top icon
Συγκριτικές δοκιμές

Opel Adam S – Suzuki Swift Sport

Δύο προτάσεις από τον κόσμο των άτακτων μίνι χάτσμπακ επιχειρούν να κερδίσουν την καρδιά του οδηγού με έναν τρόπο διαφορετικό.

 

Η ΑΠΟΥΣΙΑ κόκκινων γραμμών στην αυτοκίνηση κάθε άλλο παρά ως αρνητικό στοιχείο μπορεί να χαρακτηριστεί. Αυτή, άλλωστε, είναι η αιτία ώστε η κύρια τάση που επικρατεί κατά καιρούς σε κάθε κατηγορία να συνοδεύεται και από προτάσεις που ξεφεύγουν από το κατεστημένο, έχοντας ως στόχο το μικρότερο αριθμητικά κοινό, που είτε έχει κάποιες ιδιαίτερες προτιμήσεις είτε απλώς θέλει να διαφέρει από τους πολλούς. Τα μικρά, καυτά χάτσμπακ δε θα μπορούσαν να αποτελέσουν την εξαίρεση σε αυτό το δεδομένο, πόσω μάλλον από τη στιγμή που μιλάμε για μια κατηγορία που τα βασικά κριτήρια επιλογής δε συνδέονται τόσο με αντικειμενικά δεδομένα, όσο με τη φωνή της καρδιάς.

Αυτήν τη φορά, λοιπόν, αφήνουμε για λίγο στην άκρη τους συνήθεις υπόπτους που κοντράρονται για τη διεκδίκηση του στέμματος μεταξύ των πυραύλων τσέπης, και ακολουθούμε τα μονοπάτια που χαράσσουν έξω από την πεπατημένη δύο προτάσεις που επιχειρούν να κεντρίσουν το ενδιαφέρον του οδηγού με μια εναλλακτική προσέγγιση. Ο λόγος για το Opel Adam S, που προσθέτει την παράμετρο των επιδόσεων και της πιο πικάντικης οδηγικής επίγευσης στη στυλάτη φιλοσοφία του λιλιπούτειου Opel, καθώς και για το Suzuki Swift Sport, που σήμερα έχει μείνει μόνος υπερασπιστής της πολύστροφης ατμοσφαιρικής λογικής ανάμεσα στα μικρά με σπορτίφ διάθεση.

Διάσταση απόψεων

Υπάρχουν πολλά, πάρα πολλά που διαφοροποιούν τα δύο μοντέλα, παρά την κοινή προσέγγισή τους σε ό,τι αφορά τη σπορτίφ διάθεση του χαρακτήρα τους. Θα μπορούσε αυτό να οφείλεται στη σημαντική διαφορά ηλικίας τους, όμως σίγουρα αυτή δεν είναι η μόνη αιτία. Το μόλις δύο ετών Adam δεν ήρθε απλώς ως το μικρό αυτοκίνητο πόλης της Opel, καθώς τόνισε από την πρώτη στιγμή την παράλληλη διάθεσή του να καθιερωθεί ως μια πρόταση με έντονη στυλιστική άποψη. Αναπόφευκτα, λοιπόν, ξεκινά με ένα ατού στο μανίκι σε κάθε σύγκριση που αφορά την εικόνα και την αισθητική. Για την περίσταση, άλλωστε, το κόμπακτ 2θυρο αμάξωμα με τις έντονες καμπύλες και τις ανάγλυφες επιφάνειες δείχνει περισσότερο μυώδες, χάρη σε πινελιές που προσδίδουν δυναμισμό, όπως είναι το εμπρός σπόιλερ χαμηλά στον προφυλακτήρα, οι πλαϊνές ποδιές, ο βαθύτερος πίσω προφυλακτήρας με την ευμεγέθη απόληξη της εξάτμισης, οι μεγάλοι στάνταρντ τροχοί 17 ιντσών και, βέβαια, η χαρακτηριστική πίσω αεροτομή, που, σύμφωνα με τους τεχνικούς της Opel, δημιουργεί μια κάθετη δύναμη 40+ κιλών κοντά στην τελική ταχύτητα.

