4T Classic Προσωπικότητες

John Surtees: Ο μόνος που τα κατάφερε σε δύο και τέσσερις τροχούς

Ο John Surtees έκανε αυτό που κανείς άλλος δεν έχει καταφέρει, κατακτώντας τίτλους τόσο στις μοτοσυκλέτες, όσο και στη Formula 1, μεταβαίνοντας από τους δύο στους τέσσερις τροχούς σχεδόν αβίαστα.

Ο John Surtees γεννήθηκε στις 11 Φεβρουαρίου 1934 στο Τάσφιλτ του Σέρρεϋ, μία επαρχιακή περιοχή της Αγγλίας. Η πρώτη του αγάπη ήταν η μοτοσυκλέτα, κι όχι τυχαία: ο πατέρας του ήταν πρωταθλητής Βρετανίας, και διατηρούσε μαγαζί με μηχανές στο νότιο Λονδίνο. Εκεί είχε την πρώτη του επαφή με τα δίτροχα ο νεαρός John, ξεκινώντας μία σχέση που θα τον ανέβαζε σε τρομερά ύψη.

Από το 1952 ως και το 1960, ο Surtees κατακτά 7 τίτλους για λογαριασμό της MV Agusta, τρεις στα 350 κ.εκ. και τέσσερις στα 500 κ.εκ. – κάποιους απ’ αυτούς ταυτόχρονα, τις ίδιες σεζόν. Ήταν ένας τρομερά χαρισματικός οδηγός, έγινε σύμβολο και συνώνυμο της θρυλικής ιταλικής κατασκευάστριες, και μέχρι τα 26 του θεωρείτο ένας από τους κορυφαίους της γενιάς του.

Το πέρασμα στα μονοθέσια έγινε το 1959, όταν οδήγησε για πρώτη φορά μονοθέσιο Formula 3 στο Goodwood. Παρόντες σε εκείνον τον αγώνα ήταν κι ο Jim Clark μαζί με τον ιδιοκτήτη της Team Lotus, και μέντορά του, Colin Chapman. Ο Surtees έδειξε την ταχύτητά του από νωρίς, κερδίζοντας τον Σκωτσέζο, στα ξεκινήματά του πριν το πέρασμα στη Formula 1.

Αυτό οδήγησε τον Chapman στο να υπογράψει τον Surtees για τους τέσσερις τελευταίους αγώνες της σεζόν του 1960, με τον ίδιο να εντυπωσιάζει: ένα βάθρο στην Αγγλία και μία παραλίγο νίκη στην Πορτογαλία έκαναν τον αστέρα των δύο τροχών πολυπόθητο από διάφορες ομάδες.

Επέλεξε να αγωνιστεί για λογαριασμό της Cooper το 1961 και για τη Lola το 1962, χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία. Το μεγάλο άλμα στην τετράτροχη καριέρα του θα γινόταν το 1963, όταν αποφάσισε να συνδέσει το όνομά του με έναν ακόμα μεγάλο ιταλό κατασκευαστή: τη Ferrari.

Από την πρώτη του σεζόν με τη Scuderia, ο Surtees έδειξε τα διαπιστευτήριά του, επιβεβαιώνοντας στο έπακρο το προσωνύμιο που του είχε αποδοθεί: «Γιος του Ανέμου». Κερδίζοντας στην «πράσινη κόλαση» του Nordschleife, ο ίδιος απέδειξε ότι είχε την τόλμη και το ταλέντο να υποστηρίξει ένα πρωταθληματικό run, αλλά έχασε στο νήμα τον τίτλο εκείνης της χρονιάς.

Το ’64, όμως, ήταν η χρονιά του. Κατακτά και πάλι τη νίκη στη Γερμανία, καθώς και στη Μόντσα, μέσα στο σπίτι της ομάδας του, και φτάνει στον τελικό του Μεξικού να δίνει μάχη για τον τίτλο μαζί με τους Clark και Graham Hill.

