X
Ελλάδα

Η κατηγορία των premium hatchback

To τοπίο στην συγκεκριμένη κατηγορία ολοκληρώνεται με την έλευση του νέου Audi A3.

Το segment των premium hatchback δημιουργήθηκε ουσιαστικά προς τα τέλη των ’90s, όταν οι τρεις Γερμανοί κατασκευαστές προσέγγισαν το θέμα ο καθένας από διαφορετική οπτική γωνιά (μιας και η BMW έδωσε έμφαση στην πίσω κίνηση και η Mercedes σε έναν MPV χαρακτήρα). Σήμερα όμως όλες οι απόψεις πια έχουν συγκλίνει σε αυτό που αρχικά είχε επιλέξει η Audi με το πρώτο Α3, δηλαδή ένα compact, ποιοτικό, προσθιοκίνητο χάτσμπακ. Το VW Golf από την μεριά του μπορεί να έθεσε τις βάσεις των χάτσμπακ αυτοκινήτων, όντας ο αδιαφιλονίκητος βασιλιάς της κατηγορίας και το αναπόφευκτο μέτρο σύγκρισης, σήμερα ωστόσο, στην όγδοη πλέον γενιά του, δείχνει πως είναι έτοιμο να κάνει αυτό το βήμα παραπάνω, και από mainstream να πατήσει πόδι στην ελίτ της κατηγορίας.

Εμπορικά

Μπορεί η επέλαση των SUV να έχει επίπτωση στην εμπορικότητα όλων των κατηγοριών, τα premium μικρομεσαία χάτσμπακ όμως δείχνουν να αντιστέκονται με περιορισμένες μειώσεις. Σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, τη χρονιά που μας πέρασε το ποσοστό του συγκεκριμένου segment έφθασε το 25% επί του συνόλου της compact κατηγορίας, με το Golf ξεκάθαρα πρώτο, την A-Class να μάχεται με mainstream ανταγωνιστές ένα σκαλί πιο κάτω, ενώ αρκετά πιο χαμηλά βρέθηκαν Α3 και 1 Series, μιας και η νέα γενιά του μοντέλου της BMW λανσαρίστηκε προς τα τέλη της προηγούμενης χρονιάς. Εντός έδρας, η A-Class ήταν εκείνη που τερμάτισε στην πρώτη θέση της κατηγορίας για το 2019, ενώ στο πρώτο εξάμηνο του 2020 ένα μπρα-ντε-φερ εκτυλίσσεται μεταξύ Corolla και A-Class, ενώ o Άσος της BMW έχει ενισχύσει τη θέση του χάρη στην ώθηση που έδωσε η νέα γενιά, κάτι που φυσιολογικά θα γίνει και για τα A3 και Golf τους επόμενους μήνες με τις αντίστοιχες νέες γενιές τους.

H πλατφόρμα

Με δεδομένο ότι μιλάμε για την τελευταία γενιά και των τεσσάρων πρωταγωνιστών, θα πρέπει να σημειώσουμε ότι ο Άσος και η A-Class βασίζονται σε νέες πλατφόρμες, τη στιγμή που οι άλλοι δύο συνεχίζουν με βελτιωμένες εκδοχές της MQB πλατφόρμας. Ο Άσος της BMW υιοθέτησε την πλατφόρμα UKL2 προκειμένου να κάνει τη μεγάλη αλλαγή, που σηματοδότησε το πέρασμα από την πίσω στην εμπρός κίνηση, την οποία είχε πρώτα φροντίσει να δοκιμάσει εκτενώς στο Mini, στην Active Tourer και στην Χ1. Η A-Class, από τη μεριά της, στην τελευταία της γενιά υιοθέτησε μία νέα πλατφόρμα που, εκτός από τις μεγαλύτερες διαστάσεις, συνοδεύτηκε από νέους κινητήρες, κιβώτια και ηλεκτρονικά συστήματα. Μπορεί το γκρουπ VW να μην προχώρησε σε αντίστοιχες κινήσεις, αυτό όμως έγινε γιατί ήδη από την προηγούμενη γενιά το γκρουπ είχε προχωρήσει σε μία τεράστια επένδυση σε ό,τι αφορά τη δημιουργία της πλατφόρμας MQB (τελείως διαφορετική από εκείνη που έχει δημιουργηθεί για τα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα), προκειμένου να εξασφαλίσει τη μέγιστη δυνατή ευελιξία για μία πλειάδα μοντέλων που ακολούθησαν και θα συνεχίσουν να παρουσιάζονται τα επόμενα χρόνια.

