Η Jaguar κάνει το μεγάλο βήμα προς την ηλεκτροκίνηση στη νέα και πολλά υποσχόμενη κατηγορία των ηλεκτροκίνητων SUV.

Τη χρονιά που πέρασε καταγράφηκαν 1,3 εκ. πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων, μια εντυπωσιακή αύξηση της τάξης του 58% σε σχέση με το 2016. Συνυπολογίζοντας πως το 2020 η αγορά των SUV αναμένεται να φτάσει τις 24,3 εκ. μονάδες, μόνο τυχαία δεν μπορεί να θεωρηθεί η ενασχόληση των κατασκευαστών κύρους με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα του είδους. Tesla Model X, Audi E-tron, Mercedes EQ C και Jaguar I-Pace είναι τα μοντέλα που κάνουν την αρχή. Και εμείς βρισκόμαστε στην Πορτογαλία για να οδηγήσουμε το νεότερο μέλος της οικογένειας SUV της βρετανικής εταιρείας.

Από την πρώτη ματιά είναι σαφές πως η Ι-Pace εξελίχθηκε εξ αρχής ως ηλεκτρικό μοντέλο. Κάτι που γίνεται αντιληπτό στις αναλογίες του αυτοκινήτου, οι οποίες για πρώτη φορά δε χαρακτηρίζονται από το μακρύ καπό, το σήμα κατατεθέν της εταιρείας. Ποιος ο λόγος άλλωστε, όταν οι χωροταξικές απαιτήσεις του ηλεκτρικού συστήματος μετάδοσης είναι πολύ περιορισμένες σε σχέση με τον κινητήρα εσωτερικής καύσης; Έτσι, το μεταξόνιο των σχεδόν τριών μέτρων (2.990 μ. για την ακρίβεια) στο αυτοκίνητο μήκους 4.682 χλστ. προσφέρει σαφώς αυξημένη άνεση για τους επιβάτες, ο χώρος αποσκευών εκτοξεύεται στα 656 λίτρα, ενώ υπάρχει και ένας επιπλέον χώρος 26 λίτρων κάτω από το εμπρός καπό. Βασικό χαρακτηριστικό η σύγχρονη και αεροδυναμική σχεδίαση, τομέας που η I-Pace διαπρέπει με συντελεστή οπισθέλκουσας 0,29.

Ανάμεσα στους δύο άξονες τοποθετείται η μπαταρία ιόντων λιθίου 90kWh, η οποία αποτελεί και δομικό στοιχείο του σχεδόν εξ ολοκλήρου αλουμινένιου αμαξώματος, προσφέροντας ιδανική κατανομή βάρους 50%-50%, χαμηλό κέντρο βάρους και στρεπτική ακαμψία 36 kNm ανά μοίρα, την καλύτερη τιμή από κάθε άλλη Jaguar. Δύο μοτέρ, σχεδιασμένα in-house από έναν Έλληνα, τον Αλέξανδρο Μιχαϊλίδη, τοποθετούνται στον εμπρός και πίσω άξονα αντίστοιχα, προσφέροντας τετρακίνηση, συνολική ισχύ 400 ίππων και 696 Nm ροπής. Για λόγους εξοικονόμησης χώρου και βάρους τα ημιαξόνια περνούν, μάλιστα, μέσα από τα ηλεκτρικά μοτέρ. Το τεχνικό πακέτο ολοκληρώνεται με την ανάρτηση διπλών ψαλιδιών εμπρός, πολλαπλούς σύνδεσμους πίσω και προαιρετικές αερόσουστες με ενεργά αμορτισέρ (και συνολική διαδρομή 90 χλστ.).

Για τους αριθμολάγνους όλα αυτά μεταφράζονται σε επιτάχυνση 0-100 χλμ. 4,8 δλ., τελική ταχύτητα 200 χλμ./ώρα και αυτονομία 480 χλμ. στο νέο κύκλο μέτρησης WLTP. Όσο για τη φόρτιση της μπαταρίας των 432 κυψελών, απαιτούνται 12 ώρες και 36 λεπτά σε σύνδεση με κοινή παροχή ρεύματος (7kW), 10 ώρες για τη φόρτιση στο 80% της χωρητικότητάς της, ενώ για την επίτευξη της ίδιας τιμής σε ταχυφορτιστή συνεχούς ρεύματος 100kW θα χρειαστούν μόλις 40 λεπτά. Για τους βιαστικούς, ένα τέταρτο της ώρας σε ταχυφορτιστή αρκεί για να προσφέρει 100 χλμ. αυτονομίας. Not bad at all... Η μπαταρία συνοδεύεται με εγγύηση οκτώ ετών ή 160.000 χλμ., σε αντίθεση με τη συνήθη εγγύηση των τριών ετών/100.000 των υπόλοιπων μερών του αυτοκινήτου. Και η άχρηστη πληροφορία της ημέρας είναι πως θα μπορούσε να φορτίσει 9.000... iphone.

