09 Αυγ 2017

Η ραχοκοκαλιά της σύγχρονης αυτοκίνησης έχει τρία γράμματα: S-U-V

Τι συμβαίνει με τα SUV; Γιατί τα πάσης φύσεως και μορφής Sport Utility Vehicles έχουν καταστεί τόσο δημοφιλή; Δικαίως, άραγε, αποτελούν σήμερα το πιο επικερδές «πεδίο δράσης» της σύγχρονης αυτοκίνησης; Τι λένε οι αριθμοί; Ποιο το μέλλον τους στην Ευρώπη;

SUV

Όλοι μιλούν για SUV. Όλοι, ή σχεδόν όλοι, θέλουν να αγοράσουν ένα SUV. Και έχουν δίκιο. Ας μην γελιόμαστε, λοιπόν: τα σύγχρονα Sport Utility Vehicles, αλλά και τα πάσης φύσεως και μορφής crossovers, τα κάνουν όλα και (ενίοτε) συμφέρουν, προσφέροντας τις αρετές ενός συμβατικού οικογενειακού σε συνδυασμό στην πλειοψηφία των περιπτώσεων με ελευθερία κίνησης σε τερέν που τα «χαμηλά» χάτσμπακ ή ακόμα και τα ψηλωμένα στέισον βάγκον θα τα βρουν σκούρα. Αφήστε που συχνά πυκνά εξασφαλίζουν πια και επιδόσεις που πολλά από τα κατ’ ευφημισμό GTi θα ζήλευαν. Θέλεις χώρους; Τους έχεις. Αναζητάς πολυχρηστικότητα ανάλογη με εκείνη των παραδοσιακών MPV μοντέλων που πλέον τείνουν να αποτελούν είδος προς εξαφάνιση; Κανένα πρόβλημα. Θες πλούσιο εξοπλισμό, γκάτζετ και ανέσεις… βασιλιά; Απ’ όλα έχει ο αυτοκινητικός μπαξές της κατηγορίας.

Δίκαια λοιπόν τα SUV αποτελούν σήμερα την κλάση–σημείο αναφοράς και συνάμα τη «φλέβα χρυσού» για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, όχι μόνο στην Ευρώπη, αλλά και παγκοσμίως, αποτελώντας εν πολλοίς το αμάγαλμα πολλών και διαφορετικών κατηγοριών. Δίκαια επίσης ένα από τα πιο ικανά SUV της αυτοκινητικής αρένας του είδους, το Peugeot 3008, κατάκτησε φέτος τον τίτλο του Αυτοκινήτου της Χρονιάς αντανακλώντας όχι μόνο τη δυναμική των Γάλλων που το δημιούργησαν με περισσή μάλιστα… φαντασία, αλλά και ολόκληρης της «συνομοταξίας» στην οποία ανήκει.

Τα πολυτάλαντα και πολυσχιδή σε χαρακτήρα SUV δεν είναι (πλέον) μόδα, καθώς δεν έρχονται να καλύψουν επίπλαστες ανάγκες των καταναλωτών. Τα SUV ήρθαν για να μείνουν για πολλά χρόνια στο προσκήνιο αποτελώντας ό,τι πιο πολυσυλλεκτικό έχει να παρουσιάσει σήμερα η παγκόσμια αυτοκινητική σκηνή. Τυχαίο; Σίγουρα όχι.

Παγκόσμιο φαινόμενο

Αναμφίβολα, πρόκειται για ένα φαινόμενο που ξεκίνησε από τις ΗΠΑ και πολύ γρήγορα, από τα μέσα περίπου της δεκαετίας του ’00, εξαπλώθηκε σαν… λαίλαπα σε Ευρώπη και Κίνα, ενώ ειδικοί και μη παραδέχονται πλέον πως ανάλογη θα είναι η εξέλιξη των αυτοκινήτων του είδους σε εμπορικό επίπεδο και στις αναδυόμενες αγορές της υφηλίου, όπως εκείνες της Βραζιλίας, της Ινδίας και της Ν.Α. Ασίας.