Βέβαια, δεν είναι μόνο αυτά, αφού οι σπορ πινελιές δε λείπουν και από το «χώρο εργασίας», στον οποίο ο διάκοσμος είναι εμπλουτισμένος με δερμάτινες λεπτομέρειες σε χρωματική αντίθεση μαύρου-κόκκινου σε τιμόνι, χειρόφρενο και επενδύσεις θυρών, με το λογότυπο «S» στο -βαμμένο στην απόχρωση του αυτοκινήτου- τμήμα του ταμπλό μπροστά από τον οδηγό, καθώς και με τα αλουμινένια πεντάλ. Δε θα μπορούσαμε, μάλιστα, να προσπεράσουμε τα τέλεια Recaro με τα οποία ήταν εφοδιασμένο το δικό μας αυτοκίνητο και τα οποία, εκτός από το καθαρά πρακτικό κομμάτι, που αφορά την τέλεια στήριξη σε κάθε περίπτωση, είναι ίσως και αυτά που εκπέμπουν περισσότερο από οτιδήποτε άλλο τη σπορ διάθεση, αλλά δυστυχώς επιβαρύνονται με ένα κόστος της τάξης των 1.300 ευρώ.

Σε όλα τα παραπάνω το Adam προσθέτει τη χαρακτηριστική ποικιλία του σε επίπεδο εξατομίκευσης, η οποία προκύπτει από το συνδυασμό μεταξύ δέκα αποχρώσεων αμαξώματος και πέντε οροφής αλλά και των τεσσάρων διαθέσιμων πακέτων εσωτερικού, τη στιγμή που η ηλικιακή του φρεσκάδα συνεπάγεται την παρουσία αλλά και τη δυνατότητα προσθήκης όλων των διαδεδομένων σήμερα στοιχείων άνεσης και ασφάλειας. Τέτοια είναι το σύστημα infotainment με τη μεγάλη οθόνη αφής 7 ιντσών και τις διευρυμένες δυνατότητες συνδεσιμότητας, καθώς και τα συστήματα προειδοποίησης τυφλών σημείων αλλά και υποβοήθησης παρκαρίσματος.

Το Swift, από τη μεριά του, έχει ένα πιο σοβαρό και λιτό αποτύπωμα, που σίγουρα οφείλεται και στην ωριμότητα που συνεπάγεται η ήδη πενταετής παρουσία του στην αγορά, χωρίς να ξεχνάμε και τη φιλοσοφία των Ιαπώνων, η οποία είναι περισσότερο εστιασμένη στην ουσία, παρά στο παιχνίδι των εντυπώσεων. Δεν τραβά το μάτι όπως το Adam, χωρίς αυτό βέβαια να σημαίνει πως δε δηλώνει, έστω και με μεγαλύτερη διακριτικότητα, τον προσδιορισμό του μέσα από στοιχεία όπως τις μεγάλες εισαγωγές αέρα στον προφυλακτήρα, τους αλουμινένιους πολυάκτινους τροχούς, που είναι και οι ελαφρύτεροι στην γκάμα του μοντέλου, καθώς και τη διπλή απόληξη της εξάτμισης στα άκρα του πίσω προφυλακτήρα.

