X
Επικαιρότητα

Οι 3+1 γενιές του Seat Leon

Με αφορμή την χθεσινή πρεμιέρα της τέταρτης γενιάς του Seat Leon, ας θυμηθούμε το «δρόμο» που ακολούθησαν οι τρεις προηγούμενες εκδοχές του ισπανικού μοντέλου από το 1999 μέχρι και σήμερα.

Το Seat Leon αποτελεί ένα από τα πιο επιτυχημένα «κεφάλαια» της ισπανικής εταιρείας, καθώς με τρεις ήδη γενιές στην πλάτη του έχει καταφέρει να κερδίσει την εμπιστοσύνη 2,2 εκατ. αγοραστών σε όλο τον κόσμο από το 1999, όταν και παρουσιάστηκε για πρώτη φορά, μέχρι σήμερα. Το γεγονός ότι εξακολουθεί να αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους εμπορικούς (και όχι μόνο) πυλώνες για το ισπανικό εργοστάσιο έρχεται να επιβεβαιωθεί περίτρανα και από τις «τωρινές» επιδόσεις του, οι οποίες έχουν ως επισφράγισμα το τόσο… κοντινό 2019. Χρονιά κατά την οποία το Leon αναδείχτηκε πανηγυρικά ως το best-seller μοντέλο της μάρκας παγκοσμίως καταγράφοντας, ούτε λίγο ούτε πολύ, 150.900 πωλήσεις. Αν μη τι άλλο, κερασάκι στην εμπορική τούρτα αποτελεί η περσινή κατάληψη της θέσης 1 στους πίνακες πωλήσεων στη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου της ιβηρικής χερσονήσου – επίδοση που το ισπανικό μοντέλο βλέπει να κατακτάται για πέμπτο διαδοχικό χρόνο.

Το 1999, το Leon Mk1 σηματοδότησε την έλευση της Seat στην πάντοτε ανταγωνιστική κατηγορία C. Και συνάμα την «εισαγωγή» σημαντικών τεχνολογικών κατακτήσεων στο συγκεκριμένο «είδος» οχημάτων, όπως είναι για παράδειγμα το σύστημα τετρακίνησης με πολύδισκο συμπλέκτη Haldex, ο οποίος για πρώτη φορά συνδυάστηκε σε μοντέλο της Seat με ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων στον πίσω άξονα. Η πρώτη γενιά του μοντέλου, η οποία βασιζόταν στο δάπεδο PQ34 του VW Group, κατάφερε να κερδίσει την εμπιστοσύνη περισσότερων από 500.000 αγοραστών ανά τον κόσμο – κι αυτό χάρη στο δυναμισμό του σε επίπεδο οδικής συμπεριφοράς και την πληθώρα εκδόσεων σε κινητήρια σύνολα. Σε ότι αφορά στα τελευταία, το αποκλειστικά 5θυρο Leon ήταν διαθέσιμο στην 16βάλβιδη έκδοση βενζίνης των 1,4 λίτρων (75 ίππους), στην 8βάλβιδη των 1,6 λίτρων (101 ίπποι), που αργότερα αντικαταστάθηκε από ένα 16βάλβιδο σύνολο με ισχύ 105 ίππων, καθώς και σε μια πιο… βιταμινούχα παραλλαγή, στην οποία πρωταγωνιστής ήταν το 20βάλβιδο διαμάντι των 1,8 λίτρων του γερμανικού ομίλου (έκδοση 20VT) με απόδοση 180 ίππων, ενώ αργότερα το μενού περιελάμβανε την Cupra R εκδοχή, που σκαρφάλωνε το άτυπο φράγμα των 200 ίππων. Εντούτοις, ήταν η ειδική έκδοση Cupra 2.8 V6 το 2000 εκείνη που εισήγαγε για πρώτη φορά τη Seat στα… σαλόνια των αυτοκινήτων με ιπποδύναμη άνω 200 ίππων.