Αυτή τη στιγμή τίποτα δε φαίνεται πως θα σταματήσει τη συνεχιζόμενη ανέλιξη των SUV. Πρωτίστως, στη γηραιά ήπειρο, στην οποία η συνεισφορά των αυτοκινήτων του είδους πέρσι ανήλθε στο 26%. Ναι, σωστά διαβάσατε: 1 στα 4 νέα αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν το 2016 στο σύνολο της γηραιάς ηπείρου ανήκαν στην κατηγορία των SUV/crossover μοντέλων. Και να φανταστεί κανείς πως εννέα χρόνια νωρίτερα το μερίδιο τους δεν υπερέβαινε το 8%...

Η εξέλιξη του μεριδίου των SUVs/crossovers στην Ευρώπη

2007: 8%,  2008: 8%, 2009: 8%, 2010: 11%, 2011: 13%, 2012: 15%, 2013: 17%, 2014: 20%, 2015: 23%, 2016: 26%

Σύμφωνα με τις προβλέψεις των στελεχών της ευρωπαϊκής αυτοκινητικής σκηνής, φέτος το μερίδιο των πάσης φύσεως και μορφής SUV μοντέλων θα ανέλθει στο 28%, αριθμός που αντιστοιχεί σε πωλήσεις της τάξης των 4 εκ. μονάδων. Σε τρία χρόνια από σήμερα, έγκυροι αναλυτές της αγοράς προβλέπουν πως τα SUV θα καταφέρουν να αποσπάσουν το 1/3 των συνολικών πωλήσεων φτάνοντας σε ετήσια βάση σε απόλυτα νούμερα τις 5,7 εκ. μονάδες.

Στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού, αυτή τη στιγμή το μερίδιο των αυτοκινήτων του είδους κατά τη διάρκεια των πρώτων 6 μηνών του έτους ανέρχεται στο 33,8%. Και για να έχει κανείς και για τις ΗΠΑ ένα ακόμα πιο απτό σημείο αναφοράς, αξίζει να σημειωθεί πως το 2000 τα SUV καταλάμβαναν ποσοστό της τάξης του μόλις 6%, αριθμός που το 2007 «σκαρφάλωσε» στο 16,7%. Συνολικά πέρσι, τα pickups, τα Sport Utility Vehicles (SUV) και τα Crossover Utility Vehicles (CUV) απέσπασαν συνδυαστικά μερίδιο 60,7% και περισσότερες από 10,6 εκ. μονάδες σε μια αγορά που δεν ξεπέρασε στο σύνολο της τις 17,5 εκ.

Παρόμοια είναι και η εικόνα στην Κίνα. Στο πρώτο μισό του 2017, τα αυτοκίνητα του είδους έχουν καταφέρει να αποσπάσουν μερίδιο της τάξης του 40%, επίδοση κατά τέσσερις φορές μεγαλύτερη σε σύγκριση με εκείνη του 2011.

Οι κατασκευαστές

Οι εταιρείες που σε πρακτικό επίπεδο αυτή τη στιγμή εξαρτούν την επιχειρηματική τους ύπαρξη και επιβίωση από τα SUV -πλέον- δεν μετρώνται στα δάχτυλα του ενός χεριού. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, τα best seller μοντέλα κατασκευαστών, όπως οι Nissan, Hyundai, Kia, Mazda, Mitsubishi, Porsche, Jaguar, Lexus, Maserati και Volvo, ανήκουν στη «συνομοταξία» των SUV. Αυτή τη στιγμή, όπως ανοιχτά δηλώνει ο CEO της σουηδικής Volvo, Hakan Samuelsson, πάνω από το 50% των κερδών της εταιρείας που διοικεί οφείλεται στα SUV, και ειδικότερα στην ολοένα και πιο υψηλή ζήτηση των XC60 και XC90, τη στιγμή που οι πωλήσεις τους αγγίζουν το ήμισυ των συνολικών.