Στο ίδιο μήκος κύματος, στο εσωτερικό δεν επιχειρείται ο εντυπωσιασμός μέσα από τρικ του σχεδιασμού ή του διακόσμου. Δε χρειάζεται, όμως, παρά ένα σύντομο διάστημα για να καταλάβεις πως πίσω από καθετί υπάρχει μια λειτουργική λογική. Μπορεί, για παράδειγμα, τα σκληρά πλαστικά στο ταμπλό να μη δίνουν με την πρώτη ματιά την πιο πολυτελή αίσθηση που λαμβάνεις στο Adam, όμως έχουν μια άριστη συναρμογή, ενώ ουδέποτε εντοπίσαμε τριγμούς ακόμα και στο αυτοκίνητο της δοκιμής μας, που ήταν επιφορτισμένο με αρκετές χιλιάδες χιλιόμετρα. Μάλιστα, ως απάντηση στην απουσία των high-tech συστημάτων ήχου, ενημέρωσης και άνεσης, παραθέτει την εξαιρετική εργονομία σε κάθε επίπεδο, από τη ρύθμιση του ηχοσυστήματος ή του κλιματισμού μέχρι τη χρήση κάθε διακόπτη, με αποτέλεσμα να αισθάνεσαι αμέσως μια τρομερή εξοικείωση, ακόμα και αν πρόκειται για την πρώτη σου επαφή με το αυτοκίνητο. Θα δίναμε δε κάποιους επιπλέον πόντους στη θέση οδήγησης, που, όπως και στο Adam, ρυθμίζεται με κάθε δυνατό τρόπο, όμως εδώ η πιο κάθετη τοποθέτηση του τιμονιού δίνει μια περισσότερο πολεμική αίσθηση, οπότε το μόνο που ίσως λείπει είναι επιπλέον ευρυχωρία από τα πλαϊνά των καθισμάτων, που πάντως προσφέρουν πολύ καλή στήριξη. Βέβαια, όσο και αν πρόκειται για κάτι που στη συγκεκριμένη περίπτωση δε βρίσκεται μεταξύ των πιο σημαντικών κριτηρίων, δεν μπορούμε να παραβλέψουμε το σαφές πλεονέκτημα του Swift ως προς τη φιλοξενία επιβατών αλλά και αποσκευών, που σίγουρα διαμορφώνει ένα πιο ολοκληρωμένο προφίλ.

Την ώρα της δράσης

Μιλώντας για αυτοκίνητα με πιο σπορτίφ προεκτάσεις, το βασικό ζητούμενο έχει να κάνει με την ένταση και το είδος των ερεθισμάτων που θα αφυπνίσουν τις αισθήσεις του οδηγού. Σε αυτό το κομμάτι εστιάζουν, λοιπόν, οι ιδιαιτερότητες της κάθε πρότασης σε μηχανολογικό επίπεδο. Ωστόσο, δε μιλάμε για καθαρόαιμες εκφράσεις που περιστρέφονται γύρω από την απόλυτη απόδοση, οπότε θα ήταν άστοχο να περιμένουμε και εξεζητημένες επιλογές, που ξεφεύγουν κατά πολύ από το πλαίσιο της λογικής αναβάθμισης των δυνατοτήτων σε επιδόσεις και πάτημα. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, που στην περίπτωση του Adam η Opel δε χρησιμοποιεί τον κωδικό «OPC», που μας έχει συνηθίσει στις κορυφαίες εκδόσεις των μοντέλων της, χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει πως το ομώνυμο τμήμα της εταιρείας δεν έχει βάλει το… χεράκι του.

Μαζί, λοιπόν, με τις αναμενόμενες επεμβάσεις στην ανάρτηση, που περιλαμβάνουν πιο σφιχτές ρυθμίσεις στο συνδυασμό αμορτισέρ/ελατηρίων, πιο χοντρή εμπρός αντιστρεπτική και πιο άκαμπτο πίσω άξονα, το Adam S έχει εξοπλιστεί με ένα ικανότερο σύστημα πέδησης, που προέρχεται από το Corsa OPC προηγούμενης γενιάς, ενώ διαθέτει την κρεμαγιέρα με τη μεταβλητή υποβοήθηση και διαφορετική χαρτογράφηση, για βελτίωση της αίσθησης αλλά και (για πρώτη φορά σε Adam) το σύστημα ελέγχου ευστάθειας ESP Plus, που επιτρέπει στον οδηγό την πλήρη απενεργοποίησή του. Ωστόσο, η στόχευση των τεχνικών δείχνει μια πιο έντονη εστίαση στο κομμάτι των επιδόσεων, κάτι που μαρτυρούν η τοποθέτηση του γνωστού από το Astra υπερτροφοδοτούμενου 1.400άρη Ecotec, που για την περίσταση έχει κερδίσει επιπλέον 10 ίππους φθάνοντας τους 150 και, κυρίως, ο συνδυασμός του με ένα εξαιρετικά κοντό για τα υπερτροφoδοτούμενα δεδομένα κιβώτιο 6 σχέσεων.

