X
Κόσμος

Η Κίνα αντεπιτίθεται κατηγορώντας την Ευρώπη για κινήσεις «ωμού προστατευτισμού»

Η πρόθεση της Ευρώπης να ξεκινήσει έρευνα για τις επιδοτήσεις στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα πυροδοτεί τις έντονες αντιδράσεις του Πεκίνου.

Τα Πεκίνο επέκρινε την πρόθεση της Ευρώπης να ξεκινήσει έρευνα μέσω της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις επιδοτήσεις που απολαμβάνουν τα κινεζικά αυτοκίνητα στη γηραιά ήπειρο μιλώντας για «ωμό προστατευτισμό» και προειδοποίησε ότι θα επηρεάσει αρνητικά τις οικονομικές και εμπορικές σχέσεις των δύο πλευρών.

Η έρευνα της ΕΕ «είναι μια ωμή πράξη προστατευτισμού που θα διαταράξει και θα στρεβλώσει σοβαρά την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία και την αλυσίδα εφοδιασμού, συμπεριλαμβανομένης της ΕΕ, και θα έχει αρνητικό αντίκτυπο στις οικονομικές και εμπορικές σχέσεις Κίνας-ΕΕ», ανέφερε σε δήλωση το υπουργείο Εμπορίου της Κίνας.

«Η Κίνα θα δώσει μεγάλη προσοχή στις τάσεις προστατευτισμού και τις επακόλουθες ενέργειες της ΕΕ και θα προστατεύσει σθεναρά τα νόμιμα δικαιώματα και τα συμφέροντα των κινεζικών εταιρειών», πρόσθεσε το Πεκίνο.

Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula von der Leyen ανακοίνωσε την έρευνα χθες, κατηγορώντας την Κίνα ότι «πλημμύρισε» τις παγκόσμιες αγορές με ηλεκτρικά αυτοκίνητα που έχουν τεχνητά χαμηλές τιμές λόγω τεράστιων κρατικών επιδοτήσεων.

Η έρευνα, η οποία θα μπορούσε να οδηγήσει σε δασμούς στα κινεζικά EV, προκάλεσε προειδοποιήσεις από πολυάριθμους αναλυτές τις αγοράς για πιθανά αντίποινα από το Πεκίνο, καθώς και αντιδράσεις από στελέχη της κινεζικής βιομηχανίας που υποστηρίζουν ότι το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα των ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα δεν οφείλεται σε επιδοτήσεις.

Οι αναλυτές του Eurasian Group, για παράδειγμα προειδοποίησαν ότι εάν οι Βρυξέλλες επιβάλλουν τελικά δασμούς στα επιδοτούμενα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα, το Πεκίνο πιθανότατα θα επιβάλει αντίμετρα για να βλάψει τις ευρωπαϊκές βιομηχανίες.

Άλλοι αναλυτές ανέφεραν ότι η έρευνα θα μπορούσε να επιβραδύνει και την επέκταση της παραγωγής μπαταριών από κινέζους προμηθευτές, αν και αυτό δεν θα πρέπει να αποτελεί μεγάλο κίνδυνο για τους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας, καθώς οι τελευταίοι θα μπορούσαν να στραφούν σε άλλες αναπτυσσόμενες αγορές όπως η Νοτιοανατολική Ασία.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι κατασκευαστές EV από τη μεγαλύτερη αγορά του πλανήτη έχουν επιταχύνει τις εξαγωγικές τους προσπάθειες καθώς η επιβράδυνση της καταναλωτικής ζήτησης «εντός έδρας» επιδεινώνει την πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα των τοπικών μονάδων.

Από τη μεριά του, ο Cui Dongshu, ο γενικός γραμματέας της Ένωσης Επιβατηγών Αυτοκινήτων της Κίνας, δήλωσε στον προσωπικό του λογαριασμό στο WeChat ότι είναι «ιδιαίτερα αντίθετος» στην αναθεώρηση και προέτρεψε την ΕΕ να μην προβεί σε «αυθαίρετη χρήση» οικονομικών ή εμπορικών εργαλείων.

Το σίγουρο είναι ότι οι σχέσεις ανάμεσα σε ΕΕ και Κίνα είναι ήδη τεταμένες, με την πρώτη να ασκεί πιέσεις προκειμένου να μειώσει την εξάρτησή της από τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του πλανήτη – που όμως αποτελεί και τον Νο.1 εμπορικό εταίρο της.

Η έρευνα που εξήγγειλε η ΕΕ – πιθανότητα ως μοχλός πίεσης – θα καθορίσει την ατζέντα και τον «τόνο» των διμερών συνομιλιών ενόψει της ετήσιας Συνόδου Κορυφής ανάμεσα σε Κίνα και ΕΕ, η οποία θα πραγματοποιηθεί πριν από το τέλος του έτους, με επίκεντρο την απαίτηση της ΕΕ για ευρύτερη πρόσβαση στην κινεζική αγορά και εξισορρόπηση των κανόνων εμπορίου.

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!