X
Συγκριτικές δοκιμές

Συγκριτική δοκιμή: Citroen C4 X 1.2 Puretech 130 PS vs Renault Arkana 1.3T 140 PS

Κόντρα στο ρεύμα, οι Γάλλοι των Citroen και Renault δημιουργούν δύο -οικογενειακά κατά βάση- μοντέλα που σου επιτρέπουν να ξεχωρίζεις και να απολαμβάνεις ταυτόχρονα την πρακτικότητα και την ευρυχωρία που αναζητάς.

Η Citroen έχει επιδείξει στο πέρασμα των ετών ιδιαίτερη τόλμη όσον αφορά τις δημιουργίες της. Ξεχωριστές και εμπνευσμένες, μακριά από τα τετριμμένα, δεν φοβήθηκε να εναντιωθεί στο κατεστημένο και τη μόδα, αποφεύγοντας τα κλισέ και πολλές φορές δημιουργώντας το δικό της ρεύμα.

Δεν είναι επαναστατική με την έννοια της αντίδρασης, αλλά της εξέλιξης, της δημιουργίας του ξεχωριστού. Το νέο C4 X μπορεί να μην διεκδικεί τις δάφνες αναγνώρισης ανάλογες του «διαστημικού» DS του 1955, αλλά είναι ένα μοντέλο που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα, αποτελώντας μια σύνθεση πολλών κατηγοριών που θα εκπληρώσει τις επιθυμίες και τις ανάγκες των πιο παραδοσιακών, αλλά θα κεντρίσει και το ενδιαφέρον των πιο μοντέρνων. Ανθρώπων με οικογένεια που δεν τους λείπει η άποψη.

Πέρα από την τυπική μικρομεσαία του διάσταση, το C4 αποδεικνύεται ιδιαίτερα ευέλικτο και ευπροσάρμοστο, τόσο προς τα κάτω, όσο και προς τα επάνω. Έτσι, σε αυτή την εκδοχή του, δεν θα πρέπει να μας παραξενεύει το γεγονός ότι μάκρυνε και έφτασε σε μήκος τα 4,6 μέτρα, μπαίνοντας σε… μεγαλύτερα χωράφια. Μάλιστα, για μια ακόμα φορά εντελώς ξεχωριστά, με ένα αμάξωμα που έχει όλα εκείνα τα αναγνωρίσιμα στοιχεία της γαλλικής εταιρείας, αλλά και μια πιο μοντέρνα, κομψή προσέγγιση, στα πρότυπα των fastback, με κουπέ γραμμές.

Πρακτικότητα και αισθητική

Άλλοτε η κουπέ προσέγγιση ήταν προνόμιο των μεγαλύτερων μοντέλων, όχι μόνο σε όγκο, αλλά και τιμή. Σήμερα όμως δεν είναι αποκλειστικότητα αυτών, αλλά και μοντέλων πιο προσιτών. Δείτε για παράδειγμα και το Renault Arkana, το οποίο μπήκε στην αγορά λίγο πιο νωρίς από το C4 X και ταιριάζει γάντι με αυτό σε επίπεδο σύγκριση. Τα δυο γαλλικά μοντέλα προσεγγίζουν το θέμα «οικογενειακά» με έναν ιδιαίτερο τρόπο, προτάσσοντας την αισθητική σε πρώτο πλάνο.

Με crossover αμάξωμα, κρατούν διακριτική απόσταση από τα βαριά SUV, χωρίς να τα σνομπάρουν. Είναι ψηλά, με ικανοποιητική καθαρή απόσταση από το δρόμο, που στην περίπτωση του C4 X είναι 156 χιλιοστά, ενώ το Arkana έχει ακόμα περισσότερο «αέρα», που φτάνει στα 200 χιλιοστά, ξεπερνώντας ακόμα και καθαρόαιμες εκτός δρόμου προτάσεις.

Κοινός παρονομαστής η σχεδίαση του πίσω μέρους. Ωστόσο, αν και η εικόνα που βλέπεις έχει πολλές ομοιότητες, στην πράξη η υλοποίηση έχει διαφορές. Το C4 X κρύβει εντέχνως μια μικρότερη πόρτα για την πρόσβαση στο χώρο αποσκευών, που ανεξαρτητοποιείται από το κρύσταλλο και ανοίγει ξεχωριστά, όπως τα παραδοσιακά σεντάν, αποκαλύπτοντας ένα μεγάλο χώρο 510 λίτρων. Το μικρό σχετικά άνοιγμα θέτει όμως κάποιους περιορισμούς, όσον αφορά κυρίως τη φόρτωση ογκωδών αντικειμένων. Κάτι που δεν ισχύει στο Arkana, καθώς εδώ η πέμπτη πόρτα ανοίγει μαζί με το κρύσταλλο, κάνοντας πιο εύκολο το έργο της φόρτωσης σε ένα αντίστοιχης χωρητικότητας πορτ μπαγκάζ 513 λίτρων.