Το Swift, από τη μεριά του, παραθέτει μια αντίστοιχη λογική σε ό,τι αφορά το στήσιμο και την υιοθέτηση πιο σφιχτών ρυθμίσεων σε ανάρτηση, δηλώνοντας τη διαφορετικότητά του μέσα από την ιδιαιτερότητα του κινητήρα και την άρνησή του στη δεδομένη πλέον σήμερα υπερτροφοδότηση. Αναζητά την απόδοση μέσα από την εκμετάλλευση στο έπακρο των δυνατοτήτων που προσφέρουν ο μεταβλητός χρονισμός και η βύθιση των βαλβίδων, αλλά και η μεταβολή του μήκους των αυλών της εισαγωγής αέρα. Εδώ, μάλιστα, επιστρατεύεται η βοήθεια της κοντής και πυκνής κλιμάκωσης στο κιβώτιο, που βέβαια δεν μπορεί να ανατρέψει τα δεδομένα. Βλέπετε, είναι αναμενόμενο -και επιβεβαιώνεται απόλυτα και από τους αριθμούς στην πράξη- πως το Adam έχει με ευκολία το πάνω χέρι έναντι του Swift όταν η κουβέντα περιστρέφεται γύρω από τις επιδόσεις, και ειδικά στις επιταχύνσεις εν κινήσει, όπου τον πρώτο λόγο έχει η ροπή. Μπορεί, λοιπόν, η κλιμάκωση να είναι τόσο κοντή ώστε να σε αναγκάζει να ταξιδεύεις με το στροφόμετρο κοντά στις 4.000 σ.α.λ., όμως αναμφίβολα χαρίζει επιπλέον ζωντάνια στον 1.400άρη Ecotec, καλύπτοντας και έξυπνα τη μικρή του υστέρηση χαμηλά σε σχέση με πιο φρέσκα τεχνολογικά σύνολα του ανταγωνισμού.

Έτσι, κοιτώντας στο ευρύτερο ανταγωνιστικό πεδίο, θα σημειώσουμε για τους λάτρεις των συγκρίσεων πως το Adam S «παίζει στα ίσια» με το 500 Abarth με το 5άρι κιβώτιο, χωρίς όμως να μπορεί να επιβληθεί στο Polo GT με τον 1.4 TSI ACT και την αρκετά μακρύτερη κλιμάκωση. Σημειώστε πως το Adam S φτάνει τα 100 χλμ./ώρα από στάση σε 8,6 δλ. (Polo GT: 8,0 δλ., 500 Abarth: 8,1 δλ., Swift: 9,0 δλ.), ενώ για τα 80-110 χλμ./ώρα με 3η και 4η σχέση χρειάζεται 4,2 δλ. και 5,1 δλ. (Polo GT: 3,7 και 4,8 δλ., 500 Abarth: 3,7 και 5,4 δλ., Swift: 5,2 και 6,9 δλ.) και για τα 120-140 χλμ./ώρα με 5η και 6η σχέση απαιτεί 5,2 και 6,3 δλ. (Polo GT: 4,9 και 6,3 δλ., 500 Abarth: 6,4 δλ., Swift: 9,2 και 12,2 δλ.). Δεν πρέπει όμως να ξεχνάμε και την άλλη πλευρά του νομίσματος, σύμφωνα με την οποία το Adam S αποδεικνύεται και αρκετά λαίμαργο, με τη μέση κατανάλωση να κυμαίνεται στα 9,4 λίτρα/100 χλμ., όταν το Swift σε αντίστοιχες συνθήκες σταματά στα 8,3 λίτρα/100 χλμ.

Ωστόσο, το κομμάτι των επιδόσεων και, πολύ περισσότερο, οι αριθμοί αφορούν μόνο μία πτυχή της εικόνας και του χαρακτήρα των δύο αντιπάλων. Η άλλη αφορά το δέσιμο με τον οδηγό και την ποικιλία των ερεθισμάτων προς αυτόν. Με αυτά τα κριτήρια, το Adam S φανερώνει αρκετά στοιχεία που θα επέτρεπαν το χαρακτηρισμό του ως μίνι GT, καθώς οι ρυθμίσεις της ανάρτησης έχουν προσδώσει αρκετή ακρίβεια, καταπολεμώντας σε μεγάλο βαθμό τις αδυναμίες των μικρότερων εκδόσεων σε σχέση με την αργή απόκριση των αντιδράσεων, χωρίς την ίδια στιγμή αυτό να αποβαίνει εις βάρος της άνεσης ή της προοδευτικότητας στην απόσβεση. Με άλλα λόγια, είναι ευχάριστο αλλά και ξεκούραστο μέσα στην πόλη και στην καθημερινή συμβίωση, ενώ, ευκαιρίας δοθείσης, θα ανταποκριθεί στις διαθέσεις του οδηγού για ένα σβέλτο διάλειμμα σε κάποια διαδρομή με ποικιλία χάραξης και εικόνων.

Σύμμαχοι σε αυτό είναι η ικανοποιητική διαχείριση της ισχύος από τους εμπρός τροχούς, η αρκετά βελτιωμένη σε σχέση με των απλών εκδόσεων αίσθηση του τιμονιού, που ωστόσο διατηρεί μια μικρή ασάφεια γύρω από την ευθεία, αλλά και τα σαφή και γραμμικά σε απόδοση φρένα. Βέβαια, τα παραπάνω δε συνοδεύονται από την οξύτητα που έχει, για παράδειγμα, ένα 500 Abarth και η οποία θα μας επέτρεπε να μιλάμε για ένα GΤΙ, τη στιγμή που στην επιπλέον πίεση η ανάρτηση αποδεικνύεται εντέλει περισσότερο ενδοτική από όσο θα ήθελες, ώστε να διατηρείται η ζωντάνια και η ακρίβεια των αντιδράσεων. Μοιραία, το πολύ κοντό μεταξόνιο εκφράζει κάποια νευρικότητα στα πιο πατημένα κομμάτια ή στο απότομο φρενάρισμα, η οποία σε οδηγεί σε μια πιο επιφυλακτική στάση.

Σε αυτό το κομμάτι, λοιπόν, το Swift παίρνει τη ρεβάνς, καταθέτοντας ένα πιο ανταποδοτικό και σίγουρα πιο συμμετοχικό οδηγικό προφίλ, χωρίς μάλιστα να υστερεί στο παραμικρό στη χρηστικότητα της καθημερινότητας. Χωρίς και εδώ οι ρυθμίσεις της ανάρτησης να φανερώνουν κάποιες «άγριες» διαθέσεις, το πλαίσιο δείχνει καλύτερα ζυγισμένο και οι αντιδράσεις πιο ομοιογενείς και άμεσες. Σε συνδυασμό με το πολύ καλό σε ακρίβεια σύστημα διεύθυνσης, είναι εύκολο όσο και ευχάριστο να ρυθμίζεις την τροχιά σημαδεύοντας με τους εμπρός τροχούς και διορθώνοντας, εάν χρειαστεί, με ένα ελαφρύ γλίστρημα του πίσω μέρους. Δεν πρέπει, βέβαια, να ξεχνάμε και τη διαφορετική θεώρηση στην οποία σε ωθεί η ιδιαιτερότητα του κινητήρα, προσθέτοντας λίγο ακόμα… αλατοπίπερο στη διαδικασία.

