Αυτά είναι τα Αριστεία μας για το 2023, τα καλύτερα αυτοκίνητα της χρονιάς που πέρασε, χωρίς όρους και περιορισμούς!
Όπως ήταν αναμενόμενο, τα SUV διατηρούν τον πρωταγωνιστικό τους ρόλο στην εντεκάδα των διακριθέντων αυτοκινήτων, όπως άλλωστε και τα εξηλεκτρισμένα μοντέλα, με τις παραδοσιακές δυνάμεις όμως να διατηρούν τη δική τους φωνή στο σύγχρονο αυτοκινητικό γίγνεσθαι.
ΤΑ ΠΛΗΘΩΡΙΚΑ
BMW M2
Στη σύγχρονη εκδοχή της, η BMW M2 πρόκειται για μια Μ4 όπου έχουν περιοριστεί το μήκος και το μεταξόνιο. Κάτω από το καπό βρίσκεται ο 3λιτρος biturbo 6κύλινδρος των 460 ίππων, με τη ροπή των 550 Nm να περνάει στους πίσω τροχούς – στη δική μας μέσω ενός αυτόματου κιβωτίου 8 σχέσεων και του διαφορικού Active M Differential με ποσοστό εμπλοκής έως και 100%! Το M Traction Control προσφέρει δέκα διαφορετικά στάδια υποβοήθησης, μέχρι την πλήρη απενεργοποίηση. Τα φρένα, εμπρός και πίσω, προέρχονται από την Μ4.
Ίδια η αρχιτεκτονική και στην ανάρτηση, όπου τα ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενα αμορτισέρ της Μ4, με διαφορετικές ρυθμίσεις. Καθώς όλο και λιγότερα είναι τα αυτοκίνητα που απευθύνονται στον Πραγματικό Οδηγό, η Μ2 αποτελεί μία από τις ελάχιστες εξαιρέσεις στη σημερινή πραγματικότητα της αυτοκίνησης. Την οδηγείς κάθε μέρα, όπως και σε πίστα, αλλά και στο βουνό, και το χαμόγελο παραμένει ίδιο όπως με την Μ3 πρώτης γενιάς…
MERCEDES AMG EQE 43 4MATIC SUV
Ποιος θα μπορούσε να φανταστεί πριν από μερικά χρόνια ότι από τη γραμμή παραγωγής των ειδικών τμημάτων των εταιρειών που ειδικεύονται στη δημιουργία σπορ καθαρόαιμων κατασκευών θα έβγαιναν αυτοκίνητα σαν την ηλεκτρική EQE SUV 43 MATIC; Κάποτε οι πιουρίστες της σπορ οδήγησης εξόρκιζαν ακόμα και την τοποθέτηση υπερπλήρωσης στον κινητήρα ή τη μετάδοση στους τέσσερις τροχούς.
Αυτά είναι ταμπού που από καιρό έχουν ξεπεραστεί, και σήμερα τα σήματα της «Μ» της BMW και, εν προκειμένω, της AMG κοσμούν ηλεκτρικά αυτοκίνητα με θηριώδη αμαξώματα. Η EQE SUV 43 MATIC ίσως δεν είναι σε θέση να διεκδικήσει τον τίτλο του καθαρόαιμου σπορ αυτοκινήτου, όμως οι 476 ίπποι που της εξασφαλίζουν οι δύο ηλεκτροκινητήρες εκτοξεύουν το αμάξωμα των 2.600 κιλών, και το πιο εντυπωσιακό της υπόθεσης είναι ότι η ηλεκτρική αυτή AMG εντυπωσιάζει και στον τρόπο που βάζει τη δύναμή της στην άσφαλτο.
