10 Σεπ 2017

Peugeot 208 R2: Ανθρώπων έργα

Λίγες ώρες πριν από τον αγώνα ο Χρυσόστομος Καρέλλης μας εμπιστεύεται ένα καθαρόαιμo σουπερμίνι, που ήρθε για το Ράλλυ Ακρόπολις και έλαμψε στις ειδικές διαδρομές του αγώνα, με ατού το πλήρωμά του.

Τον Χρυσόστομο Καρέλλη τον γνωρίζουμε λίγο. Λογικό, αφού η μεταξύ μας διαφορά ηλικίας είναι χαοτική. Σε κάθε περίπτωση, δεν είναι οι επιδόσεις του σε επιχειρήσεις και ειδικές διαδρομές που σε φέρνουν κοντά του, αλλά ο τρόπος του. Ευγενής, σε αφοπλίζει χωρίς λόγια, αλλά με έργο που προδίδει σεβασμό, σφραγισμένο με την εμπιστοσύνη του. «Θα φέρουμε (δε μιλάει σε πρώτο πρόσωπο) ένα αγωνιστικό Peugeot 208 προδιαγραφών R2 (Σ.Χ.: του χρόνου μονόδρομος το R5, κ. Πέτρο Πιπερίδη, αλλιώς θα πάμε «δίπλα», που πατάει και καλύτερα, όπως λένε...), και θα χαρούμε να έρθετε στην πρώτη δοκιμή.» Σε τιμάει και σε ερεθίζει ο τρόπος, ενώ ξέρεις πως, από τη στιγμή που δεν αδιαφορούν στα «κεντρικά» για την τρέλα του Λαμιώτη αντιπροσώπου τους, θα πάει μακριά αυτή η ιστορία. Η δημιουργική τρέλα... στο τετράγωνο, λοιπόν, σε μια εποχή όπου το απρόβλεπτο και η ευχάριστη έκπληξη έχουν πεθάνει, και να 'μαστε λίγα χιλιόμετρα έξω από τη Λαμία και κάποιες εκατοντάδες μέτρα από την περιβόητη Δίβρη, που δεν είναι και Μοσχοκαρυά.

Shakedown

Πρόκειται για την πρεμιέρα, για την πρώτη επαφή ενός νέου ανθρώπου, ο οποίος διαχειρίζεται με ωριμότητα το πάθος του, με κάτι εντελώς διαφορετικό από αυτά που γνωρίζει. Τόσο εκείνος όσο και όλοι του οι φίλοι -με τίτλους ή χωρίς- που βρίσκονται μαζί του στο βουνό και μας εντυπωσιάζουν, αφού είναι παρόντες για να στηρίξουν, και όχι για να χειροκροτήσουν. Πάντα σεμνός και τα μέγιστα αποτελεσματικός ο Ηλίας Λ. Παναγιωτούνης σε χρέη συνοδηγού, ενώ την προσπάθεια και την ευθύνη της συμμετοχής συντονίζει η VT Project RSM του Στέλιου Φάκαλη. Αυτός βρήκε την ιταλική Rallysport Evolution με έδρα την Μπρέσια, την αξιολόγησε, φρόντισε για τις προδιαγραφές ώστε το R2 να αντεπεξέλθει στο Ράλλυ Ακρόπολις, που παραμένει σκληρό και απρόβλεπτο, και είναι σαφές πως ο άλλοτε συνοδηγός του Ζήβα, που εμπιστεύονται απαιτητικοί όπως ο Παπαδημητρίου και ο Πίτσος, ελέγχει την κατάσταση και διαχειρίζεται πολύ σοβαρά μια συμμετοχή με παρόν και μέλλον. Συμμετοχή όπου το ήθος συναντά το ταλέντο, και είναι αυτός ο συνδυασμός που έχει τόσο απαιτήσεις όσο και προοπτική.

