X
Παρουσιάσεις

Νέο Toyota Prius: Όταν το οδηγούσαμε στην Ελλάδα

Η νέα γενιά του Prius είναι πλέον γεγονός και μάλιστα εγχώριο, καθώς η Toyota επέλεξε την χώρα μας για μία πρώτη γνωριμία με τον εμβληματικό «οικολόγο» της.

Δεν πρόκειται για την επίσημη παρουσίαση, αλλά για μία πρώτη επαφή με το νέο μοντέλο και την τεχνολογία του. Αυτό καταδεικνύεται και από το ελαφρύ καμουφλάζ των αυτοκινήτων προπαραγωγής που έφερε η Toyota στην χώρα μας.

Το Toyota Prius δεν είναι ένα οποιοδήποτε μοντέλο για τον Ιάπωνα κατασκευαστή. Και αυτό γιατί πρόκειται για τον πρώτο διδάξαντα σε παγκόσμιο επίπεδο στον τομέα των υβριδικών οχημάτων και ταυτόχρονα για το μοντέλο που εγκαινίασε πριν από 25 χρόνια μια νέα, περιβαλλοντικά πιο ευαίσθητη εποχή για την Toyota και την αυτοκίνηση γενικότερα.

Μέσα στα 25 χρόνια που μεσολάβησαν από τότε που το Prius παρουσίασε για πρώτη φορά στο ευρύ κοινό τα πλεονεκτήματα της υβριδικής τεχνολογίας, η πλειοψηφία των οχημάτων Toyota που πωλούνται στην Ευρώπη είναι τώρα υβριδικά σε ποσοστό που ξεπερνάει το 80%.  Aπό το 1997 λοιπόν, οι αθροιστικές πωλήσεις εξηλεκτρισμένων οχημάτων Toyota σε όλο τον κόσμο έχουν ξεπεράσει τα 22 εκατομμύρια. Μόνο οι Hybrid και Plug-in Hybrid εκδόσεις του Prius έχουν πουλήσει πάνω από 5,1 εκατομμύρια μονάδες.

Σήμερα, όμως, το Prius δεν είναι το μοναδικό υβριδικό όχημα όπως συνέβαινε παλιότερα, αλλά ένας πολύ σημαντικός κρίκος στην στρατηγική αλυσίδα εναλλακτικών καυσίμων της Toyota, με οχήματα υδρογόνου, ενεργειακών κυψελών, αμιγώς ηλεκτρικών και φυσικά υβριδικών. Κάθε ένας από αυτούς τους τομείς έχει τον δικό του πρωτοπόρο (βλέπε για παράδειγμα Mirai και ΒΖ4Χ) και η Toyota θέλει να αναθέσει τον αντίστοιχο ρόλο για τα υβριδικά της, στο Prius.

Θέλοντας μάλιστα να ενδυναμώσει την εμπορική του παρουσία, η Toyota αποφάσισε να το φέρει στην ιδιαίτερα απαιτητική (για οχήματα αυτού του είδους) Ευρωπαϊκή αγορά, μόνο στην ισχυρότερη plug in έκδοση (σε αγορές της Ασίας και της Αμερικής θα υπάρχει και η full hybrid έκδοση).

Η αλλαγή φιλοσοφίας του νέου Prius

Προτού όμως μπούμε στα ενδότερα του νέου Prius, αξίζει να αναφέρουμε την αλλαγή στην φιλοσοφία που βρίσκεται πίσω από αυτή την νέα γενιά.  Αυτό άλλωστε φάνηκε από τα πρώτα στάδια κιόλας της εξέλιξης με την ερώτηση που έθεσαν οι άνθρωποι της εταιρείας στους εαυτούς τους: «Θέλουμε να φτιάξουμε ένα ταξί ή κάτι πιο συναισθηματικό;»

Βλέποντας όμως αυτή την νέα σχεδιαστική προσέγγιση, αμέσως καταλαβαίνεις ότι αυτό που προσπάθησε (ανεπιτυχώς) η προηγούμενη γενιά, ετούτη το καταφέρνει με χαρακτηριστική ευκολία. Οι νέες διαστάσεις με το χαμηλότερο ύψος, την φουσκωμένη ουρά, το επιθετικό ρύγχος και τις κρυμμένες πίσω χειρολαβές, δημιουργούν ένα κουπέ που αν μη τι άλλο, κεντρίζει το ενδιαφέρον.  Τον δικό τους ρόλο διαδραματίζουν τα νέας σχεδίασης φωτιστικά σώματα στο εμπρός μέρος.

