top icon
Formula 1

Οικονομικοί κανονισμοί: Το νέο πεδίο μάχης

Από την 1η Ιουλίου, οι ομάδες της Formula 1 εισέρχονται επίσημα στο καθεστώς περιορισμού εξόδων. Σε χρονικό διάστημα 12 μηνών, οι ομάδες θα επιτρέπεται να ξοδεύουν μέχρι 145 εκατ. δολάρια.

Πρόκειται για μια πολύ μεγάλη αλλαγή για τον τρόπο λειτουργίας της F1. Οι πλουσιότερες ομάδες θα χάσουν το πλεονέκτημα της δοκιμής όσων τεχνικών λύσεων μπορούν να σκεφτούν οι μηχανολόγοι της και να επιλέγουν την καλύτερη. Το ζητούμενο από το 2022 θα είναι οι ομάδες να είναι αποδοτικές, εκμεταλλευόμενες με σωστό τρόπο τους οικονομικούς πόρους που έχουν στη διάθεσή τους.

Καθώς αυτή η αρένα αποτελεί καινούργιο και ανεξερεύνητο έδαφος, οι ομάδες βρίσκονται σε επικοινωνία με την FIA για αποσαφηνίσεις των κανονισμών. Ακριβώς όπως συμβαίνει και με τους τεχνικούς κανονισμούς, οι ομάδες της Formula 1 προσπαθούν να βρουν το απόλυτο όριο.

Στο ποσό των 145 εκατ. δολαρίων δε συμπεριλαμβάνονται αρκετά μεγάλα έξοδα, όπως οι μισθοί των οδηγών και των τριών υψηλόβαθμων υπαλλήλων της ομάδας, το κόστος για δραστηριότητες μάρκετινγκ ή ιστορικού χαρακτήρα, τραπεζικά και εφοριακά έξοδα, μπόνους πληρωμές λόγω καλών αποτελεσμάτων (έως ένα όριο) και πολλαπλοί τομείς που αφορούν την ασφάλεια, υγεία και την ευημερία των υπαλλήλων.

O οικονομικός διευθυντής της Aston Martin, Robert Yeowart, δήλωσε ότι «επειδή βρισκόμαστε ακόμη στα αρχικά στάδια, έχουμε δει πολύ μεγάλο αριθμό αποσαφηνίσεων να έρχονται από τις ομάδες. Έχουν ήδη εκδοθεί πολλές υποδείξεις από την FIA, που συμπληρώνουν τους κανονισμούς και αποσαφηνίζουν το νόημα που ήθελαν να περάσουν».

«Το καλύτερο παράδειγμα είναι ίσως η υγεία και η ασφάλεια, που εξαιρούνται (από τον περιορισμό). Που σταματάει αυτό; Είναι πολύ δύσκολο να βάλεις όρια σε κάτι τέτοιο. Ή τι αποτελεί έξοδο για την ευημερία των υπαλλήλων. Είναι το γυμναστήριο του προσωπικού ένα έξοδο που θα πρέπει να συμπεριληφθεί ή όχι; Υπήρξε διάλογος για αυτό. Η υγεία και η ασφάλεια θα μπορούσε να είναι οτιδήποτε. Κάποια στιγμή, κάποιος ρώτησε αν συμπεριλαμβάνει την κατασκευή απορρόφησης συγκρούσεων του μονοθεσίου, διότι αφορά την ασφάλεια. Ή το monocoque, γιατί και αυτό προορίζεται για την ασφάλεια (του οδηγού) και αν όλα αυτά τα πράγματα μπορούν να εξαιρεθούν…»

Ο Yeowart έκανε έναν πολύ εύστοχο παραλληλισμό: «Είναι ακριβώς όπως με τους μηχανολόγους και τους τεχνικούς κανονισμούς. Βρισκόμαστε πλέον στις λεπτομέρειες αυτών των κανονισμών όπου γνωρίζουμε τι λένε, αλλά μπορείς να το ερμηνεύσεις αυτό με διαφορετικό τρόπο, παραμένοντας όμως εντός των κανονισμών;»

Ακριβώς όπως συμβαίνει και στους τεχνικούς κανονισμούς, η ακριβής διατύπωση των οικονομικών κανονισμών απαιτεί αποσαφηνίσεις. Υπάρχει μια διαδικασία που μπορεί να ακολουθήσει ο οικονομικός διευθυντής της κάθε ομάδας, γράφοντας επιστολή στην Επιτροπή Περιορισμού Εξόδων της FIA για συμβουλές όσον αφορά την ερμηνεία των οικονομικών κανονισμών.