Το R2

Η Peugeot παραδοσιακά έχει τρέλα με τη μάχη των κλάσεων. Το «104» έγινε «205», που εξελίχθηκε σε «206», και αν η ζωή σου στη βόλτα συνδέεται με ένα καλό παντιλίκι με μια BMW, στους αγώνες ο αυτοσεβασμός συνδέεται με εμπλοκή που έχει να κάνει με γαλλική πρόταση, ιδανικά με το σήμα της Peugeot. Πλημμυρίζει το DNA τους, άλλωστε, από αγωνιστικά γονίδια, και σε αυτό η σχέση με τον Χρυσόστομο συνδυάζεται ιδανικά. Το συγκεκριμένο Peugeot δεν είναι σαν αυτά που ξέρουμε. Δε θυμίζει του Κοκκίνη, ούτε του Σάββα Λευκαδίτη, ούτε τα πυροβόλα των APR στην άσφαλτο, με τον Χρυσόστομο πάντως να έχει στοιχεία της τεχνικής του Σωτήρη και της κουλτούρας του Παύλου, του αείμνηστου Μοσχούτη. Ωστόσο, όλοι εμείς είμαστε πλέον πολύ παλιοί, οπότε οι συγκρίσεις έχουν τη σημασία τους για ελάχιστους. Το αυτοκίνητο, λοιπόν, είναι πολύ καλά δουλεμένο, εξελιγμένο από την ιταλική Rallysport Evolution ως ένα... μικρό R5. Χωρίς τούρμπο ή τετρακίνηση, σου κεντρίζει το ενδιαφέρον ακόμα και σταθμευμένο. Άλλωστε, απλώς λόγω της έλλειψης των παραπάνω, «αλλάζει» κατηγορία, αλλά και παραμένει φιλικότερο όσον αφορά το βαθμό δυσκολίας. Έχουμε τη σχετική εμπειρία, που σημαίνει ότι, αν θέλεις να βρεις κάτι για να... παιδεύεσαι, αλλά και να γοητεύεσαι αν το δαμάσεις, επίλεξε κάτι δυνατό για χώμα, με κινητήρα που δουλεύει ψηλά και κίνηση μόνο μπροστά. Αν δεν έχει στηθεί σωστά και δε δέσουν οι ρυθμίσεις με το στυλ του οδηγού, κινδυνεύεις να διασυρθείς, αφού το να εκτεθείς είναι η επιεικής ερμηνεία. Σε κάθε περίπτωση, οι ιδιαιτερότητες επιβάλλουν και αναθεώρηση σε ό,τι γνωρίζεις, ενώ γρήγορα αντιλαμβάνεσαι ότι... νομίζεις πως ξέρεις, αφού μπορεί να είναι φιλικό, αλλά οι χρόνοι να μην προκύπτουν, οπότε και να απογοητευτείς.

Η βάση στο... δικό μας «208» είναι εξαιρετική και τα καλούδια της PTS δεν έχουν απλώς βιδωθεί στην αγωνιστική, καλά δουλεμένη καρότσα με το πανάκριβο roll cage. Μετά την απαραίτητη δίαιτα, το βάρος του ανέρχεται σε μόλις 1.030 κιλά, με αρκετά χαμηλό κέντρο βάρους. Ο κινητήρας που δίνει ζωή στο αγωνιστικό Peugeot είναι ένα 4κύλινδρο σύνολο 1.600 κ.εκ., το οποίο έπειτα από συνεργασία με τη γαλλική Sodemo έφτασε να αποδίδει 185 ίππους στις 6.500 σ.α.λ. Για να «βγει» αυτή η ονομαστική ισχύς, χρειάστηκε να αλλάξουν τα πιστόνια και οι εκκεντροφόροι, να τροποποιηθεί το σύστημα μεταβλητού χρονισμού, αλλά και να αλλαχτεί το σύστημα εισαγωγής και εξαγωγής. Το κιβώτιο, όπως... επιβάλλει η εποχή, είναι σειριακό 5 σχέσεων, ενώ το ηλεκτρικό σύστημα διεύθυνσης έχει αντικατασταθεί από υδραυλικό, για καλύτερη αίσθηση και αμεσότητα. Φυσικά, δε θα μπορούσε να λείπει το μηχανικό μπλοκέ διαφορικό, το οποίο και αναλαμβάνει να περάσει από τους εμπρός τροχούς την αυξημένη ισχύ στο δρόμο. Σημαντικές αλλαγές, όμως, έχει υποστεί και η ανάρτηση, για την οποία απαιτήθηκαν πολλές ώρες εξέλιξης στην Ohlins, και μάλιστα διά χειρός Μπάμπη Κολιγιάννη, που εργάζεται στο απαιτητικό τμήμα εξέλιξης του εργοστασίου. Είναι αυτός που σφράγισε με την πείρα και το μεράκι που τον διακρίνει τα συγκεκριμένα γόνατα-θηρία, όπως μας ενημέρωσε ο Έλληνας αντιπρόσωπος των Ohlins, γνωστός από την εμπλοκή του στους αγώνες, Πάνος Κωνσταντάκος. Πίσω στα αμορτισέρ του «208», είναι τριών δρόμων, με νέο υδραυλικό bumb-stop, τρεις επιλογές πάχους για την αντιστρεπτική ράβδο εμπρός, και έξι πίσω.