COMPACT ELECTRIC
Jeep Avenger
Καθώς η Jeep θέλει να αποβάλει από πάνω της την εικόνα του πληθωρικού Αμερικανού κατασκευαστή, ενόψει μάλιστα της ηλεκτρικής μετεξέλιξής της, αποφάσισε να λανσάρει ένα αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Για το σκοπό αυτόν επέλεξε να κατέβει σε μια κατηγορία στην οποία μέχρι σήμερα δεν είχε εκπροσωπηθεί, στο κάτω άκρο δηλαδή των B–SUV, με το μήκος του αυτοκινήτου να ξεπερνά ελάχιστα τα 4 μ. Δεν υπάρχει αμφιβολία πως το Avenger με την πολύ καλή αυτονομία του δεν πρόκειται να δυσκολευτεί στο ταξίδι, ενώ το ιδανικό του περιβάλλον θα αποτελέσουν οι ασφάλτινοι και μη δρόμοι των ελληνικών νησιών.
Όμως, ας το παραδεχθούμε πως προς το παρόν το ιδανικό πεδίο δράσης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου παραμένει η πόλη. Εκεί το Avenger θα διαπρέψει, με τις εξαιρετικά συμπαγείς διαστάσεις του, το πρακτικό περιβάλλον του οδηγού, αλλά και τον απολαυστικό τρόπο που κυλάει αθόρυβα και τελικά… επιβάλλεται στις κακοτεχνίες των ελληνικών δρόμων. Η λογική τιμή του το καθιστά ένα πολύ πιο προσιτό αντικείμενο πόθου σε σχέση με άλλες premium κατασκευές, για όσους δε «γράφουν» καθημερινά πολλά χιλιόμετρα, ενώ δεν μπορεί να παραβλεφθεί το σημαντικό όφελος από την εξοικονόμηση στο κόστος ανεφοδιασμού. Αυτό, άλλωστε, για τους πιο διστακτικούς, θα αποτελέσει τελικά και το δέλεαρ για τη μετάβαση στην επομένη της αυτοκίνησης.
HYUNDAI KONA
Το νέο Hyundai Kona μεγάλωσε, ωρίμασε και αξίζει δικαιωματικά τη θέση του στα Αριστεία μας. Ενδεικτικά το μήκος του, από τα 4.165 χλστ. του προηγούμενου μοντέλου, έχει φτάσει πλέον στα 4.355 χλστ. Το πλάτος και το ύψος έχουν μεγαλώσει αντίστοιχα κατά 20 χλστ., ενώ και το μεταξόνιο έχει μακρύνει κατά 60 χλστ. Με τις διαστάσεις του αυτοκινήτου να προσεγγίζουν εκείνες των C–SUV, δε θα μπορούσε παρά να προσφέρει πλούσιους χώρους για επιβάτες και αποσκευές.
Στο φιλόξενο και ποιοτικό εσωτερικό είναι ξεκάθαρο ότι πηγή έμπνευσης είναι το Ioniq 5, με τον πρώτο λόγο να ανήκει στον ψηφιακό πίνακα οργάνων, που ενσωματώνει τις δύο οθόνες των 12,3 ιντσών η καθεμία. Το νέο Kona είναι διαθέσιμο ως αμιγώς ηλεκτρικό με 156 και 218 ίππους, όπως αυτό που μας ταξίδεψε στα Ιωάννινα (βλ. σχετικές σελίδες), προσφέρεται όμως επίσης σε υβριδική έκδοση (1.6 141 ίππων, 6DCT), όπως και με δύο βενζινοκίνητα σύνολα 1.0Τ 120 ίππων και 1.6Τ 198 ίππων.
MG4 Electric
Το συμπαγές χάτσμπακ αμάξωμα του MG4 αποτελεί μια ευχάριστη εξαίρεση απέναντι στον ορυμαγδό των SUV. Την ίδια στιγμή, το μεγάλο μεταξόνιο των 2.705 χλστ. εξασφαλίζει πλούσιους χώρους για τους πίσω επιβάτες, ενώ η πρόσβασή τους στο εσωτερικό διευκολύνεται από τις πολύ μεγάλες πόρτες, που ανοίγουν σχεδόν σε γωνία 90 μοιρών.