Με πολλές καμπύλες το Citroen, πιο αιχμηρό το Renault, αμφότερα εστιάζουν στην αεροδυναμική, με το C4 X να έχει συντελεστή οπισθέλκουσας Cd 0,29, ενώ το Arkana να είναι, σύμφωνα με την κατασκευάστρια εταιρεία, κατά 25% πιο αποδοτικό από τα παραδοσιακά SUV.

Και αν το πίσω μέρος είναι ο νεοτερισμός αυτών των μοντέλων, το εμπρός δηλώνει ξεκάθαρα την ταυτότητά τους. Στο C4 X το σήμα της εταιρείας καταλήγει σε δύο χρωμιωμένα φιλέτα που εκτείνονται σε σε όλο το πλάτος του αμαξώματος και συμπληρώνεται από μεγάλα φώτα ακροβολισμένα στον εμπρός προφυλακτήρα, με τις ανάλογου μεγέθους εισαγωγές αέρα.

Ανάλογα έχουν πράξει και οι ομοεθνείς από το στρατόπεδο της Renault, με το Arkana των 4,568 μέτρων να δείχνει πιο ψηλό απ’ όσο είναι (1.576 χιλιοστά). Τα χαρακτηριστικά φώτα στιλ «μπούμερανγκ» αποτελούν την ταυτότητα του γαλλικού crossover, με τη συνολική σχεδιαστική προσέγγιση να είναι πιο… συνεσταλμένη, σε σχέση με αυτή του C4 X, αλλά σε κάθε περίπτωση, μοντέρνα.

Ότι χάνει το Arkana σε συνολικό μήκος το παίρνει πίσω επαυξημένο όσον αφορά το μεταξόνιο που φτάνει στα 2,720 μ. έναντι των 2,670 του C4 X. Εν γένει επικρατεί η ευρυχωρία και στα δύο αυτοκίνητα, με το Citroen να έχει καλύτερη διαχείριση, όσον αφορά το πλάτος. Επιπλέον, κάθεσαι πιο χαμηλά, με τα πόδια να βολεύονται πιο καλά, καθώς τα γόνατα ανεβαίνουν πιο ψηλά, προσφέροντας μια πιο αναπαυτική θέση, σε σχέση με αυτή του Renault.

Εμπρός και τα δύο αυτοκίνητα είναι γενναιόδωρα στις παροχές τους. Οδηγός και συνοδηγός κάθονται ψηλά, με ελάχιστα εκατοστά πιο πάνω στο Arkana. Η εικόνα είναι λίγο έως πολύ γνώριμη, καθώς οι Γάλλοι επέλεξαν να δανειστούν στοιχεία από τα αδελφά μοντέλα τους. Το C4 είναι ο δότης του C4 X, όπως διαπιστώνεις με την πρώτη ματιά.

Τα σκουρόχρωμα πλαστικά ενισχύουν την εικόνα της ποιότητας που βγάζει το μοντέλο. Κάτι που επιβεβαιώνεται και στην αφή, τουλάχιστον όσον αφορά το άνω τμήμα του ταμπλό και των θυρών. Χαμηλότερα, τα πλαστικά είναι σκληρά, αλλά με καλή συναρμογή που δεν αφήνει περιθώρια για παράπονα.

Η μεγάλη ευρεία οθόνη των 10 ιντσών ξεχωρίζει στο άνω μέρος του ταμπλό, ενισχύοντας το τεχνολογικό υπόβαθρο του C4 X. Το σύστημα πολυμέσων «My Citroen Drive Plus» προσφέρει δυνατότητα ασύρματης σύνδεσης του smartphone, αναγνώριση φωνητικών εντολών και  απομακρυσμένες ενημερώσεις over-the-air. Κάποια φυσικά χειριστήρια που βρίσκονται κάτω από την οθόνη, ελέγχουν τον κλιματισμό και θα ευχαριστήσουν τους πιο παραδοσιακούς που δεν θα χρειαστεί να κάνουν ρυθμίσεις μέσω της οθόνης. Από την άλλη, η οθόνη του πίνακα οργάνων είναι επίσης ψηφιακή, με οπίσθιο φωτισμό που προσθέτει στην κομψότητά της, ενώ στην πιο πάνω έκδοση shine υπάρχει και head-up display.