Δεν είναι όμως μόνο η Volvo ανάμεσα στους premium κατασκευαστές που εξαρτάται τόσο πολύ από τα SUV. Η Jaguar έχει ήδη καταστήσει την F-Pace ως το πιο δημοφιλές μοντέλο της γκάμας της στην Ευρώπη ήδη από πέρσι, ενώ ανάλογη αναμένεται να είναι η συνέχεια μετά το ντεμπούτο της μικρότερης E-Pace που πραγματοποιήθηκε πριν λίγες μόλις εβδομάδες.

Αντίστοιχη είναι και η περίπτωση της Maserati. η οποία είδε το περιθώριο λειτουργικού της κέρδους να ανεβαίνει στο 11,3% στο πρώτο τέταρτο της φετινής χρονιάς (από 3,1% που ήταν την αντίστοιχη περίοδο του 2016), χάρη στην υψηλή –τηρουμένων των αναλογιών, πάντα- ζήτηση της Levante, η οποία συνεισέφερε τα μάλα ώστε οι πωλήσεις της ιταλικής φίρμας να σκαρφαλώσουν στο πρώτο 3μηνο του τρέχοντος έτους στις 11.700 μονάδες, από μόλις 6.700 που ήταν πέρσι στην ίδια περίοδο.

Η Bentley είδε τις πωλήσεις της Bentayga να φτάνουν πέρσι στις 5.589 μονάδες, ενώ σύντομα τα SUV μονοπάτια των Βρετανών θα ακολουθήσουν οι Lamborghini με τη νέα Urus, η Rolls Royce, η Aston Martin με την DBX και ενδεχομένως και η… Ferrari.

Περνώντας σε πιο… ταπεινές φίρμες, και συγκεκριμένα στη VW, χαρακτηριστική του κλίματος και των τάσεων που επικρατούν στους κόλπους της ήταν η δήλωση του CEO της. Herbert Diess, ο οποίος διαβεβαίωσε πως μέχρι το 2020 το 40% των πωλήσεων της μάρκας θα «συνθέτονται» από μοντέλα και εκδόσεις της SUV κατηγορίας. Ο Γερμανός μάνατζερ, μάλιστα, ανέφερε πως μέχρι της αρχές της νέας δεκαετίας, η VW θα διαθέτει στις τάξεις της –ούτε λίγο ούτε πολύ- 19 στο σύνολο SUV μοντέλα.

Από τη μεριά της, έως το 2019, η Audi θα διαθέτει στους κόλπους της επτά SUV, αντί και τέσσερα που έχει σήμερα, με τη Ford την ίδια στιγμή να προσφέρει σε Ευρώπη και ΗΠΑ πάνω από 13 διαφορετικά SUV έως το 2020.

Ο πρώτος διδάξας

To Nissan Qashqai ήταν το μοντέλο που ουσιαστικά άνοιξε την… όρεξη και των υπολοίπων κατασκευαστών για τα αυτοκίνητα του είδους το μακρινό πλέον το 2007 εισάγοντας στο ευρύ κοινό μια νέα μόδα, ένα νέο είδος αυτοκινήτου, αν προτιμάτε, που «πάντρευε» αρκετές από τις αρετές των σκληροτράχηλων off road οχημάτων της εποχής με εκείνες των παραδοσιακών οικογενειακών. Το όλο εγχείρημα ξεκίνησε δειλά δειλά το 2004 με την αποκάλυψη ενός «προχωρημένου» πρωτοτύπου που με μιας τράβηξε την προσοχή όλων. Με αυξημένο ύψος από το έδαφος και σχεδιαστικά γνωρίσματα που θύμιζαν κάτι μεταξύ χάτσμπακ και κουπέ, το Qashqai Concept αποτέλεσε τον προπομπό μιας ολόκληρης κατηγορίας οχημάτων. Σημείο αναφοράς στο αρχέτυπο μοντέλο με το… δύσκολο στην προφορά όνομα που αποτέλεσε το έναυσμα αλλά και τη βασική πηγή έμπνευσης για τη δημιουργία μιας ανέλπιστης, ακόμα για τους ανθρώπους της Nissan, επιτυχίας, ήταν η τρόπος με τον οποίο άνοιγαν οι πίσω πόρτες, σε συνδυασμό με την απουσία κεντρικής κολώνας (pillar B).