Στην καθημερινή συμβίωση, το MG4 αποδεικνύεται ιδιαίτερα φιλικό. Η ανάρτηση δεν κουράζει μέσα στην πόλη, το αυτοκίνητο δείχνει ιδιαίτερα ζωντανό, ενώ το τιμόνι του «κόβει» πολύ, διευκολύνοντας στους επιτόπιους ελιγμούς. Εννοείται πως οι 204 ίπποι και τα άμεσα διαθέσιμα 250 Nm της ροπής εξασφαλίζουν έναν πολύ ζωντανό χαρακτήρα, με το αυτοκίνητο να επιτυγχάνει το «0-100» σε 7,9 δλ. Το MG4, που εξελίχθηκε για την ευρωπαϊκή αγορά, αποτελεί ένα ολοκληρωμένο αυτοκίνητο, στο οποίο στην πραγματικότητα είναι δύσκολο να βρεις ψεγάδι, και αντιπροσωπεύει μια εξαιρετική αξία, αν στην προσιτή τιμή του συνυπολογίσεις τις επιδόσεις που προσφέρει και την ηλεκτρική του τεχνολογία.
ΤΑ ΕΞΗΛΕΚΤΡΙΣΜΕΝΑ
NISSAN X-Trail
Μπορεί το X–Trail να θεωρούνταν κάποτε ένα συμπληρωματικό μοντέλο σε σχέση με το αειθαλές Qashqai, εντούτοις η νεότερη γενιά του συνιστά μία αυθύπαρκτη πρόταση στην ήδη πολυσχιδή γκάμα των SUV προτάσεων της ιαπωνικής εταιρείας, που πλέον χαράσσει τον δικό της δρόμο σε σχέση με το διαχρονικό best–seller της. Και αν το ντιζάιν, οι χώροι και η ποιότητα κατασκευής ουδέποτε αποτέλεσαν σημείο… τριβής για οποιοδήποτε Χ-Trail, στη νεότερη εκδοχή του μοντέλου το μεγάλο στοίχημα που έπρεπε να κερδηθεί ήταν ο «εξηλεκτρισμός» του.
Και εδώ η Nissan φαίνεται να πέτυχε διάνα τον στόχο της, συνοδεύοντας το δυνητικά 7θέσιο SUV της με ένα σοφιστικέ υβριδικό σύστημα με την ονομασία «e–POWER», που συνειδητά λέει «όχι» στην πρίζα, επενδύοντας αντ’ αυτής σε ένα εξόχως αποτελεσματικό πακέτο που αξιοποιεί το high–tech θερμικό σκέλος του ως γεννήτρια – και όχι ως πρωταρχική πηγή κίνησης. Αυτή ακριβώς είναι η έκδοση του νέου X–Trail, που δικαίως κατακτά το ένα από τα δεκατρία φετινά «Αριστεία» μας.
TOYOTA PRIUS
Το πρώτο Prius ήταν εκείνο που πριν από 25 χρόνια φύτεψε το σπόρο του υβριδισμού, και μέσα στις τρεις επόμενες γενιές του είδε το δέντρο της οικολογικής οδήγησης να ανθίζει και να μεγαλώνει. Τώρα πια όμως, που η εμπορική σκυτάλη έχει περάσει σε άλλα μοντέλα (βλέπε Yaris και Corolla), το Prius καλείται να μετεξελιχθεί σε κάτι αλλιώτικο, πάντοτε βέβαια μέσα στο τεχνολογικό πλαίσιο των υβριδικών συστημάτων της μητρικής εταιρείας. Τη λύση ήρθε να δώσει το στοιχείο που έλειπε διαχρονικά από το DNA του, και αυτό δεν είναι άλλο από έναν δυναμικό χαρακτήρα, απόρροια ανάλογης σχεδίασης και αντάξιας οδικής συμπεριφοράς. Οι δημιουργοί του νέου Prius τελικά πέτυχαν διάνα και στα δύο, με το αζημίωτο.