Αμφότεροι εγκαταλείπουν και ο ίδιος στέφεται πρωταθλητής, αλλά τερματίζοντας 2ος στον αγώνα. Το επίτευγμα, μοναδικό και πρωτόγνωρο ακόμα και με τα τότε δεδομένα, ήταν μνημειώδες, αλλά ο Surtees είχε μάθει να κερδίζει τους τίτλους του με νίκες στους τελικούς.

Και γενικότερα, ήταν ένας ιδιαίτερα δύστροπος άνθρωπος, μέσα κι έξω από το cockpit. Η σχέση του με τον διευθυντή της Gestione Sportiva, Eugenio Dragoni, ήταν κακή και γεμάτη αντιδικίες από την αρχή κιόλας, και το γυαλί έσπασε το 1965.

Την ίδια χρονιά, ο Surtees υπέστη κι ένα ατύχημα στο Mosport του Καναδά που λίγο έλειψε να του στοιχίσει τη ζωή. Ήταν τόσο βαρείς οι τραυματισμοί του, που βγήκε από το μονοθέσιο και το ένα μέρος του σώματός του ήταν 10 εκατοστά πιο κοντό από το άλλο. Οι γιατροί μετατόπισαν χωρίς επέμβαση όσα κόκκαλα έπρεπε και έφεραν τη διαφορά κάτω από 2 εκατοστά, όπου κι έμεινε για το υπόλοιπο της ζωής του.

Ο ίδιος ανάρρωσε και επέστρεψε στη Formula 1, αλλά τον περίμεναν αρκετές δυσκολίες για τα επόμενα 6 χρόνια για τα οποία αγωνίστηκε.

Ποτέ δεν ήταν ξανά σε θέση να διεκδικήσει τίτλους, αν και έγινε θεμέλιος λίθος της πρώτης νίκης της Honda στη Formula 1, προτού οι Ιάπωνες αποχωρήσουν από το σπορ με το τέλος του ’68.

Το 1970 ιδρύει την Team Surtees, η οποία όμως δεν είχε σε καμία περίπτωση την επιτυχία των άλλων εγχειρημάτων της εποχής (βλ. McLaren, Brabham). Ο Surtees αποσύρθηκε από τους αγώνες το 1972, και προσπάθησε να αναστηλώσει την ομάδα του, εις μάτην. Το 1978, η ομάδα έκλεισε και ο ίδιος αποσύρθηκε από τους αγώνες δια παντός.

Όταν έφυγε από εκείνο το περιβάλλον, και έχοντας πια τρία παιδιά και μία λατρεμένη σύζυγο, βρήκε την ηρεμία μέσα του. Ασχολήθηκε με τα μεσιτικά, ανακαλύπτοντας μία αγάπη για την αρχιτεκτονική, αλλά μία τραγωδία έμελλε να ταράξει τον ύστερο βίο του.

Το 2009, ο γιος του Henry Surtees σκοτώθηκε σε δυστύχημα με μονοθέσιο Formula 2, μόλις στα 18 του χρόνια.

«Έφυγε» στα 83 του έτη από επιπλοκές λοίμωξης του αναπνευστικού, μετά από πολυήμερη νοσηλεία του στο St George’s Hospital του Λονδίνου. Τάφηκε δίπλα στον γιο του._Δ.Μ.

Στατιστικά της καριέρας του στη Formula 1:

• Σεζόν: 1960-1972

• Ομάδες: Lotus, Cooper, Lola, Ferrari, Honda, BRM, ιδιωτική McLaren, Surtees

• Εκκινήσεις: 113

• Πρωταθλήματα: 1 (1964)

• Νίκες: 6

• Βάθρα: 24

• Pole positions: 8

• Ταχύτεροι γύροι: 11

Ποιος πιστεύετε πως θα είναι ο νικητής του Ράλλυ Ιταλίας-Σαρδηνίας, στις 8-11 Οκτωβρίου;

Επιλογές
Ψηφοφορία

Τιμές - Τεχνικά

 

Κατηγορία άρθρου