Στο μπάκετ...

Δεν είναι μόνο οι συνθήκες που λόγω ευθύνης-εμπιστοσύνης εκτοξεύουν την αδρεναλίνη. Έχεις και την περιέργεια για το πώς. Θέλεις να θυμηθείς, να συγκρίνεις και, βέβαια, να αξιολογήσεις. Κάθεσαι τέλεια στο μπάκετ, παρ' ότι ρυθμισμένο για τον ψηλότερο Χρυσόστομο, η μικρή διάμετρος του τιμονιού δε σε προβληματίζει, ο επιλογέας του σειριακού κιβωτίου των 5 σχέσεων σε κάνει προσεκτικό, και είναι η φωνή του Ηλία που σε οδηγεί, με τέλειες σημειώσεις, που του έχει υπαγορεύσει λίγο νωρίτερα ο Χρυσόστομος. Σε σχέση με ευφυΐα, κλάση και μόρφωση, σκέφτεσαι «Μοσχούτης», χαμογελάς, βουρκώνεις, ακούς, και μηχανικά οδηγείς. Ο Σπύρος Έξαρχος στο πρώτο χιλιόμετρο φυλάει δρόμο και ο Πάνος Χατζητσοπάνης, ο Πρωταθλητής, ο αληθινός Φινλαμιώτης, εκεί στο τέλος, ελέγχει αλλά και αξιολογεί, με το μάτι του να γυαλίζει, αλλά παραμένοντας ψύχραιμος, στοιχείο που άλλωστε τον διακρίνει διαχρονικά. Μονόδρομος η ερμηνεία των οδηγιών του Ιταλού μηχανικού και η πλήρης υποταγή στον Ηλία. Δύσκολη η προσαρμογή στο άγνωστο, που αφορά δρόμο και μηχανή, αλλά είναι αυτή η εμπιστοσύνη του «πάρ' το και φύγε, και ας έχουμε μετά από λίγο αγώνα ζωής», που δίνει φτερά και χαρά, οπότε και τα περιθώρια για τις πρώτες εντυπώσεις. Με το πηδάλιο θέλεις κάποια απόσταση για να καταλάβεις πως θέλει και γκάζι για να ακολουθήσει, ενώ η ουρά δε δείχνει διάθεση αποσταθεροποίησης χωρίς να την προκαλέσεις. Το άφημα του γκαζιού δεν αρκεί, οπότε «επιλέγουμε» τσίμπημα στο φρένο ή στο χειρόφρενο, που εν προκειμένω άλλαζαν τη θέση της ουράς, ώστε με ίσιες τις ρόδες στην έξοδο να βρεις την πολυπόθητη πρόσφυση. Το γράφεις εύκολα, αλλά το κάνεις δύσκολα, και όλα άλλαξαν αργότερα, όταν με τις οδηγίες του οδηγού -που επικοινωνεί περίφημα με τους μηχανικούς του- ρυθμίστηκε διαφορετικά το ύψος. Συγκριτικά, δε χορεύει ύπουλα όπως η «λαχανίδα», δε... σκοτώνει όπως το κίτρινο kit car, μια χωμάτινη Formula 1, και είναι φιλικό όπως το Sunny, χωρίς να φαίνονται τα 400 κ.εκ. που λείπουν από τον κινητήρα του. Το σειριακό, όταν το «βρεις», κλείνει πληγές και τρύπες, και είναι το τέλειο σύστημα διεύθυνσης που σου επιτρέπει να αντιμετωπίζεις αισιόδοξα την πορεία του την επομένη, στον αγώνα, με ατού την εξαιρετική γνώση του δρόμου, αλλά και την ευφυΐα του οδηγού, που έχει έναν ενθουσιώδη αλλά και ώριμο άνθρωπο δίπλα του. Χωρίς βέβαια να υποτιμούμε την εξαιρετική ομάδα υποστήριξης. Σε τεχνικό, αλλά και σε ψυχολογικό επίπεδο.

