X
Περιβάλλον

COP26: Ποιες εταιρείες δεν υπέγραψαν τη διακήρυξη κατάργησης των κινητήρων εσωτερικής καύσης το 2040;

Αρκετές χώρες και οργανισμοί, αλλά και έξι μεγάλοι κατασκευαστές αυτοκινήτων, συμφώνησαν στην κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης στην αυτοκινητοβιομηχανία έως το 2040. Όχι όμως και οι VW, Toyota και Stellantis.

Μια μεγάλη ομάδα χωρών, εταιρειών και πόλεων δεσμεύτηκε να καταργήσει σταδιακά τα οχήματα με ορυκτά καύσιμα έως το 2040, ως μέρος των προσπαθειών για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και τον περιορισμό της υπερθέρμανσης του πλανήτη.

Εντούτοις, οι δύο κορυφαίες αυτοκινητοβιομηχανίες στον κόσμο, η Toyota και η VW, καθώς και οι μεγάλες αγορές αυτοκινήτων της Κίνας, των ΗΠΑ και της Γερμανίας, δεν υπέγραψαν, υπογραμμίζοντας τις προκλήσεις στη μετάβαση σε καθεστώς μηδενικών εκπομπών.

Από την εν λόγω δέσμευση απουσίαζαν επίσης οι Stellantis, Honda, Nissan, BMW και Hyundai.

Η Διακήρυξη COP26 για το Κλίμα που αποκαλύφθηκε σήμερα στα πλαίσια των σχετικών συνομιλιών που πραγματοποιούνται στη Γλασκώβη της Σκωτίας, δεσμεύει τις χώρες και τις εταιρείες να «επιταχύνουν με γρήγορους ρυθμούς» τη μετάβαση σε οχήματα μηδενικών εκπομπών

Οι βασικές εταιρείες και χώρες που υπέγραψαν ήταν η Ford και η General Motors, η Ινδία, η δεύτερη σε πληθυσμό χώρα στον κόσμο, καθώς και μεγάλοι εταιρικοί αγοραστές οχημάτων, συμπεριλαμβανομένης της Leaseplan, η οποία νοικιάζει 1,7 εκατομμύρια αυτοκίνητα σε 30 χώρες.

Η General Motors δήλωσε ότι «είναι υπερήφανη που τώρα βρίσκεται μαζί με άλλες εταιρείες, κυβερνήσεις και οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών για να εργαστούν για τη μετάβαση σε οχήματα 100% μηδενικών εκπομπών έως το 2035».

Η Ford επιβεβαίωσε τη συμμετοχή της δηλώνοντας: «Θα χρειαστεί να εργαστούμε όλοι μαζί για να το πετύχουμε».

Στο ίδιο μήκος κύματος συντάχθηκαν επίσης οι Volvo, Mercedes, BYD και Jaguar Land Rover.

Η Volvo έχει ήδη δεσμευτεί να γίνει πλήρως ηλεκτρική έως το 2030, ενώ κάτι αντίστοιχο θα συμβεί και με την Jaguar το 2025. Η Ford έχει δηλώσει ότι ο στόλος των επιβατικών αυτοκινήτων της στην Ευρώπη θα είναι πλήρως ηλεκτρικός μέχρι το 2030, με την Mercedes να «μεταβαίνει» στα πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα στο τέλος της δεκαετίας, όπου οι συνθήκες της αγοράς το επιτρέπουν.

«Τείχος» από VW και Toyota

Σε αντίθεση, ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου VW, Herbert Diess, δήλωσε ότι η προτεινόμενη ημερομηνία για σταδιακή κατάργηση των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης έως το 2040 «δεν είναι εφικτή», συμπληρώνοντας:

«Χρειαζόμαστε πρώτες ύλες, νέα ορυχεία, μια κυκλική οικονομία. Η διαθεσιμότητα μπαταριών και η κατασκευή δικτύων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας σε όλη την Ευρώπη θα είναι το σημείο που θα δημιουργήσει προβλήματα».

Η VW έχει δεσμευτεί μέχρι στιγμής να παράγει μόνο πλήρως ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη από το 2035 και να έχει έναν στόλο ουδέτερο σε εκπομπές CO2 παγκοσμίως έως το 2050.

Από τη μεριά της, η Toyota δήλωσε απρόθυμη να υπογράψει τη συμφωνία λέγοντας ότι «είναι δύσκολο για εμάς να δεσμευτούμε στην κοινή δήλωση σε αυτό το στάδιο».

Ο Kohei Yoshida, γενικός διευθυντής στο Toyota ZEV Factory, δήλωσε:

«Είναι πολύ σημαντικό να διασφαλίσουμε ότι έχουμε στο μυαλό μας όλες τις χώρες και όλες τις περιοχές, διαφορετικά περιβάλλοντα και διαφορετικά μέρη. Θα χρειαστεί χρόνος για να δημιουργηθούν υποδομές για ηλεκτρικά οχήματα, μπαταρίες και κυψέλες καυσίμου σε αναπτυσσόμενες οικονομίες όπως αυτές της Αφρικής και της Λατινικής Αμερικής».

Σε κλίμα προβληματισμού

Τα αυτοκίνητα, τα φορτηγά, τα πλοία, τα λεωφορεία και τα αεροπλάνα ευθύνονται για περίπου το ένα τέταρτο όλων των παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου άνθρακα, σύμφωνα με στοιχεία της Διεθνούς Υπηρεσίας Ενέργειας, από τα οποία το μεγαλύτερο μέρος προέρχεται από τα οχήματα.

Η φαινομενική απροθυμία της Γερμανίας και της Κίνας, της μεγαλύτερης αγοράς αυτοκινήτου στον κόσμο, καθώς και των Η.Π.Α., της μεγαλύτερης οικονομίας στον κόσμο και της δεύτερης μεγαλύτερη αγοράς αυτοκινήτου στον πλανήτη, αν μη τι άλλο εγείρει σοβαρά ερωτήματα σχετικά με την αποτελεσματικότητά της συμφωνίας.

Εκπρόσωπος της Γερμανίας δήλωσε ότι η κυβέρνηση της χώρας του δεν υπογράφει την συμφωνία επειδή δεν έχει ακόμα επιτευχθεί η απαραίτητη «εσωτερική συναίνεση» για μια οριακή, όπως χαρακτηρίζεται, πτυχή της δέσμευσης που αφορά το εάν καύσιμα που παράγονται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας αλλά χρησιμοποιούνται σε κινητήρες εσωτερικής καύσης, θα μπορούσαν να αποτελέσουν μέρος της λύσης.

Πηγή της αυτοκινητοβιομηχανίας δηλώνουν ότι ορισμένες εταιρείες κατασκευής οχημάτων είναι επιφυλακτικές για τη δέσμευση καθώς η τελευταία επιβάλει «δαπανηρές αλλαγές στην τεχνολογία», χωρίς παράλληλα να υπάρχει παρόμοια δέσμευση από τις κυβερνήσεις ώστε να διασφαλίσουν ότι θα κατασκευαστεί η απαραίτητη υποδομή φόρτισης που θα υποστηρίξει τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!