Το νέο Prius σε κερδίζει αμέσως με τη χαμηλή του σιλουέτα, το πέμπτης γενιάς επαναφορτιζόμενο (plug-in) υβριδικό σύστημα διαθέτει την απαιτούμενη δύναμη (μόνο υπό πίεση δυσανασχετεί και πάλι το κιβώτιο) χωρίς «καταναλωτικές» θυσίες, ενώ χαίρεσαι να το οδηγείς ακόμα και με έναν σβέλτο ρυθμό.
Η ΝΕΑ ΓΕΝΙΑ ΤΩΝ SUV
RENAULT AUSTRAL
Μπορεί η Renault να έχει ρίξει μεγάλο βάρος στην εξέλιξη πολύ ενδιαφερόντων ηλεκτρικών μοντέλων, δεν θα μπορούσε όμως να αδιαφορήσει για το big business της εποχής μας, που δεν είναι άλλο από τα SUV. Έτσι, με βάση το πλάνο Renaulution, η Renault με το Austral δημιούργησε το επόμενο ορόσημο στην επίθεσή της στην κατηγορία C-SUV, που φιλοδοξεί να μετατρέψει τη γαλλική μάρκα σε σημείο αναφοράς. Αυτό, όταν αποκρυπτογραφηθεί, μεταφράζεται στη δέσμευση της εταιρείας να απαγκιστρωθεί από την ιαπωνική σύμπραξη με τη Nissan γενικότερα, και το Qashqai ειδικότερα.
Αυτό στην περίπτωση του Austral υλοποιείται μέσω της εντυπωσιακής σχεδίασης με κεντρικό θέμα το «Nouvel’R» λογότυπο στη μάσκα, το αναβαθμισμένο και άνετο εσωτερικό με πλειάδα κατασκευαστικών και τεχνολογικών ευρημάτων, αλλά και τις μηχανολογικές λύσεις της πλατφόρμας CMF-CD. Σε αυτό το τελευταίο το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στην κορυφαία υβριδική έκδοση των 200 ίππων. Τα τεχνολογικά ευρήματα δεν περιορίζονται στο multi-mode κιβώτιο, αλλά επεκτείνονται μέχρι και την ανάρτηση, όπου την πίσω διάταξη πολλαπλών συνδέσμων πλαισιώνει ένα σύστημα τετραδιεύθυνσης, που βελτιώνει κατακόρυφα την ευελιξία.
PEUGEOT 408
Ήταν το ίδιο το γαλλικό εργοστάσιο αυτό που χαρακτήρισε «απροσδόκητο» το «408», το οποίο έρχεται να γεφυρώσει την απόσταση μεταξύ των καθαρόαιμων SUV και των παραδοσιακών χάτσμπακ.
Η Peugeot «είδε» χώρο μεταξύ των δύο δημοφιλέστερων κατηγοριών αμαξωμάτων και τον κάλυψε με ένα αμάξωμα που επί της ουσίας συνδυάζει τα βασικότερα χαρακτηριστικά των SUV με εκείνα των χάτσμπακ. Το «408» δανείζεται από τα τζιποειδή την αυξημένη απόσταση από το έδαφος, την άνεση και την επάρκεια χώρων, την ώρα που οι δημιουργοί του έχουν προσπαθήσει να του αποδώσουν τα οδηγικά χαρακτηριστικά ενός χάτσμπακ ή και σεντάν μοντέλου.
Στα «συν» του «408», η ευρεία γκάμα κινητήρων, που πέραν της συμβατικής περιλαμβάνει και plug–in εκδόσεις, ενώ αναμένεται και μία αμιγώς ηλεκτρική. Σε κάθε περίπτωση, ατού του μοντέλου είναι η άνεση που απολαμβάνουν όλοι οι επιβάτες στο ποιοτικό εσωτερικό του, και η διαφορετικότητα που τους χαρίζει στο πλαίσιο της κατηγορίας C.