Σημαντικές διαφοροποιήσεις εντοπίζονται και στο μέγεθος του νέου Prius, με το συνολικό ύψος του αμαξώματος να έχει μειωθεί κατά 50 χλστ. για χαμηλότερο κέντρο βάρους και αεροδυναμική απόδοση, ενώ κατά 50 χλστ. αυξημένο εμφανίζεται το μεταξόνιό του, για καλύτερη διαρρύθμιση στο εσωτερικό. Το μήκος του είναι μικρότερο κατά 46 χλστ. σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο, ενώ ελαφρώς αυξητικές είναι οι τάσεις σε ό,τι έχει να κάνει το συνολικό του πλάτος (+22 χλστ.).

Έτσι, οι χωροταξικές θυσίες είναι ελάχιστες και εντοπίζονται κυρίως στον διαθέσιμο χώρο για τα κεφάλια των επιβατών, αφού από εκεί και πέρα, τόσο ο χώρος για τα πόδια, όσο και αυτός των αποσκευών βρίσκονται σε απόλυτα ικανοποιητικά επίπεδα. Ούτως ή άλλως στόχος της Toyota δεν είναι πλέον ο πρακτικός ανθρωπομεταφορέας των προηγούμενων γενιών, μιας και τώρα πια το Prius θα έχει άφθονο ανταγωνισμό από τα κάθε λογής SUV των ανταγωνιστών, αλλά και της ίδιας της Toyota.

Ανάλογα εντυπωσιακό είναι και το εσωτερικό, αν και εδώ το Pius πάντοτε ξεχώριζε.  Η καμπίνα του Prius πέμπτης γενιάς χαρακτηρίζεται από τη φιλοσοφία «Island Architecture» της Toyota, η οποία διαχωρίζει τον εσωτερικό διάκοσμο σε τρία διαφορετικά τμήματα: το περιβάλλον, το χώρο για τον οδηγό και το ταμπλό που υπέστη μία ριζική αναθεώρηση σε σύγκριση με το απελθών μοντέλο.

Ο πίνακας οργάνων των 7 ιντσών είναι ελαφρώς υπερυψωμένος, μία ακόμα μεγαλύτερη οθόνη αφής του συστήματος infotainment δεσπόζει στο κέντρο του ταμπλό, φιλοξενούνται αρκετοί φυσικοί διακόπτες (όπως και ξεχωριστό πάνελ χειρισμού του κλιματισμού), ενώ υπάρχει πια ένας κλασικός (φύση και θέση) επιλογέας για το κιβώτιο.

Ο συναισθηματισμός του νέου Prius

Η απάντηση λοιπόν στην αρχική ερώτηση γύρω από την εξέλιξη του νέου Prius, ήταν σαφώς περισσότερο συναίσθημα, τόσο στην σχεδίαση, όσο και στην οδήγηση. Σε αυτό το θέμα έρχεται να επιδράσει καταλυτικά το νέο τεχνολογικό υπόβαθρο.

Όπως αναμενόταν, το νέο Prius βασίζεται, όπως και η προηγούμενη γενιά, στη γνωστή αρχιτεκτονική TNGA της Toyota, αξιοποιώντας όμως εδώ για πρώτη φορά την δεύτερη γενιά της πλατφόρμας GA-C που προσφέρει υψηλότερη ακαμψία, μικρότερο βάρος σε σχέση με το παρελθόν, αλλά και ευφυείς λύσεις στον τομέα της «συσκευασίας» της μπαταρίας κάτω από το δάπεδο.

Το  5ης γενιάς υβριδικό σύστημα του Prius περιλαμβάνει έναν τετρακύλινδρο κινητήρα 2,0 λίτρων (κύκλου Άτκινσον φυσικά) ισχύος 152 ίππων και ένα ηλεκτρικό μοτέρ 163 ίππων, με τη συνδυαστική απόδοση να φτάνει τους 223 ίππους, κάτι που μεταφράζεται σε μία αύξηση 101 ίππων (!), σε σύγκριση με τους 122 ίππους του προηγούμενου Plug-in υβριδικού Prius.

Η ηλεκτρική ενέργεια αποθηκεύεται σε μία αναδιαμορφωμένη μπαταρία 13,6 kWh, που σύμφωνα με τον κατασκευαστή μπορεί να προσφέρει μία ηλεκτρική αυτονομία έως και 69 χλμ.  Η νέα αυτή μπαταρία που ζυγίζει 120 κιλά, αν και ισχυρότερη με κυψέλες υψηλότερης ενεργειακής πυκνότητας, είναι πιο κόμπακτ κάτι που της επέτρεψε να μετακομίσει κάτω από το πίσω κάθισμα, αντί για το πόρτ μπαγκάζ που ήταν τοποθετημένη στο προηγούμενο μοντέλο.