Το 2005 η Seat προχώρησε στην αντικατάσταση του μοντέλου με ένα εντελώς νέο, με πιο αιχμηρό σχεδιασμό τον οποίο υπέγραφε ο Walter de Silva (σ.σ.: χαρακτηριστικό στοιχείο εδώ ήταν οι κάθετα εγκατεστημένοι υαλοκαθαριστήρες) και ακόμα πιο «μεσογειακή» συμπεριφορά στο δρόμο. Η συγκεκριμένη γενιά εισήγαγε για πρώτη φορά στο… λεξιλόγιο του μοντέλου ένα σύστημα διεύθυνσης με ηλεκτρο-μηχανική υποβοήθηση, τεχνολογία άμεσου ψεκασμού στον τομέα των κινητήρων, σύστημα start&stop, ακόμα και σύστημα ανάκτησης της ενέργειας κατά την πέδηση. Το Leon MkII απολάμβανε τα οφέλη ενός βελτιωμένου συστήματος ελέγχου της ευστάθειας του αμαξώματος, καθώς και πολλών άλλων στοιχείων, όπως το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο μπλοκέ διαφορικό (EDS). Η βασική έκδοση «φορούσε» τον 1.200άρη TSI βενζινοκινητήρα του VW Group, ο οποίος απέδιδε 105 ίππους, ενώ σε κάποιες αγορές, όπως η δική μας, η πυραμίδα ξεκινούσε από τον ατμοσφαιρικό 1.4 MPI των 86 ίππων. Οι πιο σπορτίφ εκδόσεις ήταν εξοπλισμένες με τον ατμοσφαιρικό FSI των 2,0 λίτρων (150 ίπποι) και τον αντίστοιχης χωρητικότητας ντίζελ, των 140 ίππων. Αργότερα, την «είσοδό» του έκανε το Leon 2.0 TFSI, με κινητήρα τούρμπο που απέδιδε 180 ίππους, ενώ τον Ιούνιο του 2006 το «παρών» δίνει η επίσης 2λιτρη έκδοση FR των 200 ίππων. Η έκδοση Cupra των 240 ίππων ανέβασε ακόμα πιο ψηλά τον πήχη, όχι όμως στα επίπεδα του Cupra R, στο οποίο ο 2λιτρος κινητήρας σκαρφάλωνε στους 265 ίππους. Συνολικά, η δεύτερη γενιά του ισπανικού «χατς» κατάφερε με όλες τις διαθέσιμες εκδόσεις της να κερδίσει την εμπιστοσύνη περισσότερων από 675.000 αγοραστών ανά τον κόσμο.

Το 2012 η Seat παρουσιάσει την τρίτη γενιά Leon «συνθέτοντας» την εποχή εκείνη το πιο προηγμένο μοντέλο της. Όλοι οι κινητήρες ήταν εφοδιασμένοι με σύστημα start&stop, ενώ το «παρών» έδιναν καλούδια και στοιχεία, όπως τα φώτα LED και τα συστήματα ασφαλείας και υποβοήθησης της οδήγησης High-Beam Assist, Lane Control Assist, Fatigue Detection, συμπεριλαμβανομένων και των 7 αερόσακων, τους οποίους συναντούσε κανείς σε όλες τις εκδόσεις. Κάτω από το καπό του αυτοκινήτου μπορούσε κανείς να βρει πραγματικά ό,τι ζητούσε: από τον 1.000άρη TSI των 115 ίππων και τον απελθόντα πλέον 1.2 TSI, έως τον κορυφαία 2λιτρη εκδοχή του, με απόδοση 265, 280 αλλά και 290 εντέλει ίππων στην έκδοση Cupra. Συνολικά, παρά το μικρότερο μήκος του σε σχέση με το Leon II, το μοντέλο της τρίτης γενιάς, το οποίο ξεπέρασε σε πωλήσεις τις 1.000.000 μονάδες, προσέφερε περισσότερη ευρυχωρία στο εσωτερικό, χάρη στο μεγαλύτερο μεταξόνιο του δαπέδου του – που φυσικά δεν ήταν άλλο από το «γερμανικό» MQB. Άξιο αναφοράς είναι το γεγονός πως η εν λόγω «σειρά» ήταν η πρώτη στην οικογένεια Leon η οποία ήταν διαθέσιμη σε 3θυρο και στέισον βάγκον αμάξωμα, πέραν του «κλασσικού» 5θυρου. Εντούτοις, το πρώτο, το οποίο ξεχώριζε χάρη στην ονομασία SC, σταμάτησε να διατίθεται τον Αύγουστο του 2018, με τo δεύτερο να εμπλουτίζεται το 2014 με την πιο περιπετειώδη έκδοση XPerience.

Το Seat Leon, μόλις πριν 24 σχεδόν ώρες, γύρισε την τέταρτη κατά σειρά σελίδα του με την έλευση μιας ακόμα γενιάς, η οποία ακολουθεί τη σύγχρονη τάση που θέλει τα αυτοκίνητα του είδους ακόμα πιο… έξυπνα και διασυνδεδεμένα, αλλά συνάμα ακόμα πιο κοντά στο ρεύμα και την πρίζα. Έτσι, πέραν των «κλασσικών» εκδόσεων βενζίνης, φυσικού αερίου και ντίζελ (περισσότερα μπορείτε να διαβάσετε εδώ), το νέο Leon, το οποίο θα προσφέρεται σε 5θυρο και στέισον βάγκον αμάξωμα (Sportstourer πλέον και όχι ST) θα είναι διαθέσιμο σε mild-hybrid εκδόσεις, που έχουν ως πρωταγωνιστή ένα ηλεκτρικό κύκλωμα των 48V και μία μπαταρία ιόντων λιθίου σε συνδυασμό με τους κινητήρες βενζίνης των 1,0 και 1,5 λίτρων της οικογένειας TSI, όσο και σε μια plug-in υβριδική παραλλαγή, με συνδυαστική ισχύ 204 ίππων και ηλεκτρική αυτονομία της τάξης των 60 περίπου χιλιομέτρων.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!