Στο Arkana η εικόνα προσομοιώνει σ’ αυτή του Clio. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων εδώ έχει μέγεθος 7 ίντσες, στην εισαγωγική έκδοση, ενώ προαιρετικά φτάνει τις 10,2 ίντσες. Η οθόνη του συστήματος πολυμέσων είναι κάθετα τοποθετημένων σαν τάμπλετ, με διαγώνιο 9,3 ίντσες. Προσφέρεται επίσης δυνατότητα επαγωγικής φόρτισης του smartphone, αλλά όχι και ασύρματης σύνδεσης, όπως το C4 X, απαιτώντας καλώδιο.

Σπορ και άνεση

Το νέο Citroen C4 X διαθέτει μια ολοκληρωμένη γκάμα κινητήρων. Η εισαγωγική έκδοση εφοδιάζεται με το γνωστό 3κύλινδρο turbo κινητήρα PureTech, 102 ίππων και 205 Nm ροπής, που συνδυάζεται με χειροκίνητο 6άρι κιβώτιο ταχυτήτων. Πιο πάνω υπάρχει η ισχυρότερη εκδοχή του ίδιου κινητήρα, -της δοκιμής μας- με απόδοση 131 ίππων και 260 Nm ροπής, αλλά αυτόματο 8άρι κιβώτιο ταχυτήτων EAT8.

Εναλλακτικά, για τους λάτρεις των μεγάλων αποστάσεων και της οικονομίας, υπάρχει μια έκδοση diesel, με τον 1.5 BlueHDi των 131 ίππων και των 300 Nm ροπής, με αυτόματο 8άρι κιβώτιο. Τη γκάμα ολοκληρώνει μια αμιγώς ηλεκτρική έκδοση 136 ίππων και 260 Nm ροπής, με μπαταρία 50 kWh και αυτονομία που στη μέση τιμή της αγγίζει τα 420 χιλιόμετρα. Κοινή συνισταμένη για όλες τις εκδόσεις αποτελούν οι τροχοί που είναι 18 ιντσών και συνδυάζονται με ελαστικά 195/60.

Σε συνδυασμό με την ανάρτηση, με τα progressive hydraulic cushions, η άνεση βρίσκεται σε πρώτο πλάνο. Καταπίνει κάθε κακοτεχνία με χαρακτηριστική στιβαρότητα και αφήνει οδηγό και επιβάτες ξεκούραστους. Η συνολική αίσθηση που απορρέει και από τα επιμέρους χειριστήρια, εξάλλου «δείχνει» την άνεση. Το κιβώτιο είναι ομαλό στις αλλαγές, γρήγορο, αλλά και «έξυπνο», καθώς στο βασικό πρόγραμμα ανεβάζει τη μεγαλύτερη δυνατή σχέση που μπορεί να έχει, κρατώντας τις στροφές του κινητήρα χαμηλά και κάτω από τις 2.000 σ.α.λ. με το όφελος να αφορά την ησυχία και την οικονομία. Μπορεί να κινηθεί και με περίπου 7 λτ./100 χλμ. ενώ μια ρεαλιστική μέση τιμή είναι τα 8,5 λτ./100 χλμ. Αν θελήσεις να κινηθείς πιο σβέλτα θα διαπιστώσεις ότι το σπορ πρόγραμμα, που κρατά περισσότερο τις σχέσεις, ταιριάζει πιο καλά σ’ αυτό τον ρυθμό, με το αντίτιμο που καλείσαι να πληρώσεις να έχει να κάνει με τον αυξημένο θόρυβο που παράγει ο 3κύλινδρος κινητήρας, με την ωραία όμως χροιά.

Κάτω από το καπό του Arkana συναντάμε ένα 4κύλινδρο υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα 1.333 κ.εκ. Το σύνολο αποδίδει 140 ίππους και 260 Nm ροπής και παρά την υποστήριξη του ήπια υβριδικού συστήματος με το οποίο εφοδιάζεται, δεν κατάφερε να σημειώσει καλύτερη κατανάλωση από το C4 X, με τον υπολογιστή ταξιδίου να δείχνει 8,6 λτ./100 χλμ. Για τη μετάδοση που περνάει επίσης, όπως και στο C4 X, στους εμπρός τροχούς, φροντίζει ένα αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων διπλού συμπλέκτη με επτά σχέσεις. Αυτό σε απόλυτα νούμερα μπορεί να είναι πιο γρήγορο σε αλλαγές, αλλά και πιο… ανυπόμονο στα αυτόματα κατεβάσματα, ειδικά στις χαμηλές ταχύτητες, κάτι που ζημιώνει την άνεση.

Τομέας ο οποίος εξάλλου δεν αποτελεί προτεραιότητα για τη Renault όσον αφορά το Arkana. Βλέπετε οι Γάλλοι στην περίπτωση αυτή επέλεξαν μια πιο σπορ προσέγγιση. Κάτι που αποτυπώνεται γλαφυρά στο στήσιμο του αυτοκινήτου, με την ανάρτηση να διαβάζει με μεγαλύτερη σαφήνεια τα δρώμενα. Το ίδιο ισχύει και για το τιμόνι, ειδικά στο πρόγραμμα Sport, με το βάρος να μοιάζει, μέχρι και περιττό στην καθημερινότητα.