Συνολικά, πρόκειται για την περίπτωση όπου απαιτείται ένα καθαρόαιμο αγωνιστικό, ώστε η συμμετοχή να εξασφαλίσει την αξιοπρέπεια και να φλερτάρει με τη διάκριση, αφού στα αποτελέσματα δεν καταγράφονται οι ατυχίες. Άλλος αγώνας την πρώτη ημέρα, με δύο κλαταρίσματα και κάποια χιλιόμετρα προσαρμογής, και άλλος τη δεύτερη, οπότε προέκυψαν και κορυφαίοι ελληνικοί χρόνοι και καθαρή υπεροχή σε σχέση με τα τουρκικά Fiesta R2. Λεπτομέρεια η ευρωπαϊκή και η ελληνική κατάταξη, οι βαθμοί και τα κύπελλα. Το μάτι του θεατή κοιτάζει τα αποτελέσματα όπως αυτά καταγράφονται σε χρόνους και, ασχέτως με το πού προσμετρούν, θα «κερδίσουν» το χειροκρότημα του σχετικού, που δεν είναι πάντα αντικειμενικός, ή του λιγότερο σχετικού, που τον οδηγεί μεν το ένστικτό του, αλλά είναι και ο πλέον αυστηρός και ειλικρινής.


Να ονειρευόμαστε...

Με αφορμή την παρουσία του Λευτέρη Σωτήρχου και του Γιάννη Ακράτου, όπως και τη συμπτωματική απουσία του Κωνσταντίνου Χαλιβελάκη, «ταξιδέψαμε» και πήγαμε μακριά. Το αυτοκίνητο ξεκάθαρα ζει για την άσφαλτο, αλλά αναπνέει χωρίς κακό βήχα και στο χώμα. Πανάκριβο, αλλά να η ελπίδα ώστε το χθες και το σήμερα με τα «Σαξόραλλα» και τα «206» να δέσει με τη σύγχρονη προοπτική, κάτι που χρειάζονται οι ελληνικοί αγώνες, που είναι πνιγμένοι στις σχεδόν 20χρονες φτερούγες. Καλυτερότερη με αποδείξεις η κόκκινη πρωταθλήτρια._ Σ. Χ.


Στα 36 του χρόνια σήμερα, ο Χρυσόστομος Καρέλλης μέχρι πρόσφατα έκανε περιορισμένες εμφανίσεις στους αγώνες ράλλυ, οδηγώντας ένα Ford Escort RS2000 της κατηγορίας Ιστορικών. Η ταχύτητά του ήταν εμφανής, με αποτέλεσμα πέρυσι να περάσει για πρώτη φορά και στο μπάκετ ενός Lancer EVO IX. Φέτος ακολουθεί το Κύπελλο Χώματος, όπου μετρά μία 2η θέση στο Ράλλυ Σπριντ ΑΣΜΑ, αλλά και κορυφαίους χρόνους. Συνέντευξη του Χρυσόστομου Καρέλλη τις ημέρες του Ράλλυ Ακρόπολις μπορείτε να βρείτε στην ηλεκτρονική μας σελίδα, www.4troxoi.gr.


Peugeot 208 R2

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

KINHTHΡΑΣ: 4κύλινδρος σε σειρά

ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.598 κ.εκ.

ΙΣΧΥΣ: 185 ίπποι/7.800 σ.α.λ.

ΡΟΠΗ: 190 Νm/6.300 σ.α.λ.

ΚΙΒΩΤΙΟ: Σειριακό 5 σχέσεων

ΜΕΤΑΔΟΣΗ: Κίνηση στους εμπρός τροχούς

ΑΝΑΡΤΗΣΗ

ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον

ΠΙΣΩ: Ενισχυμένος ημιάκαμπτος άξονας

ΦΡΕΝΑ (Χώμα): 285 χλστ. (εμπρός), 290 χλστ. (πίσω)

ΜΗΚΟΣ: 3.962 χλστ.

ΠΛΑΤΟΣ: 1.739 χλστ.

ΜΕΤΑΤΡΟΧΙΟ (ΕΜΠΡΟΣ/ΠΙΣΩ): 1.475 χλστ./1.470

ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.538 χλστ.

ΒΑΡΟΣ: 1.030 κιλά

ΚΑΤΑΝΟΜΗ: 64%-36% (εμπρός-πίσω)

ΔΙΑΣΤΑΣΗ ΕΛΑΣΤΙΚΩΝ: 16/64-15 (χώμα)

ΔΟΧΕΙΟ ΚΑΥΣΙΜΟΥ: 60 λίτρα


ΚEIMENO: ΣΤΡΑΤΗΣ ΧΑΤΖΗΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ. ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΘΑΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ


 

Περισσότερες φωτογραφίες:
Ετικέτες: