Η χρονιά άρχισε καλά για την ελληνική αγορά αυτοκινήτου, που «βήμα προς βήμα» ανεβαίνει, διατηρώντας όλα σχεδόν τα χαρακτηριστικά της στοιχεία.

Όπως είναι ήδη γνωστό, τον Ιανουάριο του 2019 η ελληνική αγορά νέων επιβατικών αυτοκινήτων παρουσίασε αύξηση 3,7% έναντι του αντίστοιχου μήνα της προηγούμενης χρονιάς (9.210 μονάδες, αντί των 8.885 του Ιανουαρίου 2018). Βεβαίως, ο μήνας αυτός έχει ιδιαιτερότητες που έχουν να κάνουν με τις όποιες εκκρεμότητες της προηγούμενης χρονιάς, οι οποίες είθισται να μεταφέρονται στο ξεκίνημα της νέας. Ίσως γι αυτό ο κλάδος, αν και ικανοποιημένος από το αναμενόμενο θετικό πρόσημο, να περίμενε κάτι περισσότερο. Στα αξιοσημείωτα, το γεγονός ότι σχεδόν οκτώ στα δέκα νέα αυτοκίνητα του Ιανουαρίου αφορούσαν ιδιώτες, ενώ μόλις δύο και κάτι απέμειναν για τις εταιρικού χαρακτήρα ταξινομήσεις. Νέα δεδομένα, καθόλου άσχημα για την γενικότερη πορεία των ιδιωτικών πωλήσεων, ωστόσο κατά πάσα πιθανότητα πρόκειται για περιστασιακό αποτέλεσμα (που βέβαια δεν καταρρίπτει την βήμα προς βήμα ενίσχυση των ιδιωτών).

Κατά τα άλλα, ήταν ένα προβλέψιμο ξεκίνημα: Η Τoyota ήταν η «πρωταθλήτρια» του Ιανουαρίου, παρά τη μείωση των ταξινομήσεών της κατά 5,4% σε σύγκριση με τον πρώτο μήνα του 2018, ενώ το μοντέλο που την εκπροσωπεί στη supermini κατηγορία (Yaris) ήταν το best-seller του. Στη δεύτερη θέση της κατάταξης των εταιρειών βρέθηκε η Peugeot, όπως και πέρισυ, με μικρότερη όμως διαφορά από την κορυφή και αυξημένες ταξινομήσεις κατά 10,6% σε σχέση με τότε. Είναι χαρακτηριστικό πως τρία μοντέλα της (208, 308 και 3008) κατατάχθηκαν στα 15 πρώτα του μήνα. Εντυπωσιακή ήταν η αύξηση των ταξινομήσεων για το έτερο μέλος του Ομίλου PSA, την Citroen, καθώς ξεπέρασε το 30%. Το νεότερο από τα μέλη του (Opel) κατέλαβε την τρίτη θέση στην κατάταξη των εταιρειών, εμφανίζοντας αύξηση ταξινομήσεων πάνω από 10%. Ακόμη μεγαλύτερη αύξηση, που σχεδόν ακούμπησε το 40%, σημείωσαν οι ταξινομήσεις της Hyundai σε σχέση με τον Ιανουάριο της προηγούμενης χρονιάς. Μεταξύ άλλων ιδιαίτερα αυξημένα επίσης ήταν τα αποτελέσματα της Audi (+18,2%), της Dacia (+111,9%), της BMW (+46%) και της Smart (+32,4%). Στον αντίποδα βρέθηκαν η Ford και η Seat, με πτώση 28,1% και 54,1% αντίστοιχα. Eννέα συνολικά εταιρείες ξεπέρασαν τις 400 ταξινομήσεις τον πρώτο μήνα της χρονιάς.

Στα χαρακτηριστικά του μήνα η πρωτιά του Peugeot 308 στη μικρομεσαία κατηγορία (χωρίς όμως τα crossover/SUV που εντάσσονται σε αυτήν), η «ισοβαθμία» των Skoda Κοdiaq και Octavia στη μεσαία κατηγορία με 52 ταξινομήσεις, Το σχεδόν 33% του Volvo XC90 στα μεγάλα, η πρώτη θέση του Opel Vivaro στα Combi αμαξώματα και το γεγονός ότι την πολυμορφική κατηγορία αντιπροσώπευσαν μόλις δύο μοντέλα.


