Αγώνες Formula 1

Μια Ελληνίδα στις πίστες της F1

Η Ανδρονίκη Παντιώρα συνομιλεί με την Μαριλένα Ράγκου, εκπαιδευόμενη αγωνοδίκη στη Formula 1.

Είναι γεγονός ότι πίσω από μία τόσο κομψή, φινετσάτη, νεανική φιγούρα, πρέπει να κρύβεται μια πολύ μεγάλη αγάπη για το αυτοκίνητο, ένα αστείρευτο πάθος και μια ακαταμάχητη γοητεία. Πως αλλιώς θα κατάφερνε να στέκεται με απόλυτη επιτυχία και γνώση, σε μια τόσο υψηλού επιπέδου θέση στο παγκόσμιο στερέωμα του μηχανοκίνητου αθλητισμού, σε έναν κατεξοχήν ανδροκρατούμενο άθλημα.

Η Μαριλένα Ράγκου σήμερα εκπαιδεύεται από τη FIA, την Παγκόσμια Ομοσπονδία ως αγωνοδίκης στη Formula 1. Τη συναντήσαμε στον Kartodromo στις Αφίδνες, επίσημη προσκεκλημένη του προέδρου της Επ.Α-ΟΜΑΕ Τάκη Κουτσίκου, στον 1ο γύρο του Πανελλήνιου Πρωταθλήματος Karting 2020. Βρίσκεται στην Ελλάδα για διακοπές. Μια στάση για λίγες ημέρες ξεκούρασης, κοντά σε αγαπημένα, συγγενικά πρόσωπα και επιστροφή στην Ιταλία.

Η Μαριλένα είναι η μοναδική Ελληνίδα αγωνοδίκης στη Formula 1. Στην παγκόσμια κοινότητα είναι δύο. Η Μαριλένα είναι η δεύτερη και ετοιμάζεται να αναλάβει επίσημα τα καθήκοντά της με την ολοκλήρωση της εκπαίδευσής της. Στο χώρο του Motorsport, τα τελευταία χρόνια ολοένα και περισσότερες γυναίκες κατέχουν υψηλές θέσεις κλειδιά. Αρχίζει να αλλάζει η νοοτροπία του χώρου. «Παρόλ’ αυτά, για να μπορείς να ανταπεξέλθεις επαρκώς στις απαιτήσεις και στα καθήκοντα ενός τέτοιου επαγγέλματος, χρειάζεται αρχικά να αγαπάς το άθλημα, να σου αρέσει πολύ, δεύτερον, πρέπει να έχεις γερό στομάχι και τρίτον να έχεις γνώση. Στη Formula 1 πρέπει να ενημερώνεται κανείς συχνά γιατί οι κανονισμοί αλλάζουν συνέχεια. Μέχρι και τις παραμικρές λεπτομέρειες χρειάζεται να γνωρίζουμε εμείς οι αγωνοδίκες» μας λέει η Μαριλένα.

ΜΑΡΙΛΕΝΑ ΡΑΓΚΟΥ

Υπάρχουν διάφορες θέσεις για έναν αγωνοδίκη. Είναι οι τεχνικοί απεσταλμένοι, που ασχολούνται με τους τεχνικούς κανονισμούς της FIA, υπάρχουν εκείνοι που ασχολούνται με τον έλεγχο της πίστας και κατά τη διάρκεια του αγώνα είναι αυτοί που ελέγχουν τις παραβάσεις των οδηγών σύμφωνα με τους κανονισμούς. Κοινώς ένας αγωνοδίκης είναι ο άνθρωπος που παρακολουθεί όλη τη διαδικασία της οργάνωσης ενός αγώνα, αν αυτός ρέει ομαλά, σύμφωνα με τους κανόνες.

Από μικρή μέσα στους αγώνες, η Μαριλένα Ράγκου, μεγάλωσε μέσα σε οικογένεια οδηγών, ακολουθώντας από παιδί σε όλα τα ράλλυ Ακρόπολις, το όνειρό της ήταν να βρίσκεται με τον οποιοδήποτε τρόπο, κοντά στο αυτοκίνητο. Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο, η επιλογή της να σπουδάσει μηχανολόγος μηχανικός στην Ιταλία, ήταν για την ίδια ένας τρόπος προσέγγισης αυτού του κόσμου.