ΤΟ DESIGN ΣΤΟ ΠΡΟΣΚΗΝΙΟ
MICROLINO
Η μικροκινητικότητα έχει το αριστείο της! Το Microlino είναι αναμφίβολα ένα από τα πλέον ολοκληρωμένα οχήματα της κατηγορίας των microcars και ταυτόχρονα αποτελεί ένα εντυπωσιακό γκάτζετ. Με μοναδικό ντιζάιν και ψαγμένο μέχρι την τελευταία του λεπτομέρεια, καθιστά τη μετακίνηση μια διασκεδαστική εμπειρία. Το Microlino κατασκευάζεται στο Τορίνο από την εταιρεία Micro, φημισμένη έως σήμερα για τα ποιοτικά της πατίνια. Με μήκος μόλις 2.519 χλστ. (3.031 χλστ. με ανοιχτή την πόρτα), η δεύτερη γενιά του μοντέλου έχει αναβαθμιστεί σημαντικά, με το καινούργιο αυτοφερόμενο πλαίσιο να έχει πάρει τη θέση του σωληνωτού της αρχικής εκδοχής.
Το αμάξωμα, που είναι κατασκευασμένο από αλουμίνιο, θα φιλοξενήσει με άνεση δύο κανονικής διάπλασης επιβάτες, προσφέροντας παράλληλα 230 λίτρα για να μεταφέρετε τα ψώνια σας. Το μοτέρ των 12,5 kW συνδυάζεται με τρεις διαφορετικής χωρητικότητας μπαταρίες (6, 10,5 και 14 kWh), που εξασφαλίζουν αντίστοιχα αυτονομία για έως και 230 χλμ., ενώ και στις τρεις περιπτώσεις η φόρτιση δεν ξεπερνάει τις 4 ώρες.
VOLKSWAGEN I.D. Buzz
Το VW I.D. Buzz αναβιώνει το εμβληματικό Bulli στη σύγχρονη εποχή. Πρόκειται για ένα ηλεκτρικό MPV με άπλετο χώρο για τους πέντε επιβάτες του και πολυχρηστικές λύσεις, όπως και ο μακρινός προκάτοχός του. Οι Γερμανοί σχεδιαστές πέτυχαν να διατηρήσουν τη φιλικότητα που έβγαζε στο μάτι εκείνο το μοντέλο και προσάρμοσαν πάνω του τα σημερινά ζητούμενα ως προς την ασφάλεια και, φυσικά, την τεχνολογία.
Όσο για το ποιόν του, οι ίδιοι λένε πως το ID. Buzz απευθύνεται σε κάθε λογής πελάτες, από οικογένειες έως άτομα που χρειάζονται πολύ χώρο για το χόμπι τους. Ανθρώπους που δίνουν σημασία στο σχεδιασμό και που -όπως σε πλείστες άλλες περιπτώσεις ιδιαίτερων αυτοκινήτων- αισθάνονται πως θέλουν να ξεφύγουν από τα SUV. Και, φυσικά, στο εργοστάσιο δεν κρύβουν πως από κάπου στο βάθος ελπίζουν πως το ID. Buzz θα αντλήσει και κοινό μεταξύ εκείνων των ρομαντικών που δεν έπαψαν να θαυμάζουν το Bulli, αλλά ταυτόχρονα είναι έτοιμοι να περάσουν στον κόσμο της ηλεκτροκίνησης.
ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΤΑ ΑΡΙΣΤΕΙΑ ΤΟΥ 2022
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΛΜΠΑΝΕΛΛΗΣ, ΘΑΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ
Αριστεία 2023: Η φωτογραφίση
Ευχαριστούμε την εταιρεία Λατομείων Μαρμάρου Διονύσου-Πεντέλης για τη φιλοξενία των φετινών μας Αριστείων. Τα Λατομεία Μαρμάρου Διονύσου (Dionyssomarble) έχουν διανύσει μια ιστορική διαδρομή εκατό ετών και κατέχουν ηγετική θέση μεταξύ των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή, επεξεργασία και εμπορία μαρμάρου και λοιπών διακοσμητικών πετρωμάτων.