Τα αμαξώματα

Τα τελευταία χρόνια έχει υπάρξει μεγάλη κάμψη στη δημοτικότητα των 3θυρων και των κάμπριο εκδόσεων στη συγκεκριμένη κατηγορία, κάτι που έχει οδηγήσει ουσιαστικά στην κατάργησή τους, όπως συνέβη στην τελευταία γενιά του Α3. Αντίθετα, τα τριών όγκων αμαξώματα δείχνουν μια μικρή αυξητική τάση, με αποτέλεσμα οι κατασκευαστές (Audi και Mercedes ειδικότερα) να τα έχουν διατηρήσει, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις τα εμπλουτίζουν με επιπλέον παραλλαγές και με περισσότερο κουπέ φόρμες (βλέπε BMW 2 Series Gran Coupe και Mercedes CLA). Φυσικά, δε θα πρέπει να ξεχνάμε και τις εκδόσεις με εντονότερο οικογενειακό χαρακτήρα με ορισμένα MPV χαρακτηριστικά, όπως είναι οι BMW Active Tourer και Mercedes B-Class.

Οι διαστάσεις

Οι κατασκευαστές των νέων χάτσμπακ φαίνεται ότι δε δίνουν πλέον τόσο μεγάλη σημασία στη μεγιστοποίηση των εσωτερικών χώρων, κατευθύνοντας εμμέσως τους υποψήφιους αγοραστές που ζητούν κάτι τέτοιο προς τα SUV.

Audi και BMW βρίσκονται στον μέσο όρο, που τοποθετείται στα 4,3 μ. (με 4.340 χλστ. για το Α3 και 4.319 χλστ. για τον Άσο), με την Α-Class των 4.419 χλστ. να είναι μεγαλύτερη, όταν το Golf βρίσκεται ελαφρώς χαμηλότερα, στα 4.284 χλστ. Κάτι ανάλογο παρατηρούμε και στο μεταξόνιο, με τα Α3, 1 Series και Golf να βρίσκονται στα 2,6 μ.+ , όπου A-Class έχει και πάλι τα ηνία με 2.729 χλστ. Το Α3 έχει ένα μικρό προβάδισμα σε ό,τι αφορά το πλάτος, όντας το μόνο που ξεπερνάει τα 1,8 μ., ενώ μικρές είναι οι διαφορές στο ύψος. Το ίδιο ισχύει και για το χώρο αποσκευών, με εκείνον της A-Class να είναι οριακά μικρότερος (370 λτ.) έναντι των 380 λτ. των υπολοίπων, ενώ οι μέγιστες τιμές βρίσκονται στα 1.200+ λίτρα.

Οι κινητήρες

Σε ό,τι αφορά το εμπορικότερο τμήμα της αγοράς, κάθε κατασκευαστής έχει μία διαφορετική φιλοσοφία. Η πιο λιτή είναι εκείνη της BMW, που διαθέτει μόνο τον 3κύλινδρο 1.500άρη του 1,5 λίτρου με 140 ίππους, και κατόπιν το χάος, μιας και η επόμενη έκδοση είναι η κορυφαία 135i με τον 2λιτρο των 306 ίππων. Η Mercedes βασίζεται εξ ολοκλήρου στο γαλλογερμανικό σύνολο των 1,33 λίτρων σε μία γκάμα ιπποδυνάμεων με 110,136 και 163 ίππους, ενώ από εκεί και πέρα αναλαμβάνουν τα 2λιτρα σύνολα. Όπως είναι φυσιολογικό, η προσέγγιση των Audi και VW είναι ταυτόσημη, ξεκινώντας από τον νέο 1.000άρη των 110 ίππων και συνεχίζοντας με τον 1.500άρη των 150 ίππων (το Golf προσφέρει και την ενδιάμεση εναλλακτική των 130 ίππων), ενώ αργότερα θα ακολουθήσουν οι ισχυρότερες 2λιτρες εκδόσεις. Στους πετρελαιοκινητήρες και στην κλάση ισχύος των 116 ίππων, η BMW προσφέρει τον 3κύλινδρο 1.500άρη, η Mercedes βασίζεται στον 1.500άρη (προσφέροντας παράλληλα και μία ασθενέστερη έκδοση 95 ίππων), ενώ στο γκροuπ VW ο 1.600άρης TDI καταργήθηκε, και πλέον η γκάμα ξεκινάει από τον 2λιτρο TDI σε εκδόσεις με 116 και 150 ίππους.