Στόχος της λοιπόν εξαρχής η Formula 1. Από την ηλικία των 12 ετών έκανε κάποιες εργασίες από μόνη της. Κράταγε τους χρόνους των οδηγών στα λεγόμενα year books, καταγράφοντας τα pit stop, τις ελεύθερες, τις κατατακτήριες, τους αγώνες. Ως αναμενόμενο βρέθηκε στην Ιταλία. Εκεί συναναστράφηκε και ασχολήθηκε με το Moto GP.

Λόγω του ρόλου της, έρχεται σε επαφή με τους αθλητές, τους οδηγούς, παγκόσμιας κλάσης. Κατά συνέπεια η επόμενη ερώτηση αφορά τις ισορροπίες που χρειάζεται να κρατούνται στις σχέσεις μεταξύ τους σε περιπτώσεις για παράδειγμα ενός ατυχήματος, μιας τυφλής γωνίας στην επανεξέταση ενός συμβάντος κατά τη διάρκεια ενός αγώνα.

«Στη Formula 1, είμαστε όλοι μια οικογένεια. Χρειάζεται όμως ένας αγωνοδίκης να είναι αντικειμενικός. Η σχέση κινείται πάντα σε επαγγελματικό επίπεδο», υπογραμμίζει η Μαριλένα Ράγκου

Ο τομέας της ασφάλειας της πίστας, αλλά και των δρόμων και συνολικά όλα τα θέματα ασφαλείας για τη διεξαγωγή ενός αγώνα, στη FIA, αποτελεί το σημαντικότερο παράγοντα, γι’ αυτό και η εκπαίδευση των αγωνοδικών, περιλαμβάνει συμπυκνωμένη γνώση πάνω σε αυτό, προκειμένου όλοι οι συμμετέχοντες από κάθε χώρα στα εξειδικευμένα σεμινάρια, να γίνουν με τη σειρά πρέσβεις, που θα μεταφέρουν αυτή τη γνώση με τον τρόπο τους, ο καθένας ξεχωριστά, στη χώρα του.

Η Ελλάδα παραδέχεται και η ίδια ότι βρίσκεται αρκετά πίσω στα θέματα οδικής ασφάλειας. Οι καμπάνιες της FIA για το manifesto ασφάλειας, που έχουν κινηθεί σε όλες της χώρες του κόσμου, εδώ στην Ελλάδα δεν παίχτηκαν.

«Πιστεύω πως χρειάζεται περισσότερη ενημέρωση του κόσμου πάνω στα θέματα οδικής ασφάλειας. Θα μπορούσα να πω πιο πολλή ωμή ενημέρωση για το τι θα μπορούσε να συμβεί αν δεν ακολουθούμε συγκεκριμένους κανόνες οδήγησης. Για παράδειγμα αν δεν φοράμε ζώνες, αν μιλάμε στο κινητό».

Κλείνοντας τη συζήτησή μας με τη Μαριλένα, καταλήξαμε από κοινού στο συμπέρασμα ότι η Ελλάδα δεν φημίζεται για το ότι έχει κουλτούρα μηχανοκίνητου αθλητισμού. Υπολείπεται σαφέστατα υποδομών, όσο για την οδήγηση στους δρόμους, τα τελευταία χρόνια, αρχίζει να αναπτύσσει τις υποτυπώδεις αρχές μιας οδηγικής κουλτούρας, όπως για παράδειγμα να προσέχει και να σέβεται τους πεζούς της, να μην κορνάρει στα φανάρια, να μην φωνάζουν οι οδηγοί στο δρόμο με το αυτοκίνητό τους κ.τ.λ._Α.Π.

ΚΕΙΜΕΝΟ: ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΠΑΝΤΙΩΡΑ

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΠΕΤΡΟΣ ΚΑΣΤΟΡΙΝΗΣ

Ποιό από τα παρακάτω μοντέλα-νικητές του Car Of The Year θα ψηφίζατε ως το καλύτερο αυτοκίνητο της δεκαετίας του '70;

Επιλογές
Ψηφοφορία

Τιμές - Τεχνικά

 

Κατηγορία άρθρου