Απέναντι, λοιπόν, στην εκρηκτικότητα της υπερτροφοδότησης που νιώθεις στο Adam πατώντας βαθιά το πόδι στο πάτωμα, χωρίς μάλιστα να σε απασχολεί τόσο πολύ η σχέση που έχεις επιλέξει, το Swift παρατάσσει το συνεχές παιχνίδι με τον ταχύτατο και σαφέστατο ιαπωνικό επιλογέα, ώστε ο κινητήρας να ζει πάνω από τις 4.000 σ.α.λ., ανταμείβοντας την προσπάθεια με μια γεμάτη ώθηση αλλά και ένα ανόθευτο μηχανικό κροτάλισμα, που κορυφώνεται καθώς το στροφόμετρο σκαρφαλώνει στα κόκκινα, λίγο μετά τις 7.000 σ.α.λ. Αυτό, τουλάχιστον σε επίπεδο αίσθησης και ερεθισμάτων, είναι ικανό να αγγίξει τις ευαίσθητες χορδές του οδηγού και, δυστυχώς, σήμερα έχει γίνει εξαιρετικά σπάνιο.

Διά ταύτα

Είναι σαφές πως το Adam θα βρει το κοινό του ανάμεσα σε αυτούς που αναζητούν τη ζωντάνια των επιδόσεων και ενός ευχάριστου οδηγικού χαρακτήρα, δίνοντας όμως περισσότερη σημασία στο στυλ και στη διαφορετικότητα, και όχι τόσο στην απόλυτη αποτελεσματικότητα, η οποία προσφέρεται απλόχερα από κλασικές εκφράσεις των καυτών μίνι χάτσμπακ με παραπλήσια οικονομοτεχνική τοποθέτηση, όπως το Fiesta ST. Με αυτό το δεδομένο, το Suzuki Swift Sport δείχνει πιο εύστοχα προσαρμοσμένο σε ευρύτερο κοινό, ως η εναλλακτική πρόταση που προσεγγίζει με αρκετή ακρίβεια το χαρακτήρα και το οδηγικό ταμπεραμέντο του μικρού GTI. Εξισορροπεί την έλλειψη των κορυφαίων επιδόσεων με τη γοητεία των κλασικών μηχανολογικών επιλογών, που άλλοτε αποτελούσαν την κυρίαρχη άποψη στην κατηγορία, και βέβαια με το αδιαμφισβήτητο ατού της ιδιαίτερα ελκυστικής τιμής του._ 4Τ

ΤΟ ΧΡΩΜΑ ΤΟΥ ΧΡΗΜΑΤΟΣ

Το Adam S ξεκινά από τα 18.000 ευρώ (17.040 με απόσυρση) και συνοδεύεται από το κορυφαίο εξοπλιστικό πακέτο που διατίθεται για το μικρό Opel, περιλαμβάνοντας μεταξύ άλλων έξι αερόσακους, ηλεκτρικά παράθυρα, κλειδαριές και καθρέφτες, αυτόματο κλιματισμό, πολυλειτουργικό τιμόνι με δερμάτινη επένδυση, το εξωτερικό οπτικό πακέτο OPC Line, ζάντες αλουμινίου 17 ιντσών και σύστημα infotainment με οθόνη αφής 7 ιντσών. Αντίστοιχα, πλούσια εξοπλισμένο είναι και το Swift Sport, με τη διαφορά πως διαθέτει ένα κλασικό ηχοσύστημα χωρίς οθόνη αφής, προσφέροντας όμως επιπλέον στον εξοπλισμό του θερμαινόμενα καθίσματα. Το κόστος για την 3θυρη έκδοση είναι 15.890 ευρώ (14.700 με απόσυρση), ενώ για την 5θυρη 16.390 ευρώ (15.150 με απόσυρση).

OPEL ADAM S

ΥΠΕΡ/ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ/ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΕΞΑΤΟΜΙΚΕΥΣΗΣ

ΚΑΤΑ/ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ

SUZUKI SWIFT SPORT

ΥΠΕΡ/ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ/ΕΠΙΛΟΓΕΑΣ ΤΑΧΥΤΗΤΩΝ/ΤΙΜΗ

ΚΑΤΑ/ΡΟΠΗ

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΘΑΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΛΜΠΑΝΕΛΛΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