενές για τα δύο καύσιμα- διαπιστώσαμε ότι καταναλώνει 4,9 κιλά/100 χλμ. φυσικού αερίου. Να σημειώσουμε ότι ζυγίζει 1.210 κιλά, το πορτ μπαγκάζ του έχει χωρητικότητα 262 λίτρα, οι εκπομπές CΟ2 στο συνδυασμένο κύκλο WLTP είναι 103-112 γρ./χλμ., ενώ τιμάται στα 15.955 ευρώ επίσης στην έκδοση Style.

Πίσω από το τιμόνι

Εξωτερικά, η μοναδική διαφοροποίηση έγκειται στην επιγραφή «TGI» πίσω δεξιά, και φυσικά στις δύο «υποδοχές» πλήρωσης των καυσίμων που βρίσκονται δίπλα δίπλα, κρυμμένες επιμελώς κάτω από το παραδοσιακό πτυσσόμενο πορτάκι. Στο εσωτερικό, οι μόνες διαφορές βρίσκονται στον πίνακα οργάνων. Εκεί όπου τα γνωστά «νταμάκια» του πάλαι ποτέ δείκτη θερμοκρασίας νερού του κινητήρα έχουν δώσει τη θέση τους σε εκείνα που απεικονίζουν τα αποθέματα CNG στις τρεις δεξαμενές. Επιπρόσθετα, στην ηλεκτρονική οθόνη πολλαπλών πληροφοριών στο κέντρο ο οδηγός βλέπει ανά πάσα στιγμή την εκτιμώμενη αυτονομία που εξασφαλίζουν τα δύο καύσιμα, καθώς και τη συνολική, ενώ άξια αναφοράς είναι και η πράσινη ένδειξη «CNG», που ανάβει «by default» όταν ο οδηγός γυρίσει το κλειδί εκκίνησης του κινητήρα. Στην πράξη, ο τελευταίος λειτουργεί με λίγο πιο τραχιά ακουστική σε σχέση με τον αντίστοιχο TSI και με λιγότερα αποθέματα ροπής κάτω από τις 2.000 σ.α.λ.

Από εκεί και πέρα, μπορεί να μη βάζει φωτιά στην άσφαλτο, εντούτοις καταφέρνει χωρίς σημαντικά μείον να κινήσει σβέλτα και με την απαραίτητη ζωντάνια το ισπανικό αμάξωμα (σ.σ.: τα 13,2 δλ. για το «0-100» και τα 172 χλμ./ώρα της τελικής είναι απολύτως ενδεικτικά των παραπάνω), το οποίο εξακολουθεί να σε κερδίζει με την ομοιογένειά του σε επίπεδο οδικής συμπεριφοράς, παρά την προσθήκη ορισμένων έξτρα κιλών σε σχέση με το βενζινοκίνητο Arona TSI.

Reduce to the max

Αν το ζητούμενο είναι ο περιορισμός των λειτουργικών εξόδων -και δη εκείνων μέσα στο κλεινόν άστυ άλλα και πέριξ αυτού-, τότε η έκδοση TGI του ισπανικού B-SUV συνθέτει για αρκετούς την ιδανική πρόταση. Δεν κοστίζει μία ολόκληρη περιουσία (17.190 ευρώ, έκδοση Style), πληρώνει ελάχιστα τέλη κυκλοφορίας χάρη στα μόλις 98 γρ./χλμ. της εκπομπής CO2 και έχει ελεύθερη είσοδο στο Δακτύλιο, απαιτώντας με το χέρι στην τσέπη το ελάχιστο. Δηλαδή, την εκταμίευση κάτι παραπάνω από μόλις 5 ευρώ για την κάλυψη μιας απόστασης μήκους 100 χλμ. Και όλα αυτά, με μικρούς-λογικούς συμβιβασμούς σε χώρους, επιδόσεις και προσλαμβάνουσα αίσθηση πίσω από το τιμόνι σε σχέση με την αντίστοιχη βενζινοκίνητη παραλλαγή του. Δυστυχώς, το υφιστάμενο δίκτυο σε σταθμούς ανεφοδιασμού που προσφέρουν φυσικό αέριο κίνησης παραμένει εξαιρετικά περιορισμένο – για να μην πούμε ανεπαρκές – με μόλις 17 σημεία σε όλη την Ελλάδα: οκτώ στην Αττική, τρία στη Θεσσαλονίκη, δύο στη Λάρισσα και από ένα σε Βόλο, Τρίκαλα, Λαμία και Ιωάννινα.

CNG vs Petrol vs Diesel

Το Compressed Natural Gas είναι πολύ πιο αποδοτικό από το ντίζελ, τη βενζίνη, ακόμα και από το LPG, καθώς η ενέργεια που παράγεται από 1 κιλό συμπιεσμένου φυσικού αερίου ισοδυναμεί με εκείνη που «δίνουν» 2 λίτρα υγραερίου, 1,3 λίτρα ντίζελ και 1,5 λίτρο βενζίνης. Το CNG, θυμίζουμε, είναι ένα αέριο μείγμα υδρογονανθράκων, το οποίο εξάγεται από υπόγειες κοιλότητες της Γης και θεωρείται το πλέον οικολογικό καύσιμο. Βασικό συστατικό του είναι το μεθάνιο.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΚΑ

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

Κύλινδροι: 3

Κυβισμός: 999 κ.εκ.

Ισχύς: 90 ίπποι/.500-5.800 σ.α.λ.

Ροπή: 160 Nm/1.900-3.500 σ.α.λ.

ΕΠΙΔΟΣΣΕΙΣ

0-100 χλμ./ώρα: 13,2 δλ.*

Τελική ταχύτητα: 172 χλμ./ώρα

ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ

ΜxΠxΥ: 4.138×1.780×1.552

Χώρος Αποσκευών: 282 λίτρα

Βάρος: 1.308 κιλά

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ

Μέση CNG: 5,8 κιλά/100 χλμ/ώρα

Μέση βενζίνης: 7,2 λιτ./100 χλμ.

Αυτονομία με CNG: 240 χλμ.

Αυτονομία με βενζίνη: 125

Ρεζερβουάρ CNG: 13,8 κιλά

Ρεζερβουάρ βενζίνης: 9 λίτρα

Εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα: 98 gr/χλμ. (NEDC), 104-115 gr/χλμ. (WLTP)

ΤΙΜΗ: 17.190 € (Style)

*εργοστασιακή τιμή

Φωτογραφίες: Μιχάλης Σταυρόπουλος

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!