Διαβάστε επίσης: Αυτόνομες δοκιμές από τη Waymo με «άρμα» της νέα Jaguar I-Pace

Στο εσωτερικό, η οθόνη TFT στον πίνακα οργάνων και οι δύο οθόνες αφής για πολυμέσα και κλιματισμό στο κέντρο του ταμπλό κλέβουν την παράσταση, φέρνοντας οδηγό και επιβάτες λίγο πιο κοντά στο μέλλον. Την ίδια στιγμή η ποιότητα και η πολυτέλεια που θα περίμενε κανείς από μια Jaguar παραμένουν αναλλοίωτες, όπως αποτυπώνεται στα προσεγμένα υλικά, την εργονομία και την αίσθηση άνεσης που άμεσα σου μεταδίδει η καμπίνα των επιβατών. Δε θα περίμενε κανείς κάτι άλλο από το να κολλάει στο κάθισμα στο σανίδωμα του πεντάλ γκαζιού και αυτό ακριβώς συμβαίνει. Χωρίς κανένα μούγκρισμα, δισταγμό ή θόρυβο η I-Pace επιταχύνει εντυπωσιακά, αφού τα δύο ηλεκτρικά μοτέρ υπερνικούν εύκολα την αδράνεια της μάζας 2.208 κιλών. Η τελευταία κρύβεται μάλιστα πολύ καλά και στις στροφές, αφού το χαμηλό κέντρο βάρους περιορίζει στο ελάχιστο τις κλίσεις του αμαξώματος. Σε συνδυασμό με το ακριβές, ηλεκτρομηχανικό τιμόνι και την τετρακίνηση η I-Pace σε προκαλεί για οδήγηση!

Από την αρχική κατανομή 50%-50% το torque vectoring μπορεί να στείλει έως και το 90% της ροπής στον πίσω άξονα, που στην πράξη σημαίνει πως θα πάει και με τα «τέσσερα», όταν το επιδιώξεις, αλλά απ' την άλλη θα χρειαστεί αρκετή προσοχή στο πάτημα του γκαζιού στην έξοδο, αφού η άμεση απόκριση των ηλεκτροκινητήρων με την τεράστια ροπή θα προκαλέσει υποστροφή. Τόσο στην πίστα του Αλγκάρβε, όσο και στους ορεινούς, επαρχιακούς δρόμους, η I-Pace αφήνει μόνο θετικές εντυπώσεις. Ακόμα και σε κάποια κομμάτια off-road που οι Βρετανοί έχουν ενσωματώσει στη διαδρομή μας, το ηλεκτροκίνητο SUV τα πάει περίφημα, δείχνοντας πως οι δυνατότητές του ξεπερνούν κατά πολύ τις απαιτήσεις του μέσου αγοραστή.

Διαβάστε επίσης: Η καθαρόαιμη Jaguar I-Pace eTrophy

Επιστρέφοντας στην άσφαλτο επιβεβαιώνουμε ότι παράλληλα μπορεί να μετακινήσει με άνεση πέντε επιβάτες και μόνο σε κάποιες εγκάρσιες ανωμαλίες θα περάσουν κραδασμοί στην καμπίνα, αφού η αερανάρτηση φιλτράρει πολύ καλά όλες τις υπόλοιπες κακοτεχνίες του οδοστρώματος, ιδίως με τις 20αρες (και όχι τις υπερβολικές 22αρες) ζάντες. Δυστυχώς, η βασική έκδοση με συμβατικές αναρτήσεις δεν ήταν διαθέσιμη για συγκρίσεις. Ως είθισται και σε άλλα ηλεκτροκίνητα, ο οδηγός μπορεί να επιλέξει το βαθμό ανάκτησης ενέργειας κατά το φρενάρισμα. Στη μεγαλύτερη σκάλα παράγεται επιβράδυνση έως και 0,4g με το άφημα του γκαζιού, πράγμα που σημαίνει πως, στην πλειονότητα των αστικών μετακινήσεων, η I-Pace μπορεί να οδηγηθεί με ένα μόνο πεντάλ. Αξίζει να σημειώσουμε πως τοπογραφικές πληροφορίες από το σύστημα πλοήγησης, μετρήσεις θερμοκρασίας και πρόγνωσης καιρού, το στιλ οδήγησης και οι κυκλοφοριακές συνθήκες λαμβάνονται υπόψη για τον υπολογισμό της αυτονομίας, που πράγματι είναι εντυπωσιακά ακριβής.

Στόχος πωλήσεων δεν έχει τεθεί, αλλά οι 35.000 εκδηλώσεις ενδιαφέροντος αποδεικνύουν πως δε θα πρέπει να λογίζεται απλά και μόνο ως μια εκκεντρικότητα. Η  Ι-Pace έχει προσωπικότητα που ξεχωρίζει, είναι πρακτική στην καθημερινή χρήση, ενώ ταυτόχρονα είναι μια πραγματική Jaguar. Με δυο λόγια μπορεί να τα βάλει όχι μόνο με τα ανταγωνιστικά ηλεκτρικά μοντέλα κύρους, αλλά με κάθε SUV συμβατικής ή εναλλακτικής τεχνολογίας._Ν.Κ.

Πιστεύετε πως και στο φετινό Αυτοκίνητο της Χρονιάς, από τους 7 φιναλίστ, ένα από τα ηλεκτρικά Porsche Taycan & Tesla Model 3, θα μπορούσε να επικρατήσει του συμβατικού ανταγωνισμού (BMW 1 Series, Ford Puma, Peugeot 208, Renault Clio & Toyota Corolla);

Επιλογές
Ψηφοφορία

Τιμές - Τεχνικά