Για την αναπλήρωση της ενέργειας, φροντίζει ο onboard φορτιστής των 3,5 kW, κάτι που σημαίνει ό,τι για μία πλήρη φόρτιση θα χρειαστούν γύρω στις 4 ώρες.  Με τη μέγιστη απόδοση να είναι το ζητούμενο,  ενέργεια μπορεί επίσης να παράγεται μέσω των προαιρετικών ηλιακών κυψελών στην οροφή (ακόμα δεν έχει καθοριστεί ποιο θα είναι το κόστος τους). Η ηλιακή οροφή μπορεί να παράγει καθημερινά ηλεκτρική ενέργεια ικανή για την κάλυψη διαδρομών μήκους 8 χλμ. ή να φορτίζει πλήρως τη μπαταρία εάν το όχημα είναι σταθμευμένο για μερικές ημέρες.

Επίσης, το νέο Prius, προσφέρει μία ευρύτερη από ποτέ γκάμα λειτουργιών ανίχνευσης κινδύνου και ενεργητικής ασφάλειας χάρη στο Toyota T-Mate, ενσωματώνοντας την τελευταία γενιά του Toyota Safety Sense (TSS) που μπορεί τώρα να «τηλενημερώνεται» εύκολα over-the-air.

Ο δυναμισμός του νέου Prius

Μπορεί τα προηγούμενα χρόνια να μην είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε αρκετά την 4η γενιά (όπως συνέβη με την 2η και 3η), η Toyota φρόντισε να δώσουν όλοι οι πρόγονοι το παρόν στην παρουσίαση για απευθείας συγκρίσεις. Η διαφορά στην δύναμη είναι κάτι παραπάνω από εμφανής.

Θα θέλαμε ένα διαφορετικό κιβώτιο σε αυτή την 5η γενιά των υβριδικών συστημάτων της Toyota, η πολύ μεγαλύτερη ισχύς όμως περιορίζει δραστικά την διάρκεια που χρειάζεται ο οδηγός να διατηρεί βυθισμένο το δεξί πεντάλ, κάτι που καταδεικνύεται και από τα 6,8 δλ. που χρειάζονται πλέον για τα 0-100 χλμ./ώρα.

Αυτή την περιρρέουσα αίσθηση δυναμισμού έρχεται να υποστηρίξει και η οδική συμπεριφορά.  Το νέο Prius δεν πρόκειται φυσικά να τρομάξει τα κάθε λογής «GR» μοντέλα της εταιρείας,  θα μπορέσει όμως να κινηθεί πολύ σβέλτα εάν το επιθυμεί ο οδηγός, αν και τα 195αρια ελαστικά δείχνουν να έχουν «οικολογικότερους» προσανατολισμούς πρόσφυσης.

Το Prius δεν είναι πλέον τόσο οδηγικά άχρωμο όσο οι πρόγονοι του, προσφέροντας παράλληλα μία πολύ ωραία ποιότητα κύλισης, που ταιριάζει ιδανικά με τα πολιτισμένα χαρακτηριστικά της ηλεκτροκίνησης.  Από εκεί και πέρα η υβριδική αποτελεσματικότητα είναι εξασφαλισμένη ακόμα και όταν αδειάσει η μπαταρία, εξασφαλίζοντας χαμηλές τιμές κατανάλωσης.

Δείτε εδώ τις τιμές του νέου Toyota Prius στην Ελλάδα

TOYOTA PRIUS PHEV

ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: β/κ + η/κ >ΚΥΒΙΣΜΟΣ (β/κ): 1.987 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ (β/κ): 152 ίπποι/6.000 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ (β/κ): 190 Nm/4.400 σ.α.λ. >ΙΣΧΥΣ (η/κ): 163 ίπποι >ΡΟΠΗ (η/κ): 208 Nm/500-2.500 σ.α.λ. >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΙΣΧΥΣ: 223 ίπποι >ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΡΟΠΗ: –  >ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 13,6 kWh >ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο e-CVT >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Διπλά Ψαλίδια >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.600×1.782×x1.420 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.750 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 284 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.545 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 6,8 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 177 χλμ./ώρα. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 19 γρ./χλμ. >ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ AYTONOMIA: 69 χλμ. >ΦΟΡΤΙΣΗ (AC): 4 ώρες (3,5 kW).

 

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΣΚΟΥΤΗΣ, TOYOTA

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!