Μέσω του Multi-Sense, το οποίο διαθέτει τρία προγράμματα, Eco, Sport και MySense, υπάρχει η δυνατότητα παραμετροποίησης των λειτουργιών ανάλογα με τις ανάγκες και τη διάθεση. Αλλάζει η απόκριση του κινητήρα και η υποβοήθηση του συστήματος διεύθυνσης, η διαμόρφωση του ψηφιακού πίνακα οργάνων και ο εσωτερικός φωτισμός. Εν γένει, το Arkana δεν είναι το σπορ αυτοκίνητο με την αυστηρή έννοια του όρου, αλλά τηρουμένων των αναλογιών, προσφέρει ακόμα και περισσότερα απ’ όσα ο κάτοχος ενός μοντέλου αυτής της κατηγορίας θα ζητήσει σε αυτόν τον τομέα.

Διαφορετική εκτέλεση

Και τα δύο αυτοκίνητα της συγκριτικής δοκιμής εκπληρώνουν με το παραπάνω τις ανάγκες μιας οικογένειας, με τις αυξημένες μεταφορικές δυνατότητες που παρέχουν, ενώ δεν απαιτούν -το καθένα με τον τρόπο του- ιδιαίτερους συμβιβασμούς στο δρόμο. Διαθέτουν ικανοποιητικές επιδόσεις, με κινητήρες βενζίνης που αποδεικνύονται ζωηροί, αλλά και με τη σωστή μεταχείριση αποδεικνύονται οικονομικοί. Αμφότερα με τιμές που εκκινούν λίγο πάνω από τα 30.000 ευρώ, εντούτοις το Renault Arkana διαθέτει ένα μικρό προβάδισμα στον συγκεκριμένο τομέα, ενώ προτάσσει ως πλεονέκτημα, έναν πιο σπορ χαρακτήρα, με πιο άμεση οδική συμπεριφορά, που, σίγουρα έχει το κοινό του. Το Citroen C4 X με τη σειρά του είναι αδιαπραγμάτευτα κορυφαίο σε άνεση, ταξιδιάρικο και ευχάριστο στην καθημερινότητα, με τη συνολική εκτέλεση να μοιάζει πιο ταιριαστή για τη συγκεκριμένη κατηγορία._4Τ

Φωτογραφίες: Γιάννης Αλμπανέλλης

CITROEN C4 X 1.2 PURETECH 130 EAT8

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: β/κ άμεσου ψεκασμού με τούρμπο >ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.199 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ: 131 ίπποι/5.500 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ: 230 Nm/1.750 σ.α.λ. >KΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 8 σχέσεων >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Ημιάκαμπτος άξονας >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.600×1.834×1.520 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.670 χλστ. >ΑΠΟΣΤΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΕΔΑΦΟΣ: 156 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 510-1.360 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.289 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 10,3 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 210 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΛΙΜΗΣ: 8,5 λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 129 γρ./χλμ. >ΤΙΜΗ: Από 32.600 ευρώ

 

RENAULT ARKANA 1.3T 140 PS

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: β/κ άμεσου ψεκασμού με τούρμπο >ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.333 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ: 140 ίπποι/4.500-6.000 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ: 260 Nm/ 1.750 – 3.500 σ.α.λ. >ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 7 σχέσεων >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Ημιάκαμπτος άξονας >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.568×1.820×1.576 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.720 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 513 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 9,8 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 205 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ: 8,6 λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 132 γρ./χλμ. >ΤΙΜΗ: 30.680 ευρώ

 

C4 X 1.2 PURETECH 130 PS

ΥΠΕΡ// ΑΝΕΣΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗΣ//ΧΩΡΟΙ//ΠΡΑΚΤΙΚΟΤΗΤΑ//ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΑΥΤΟΜΑΤΟΥ ΚΙΒΩΤΙΟΥ

ΚΑΤΑ// ΕΛΑΦΡΙΑ ΑΙΣΘΗΣΗ ΤΙΜΟΝΙΟΥ

 

RENAULT ARKANA 1.3T 140 PS

ΥΠΕΡ// ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ//ΧΩΡΟΙ//ΠΡΑΚΤΙΚΟΤΗΤΑ//ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

ΚΑΤΑ// ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΑΥΤΟΜΑΤΟΥ ΚΙΒΩΤΙΟΥ ΣΤΙΣ ΧΑΜΗΛΕΣ ΤΑΧΥΤΗΤΕΣ

 

 

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!