Ωστόσο, μια από τις μεγαλύτερες… νίκες του Qashqai είναι ότι κατάφερε την εκλαΐκευση των Sport Utility Vehicles –ας μην ξεχνάμε πως μέχρι τότε τα περισσότερα αυτοκίνητα του είδους κόστιζαν μια περιουσία τόσο για να τα αγοράσει κανείς, όσο και για να τα συντηρήσει. Συγχρόνως, το Qashqai κατάφερε κάτι ακόμα πιο σημαντικό: την «απαγκίστρωσή» των αυτοκινήτων του είδους από το προφίλ του σκληροτράχηλου εκτός δρόμου οχήματος, κάτι που αυτομάτως κατέστησε σχεδόν περιττή την παρουσία συστήματος τετρακίνησης. Προς επιβεβαίωση των παραπάνω δεν αρκεί παρά να δει κανείς στις μέρες μας το μερίδιο των τετρακίνητων εκδόσεων στη γκάμα κάθε SUV μοντέλου. Επί του προκειμένου, μόλις το 5,3% των Qashqai που πωλούνται στην Ευρώπη είναι τετρακίνητα, αριθμός που στην περίπτωση του μικρότερου Juke πέφτει στο μόλις 1,9%.

Ο ύφαλος των ντίζελ

Το γεγονός ότι αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη η πετρελαιοκίνηση σχεδόν… διώκεται, σίγουρα αποτελεί ένα μεγάλο πρόβλημα για τις εταιρείες που με τον έναν ή τον άλλο τρόπο «στηρίζουν» τη γκάμα των SUV μοντέλων τους στο συγκεκριμένο είδος καυσίμου. Χαρακτηριστικό, όσο και ακραίο συνάμα, παράδειγμα είναι η βρετανική Land Rover, οι πωλήσεις της οποίας είναι «μοιρασμένες» σε ποσοστό 97% για τις ντίζελ εκδόσεις και σε μόλις 3% για τις βενζινοκίνητες. Στις Jaguar και Volvo το ποσοστό των πετρελαιοκίνητων SUV ανέρχεται στο 83%.

Την απάντηση στο συγκεκριμένο πρόβλημα αναμένεται να δώσει και για τα αυτοκίνητα της εν λόγω κατηγορίας η ηλεκτροκίνηση, με πρώτο βήμα την ταχύτητη εξάπλωση των υβριδικών συστημάτων κίνησης. Ήδη η Volvo ανακοίνωσε πως από το 2019 όλες οι κινητήριες μονάδες της θα είναι υβριδικές ή ήπια υβριδικές, δρόμο που μοιραία θα ακολουθήσουν και οι υπόλοιποι κατασκευαστές του είδους στην περίπτωση που θέλουν να παραμείνουν ανταγωνιστικοί στο δύσκολο εμπορικό τερέν της γηραιάς ηπείρου.

Το σίγουρο πάντως είναι ένα: μέχρι οι κατασκευαστές να «ανακαλύψουν» κάτι εντελώς νέο, σε σχήμα αλλά και ικανότητες, τα SUV θα συνεχίσουν να αποτελούν για πολλά ακόμα χρόνια την κυρίαρχη τάση στο παγκόσμιο αυτοκινητικό στερέωμα. Ακριβώς όπως συνέβη με την εμπορική «έκρηξη» των χάτσμπακ μοντέλων τις δεκαετίες του ’70 και του ’80._Χ.Α.   

Περισσότερες φωτογραφίες:
  • SUV cabin
  • Peugeot 3008
  • SUV european sales
  • Ford Explorer
  • Volvo XC60
  • Maserati Levante
  • Audi Q5
  • Nissan Qashqai first generation
  • Nissan Qashqai
  • Porsche diesel engine
  • Volvo XC90 plug-in hybrid
Ετικέτες: