Αγώνες Formula 1

F1: Τι ισχύει με τις ευρωπαϊκές πίστες και γιατί συμφέρει να γίνουν αγώνες στην Ασία

Παρά το σαφές έρεισμα που έχει η Formula 1 στην ευρωπαϊκή αγορά, η πραγματικότητα είναι πως η Ασία και η Μέση Ανατολή αποτελούν τις πιο κερδοφόρες περιοχές για το σπορ - κι αυτό μπορεί να παίξει ρόλο στην παρούσα κατάσταση.

Με την πανδημία του κορωνοϊού να συνεχίζει να επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό τα ταξίδια και την διεξαγωγή μεγάλων events, με αρκετές χώρες να επιβάλλουν περιορισμούς μακράς διαρκείας, το πλάνο της Formula 1 να επιστρέψει στην αγωνιστική δράση αποτελεί σωστή πρόκληση για κάθε εμπλεκόμενο.

Αν εξαιρέσει κανείς την περίπτωση της Αυστρίας, η οποία είναι η ιδανική για το σπορ αυτή τη στιγμή καθώς η πίστα του Spielberg βρίσκεται στα δάση της Στυρίας και ο αγώνας χρηματοδοτείται από τη Red Bull, κάθε άλλο Grand Prix στο καλεντάρι βρίσκεται σε επισφαλή θέση.

Διόρθωση: κάθε ευρωπαϊκό Grand Prix βρίσκεται σε επισφαλή θέση.

Ο λόγος που η Ευρώπη είναι σε πιο δύσκολη θέση, αλλά φαίνεται πάραυτα ότι θα φιλοξενήσει το μεγαλύτερο μέρος του φετινού πρωταθλήματος, είναι το ιστορικό-συναισθηματικό όφελος που έχει η Formula 1 από τους αγώνες στη Γηραιά ήπειρο. 

Με τα έσοδα από τους αγώνες να αγγίζουν το 30% των συνολικών εσόδων του σπορ (για το 2019 αυτό μεταφράζεται -πρόχειρα- σε 29 εκ. δολάρια ανά GP), είναι υψίστης σημασίας για αυτό να τρέξει, όσο περισσότερες φορές μπορεί. Αλλά, ανάμεσα στους αγώνες υπάρχουν αυτοί που προσφέρουν τα περισσότερα όντας υπό κρατική αιγίδα, και αυτοί που βασίζονται αρκετά στην προσέλευση του κοινού, στα έσοδα από τα paddock, το merchandise.

Η θέση των ευρωπαϊκών αγώνων στο καλεντάρι είναι σταθερή, γιατί ο πυρήνας του σπορ βρίσκεται εδώ, οι βάσεις των ομάδων βρίσκονται εδώ. Έχει νόημα για την F1 να θεωρεί την Ευρώπη το φυσικό της σπίτι, διότι είναι. 

Τα τελευταία 25 χρόνια, όμως, η επέκταση (που ξεκίνησε από τον Bernie Ecclestone και διαιωνίζεται από τη Liberty Media) προς την Ανατολή έχει δείξει την ανισότητα ανάμεσα στα fees των νέων αγώνων με τους παραδοσιακούς αγώνες.

Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το Μπακού. Η κυβέρνηση του Αζερμπαϊτζάν είναι σχεδόν αποκλειστικά υπεύθυνη για την χρηματοδότηση και διεξαγωγή του Grand Prix στους δρόμους της πρωτεύουσας, γιατί θέλει την παγκόσμια προβολή και την διαφήμιση που αυτή προσφέρει. Αν οι κερκίδες ήταν άδειες, ο αγώνας θα γινόταν κανονικά, κι αυτό μπορεί να το διαπιστώσει κανείς από τα GP στο Μπαχρέιν και στη Μαλαισία (πριν αποχωρήσει από το πρόγραμμα): η τοπική κοινωνία δεν αγκάλιασε το σπορ, κι οι όποιοι θεατές ήταν Ευρωπαίοι που ταξίδεψαν ως εκεί για να δουν τον αγώνα και να ζήσουν το κάτι διαφορετικό, και η βιωσιμότητά του δεν τέθηκε ποτέ υπό αμφισβήτηση.

Δεν μπορεί να ειπωθεί το ίδιο, βέβαια, για τους ευρωπαϊκούς αγώνες. Το Silverstone, το Spa, η Monza περηφανεύονται για τον κόσμο που συγκεντρώνουν κάθε Σ/Κ στις κερκίδες τους, διότι ξέρουν ότι απ' αυτό θα βγουν τα έξοδα για τη διεξαγωγή του GP. Το ισχυρό τους χαρτί στις διαπραγματεύσεις με το σπορ είναι η ιστορικότητά τους και το βάρος που φέρουν σε αυτό - και δεν έχουν άδικο.

Για αυτό και η Liberty Media εξετάζει το ενδεχόμενο να «χωρέσει» όπως μπορεί αγώνες όπως εκείνοι του Αζερμπαϊτζάν και του Μπαχρέιν στη θέση εκείνων που λαμβάνουν χώρα στην Ευρώπη εν μέσω κορωνοϊού. Η Ιταλία, για παράδειγμα, φαίνεται πως δεν θα φιλοξενήσει αγώνα φέτος, ούτε στη Monza, ούτε στην Imola, και τη θέση της το τριήμερο 4-6 Σεπτεμβρίου θα πάρει το Μπακού. 

Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και η -σχεδόν τετελεσμένη- απόφαση της F1 να τρέξει τουλάχιστον σε τρεις πίστες από δύο φορές: στην Αυστρία, στη Μεγάλη Βρετανία, ενώ αναζητείται και τρίτη τοποθεσία.

Και το βασικό επιχείρημα για τη διεξαγωγή παραπάνω από έναν αγώνα στην ίδια πίστα είναι η δυνατότητα να γίνουν λιγότερα ταξίδια ενώ παράλληλα θα καταστεί πιο εύκολο το να φτάσει το σπορ στον μαγικό αριθμό των 15 GP μέσα στη χρονιά, ώστε να πάρει τα έσοδα από τα τηλεοπτικά και διαφημιστικά έσοδα.

Επομένως, η ανάγκη για την ύπαρξη αγώνων στην Ευρώπη τους δίνει μία «παράταση» τηρουμένων των συνθηκών, ακόμα και χωρίς θεατές, πράγμα που «σκοτώνει» τις εκάστοτε πίστες και τους promoters από οικονομικής άποψης. 

Είναι ξεκάθαρο, πάντως, ότι το μέλλον της F1 βρίσκεται στην Ασία, στους αγώνες που το σπορ θα μπορεί να διασφαλίσει σίγουρα έσοδα, σαφώς υψηλότερα σε σχέση με τους παραδοσιακούς προορισμούς. 

Σε κάθε περίπτωση, η παράδοση θα σώσει την παρτίδα φέτος._Δ.Μ.

 

Πιστεύετε ότι η ΕΕ πρέπει να θεσπίσει ακόμα πιο αυστηρές προδιαγραφές στο μέσο όρο εκπομπών CO2 του στόλου των αυτοκινητοβιομηχανιών;

Επιλογές
Ψηφοφορία

Τιμές - Τεχνικά

 

Κατηγορία άρθρου