TA 15 ΠΡΩΤΑ ΜΟΝΤΕΛΑ 1 Τοyota Yaris 643 2 Opel Corsa 529 3 Nissan Qashqai 360 4 Peugeot 208 356 5 VW Polo 302 6 Citroen C3 300 7 Peugeot 308 270 8 Hyundai i10 250 9 Renault Clio 226 10 Toyota Aygo 212 11 Toyota C-HR 205 12 Fiat Tipo 194 13 Hyundai i20 183 14 Dacia Duster 171 15 Peugeot 3008 154


ΟΙ 15 ΠΡΩΤΕΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ 1 Toyota 1.149 2 Peugeot 1.019 3 Opel 834 4 Hyundai 725 5 VW 577 6 Suzuki 575 7 Nissan 557 8 Citroen 457 9 Fiat 411 10 Audi 370 11 Renault 341 12 Mercedes 327 13 Ford 286 14 Skoda 272 15 Kia 237


Crossover/SUV σε ρόλο πρωταγωνιστή

Δεν μπορεί κάποιος να σκεφτεί κάτι άλλο, διαπιστώνοντας πως από τις 9.210 μονάδες που ταξινομήθηκαν τον Ιανουάριο, οι 3.354 (δηλαδή το 36,42% του ως άνω αριθμού) αφορούν στα crossover/SUV μοντέλα όλων των κατηγοριών. Οι δύο πρώτοι σε προτιμήσεις εκπρόσωποι του είδους, τα μικρομεσαία SUV Nissan Qashqai και Toyota C-HR, συνεχίζουν από εκεί που βρίσκονταν και το 2018 (ένα στα εννιά μικρομεσαία που ταξινομήθηκαν τον Ιανουάριο ήταν Qashqai). Ακολουθούν το Dacia Duster και το Peugeot 3008, ενώ την πεντάδα κλείνει το Suzuki Vitara. Όμως, παρά τη διείσδυση των crossover/SUV μοντέλων όμως σε όλες τις κατηγορίες αμαξωμάτων, τα σουπερμίνι και τα μικρομεσαία μοντέλα ξεπέρασαν το 81% του συνολικού μεριδίου της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου.

Καύσιμα & κινητήρες

Στην επιλογή καυσίμου δεν μας περίμεναν εκπλήξεις τον Ιανουάριο, με το ποσοστό των βενζινοκινητήρων να φτάνει στο πολύ πειστικό 62,5% (5.752 ταξινομήσεις) και των πετρελαιοκινητήρων στο 32,6% (3.002 ταξινομήσεις). Σκεπτικισμός για τα μοντέλα που καίνε φυσικό αέριο και για τα ηλεκτρικά, αφού η έλλειψη κρατικών κινητήρων για την απόκτησή τους είναι αποφασιστικής σημασίας (40 μόλις ταξινομήσεις, οι 23 φυσικού αερίου και οι 17 ηλεκτρικές). Η ηλεκτρική έκδοση του Smart ταξινόμησε έξι μονάδες και το Nissan Leaf τέσσερις (όταν ολόκληρη τη χρονιά πέρισυ, έκανε εννέα). Το ποσοστό των υβριδικών μοντέλων από το 3% των αρχών του 2018 έφτασε το 4,5%, με 416 ταξινομήσεις. Οι 164 εξ αυτών ανήκουν στο Toyota C-HR, που βρίσκεται πρώτο στη λίστα των υβριδικών μοντέλων, με δεύτερο το Yaris (143 ταξινομήσεις). Οι τρικύλινδροι κινητήρες βενζίνης κάτω του λίτρου έφτασαν το 20% επί του συνολικού μεριδίου της ελληνικής αγοράς (1.838 ταξινομήσεις). Τα πρωτεία ασφαλώς κρατά επί χρόνια η κατηγορία από 1.401 έως 1.600 κ.εκ. (3.752 ταξινομήσεις, 40,7% επί του συνόλου).

Δείτε αναλυτικά τις ταξινομήσεις των εταιρειών και των μοντέλων, στα αρχεία pdf στο τέλος του άρθρου