Η νέα τάση, που θα παρουσιάζει ολοένα και μεγαλύτερο ενδιαφέρον, αφορά τις plug-in υβριδικές εκδόσεις, οι οποίες μπορούν να δικαιολογήσουν ευκολότερα το αυξημένο τους κόστος σε ένα premium μοντέλο, παρά σε πιo mainstream μοντέλα. Η Mercedes διαθέτει ήδη στον τιμοκατάλογό της την A250e (που επίσης βασίζεται στον 1.300άρη βενζινοκινητήρα της), ενώ για το Α3 και το Golf περιμένουμε μέχρι τα τέλη της χρονιάς τη PHEV έκδοση των 204 ίππων (που βασίζεται στον 1.400άρη TSI). Η BMW μπορεί ήδη να προσφέρει στις Active Tourer και Χ1 μία PHEV τετρακίνητη έκδοση, όπου, με δεδομένο το επιθετικό πλάνο εξηλεκτρισμένης επέκτασης, μπορούμε να περιμένουμε ότι κάτι αντίστοιχο θα αποκτήσει και ο Άσος.

Τα οικονομοτεχνικά

Στο βενζινοκίνητο κομμάτι η Audi ακολούθησε την πολιτική της Mercedes, με αποτέλεσμα το A3 30 TFSI των 22.430 ευρώ να τοποθετείται απέναντι από την Α160 των 22.125 ευρώ. Το επόμενο σκαλοπάτι βρίσκεται στην κλάση των 150 ίππων, με το A3 35 TFSI S tronic MHEV να ξεκινάει από τα 28.990 ευρώ. Η BMW 118i των 140 ίππων ξεκινάει από τα 26.535 ευρώ, με το κόστος της αυτόματης παραλλαγής να τοποθετείται στα περίπου 28.000 ευρώ (μέσω εξοπλιστικών πακέτων). Η Mercedes εδώ προσφέρει δύο εναλλακτικές, την Α180 των 136 ίππων και την Α200 των 163 ίππων, με αντίστοιχες τιμές στα 27.860 και τα 32.605 ευρώ (χειροκίνητες εκδόσεις). Το Golf, θέλοντας να κάνει το βήμα παραπάνω, έχει το περιθώριο για μια πιο επιθετική πολιτική, κάτι που σημαίνει ότι ξεκινάει από τα 20.500 ευρώ για το 1.000άρι των 110 ίππων και από τα 23.850 ευρώ για το 1.5 των 150 ίππων (το 130άρι τοποθετείται κάπου ανάμεσα, στα 21.800 ευρώ).

Στο πετρελαιοκίνητο κομμάτι η Audi έθεσε ως μέτρο σύγκρισης τα 28.000 ευρώ που περίπου κοστίζει η BMW 118d auto, με αποτέλεσμα το A3 30 TDI S tronic να τιμάται στα 27.800 ευρώ. Η αντίστοιχη Mercedes A180d με χειροκίνητο κιβώτιο τιμάται στα 27.986 ευρώ, αν και το σημείο εκκίνησης για την Α160d των 95 ίππων βρίσκεται πολύ χαμηλότερα, στα 22.000 ευρώ. Στο Golf προς το παρόν η μοναδική πρόταση στην αυτόματη 2λιτρη έκδοση των 150 ίππων τιμάται στα 26.750 ευρώ.

Σε ό,τι αφορά τις plug-in υβριδικές εκδόσεις, η Mercedes A250e τιμάται στα 46.140 ευρώ, ενώ οι πρώτες εκτιμήσεις τοποθετούν την τιμή του A3 40TFSI PHEV γύρω στα 42.500 ευρώ. Για την ιστορία να παραθέσουμε ότι μία BMW Active Tourer 225xe τιμάται στα 45.610 ευρώ.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!