Οι απαντήσεις στις επιστολές αυτές αποστέλλονται όχι μόνο στην ενδιαφερόμενη, αλλά σε όλες τις ομάδες, με τις ευαίσθητες πληροφορίες να έχουν αφαιρεθεί. Η FIA έχει επίσης αποστείλει στις ομάδες διάφορες υποδείξεις αποσαφήνισης, που είναι εφάμιλλες των τεχνικών ντιρεκτίβων που εκδίδονται κατά τη διάρκεια της σεζόν.

Οι οικονομικοί κανονισμοί επιτρέπουν όχι μόνο στη FIA αλλά και στις αντίπαλες ομάδες να ερευνήσουν για πιθανές παραβάσεις και να κάνουν παράπονα για υποπτευόμενες παραβάσεις. Φαίνεται ότι αναπόφευκτα θα δημιουργηθούν διαμάχες όπως αυτές που βλέπουμε στον τεχνικό τομέα (ή τους αγωνιστικούς κανονισμούς), με πιο πρόσφατο παράδειγμα τα παράπονα για τη χρήση εύκαμπτων πίσω αεροτομών και την τεχνική ντιρεκτίβα που έκανε πιο αυστηρά τα στατικά τεστ ακαμψίας της FIA.

Ήδη στις αρχές Μαϊου, ο διευθυντής της Mercedes, Toto Wolff, είχε κάνει γνωστό ότι στην αρχική ψήφο μεταξύ των ομάδων για την επιβολή αγωνιστικών ποινών σε περίπτωση παράβασης των οικονομικών κανονισμών, τρεις ομάδες (Ferrari, Red Bull και AlphaTauri) ψήφισαν εναντίον. Μερικές ημέρες αργότερα, ο διευθυντής της Ferrari, Mattia Binotto δήλωσε ότι και η Ferrari συμφωνούσε στην επιβολή αγωνιστικών ποινών, όχι όμως πριν αποσαφηνιστούν μερικές προθεσμίες. Πέραν των αγωνιστικών ποινών, για πιο μικρές παραβάσεις προβλέπεται η επιβολή οικονομικών προστίμων.

Δεδομένης της σημασίας που έχει για τις ομάδες να πιέσουν στο όριο του επιτρεπτού τους οικονομικούς κανονισμούς και την επιθετική ερμηνεία που υιοθετούν σε διατυπώσεις των τεχνικών κανονισμών, υπάρχει περίπτωση να δούμε την εφαρμογή αγωνιστικών ποινών. Θεωρητικά, μια ομάδα μπορεί ακόμα και να αποκλειστεί από το Πρωτάθλημα εάν διαπράξει πολύ σοβαρή παράβαση.

Η Aston Martin ευελπιστεί να ευνοηθεί από την εφαρμογή των οικονομικών κανονισμών, αφού ως Force India στο παρελθόν είχε επιδείξει την ικανότητα να χτυπάει πέραν του οικονομικού… βεληνεκούς της, τερματίζοντας στην 4η θέση του Πρωταθλήματος Κατασκευαστών to 2016 και το 2017, εκμεταλλευόμενη με τον καλύτερο τρόπο τους πόρους που είχε στη διάθεσή της.

H βρετανική ομάδα θα επεκτείνει το προσωπικό της, ανεβάζοντας τον αριθμό υπαλλήλων της από τους 535 στους 800 περίπου, καθώς είναι από τις αυτές που θα διογκωθούν για να βρεθούν στο όριο των οικονομικών κανονισμών, σε αντίθεση με τρεις πλουσιότερες, που θα πρέπει να αποδεσμεύσουν προσωπικό.

Η Aston Martin περιμένει και την εγκαινίαση του καινούργιου της εργοστασίου, το οποίο αναμένεται να λειτουργήσει τον Αύγουστο του 2022. Το κόστος κατασκευής του δεν υποπίπτει στους περιορισμούς εξόδων. Το ίδιο συμβαίνει και με την καινούργια αεροδυναμική σήραγγα που κατασκευάζει η McLaren._Φ.Λ.

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