top icon
Διάφορα

Ταιριάζει ένα λάδι σε όλα τα αυτοκίνητα;

Πριν από πολλά χρόνια ήταν απλό: Η επιλογή του λαδιού κινητήρα ήταν απλή υπόθεση, επειδή το ίδιο λάδι ήταν κατάλληλο για όλα σχεδόν τα αυτοκίνητα. Σήμερα αυτό είναι εντελώς διαφορετικό.

Παλαιότερα ήταν σχεδόν αδιάφορο, ποιο λάδι βάζαμε στον κινητήρα: Οι διαφορετικοί τύποι λαδιών ήταν ελάχιστοι και το αυτοκίνητο ανεχόταν σχεδόν όλα τα λάδια. Αργότερα προστέθηκαν περισσότεροι τύποι λαδιών, αλλά οι διαφορετικές κατηγορίες ιξώδους όπως 10W-40 ή 15W-40 επέτρεπαν τον προσανατολισμό. Η τιμή ιξώδους εκφράζει, πόσο παχύρρευστο ή λεπτόρρευστο είναι το λάδι σε κρύα και θερμή κατάσταση. Αλλά σήμερα το ιξώδες αποτελεί μία μόνο από πολλές ιδιότητες και βοηθά ελάχιστα στην αναζήτηση του σωστού λαδιού.

Καθοριστικής σημασίας είναι σήμερα τα βιομηχανικά πρότυπα για το λάδι κινητήρα όπως για παράδειγμα αυτά που ορίζονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων ACEA ή το American Petroleum Institute (API). Εκτός από αυτό δημιούργησαν ειδικά οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές αυτοκινήτων τις δικές τους προδιαγραφές λαδιών. Συνολικά υπάρχουν σήμερα περισσότερες από 50 προδιαγραφές λαδιών κινητήρων.

Αλλά πώς γίνεται να μεγαλώνει συνεχώς η ζούγκλα των τύπων λαδιών; Στην προσπάθειά τους να μειώσουν την κατανάλωση καυσίμου και έτσι τις εκπομπές, ιδίως οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές αυτοκινήτων προσδιόρισαν το λάδι κινητήρα ως έναν από τους πολλούς παράγοντες επίδρασης. Όταν σχεδιάζουν έναν νέο κινητήρα, τότε οι ιδιότητες που πρέπει να διαθέτει το λάδι κινητήρα καθορίζονται από νωρίς. Ύστερα αποτελεί δουλειά των κατασκευαστών λαδιών να σχεδιάσουν ένα τέτοιο λάδι. Επειδή κάθε κατασκευαστής αυτοκινήτων ακολουθεί διαφορετικές τεχνολογικές αρχές, οι απαιτούμενες ιδιότητες λαδιών διαφέρουν μεταξύ τους. Ορισμένες φορές συνδυάζονται περισσότερες ιδιότητες σε ένα μόνο λάδι, άλλες φορές όχι.

Έτσι το γενικό λιπαντικό των προηγούμενων δεκαετιών εξελίχθηκε σε ένα εξαιρετικά εξειδικευμένο υγρό. Για αυτό δεν μπορεί να υπάρχει σήμερα ένα λάδι γενικής χρήσης, το οποίο ταιριάζει σε όλα τα οχήματα. Όποιος ισχυρίζεται κάτι άλλο, είτε δεν γνωρίζει είτε θέλει να κοροϊδέψει τον κόσμο.

Οπότε η ερώτηση για το «καλύτερο λάδι» δεν μπορεί να απαντηθεί συνολικά. Αντί αυτού το ζητούμενο είναι, να χρησιμοποιείται για κάθε αυτοκίνητο το σωστό λάδι. Σήμερα το λάδι κινητήρα είναι όπως ένα ρευστό ανταλλακτικό. Το να συμπληρώσεις λάθος λάδι είναι σαν να τοποθετείς λάθος ανταλλακτικό. Εγκυμονούν κίνδυνοι, που ξεπερνούν λίγη λάσπη στο κάρτερ. Πράγματι υπάρχουν συνδυασμοί λαδιού-κινητήρα, στους οποίους ο κινητήρας θα καταστρεφόταν μετά από μερικές εκατοντάδες χιλιόμετρα.

Η αλλαγή τάσης σε λιγότερους τύπους λαδιού δεν φαίνεται να έρχεται. Το αντίθετο: Στο μέλλον η ποικιλία λαδιών θα αυξηθεί ακόμα περισσότερο και η τάση σε ολοένα πιο εξειδικευμένους τύπους λαδιού θα συνεχιστεί. Αυτό κάνει τη ζωή των οδηγών και μηχανικών ακόμα πιο πολύπλοκη. Και για τους κατασκευαστές λαδιών θα ήταν πιο απλό, αν υπήρχαν λιγότεροι τύποι λαδιών. Αλλά αυτήν την εξέλιξη την ορίζουν πλέον οι κατασκευαστές αυτοκινήτων.

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